Během své mnohaleté praxe s digitalizovaným zvukem a MIDI jsem měl tu čest seznámit se snad skoro se všemi hlavními DAW, a také se stovkami plug-inů. Proto doufám, že si mohu troufnout na případná doporučení a posouzení toho, co zvukově funguje a co naopak ne. Pro úplnost hned na úvod předesílám, že v současnosti používám především DAW Ableton, Sonar, Reason a Pro Tools (vše legální verze, podotýkám). Hned z kraje se musím také přiznat, že jsem již od počátku do tohoto projektu vstupoval spíše s nedůvěrou a pochybnostmi o tom, jestli takováto sonda není jen ztrátou času, a jestli se vůbec lze legální cestou dopídit takového softwaru, jehož pomocí se lze dobrat kloudného výsledku. Měl jsem také obavy, abych si nerozhodil fungující setup mého systému instalací neznámého a neozkoušeného freewaru. Nebudu vás napínat, má zjištění byla naštěstí opačná a možná budete na konci tohoto článku překvapeni, tak jako já, kolik je na internetu kvalitního hudebního softwaru, který je možné stáhnout zdarma.
Úvod do problematiky VST
Pokusil jsem se tedy vytvořit alespoň částečnou „mapu“ volně dostupného VST softwaru v útrobách internetu, ale zároveň dostatečně kvalitní na to, abychom ho mohli srovnat s komerčními produkty. Většina níže zmiňovaných plug-inů je navíc podporována pro obě populární platformy – Mac i PC (některé i s 64 bitovou podporou).
Rád bych čtenáře upozornil, že si nekladu za cíl zmapovat zcela všechny dostupné plug-iny v nekonečném labyrintu internetu. Jde spíše jen o subjektivní výběr ( i když, pravda, řídil jsem se také podle pozitivní odezvy ostatních uživatelů), který by se mohl zároveň stát užitečným doporučením pro mnohé z vás. I když, připouštím, že zvukař a muzikant s jinými produkčními preferencemi by si třeba vybral odlišné softwarové nástroje pro svou produkci (například efekty, které generují více abstraktní zvuk).
Jak se vůbec orientovat v takové záplavě možností, které dnes software a internet obecně nabízí? Vůbec nejdůležitější věcí je podle mého názoru selekce a organizace nástrojů důležitých právě po vaši produkci. Určitě není žádoucí mít v počítači tisíce podivných utilit, které vám jen zabírají místo a čas. Asi nejlepší řešení je být produkčně soběstačný v rámci jedné z vlajkových DAW, což je již dnes docela dobře možné.
Jak říká skladatel hudby k úspěšnému seriálu Dexter – David Licht: „Dnes je nutností si zavčasu vymezit určitou skupinu nástrojů, se kterými budete jako skladatel pro daný projekt pracovat. Možnosti jsou totiž dnes tak nedozírné, že by ve výsledku mohli spíše zpomalit váš pracovní proces, než jej obohatit.“ (Doporučuji shlédnout celý rozhovor na tomto odkazu: http://youtu.be/mkxvh7IfJ80)
Proto, abyste mohli pracovat s VST plug-iny, potřebujete hostovací program kompatibilní s tímto protokolem. Pro začátek bude stačit nějaká light verze renomovaného DAW jako je Cubase či Ableton, kterou dostanete většinou v ceně při koupi zvukové karty. (Viz např. karta Focusrite Scarlett, která má poměrně slušné softwarové vybavení.) Další možností je jeden z free sekvencerů, který je dostupný na internetu. Za všechny jmenuji například Podium Free od Zynewave (http://zynewave.com/podium-free/), který je light verzí placené verze, ale podporuje i platformu VST. Jak vidíte, tak i hostovací aplikaci seženete v určité formě na internetu legálně zadarmo.
Špetka historie VST
Ještě než se pustím do přehledu „top free plug-inů“, pro ty, kteří jsou na poli VST nováčky, bych rád uvedl jejich stručnou historii. VST (Virtual Studio Technology) rozhraní bylo vyvinuto německou firmou Steinberg v roce 1996 a umožnilo tehdy „revoluční“ používání zásuvných modulů do firemního sekvenceru Cubase. Tato platforma se postupně rozšířila i mezi ostatní DAW. V roce 1999 došlo ke zdokonalení protokolu na verzi 2.0 – nyní již s možností ovládání přes MIDI. V roce 2008 pak přišla zatím poslední verze – VST 3.0 – rozšířená o expresivní (VST Expression) artikulaci not, multikanálový routing, ale hlavně s nižšími nároky na CPU. Tento protokol je k dispozici zadarmo a tím umožňuje i ostatním výrobcům vytvářet nové efekty a instrumenty, které použijete s jakýmkoliv VST kompatibilním programem.
Kvalita zvuku VST plug-inů se díky vylepšení použitých algoritmů dnes již vyrovná (ano, je to věc názoru) hardwarovým předchůdcům, navíc přináší nové experimentální možnosti, které v hardwarovém světě nejsou možné – například jednoduchou automatizaci všech parametrů.
Mimochodem, poslední moderní plug-in, který mě nedávno „dostal”, je tzv. „Glideverb“ od výrobce Amazing Noises, který používám jako Max for Live device pod Abletonem. Je to organický reverb, u kterého se progresivně mění parametry granulárního dozvuku, což vytváří velice zajímavé glissandové zvukové možnosti.
Co se týká vizuálního designu volně dostupných „VSTéček“ a dnešních efektů obecně, velice rychle vypozorujete, že stále více kopírují vzhled analogových procesorů, než aby vypadaly jako přístroje z futuristické kosmické lodi. Holt, žijeme prostě v době, kdy je vintage stále v módě, a navíc se takto software může více tvářit jako rovnoprávná náhrada hardwaru. Instalace bývá také jednoduchá, povětšinou stačí jen vykopírovat dll soubor do VST adresáře vašeho sekvenceru. Nezanedbatelným faktem také je, že objem dat, které pluginy zabírají na vašem hard disku, není většinou nijak velký.
Top free VST
Při hledání vhodných adeptů pro doporučení jsem se snažil vybírat ty, které mají za prvé výborný a současný zvuk, a za druhé také dobré reference uživatelů v rámci stability. Dalším kritériem výběru plug-inů bylo pokrytí všech základních produkčních potřeb pro běžnou studiovou práci v rámci práce s počítačem – tedy audia MIDI produkci.
Z každého odvětví jsem vybral adepty od více výrobců, abyste měli na výběr, pokud by vám nějaká neseděla zvukově či typově. Každý z těchto efektů jsem osobně prověřil v mém setupu, povětšinou s Ableton Live 9 Suite a v Sonar Producer 8.5. Jak jsem již zmínil, neberte tento seznam prosím jako uzavřený soupis všech kvalitních VST Free plug-inů na internetu, je to spíše takový odrazový a inspirační můstek! Naopak budu velmi rád, když se pod internetovou verzí tohoto článku, a nebo na facebookovém profilu Music Store Magazine, objeví vaše vlastní tipy a názory.
Popis každého plug-inu je spíše bodový proto, abyste rámcově věděli, na co se u každého z nich zaměřit, nebo čím mě daný plug-in zaujal. Nejedná se o recenzi každého z nich. Ke každému doporučení připojuji také download link, kde rovněž naleznete podrobné technické informce přímo od výrobce. Zde je tedy můj výběr na internetu dostupných VST plug-inů!
Dynamické procesory
1
ROUGH RIDER je simulace analogového kompresoru s teplým zvukem, kterou na svém webu zdarma nabízí společnost AudioDamage. Do signálu přidává vintage zkreslení. Dokáže například solidně rozpumpovat vaši rytmickou stopu. Je příjemný i při jemném nastavení s presetem Just a Touch, třeba pro zakulacení sóla u elektrické kytary. Pozor, nejedná se o kompresor s čistým zvukem.
Download link: http://www.audiodamage.com/downloads/
2
CAMEL CRUSHER je zjednodušená verze plug-inu Camel Phat od britského výrobce Camel Audio. Je opatřen dvěmi druhy zkreslení, a sice: Tube a Mechanical. Oba mají svůj typický zvukový charakter. Najdete na něm i low-pass filtr a jednoduchý kompresor. Jeho využití bych doporučil pro bicí či elektrické kytary. Plug-in je také vybaven rozličnými presety, takže nemusíte vhodný zvuk dlouho hledat.
Download link: http://www.camelaudio.com/camelcrusher.php
3
TDR FEEDBACK COMPRESSOR je plug-in, který má přehledný a moderní design. Toto dílko Tokyo Dawn Records bylo dokonce nominováno mezi nejlepší efekty na portálu Sound on Sound pro rok 2014, a to v konkurenci firem, jako jsou Waves a Universal Audio. Feedback komprese analyzuje výstup, což zaručuje enormně hudební typ zpracování signálu. Zvuk je v tomto případě krystalicky čistý, žádné vintage zkreslení není přítomné. Plug-in obsahuje presety, které jsou dobře použitelné i pro mastering. Nicméně – například při srovnání s kompresorem od Focusrite ze Scarlett Suite se mi zdálo, že Focusrite má jakoby plnější zvuk. V každém případě velmi doporučuji vyzkoušet.
Download link: http://www.tokyodawn.net/tdr-feedback-compressor-2/
4
KLANGHELM DC1A, jak již napovídá jeho design, se představuje jako simulace analogového kompresoru, který má velice jednoduché ovládání. Nastavujeme tu pouze vstupní a výstupní úroveň. Míru komprese ovlivňuje intenzita vstupního signálu. Čím více ho vybudíte, tím více je zvuk saturovaný. Ve svém „Relaxed“ režimu pak kompresor nabízí jemnější druh komprese s delším náběhem. U DC1A oceňuji velice přirozený a teplý charakter. S dobrými výsledky jsem ho úspěšně zkoušel například na akustickém pianu.
Download link: http://klanghelm.com/DC1A.html
5
THRILLSEEKER stažený z webu Variety of Sounds je plug-inem, který lze popsat jako leveling compresor a má opravdu krásný analogový design – jako skutečný hardwarový procesor. Jeho zvuk je hodně subtilní, signál jakoby lehce zahřeje a pozvedne. Podle mých pokusů se jedná o velice příjemnou záležitost na kytary či vokály. ThrillSeeker je vybaven funkčními presety, já si dovolím tip na jeden výborně znějící preset pro akustickou kytaru: Vintage Opto. Obecně – všechny efekty ze stránky varietyofsound.com znějí velice dobře. Doporučuji ještě k vyzkoušení plug-in Density mk III, což je volně dostupný masteringový kompresor. (Zatím chybí podpora pro Mac.)
Download link: http://varietyofsound.wordpress.com/2012/03/02/thrillseekerla-released-t...
Prostorové efekty
6
OLDSCHOLL VERB lze uvést jako reverb s opravdu příjemným zvukem. Pochází od ruské firmy Voxengo, která se v našem článku objeví vícekrát. Vřele doporučuji navštívit jejich stránky, kde najdete spoustu hodnotného softwaru. Presety efektu obsahují všechny klasické typy dozvuků jako plate, room či hall. Efekt je vhodný pro vokály, piano, či pady. Není ale třeba moc šikovný pro perkusivní zvuky kvůli dlouhým transientům. Oldschool verb jsem již v minulosti úspěšně použil v jednom projektu pro hluboký sytý hall u popového zpěvu.
Download link: http://www.voxengo.com/product/oldskoolverb/
7
Dalším prostorovým plug-inem je AMBIENCE od Magnuse Jonssona. Svou kvalitou dle uživatelů šlape na paty komerčním plug-inům. Z mého pozorování můžu říct, že se jedná o skutečně pozoruhodný reverb s přirozeným a prokresleným dozvukem i při delších časech nad 10 s. Určitě to stojí za vyzkoušení!
Download link: http://magnus.smartelectronix.com/#Ambience
Ekvalizéry
8
BOOT EQ MKII pochází opět od Variety of Sound a je kombinací čtyřpásmového ekvalizéru a amp simulátoru, což přináší kombinaci výjimečného zvukového zabarvení. Jeho autoři ho zároveň vybavili presety klasických ekvalizačních křivek a při vybuzení signál jemně saturuje. Plug-in má slušivý design analogového ekvalizéru. (Zatím chybí podpora pro Mac.)
Download link: http://varietyofsound.wordpress.com/2009/01/27/booteq-mkii-preview-and-r...
9
SONIMUS SONEQ zastupuje kvalitní třípásmový ekvalizér, který je vymodelován podle legendárních analogových ekvalizérů, a to API 550 a Pultec EQP. SoneQ nabízí low-pass a hi-pass filtr, při vyšších hlasitostech saturuje zvuk podobně jako jeho analogoví předchůdci. Například zdvih na vysokých frekvencích kolem 5 kHz zní velice přirozeně a ne ostře. Podpora samplovací frekvence je až po 192 kHz.
Download link: http://sonimus.com/products/soneq/
Syntezátory
Teď přichází „to pravé ořechové“ pro elektronickou MIDI produkci – záplava inspirativních zvuků a textur vyprodukovaná virtuálními syntezátory.
10
UHE TYRELL N6 V3 – klasický syntezátor s přehledným interface, který je vybaven spoustou kvalitních zvuků a presetů. Jeho kořeny jsou spojeny s Juno 60 od Rolandu. Je velice oblíbený mezi svými uživateli, a to především pro tlustý a plastický zvuk na basech. Nová verze programu (V3) zajišťuje pokročilé routovací možnosti. Interface Tyrellu můžete libovolně zvětšovat či zmenšovat a parametry ovládat přes MIDI kontrolér. Můj tip na preset? Guitar Hero!
Download link: http://www.amazona.de/amazona-de-freeware-synthesizer-tyrell-n6-v3/
11
„Synťák“ TAL NOIzE M4K3R mě opravdu hodně bavil. Jedná se o klasický analogový synth, který obsahuje spoustu robustních inspirativních zvuků. Je vybaven 256 továrními presety od basových podkladových zvuků, přes pady či výrazné zvuky pro sóla. Uživatelé o něm mluví jako o potenciální hrozbě pro spoustu placených synthů. TAL (podle výrobce Togu Audio Line) jsem ze začátku nemohl zprovoznit pod Ableton 9, musel jsem dát znovu načíst VST plug-iny, aby se zobrazil. Pomohla mi rada technické podpory, kterou jsem nalezl na stránkách výrobce. Můj tip na nejlepší preset je v případě tohoto nástroje jednoznačně: Glass Star.
Download link: http://kunz.corrupt.ch/products/tal-noisemaker
12
Zjednodušenou verzí vlajkové lodi Zebra 2 firmy U-he je ZEBRALETTE. Přichází s velkou výbavou inspirativních ambietních i sólových zvuků, které jsou velmi organické, široké a vysoce použitelné třeba pro současnou elektropopovou scénu. Výborná je v jeho případě možnost editace průběhu vlny. Programátoři z U-he úzce spolupracují například i se slavným filmovým skladatelem Hansem Zimmerem. Tip na preset: HS Finlandia.
Download link: http://www.u-he.com/cms/zebralette
13
SYMPTOHM PE vytvořil výrobce Ohmforce jako zjednodušenou verzi oblíbeného syntezátoru Symtophm (používá ale stejný audio engine). S tímto synthem se mi podařilo docílit velice pěkného sytého basu. Výborně funguje například ve spojení s filtrem Frohmage od stejného výrobce, který dodá zvuku synthu jemnou saturaci (viz níže). Synth je vybaven spoustou použitelných presetů rozdělených dle ktegorií. Pochvalně se o práci výrobce Ohmforce vyjadřuje například i Martin Gore ze skupiny Depeche Mode.
Download link: https://www.ohmforce.com/ViewProduct.do?p=SymptohmPE
14
ALCHEMY PLAYER pochází ze stejné dílny jako jako Camel Crusher, tedy z hlav vývojářů Camel Audio. Možná již tušíte, že tu máme co dělat s odlehčenou verzí jejich věhlasného Alchemy Synth. Player byl vybaven 1 GB zvuků, presety se nedají v této verzi modifikovat, jeho zvuky ale stojí i tak za to! Banka zvuků zůstává přehledně rozdělená podle kategorií. Zvuky jsou robustní, organické a současné, s využitelností ve více hudebních stylech. Mně se například velice líbily zvuky akustických kytar. K dispozici máte 150 presetů plus dalších 50 po registraci na stránkách výrobce. Alchemy je skutečnou zvukovou lahůdkou! Řekl bych, že jeho zvuky mohou v klidu konkurovat těm, které mám v softwarovém syntezátoru Dimension Pro od Cakewalk. Camel Audio má také velice pohotovou technickou podporu, která mi pomohla řešit problém se špatným načítáním presetů. (Doporučuji také recenzi plné verze Alchemy v archivu Sound On Sound.)
Download link: http://www.camelaudio.com/AlchemyPlayer.php
15
SYSTEM SWATCHES – to je kolekce zvuků, které můžete přehrávat pomocí dodávaného AA playeru se spoustou presetů vhodných pro elektronickou produkci. Za zmínku stojí klasické arpeggio paterny, ale i etnické zvuky z banky Journeys či Cinematique. K dispozici máte 112 presetů, které nelze sice nijak modifikovat, ale zároveň se s updaty neustále rozrůstají.
Download link: https://www.applied-acoustics.com/swatches/overview/
Jednu poznámku, kterou si v tomto momentě dovolím v obecné rovině k syntezátorům podotknout je to, že u některých mi vadilo neorganizované řazení presetů, což ubírá na efektivnosti a přehlednosti při práci. U profi synthů bývají většinou presety řazeny dle kategorií - pads, keys, leads atd.
Native Instruments okénko
Je sympatické, že tak zavedená firma, jako je Native Iinstruments, dává do placu část svých softwarových nástrojů jako free download.
16
REAKTOR 5 – kolekce Free Factory Selection pro Reaktor obsahuje tři nástroje, a sice subtraktivní syntezátor Carbon s výbavou abstraktních zvuků, dále Newscool, což je tónový generátor s interním sekvencerem, a Space Drone s automatickým generátorem ambientních zvuků. Slušná výbava pro vaši elektronickou produkci, co myslíte? Mně osobně učaroval Carbon se spoustou výborných továrních zvuků k vytváření industriálních zvukových krajin. Určitě doporučuji!
Download link: http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/synths-samplers/r...
17
KONTAKT PLAYER 5 je jeden z nejznámějších softwarových samplerů. Volně dostupný tovární výběr Kontak playeru obsahuje jen omezenou banku presetů, nicméně i tady se jedná o kvalitu a ne žádná nedodělaná ořezávátka. K dispozici máte zvuky z kategorie Band, World, Synth, Vintage a Urban Beats, což dohromady dává 50 výtečných instrumentů.
Download link: http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/synths-samplers/k...
18
GUITAR RIG (5 Player) znám již velice dlouho a jeho simulace mohu jen doporučit. Jsem totiž vlastníkem třetí verze. Ve free verzi dostanete k dispozici 17 aparátů a 13 efektů. K vyzkoušení doporučuji i plně funkční třicetiminutové demo páté verze Guitar Rigu, je to skutečně inspirativní lahůdka kytarových i abstraktních zvuků.
Download link: http://www.native-instruments.com/en/products/komplete/guitar/guitar-rig...
Kytarové aparáty
S kytarovými simulátory se na internetu roztrhl pytel. Jeden už jsme zvládli v NI okénku. Tady jsou další tři zástupci.
19
BOOGEX je další plug-in od firmy Voxengo, který má kvalitní zvuk a obsahuje spoustu presetů kytarových aparátů. Na první pohled nevypadá vůbec atraktivně, nejsou tu žádné „repráky“ a ornamenty, na jaké jste zvyklí od konkurence, nicméně svou funkci plní výborně. Boogex obsahuje simulace mnoha reproboxů a možností „sejmutí“ zvuku mikrofonem. Najdete zde jak crunchové zvuky, tak i hutná metalová zkreslení. Zajímavou funkcí je tzv. prefilter, kdy můžete ořezat nízké pásmo přímo ze signálu snímačů, pokud jsou až příliš „zahučené“.
Download link: http://www.voxengo.com/product/boogex/
20
AMPLITUBE 3 od IK Multimedia – to je také light verze známého komerčního softwaru, stejně jako Guitar Rig Free. Obsahuje 24 modelů známých aparátů, jmenovitě 9 stompboxů, 5 reproboxů, 4 zesilovače, 3 mikrofony a 2 rackové efekty. K dispozici je tu i ladička. Amplitube je pro mě příjemnou novinkou, do napsání tohoto článku to byl pro mě skoro neznámý program. Nyní uznale pokyvuji hlavou nad velice příjemným zvukem presetů, které jsou ve free verzi k dispozici.
Download link: http://www.ikmultimedia.com/products/amplitubecs/
21
Lepou Plug-ins – HYBRIT. Přiznám se, že o těchto aparátech jsem ještě před testem vůbec neslyšel. Nicméně – jejich design i zvuk jsou ohromující. K dispozici máte 5 hlav aparátů, z nichž každý má svůj specifický druh zkreslení a unikátní design. Velice se mi líbily zejména crunchové zvuky. V naší ukázce máme simulaci Marshalla zvaného HyBrit. Lepou Plug-ins jsou hodně oblíbené i mezi uživateli na internetu, proto (a pro jejich zvuk) jsem je zařadil i do našeho přehledu.
Download link: http://lepouplugins.blogspot.fi/
Stereo efekty
22
UPSTEREO plug-in firmy QuikQuak má fascinující plastický 3D design otáčející se průhledné koule. Nejenže výborně vypadá, ale i perfektně prohlubuje a rozšiřuje váš stereo obraz. Velice dobře pomáhá prosadit nevýrazné zvuky, pokud ho insertujete přímo na stopu. Je rovněž velkým pomocníkem zejména na masteru. Při citlivém nastavení parametru Air získáte skutečně širokou hloubku panorámy, aniž by potlačoval střed. Pokud jde úroveň signálu do klipu, 3D koule začne výstražně červeně blikat. Upstereo obsahuje i tlačítko loudness, které pozvedne váš mix a zároveň přidá saturaci. Skutečně doporučuji, je to velice zajímavý a užitečný efekt! Výhodou je také nízké zatížení CPU.
Download link: http://www.kvraudio.com/product/upstereo_by_quikquak
23
Vzhledem nenápadný plug-in, přesto se vám bude MSED Voxengo velice hodit proto, abyste rozšířili či zúžili stereo obraz vaší nahrávky pomocí zesílení či zeslabení středových frekvencí na bočních kanálech. Jedná se o sofistikovaný en-coder/decoder. Pomocí tohoto plug-inu můžete i otáčet fázi signálu. Šikovný pomocník také například pro mastering.
Download link: http://www.voxengo.com/product/msed/
24
Voxengo STEREO TOUCH je užitečný pro rozšíření prostorovosti u mono signálu. Jedná se o efekt srovnatelný s plug-inem Upstereo, nicméně ne tak okouzlující, co se designu týká. Výborně pomůže rozšířit zvuk akustické či elektrické kytary, a vy nemusíte používat techniku double trackingu. Toto je sice poměrně nenápadný, ale za to velmi užitečný plug-in!
Download link: http://www.voxengo.com/product/stereotouch/
Tube emulace a další
25
Saturátor KLANGHELM IVGI emuluje zvuk analogového pultu. Saturace zvuku probíhá s reakcí na dynamiku signálu. IVGI je velmi dobře použitelný jak pro insert na stopy, tak především na master.
Download link: http://klanghelm.com/IVGI.html
26
Tímto TUBE AMP(em) již po několikáté upozorňujeme na práci vývojářů Voxengo. Tento plug-in dodá nahrávce teplé analogové zkreslení. Obsahuje tovární presety, které vám pomohou s nastavením. Pokud se vám zdá nějaký zvuk hodně ostrý, tento VST vám jeho hrany analogově zakulatí. Pro většinu použití stačí jemné zkreslení, Tube Amp však umí signál i pěkně „tavit“.
Download link: http://www.voxengo.com/product/tubeamp/
27
Ohm Force FROHMAGE je velice expresivní plug-in vytvořený na bázi filtru v kombinaci s delayem. Umí buď přidat jen jemnou modulaci, či transformovat originální zvuk do něčeho úplně jiného. Je vybaven presety, které jsou výborně odstupňované v rámci transformace zvuku od jemného zabarvení až po ty destruktivní.
Download link: https://www.ohmforce.com/ViewProduct.do?p=Frohmage
28
BLUE CAT FREE PACK je balíčkem více efektů jako jsou Chorus, Phaser, EQ, Gain Suite, FreqAnalyst. Například chorus, který máme v ukázce, je zvukově velice kvalitní, s inspirativní bankou přednastavení, které jsou použitelné jak na kytaru, tak pro sound design, protože váš zvuk totálně přetvoří.
Dowload link: http://www.bluecataudio.com/Products/Bundle_FreewarePack/
29
Analyzér SPAN od Voxengo jsem si nechal nakonec jako třešničku na dort. Span nevyvíjí žádné zvuky, ale je to velice přehledný multikanálový frekvenční analyzér. Jeho okno můžete zvětšit dle libosti nebo také zobrazit průběh více kanálů a barevně je odlišit. Span nabízí i spoustu sofistikovaných funkcí pro nastavení měření audio vlny, jejího průběhu a vzhledu analyzéru. Je to velký pomocník zejména pro odhalování frekvenčních problémů při míchání.
Download link: http://www.voxengo.com/product/span/
Všechna tato VSTéčka jsem provozoval/testoval na platformě Windows 7 (64 bitů) se čtyřjádrovým procesorem Intel 2,83 GHz s 8 GB operační paměti. Nejvíce mých obav spojených s freewary se týkalo celkové nestability plug-inů s možností pádu „oken“. Další mou obavou bylo přílišné zatížení procesoru. Větší zatížení procesoru jsem ale zaznamenal jen u syntezátorů. Co se týká testu stability, asi by více ukázala mnohem delší provozní doba, ale během cca měsíce práce žádné vážné problémy typu pádu „oken“ naštěstí nenastaly, a to jsem jich měl v mém sessionu naloadovaných naráz velký počet. U mnohých dokonce fungovala i regulérní technická podpora, což je také velice překvapující, ale zároveň potěšující.Co víc vám může chybět pro základní produkci? Snad jen se na internetu podívat po nějakých kvalitních volně dostupných loopech bicích a jste kompletní pro tvorbu ambiciózního hudebního díla... Myslím si, že tyto plug-iny představují skutečně kvalitní softwarový arzenál. Ještě jednou na závěr připomínám, že všechny zde zmíněné plug-iny jsou opravdu zadarmo ke stažení na internetu, jen u některých je nutné se zaregistrovat na webu výrobce.
Shrnutí
Internet se neustále projevuje jako nejdemokratičtější médium. Jednou z jeho odvrácených stránek je i šíření pirátských verzí známých DAW a plug-inů. Některé firmy dokonce v našich končinách přestaly distribuovat právě kvůli této neřesti. Z dnešního průzkumového testu VST Free celkem jasně vyplývá, že se dá kvalitně tvořit i na legálním softwaru a zadarmo. Sám patřím mezi skupinu těch, kteří pracují na placeném softwaru a kupují upgrady, takže tento objevený softwarový poklad ze mne ještě neudělá amnestovaného piráta.
Přiznávám ovšem jednu věc, a sice že Free VST určitě rozšířily arzenál mých zbraní a obohatily i mou zvukovou paletu, v což jsem na počátku svého průzkumu vůbec nedoufal. U některých dokonce platí heslo, že jsou až příliš dobré na to, aby byly zadarmo. Nebojím se dokonce říct, že výše uvedený software by mohl klidně mít cenu několika desítek tisíc. To, že je k dispozici zadarmo, jeho kvalitě nijak neubírá. Myslím si, že profesionálové by ho prostě ani takhle nehledali, protože na to prostě nemají čas, a nebo ani důvěru. Následné posouzení je již samozřejmě na vás…Pokud bych měl vypíchnout některé své oblíbence, pak to budou určitě syntezátory TAL NOIzE M4K3R a Zebralette, a to zejména pro své robustní zvuky. Líbíl se mi i leveling amp ThrillSeeker, který má úžasně teplý analogový zvuk.
Časem vypozorujete, že kvalitní plug-iny jsou od výrobců, kteří pouze zprostředkují určitou část své nabídky zadarmo proto, aby vás nalákali a vy si následně koupili jejich placený produkt. Na internetu najdete opravdu přehršle VSTéček s proměnlivou kvalitou, a ne všechny stojí za vyzkoušení či instalaci. Tento článek by vás měl jemně nasměrovat, kam nejdříve zabrousit, a potom se nechat unášet po těchto internetových cestách dál. Určitě tímto počinem nechci kazit reputaci zavedeným a hlavně osvědčeným programům, přeci jen celkově vychytaný systém s možností technické podpory je pro profesionální tvorbu nenahraditelný. Berte to spíše jako možnou alternativu.
Na závěr si neodpustím jednu poznámku. Vždycky, když přemýšlím nad novými zvukovými technologiemi, které jsou každému z nás dnes dostupné, vybaví se mi rozhovor s Davem Stewartem, kde říká, že mega hit Sweet Dreams (potažmo celé album) s Eurythmics dělali na osmistopý rekordér a mě dodnes mrazí na zádech, když tuto skladbu hrají v radiu. Jak jednoduché, ale zároveň plné aranžmá tato skladba má. Nadále tedy platí pravidlo, že nejdůležitější je váš osobní přínos a nápad, který do hudebního díla otisknete. V tom vám nepomůžou ani efekty za tisíce. Na osmistopý magneťák již dneska nikdo točit nemusí. Bohudík, nebo bohužel?
VST linky:
http://www.vstfreezone.wz.cz/drums.html
www.vst4free.com http://bedroomproducersblog.com/free-vst-plugins/
http://www.musicradar.com/tuition/tech/the-27-best-free-vst-plug-ins-in-...
http://www.resoundsound.com/25-best-free-vst-au-plugins-pc-mac-2013-part...