Pravidelný čtenář časopisu MUSIC STORE si jistě povšiml toho, že v několika minulých číslech jsme se věnovali testování kytar, které se pohybují ve vyšších cenových relacích. Dnes tedy rozšíříme obzor a pokusíme se Vám přiblížit výsledek práce firmy STAMAR.
Pod obchodním jménem STAMAR jsou dodávány na trh (pokud se týká sortimentu akustických kytar) různé typy: lubové, s plastovým korpusem, klasiky, opatřené snímači i čisté akustiky, a to vždy za více než příznivou cenu. Podrobněji se podíváme na kytaru typu Ovation, u které luby a zadní ozvučnou desku nahrazuje plastový korpus.
Popis
Šestistrunná elektroakustická kytara v provedení cutaway (výřez usnadňující hru ve vysokých polohách). Je dodávána v kartonovém obalu, v příslušenství najdeme imbusový klíč určený k seřízení průhybu krku. Výrobce zůstává úspěšně utajen, ze štítku se dozvíme pouze obchodní jméno, a to, že jsou určené pro Čechy, Moravu a Slovensko. Podrobnější informace včetně země původu výrobce či popis použitých materiálů chybí.
Vzhled
Vrchní ozvučná deska je v provedení red sunburst s vysokým leskem. Korpus je mělký, vyrobený z černého plastu. Ozvučný otvor je opatřený plastovou rozetou zdobenou bílým tištěným ornamentem. Struny jsou uchyceny v kobylce, nultý pražec a kobylkové sedlo jsou plastové, struna h je mírně odsazena. Na hlavici je zlatý nápis Stamar a šest uzavřených chromovaných mechanik bez označení výrobce. Hmatník je osazený dvaceti pražci. Důležitá místa na hmatníku jsou značena umělou perletí a na hraně černými plastovými tečkami. Krk je usazen ve vzdálenosti výřezu cca 5 mm.
Krk i ozvučná deska jsou hraněny plastem na ozvučné desce zdobeným černou dvojitou linkou. Jediná rolna na popruh je umístěna na korpusu kytary v obvyklém místě. Imbusová matice pro sežízení krku je přístupná z ozvučného otvoru.
Kytara je opatřená piezo snímačem s aktivní elektronikou (typ EQ 505). Hlasitost regulujeme kulatým potenciometrem, korekce výšky, středy, hloubky (TREB, MID, BASS) ovládáme tahovými potenciometry (aretace ve střední poloze), stav baterie je indikován červenou LEDkou. Napájení zajišťuje 9V baterie, která je dobře přístupná. Výstup na standardní jack je umístěn v korpusu kytary. Řemeslné zpracování není úplně bez chyby, ale přihlédněme k ceně, která je 6 790,- Kč. Uvítal bych lépe více zabroušené pražce, spoj krk - korpus by mohl být lépe začištěn. Jinak je nástroj dílensky dobře zpracován.
Jak to hraje?
Kytaru usazuji do pohotovostní polohy a jdeme na to. Při prvním rozehrání strun prsty ze zaměřuji na zvuk. Je posazený spíše do výšek, zní trochu „plechově“, trochu mi chybí „hebkost“ tónu originálních a dražších Ovationů. Přes mělký korpus hraje kytara poměrně hlasitě, v duu s druhou kytarou (široká lubovka Furch Blues hand) zní však pochopitelně trochu utopeně. Jsem příjemně překvapený basy. Jsou dostatečně výrazné, nejsou utlumeny tak, jak je tomu u řady jiných kytar této cenové kategorie. Krk padne příjemně do ruky a nemusím si na něj dlouho zvykat. Dohmat kytary je velmi měkký, připomíná dohmat u elektrických kytar. Je to dáno také použitými strunami, jsou slabé (devítky?). Nízký dohmat se projevuje bohužel i negativně a to drnčením strun o pražce, které je slyšitelné už při pouhém ataku prázdných strun prsty. Hra ve vyšších polohách tento handicap ještě zvýrazní. Při vytažení struny se ozývá divný pazvuk, jakoby by byla struna tažená přes pilník – zde by bylo namístě kvalitně provedené přebroušení pražců. Překvapuje mě, že musím častěji dolaďovat, struny mírně povolují. Vinu nejprve kladu tenkým novým strunám (jejich kvalita je nízká), ale potíže s podlaďováním přetrvávají. Kytaru jsem měl k dispozici dostatečně dlouho na to, aby si struny „sedly“. Vina tedy bude nejspíše v neznačkové mechanice. Ladí sice čistě a bez skoků, ale zřejmě povoluje. Ladění v oktávách je v normě podle ucha i ladičky. Užíváme-li kapodastr, musíme nasazovat a utahovat velmi přesně a jemně, díky tenkým strunám se pří použití většího přítlaku na struny kytara rozladí. Na kytaru se celkem příjemně hraje prsty i trsátkem, při použití kombinované techniky se mi lépe hrálo bez prstýnků. Měkký dohmat mě ale nejvíce provokoval k použití tvrdého trsátka a „bigbíťáckých“ technik hraní, pořád mám pocit krku elektrické kytary.
Zatím jsme hráli „na sucho“, teď prozkoumáme elektroniku. Při zapojení do komba i přímo do PA zjišťuji, že snímač vcelku věrohodně přenáší zvuk kytary. Při vynulovaných korekcích je zvuk „plechovější“, nastavením se dá vylepšit. Nástroj nechytá zpětnou vazbu, takže mi to nedalo a zkusil jsem zvuk prohnat nějakými „pastičkami“. Akustickému zvuku hodně pomohl ZOOM 504 ACOUSTIC, ale chtěl jsem něco tvrdšího. Tak jsem postupně nasadil BOSS BD – 2 BLUES DRIVER, BOSS OS – 2 OVER DRIVE/DISTORTION a zkreslený kanál na kombu (OVER DRIVE EP 1000R). Zajímavě se dá experimentovat, ale při nasazení většího zkreslení už kytara nahoukává.
Použití
Neustále mám na paměti poměr výkon/cena a z toho také vycházím při hledání možností použití. Nejdříve bych nechal přebrousit pražce, natáhl bych kvalitní a hlavně o něco tvrdší struny a zřejmě bych vyměnit mechaniku. Ještě bych si koupil za cca 40.-Kč obyčejnou rolnu na popruh a nainstaloval jí na patku krku, pak bych nechal nástroj seřídit.
Nástroj může velmi dobře sloužit jako:
- Startovní nástroj pro kytaristy začínající hrát přes nějaký aparát.
- Trenažér pro elektrické kytaristy. Můžu klidně cvičit své složité party doma a nemusím se tahat s těžkou elektrikou a aparátem sem a tam - pokud nepoužívám velká zkreslení a zpětná vazbení, to bych si musel umět všechna ta prznítka představit.
- Jako druhý nástroj. Například pro kytaristy, kteří využívají i nestandardní ladění a nechtějí svoji „jedničku“ trápit přelaďováním
- Opět jako druhý nástroj, ale do hospody. Nástroje jako je tento Stamar jsou na malé hospodské hraní s kamarády u piva přímo ideální! Svůj drahý nástroj nechám pěkně doma ve futrálu, do jedné ruky vezmu Stamar, do druhé ruky malé kombíčko a „hajdy” vytvářet kulturu do oblíbené hospůdky, kde nás vrchní nechá hrát až do rána.
Jelikož mám zkušebnu pár kroků od domu a můžu tam kdykoliv se mi zachce a také vlastním svoji akustickou „jedničku“, osobně bych využil možností číslo 3 a 4. Nesmíme také zapomenout na to, že každý nástroj má svůj osobitý zvuk a právě ten nás může inspirovat k výkonům, za které sklidíme zasloužený obdiv našich posluchačů.
Závěrem
Kvituji s povděkem obohacení trhu nástroji, které nám nevydrancují peněženku. Za málo peněz se dá (po nějakých těch úpravách) pořídit hodně muziky.
Všem čtenářům přeji dobrý celý nový ro(c)k 2002!
Pozn. redakce: Dle informací od distributora se od roku 2002 budou nové přepracované kytary STAMAR dodávat pod novým obchodním jménem MARRIS a MARIN (dle typu).