Korg Triton Extreme 88

Zvuk nadoraz
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Pod palubní deskou KORG Extreme se schovává nadupaná hudební pracovní stanice. 120 hlasů polyfonie můžete naplnit zvuky ze 160 MB wave ROM z 962 multivzorků a 1171 bicích samplů. Zvuky se vyrábějí HI syntézou (Hyper Integrated synthesis system), což je varianta subtraktivní syntézy obohacená o aditivní principy.

Vzhled

Nástroj v tajemném tmavomodrém hávu působí trošičku robustněji, než elegantně lehký stříbrný Triton Studio. Na tajemném vzhledu se podílí i modře svítící lampa v levém horním rohu nástroje. Dominantou palubní desky je modrý dobře čitelný 320 x 40 bodů velký dotykový displej TouchView – vynález KORGa, který velmi usnadňuje veškeré ovládání. Nástroj se vyrábí ve třech velikostech: 61 a 76 lehce vyvážených kláves s kovovými kontakty (Synth Action - stejné klaviatury, jako má Triton Studio) nebo 88 RH2 (Real Weighted Hammer Action2) plně vyvážených kláves s vysoce kvalitními kovovými kontakty. Klaviatura RH2 je z digitálního klavíru SP500 a nemá chybu! Je poněkud těžší v nižších rozsazích a naopak lehčí v horních a má obrovskou dynamiku, takže její odezva vždy perfektně reaguje na každý detail hry. Klavíristé si nebudou na klaviaturu syntezátoru stěžovat (jak často dělají) a syntezátoroví hráči, kteří dosud hráli na lecjaké klaviatury si velmi rychle na kvalitní klaviaturu zvyknou. Klávesy jsou seshora malinko oblé, takže i glissanda se hrají velmi příjemně. Všechny varianty klaviatur Extreme mají jak rychlostní, tak tlakovou citlivost.

Na zadním panelu najdete hlavní stereovýstup, výstupy 1 až 4, stereo Line-In/MIC vstup (vedle je potenciometr na řízení vstupní úrovně signálu, při přebuzení vstupu nástroj varuje), optický vstup a výstup, USB (A, B), MIDI trojici IN-OUT-THRU, konektory pro Sustain pedál, spínací a kontinuální pedál, otočný potenciometr pro řízení jasu displeje a slot pro SM kartu. Výstup na sluchátka je vlevo vepředu.

Zvuk

Nejdůležitější na každém nástroji je jeho zvuk. A právě zde je Triton Extreme naprosto špičkový. Neobyčejná šířka pásma a vysoká dynamika zvuku je již dnes u nástrojů KORG velmi příjemným standardem. Zvuk umí být drsný a dravý (zejména ty jsou na nástrojích této firmy fascinující), ale i měkký a kulatý. Přichystaných je 1536 kombinací, do 96MB RAM je ještě možné samplovat. Nástroji nechybí ani GM2 standard s 256 ROM zvuky a 9 sadami bicích. Zvuky jsou tématicky uspořádány do 16 přehledných kategorií, podle nichž je možné vyhledávat. Jména kategorií je možné měnit, všechny programy a kombinace je možné programovat.

Ať už jde o běžné zvuky, jako klavíry, e-klavíry, varhany, měkké plochy, kytary všeho druhu (elektrické mají opravdu drive), smyčce a žestě, velmi silně obsazené znamenité sólové a basové analogové zvuky, zvukové efekty, bicí a perkuse, nebo uspokojivé simulace orchestrálních akustických nástrojů, sólových i etnických, vždy je zvuk kvalitní a do detailu propracovaný.

Spousta kombinací využívá dvojitý arpeggiátor a RPPR (Realtiem Pattern Play/Recording) funkci. Fráze (paterny) je možné hrát v reálném čase pouhým stisknutím jediné klávesy. Každé klávese je navíc možné přiřadit jiný patern a při stisku více kláves současně budou i současně znít různé paterny. Je pochopitelně možné nástroj nastavit tak, aby hrál v jedné části klaviatury doprovodné paterny a v druhé můžete hrát vlastní melodii, Výborně propracované jsou zvuky co se jejich expresivity týče. Naprosto využívají široké škály možností mnoha kontrolerů. Pro joystick jsou vybrané vhodné kontrolery. Příjemnými detaily jsou při výrobě zvuku například možnosti mikroladění (je možné si je programovat) nebo možnost náhodného rozladění tónu o volitelný interval.

Zvuk je příjemně čistý a skvěle se prosazuje v mixu. Ve všech polohách je přesně čitelný. Ani v basech se ze zvuku nestává „koule" a výšky neřežou do uší.

Sampling

Již tak velice rozmanité zvuky je ještě možné rozšířit o vlastní samply. Ty se dají pochopitelně využít třeba i pro vokály a texty. Samplovat je možné stereo či mono 16bitově se vzorkovacím kmitočtem 48 kHz a to jak z mikrofonního vstupu analogového či digitálního. Ve speciálním Sampling režimu můžete samply upravovat pomocí insert efektů. Výsledek je možné znovu resamplovat a vytvářet tak velice bohaté sample zvuky. V ostatních režimech můžete resamplovat zvuk, který plně využívá funkce daného režimu (filtry, efekty, arpeggiátor, sekvencer…). Samozřejmě je možné samplovat zvuk z externích zdrojů buď přes linkový vstup nebo mikrofon. Nechybí pochopitelně časová komprese a expanze. Time Slice rozdělí groove na krátké vzorky. Ty jsou automaticky přiřazeny ke klávesám a spouštěny individuálně. Ve spojení se sekvencerem se tak dá měnit tempo beze změny výšky nebo přearanžovat či remixovat groove. Načítání samplů je možné ve formátech KORG, AKAI (S1000/S3000 samply a mapované multisamply), wav a aiff. Editační možnosti samplů jsou vysoké. Najdete zde nezbytné příkazy jako například Normalize, Truncate, Cut, Copy a Reverse, ale jsou zde například i Time Slice, Time Stretch či Crossfad. Práci se samply v mnohém usnadňuje grafický displej.

V režimu Sequencer můžete použít funkci "In-Track Sampling" a samplovat externí audio vstup (např. zpěv nebo kytaru) během přehrávání skladby. Systém pak automaticky vytvoří ve stopě příslušný note trigger. Samply můžete libovolně editovat a pokud budete chtít, můžete pomocí funkce Time Slice i kompletně řídit jejich tempo a výšku.

DSP 

Dva hlavní efektové procesory pracují jako Send/Return. Dalších 5 je vkládacích a jsou umístěny před dvěma hlavními. Kvalita všech 102 efektů, ze kterých se dá vybírat, je vysoká. Parametry efektů je možné řídit v reálném čase ovladači na panelu a nebo před MIDI. Časové konstanty se dají synchronizovat s tempem skladby nebo MIDI synchrotiky. Kromě běžných efektů jsou zde i méně obvyklé, jako třeba Ring Modulator, Resonator nebo Vinyl Scratch. Třípásmový ekvalizér nástroje má dva Shelving filtry s laditelným kmitočtem a plně parametrický laditelný By-Pass Filter. Zvuky směrované do individuálních výstupů 1 až 4, DSP jednotky obcházejí. Předpokládá se použití externích efektových procesorů.

Arpeggiátor

Polyfonní a programovatelný arpeggiátor nabízí 507 typů arpeggií. Kvalitní firemní arpeggia jsou vynikající pro soudobou hudbu. Kromě standardních arpegií jsou tu i složitější průběhy, které jsou dobře použitelné pro techno hudbu nebo dokážou simulovat například hru na kytaru – rytmizované vybrnkávání. V režimu kombinace je možné současně používat dva nezávislé arpeggiátory nebo mezi nimi pomocí tlakové citlivosti přepínat. Arpeggia však mohou pracovat jenom v části klaviatury. Arpeggiátor je možné synchronizovat s MIDI synchro-tiky nebo s interním sekvencerem.

Sekvencer

Moderní všestranný 16stopý sekvencer (17. stopa – Master Track – slouží jako řídící a tempová) se především díky dotykovému displeji velmi ovládá velmi jednoduše. Jeho kapacita je 200 skladeb a 200 000 not. Je tu 16 vzorových skladeb, které urychlí práci. Obsahují vybrané programy, nastavení stop a efektů přesně tak, jak to odpovídá jednotlivým hudebním stylům. Vlastní vzorové skladby je též možné vytvářet a ukládat. Práci usnadňuje použití paternů. Fráze různých hudebních sekvencí je možné rychle spojovat, střihat a editovat a vytvářet tak celé stopy během okamžiku. Jedna skladba může obsahovat až 100 paternů. Sekvence je též možné importovat ze SMF souborů a vytvářet tak další vlastní paterny. Na jednotlivých stopách lze využít programy i kombinace. Kromě živého a krokového nahrávání je v souladu s všestranností sekvenceru možné smyčkové nebo overdub nahrávání. Do sekvenceru se pochopitelně zaznamenávají i pohyby všech kontrolerů a ovládacích prvků. Samozřejmostí je kompatibilita se SMF0 i SMF1 na vstupu i výstupu.

Externí sekvencer a synchronizace

Nástroj je tak chytře naprogramovaný, že v případně, kdy mu přijdou informace o externím sekvenceru, okamžitě sám nastaví Local Off. Pokud budete chtít, je možné to samozřejmě kdykoliv změnit na Local On, ale ve velké většině případů je při použití externího sekvenceru Local Off žádoucí. Synchronizace řízená z externích zdrojů funguje dokonale. Interní hodiny nástroje se do synchronizace nepletou ani v nejmenším, a tak nedochází k problémům se zbržďováním přehrávání při větším objemu dat, jak tomu občas u některých nástrojů bývá. S externími řídícími hodinami lze navíc spousta časových hodnot synchronizovat. Jedná se například o arpeggiatory, echa a další.

Ovládání

Vzhledem k vynikajícímu dotykovému displeji je ovládání doslova hračkou. To navíc usnadňují další dobře promyšlené ovládací prvky (datové kolečko, kurzorové šipky, tlačítka snižování a zvyšování hodnoty parametru i tahový potenciometr). Ovládací prvky jsou umístěny logicky a přehledně. Z dalších ovladačů je k dispozici dobře ovladatelný tradiční KORG joystick, ribbon kontroler, dvě programovatelná tlačítka, nožní spínač pro Sustain, programovatelný nožní spínač a kontinuální pedál. V případě nejistoty pomůže přehledný návod nebo spousta diskusí či dalších souborů ke stažení na internetu.

Podpora nástroje

Na internetu je možné k nástroji sehnat téměř vše – spoustou zvuků počínaje, přes tabulky zvuků, manuály, QuickStart a EasyStart rady od výrobce, MIDI Implementaci, ovladače pro USB, velké množství diskuzí, tipů a triků, demo skladby, až po nové verze operačního systému (www.korg.cz, www.korg.com, www.korg.co.uk, www.korg-triton.de). Navíc k nástroji existuje propracovaný výukový manuál na DVD, který kvalitně popisuje celý nástroj a jeho ovládání včetně použití externích paměťových zařízení.

Závěr

KORG Triton Extreme je vynikající všestrannou hudební stanicí. Honosí se naprosto vynikajícím hutným a přitom čitelným zvukem, výbornou klaviaturou, přehledným ovládáním, kvalitním sekvencerem či dvěma nezávislými arpeggiátory. Ne, že by nástroj přinášel nějaké převratné novinky, ale kombinace již dříve vymyšleného se v tomto nástroji zdařily. V základní výbavě pouze postrádám CD-ROM (nebo ještě raději vypalovačku). Tu však dnes již může klidně nahradit Smart Media karta nebo se data dají posílat do externích zařízení přes USB. Neztratily by se ani výstupy ADAT optical a mLAN digital a chybí sloty na rozšiřující karty KORG.

Je znát, že inženýři firmy KORG pouze nesedí u počítačů a slepě nenavrhují funkce, které by uživatel nepotřeboval. Naopak! Nástroj je velmi promyšlený a uživateli v hudební tvorbě pomáhá.