Americká firma Audix se těší mezi zvukaři značné popularitě a zvučnému jménu. Nejvíce se asi v českých poměrech prosadila při snímání bicích nástrojů, kde především model D4, určený ke snímání velkého bubnu, představuje vysoký standard ve svém oboru.
Poslední dobou jsou však na koncertních pódií, a v rukách mnoha celebrit showbusinessu, stále více k nepřehlédnutí také vokální a nástrojové mikrofony řady OM. A právě finančně nejpřístupnější modely této řady si představíme v následujících řádcích.
Podívejme se tedy čím nás tyto značkové mikrofony, které můžete vidět v akcích u Alanis Morissette, Offspring, Roxette či RHCP potěší, co mají vzájemně společného a čím se naopak liší. Čekají nás OM-2, OM3xb a OM-5.
All together
Všechny tři mikrofony mají několik společných jmenovatelů. Přes nepatrné zvlnění ve frekvenčních charakteristikách můžeme hovořit u všech tří modelů v podstatě o vyrovnaném průběhu. V konstrukci je použito především mikrofonní vložky vyrobené technologií VLM (Very Low Mass). Tato půvabná zkratka prezentuje především použití speciální lehké hmoty s názvem Mylar na membránu mikrofonu. S vložkou této konstrukce dosahuje mikrofon díky menší hmotnosti membrány a z toho vyplývajícího dynamického tlumení podstatně rychlejší odezvu na zdrojový signál a tím i větší citlivosti, ale také větší odolnost proti zpětné vazbě. Samotné tělo mikrofonu, které mimochodem padne velmi dobře do ruky, je vyrobeno z poměrně masivního zinko-hliníkového odlitku, který však nepůsobí „humpoláckým" dojmem, ale přechází ze spíše tenčího válcového průřezu plynulým kónusem do pevné a na první pohled bezpečné ochranné mřížky přibližně vejčitého až kulovitého tvaru. Povrch je kryt černým pololesklým lakem, který je až překvapivě odolný proti otěru. O poctivosti konstrukce svědčí také propojení vložky s konektorem XLR – 3 pin, které je zabezpečeno lanky dostatečného průřezu. Vložky jsou do korpusu přišroubována ve všech třech případech na jemný závit. Společnou je pro všechny tři typy i směrová charakteristika, kterou je hyperkardioida. Ta se podílí společně s celkovou konstrukcí na vynikající přednosti celé OM řady a tou je vysoká odolnost proti zpětné vazbě, kterou jsme ocenili především při zvučení rockového festivalu. V této souvislosti vzpomenu další poznatek k Audixům se vážící. Jistě se vám již stalo, že se na vás z PA vyvalila zvuková koule, místo očekávaných diferencovaných nástrojů. Nemalou měrou se na tomto jevu, kromě rukou a uší zvukaře, podílejí i přeslechy ve zpěvových mikrofonech. OM se mohou pyšnit minimálními přeslechy bicích a také kytar do zpěvů (především v případě OM-5), což ve výsledku znamená i při větším počtu zpěvů podstatně čitelnější zvukový obraz s lokalizovanými zdroji.
Separately
Nyní ke specifikům jednotlivých modelů a jejich aplikování, samozřejmě dle toho jak se nám líbilo a zdálo v dané situaci optimální.
OM-2 je podle dostupných materiálů určen pro sólový i backing vokál, plus snímání nástrojů a vyznačuje se lehkým posílením spektra basů. Výstup mikrofonu neobsahuje transformátor. Frekvenční charakteristika s deklarovaným rozsahem 50 – 16 000 Hz je od 70 Hz až přibližně po 4 kHz téměř plochá. Následuje postupný zdvih přibližně o 4 dB s vrcholem na 6 kHz. V oblastech 7 a 9 kHz zaznamenáme dva drobné poklesy asi o 2 dB, za kterými je na 13 kHz opět vrcholek o velikosti cca 2 dB. Výše pak křivka pozvolna a pravidelně klesá k horní hranici přenášeného pásma. Co tyto řádky znamenají v živé aplikaci? Mikrofon se chová brilantně na středech a výškách, což dodá vá zpěvům vysokou srozumitelnost. Současně však vykazuje při srovnání s běžně používanými standardy o něco hutnější spodek. Výstupní signál se velmi dobře dále zpracovává. Zajímavou vlastností je i snášenlivost k vysokým úrovním akustického tlaku (140 dB), která společně se směrovými vlastnostmi umožňuje aplikaci OM-2 na tomy s velmi pěkně probarveným a dynamickým výsledkem. Líbilo se nám i použití na dechové nástroje, které zněly velmi přirozeně a bohatě.
Firemní charakteristika OM-3xb je shodná s předchozím typem. Rozšířen je frekvenční rozsah od 50 Hz do 18 kHz. Výstup opět neobsahuje transformátor a mikrofon snese maximální SPL až v hodnotě úctyhodných 144 dB. Mikrofon má velmi vyrovnaný průběh frekvenční odezvy bez poklesů na 7 a 10 kHz a na poslech i nepatrně méně basů. Tato přirozenost průběhu jej dělá velmi univerzálně použitelným pro interprety upřednostňující nezabarvenost výsledného podání. Na méně kvalitních PA se může jevit jako nadměrně ostrý ve středo-výškách, což je ale způsobeno spíše neodpovídajícím průběhem reproduktorů na těchto frekvencích. Doporučení tedy směřuje spíše do velkých PA aplikací, kde kvalita a vyrovnaný průběh značkových reproduktorů zaručí linearitu výsledného zvuku. Nám se opět velmi svědčil na dechové sekce, speciálně trumpety, kde excelentně přenášel dynamiku nástroje, doprovodné vokály, flétny a při zvučení perkusí.
Jednoznačně vokálním mikrofonem je OM-5. Frekvenční průběh je opět o něco širší (48 Hz – 19 000 Hz), výraznější je útlum signálů mimo osu mikrofonu a za samotným měničem je zařazen transformátor. Drobné potlačení basů a naopak důraz ve vyšších středech jej předurčuje pro velká PA s masivním akustickým tlakem v basech a frekvenčně vyrovnaným satelitním systémem, kde jiné mikrofony znějí nekonkrétně až „zahuhlaně" či jakoby „nakřáple". Signál mikrofonu nevyžaduje téměř žádnou ekvalizaci, velmi dobře se na něj aplikují dozvuky a nás kromě výtečné barevnosti mužského hlasu asi nejvíce překvapila i bohatost a příjemnost v podání ženského vokálu. Silnou zbraní OM-5 je poměrně vysoká úroveň výstupu, minimalizovaný přeslech z ostatních nástrojů na pódiu a také značná odolnost proti zpětné vazbě i při vyšších citlivostech.
Summary
Audixy OM jsou mikrofony, které uspokojí široké spektrum zákazníků. Pro poloprofesionální aplikace bude určitě výhodný typ OM-2, jak vzhledem k ceně, tak ke zvukovým vlastnostem dobře kompatibilním z menšími a středními PA. Srozumitelná a v basech lehce zdůrazněná plná reprodukce vokálů a navíc přenos vysokých hlasitostí bez zkreslení umožňující i široké nástrojové uplatnění, včetně ozvučení bicích. OM-3xb a především OM-5 pak aspirují na profesionální aplikace a spolupráci s výkonnými a kvalitními PA systémy ozvučení, kde oceníte čistotu, vyrovnanost a artikulovanost výsledné reprodukce, společně s minimálními přeslechy okolních nástrojů a odolností proti zpětné vazbě. Je logické, že kupovat zajíce v pytli, či pouze odzkoušet mikrofon na dvě 12" bedýnky v prodejně není tou pravou cestou. Máte-li možnost, složte například zálohu a prověřte mikrofony na několika akcích. My osobně věříme, že mají co nabídnout.