PRS – tato tři písmena se v kytarovém světě stala skutečným pojmem a synonymem pro skvělý zvuk a celkovou vynikající kvalitu kytar, jejichž hlavy zdobí. Ostatně jména kytaristů, kteří si oblíbili nástroje pana Paula Reed Smitha, hovoří sama za sebe: Carlos Santana, Robben Ford, Al DiMeola, Peter Frampton, Howard Leese a mnoho dalších...
Nelze jinak, než s úctou pohlížet na dnešní postavení této značky ve světě! Stalo se tak především dík poctivé práci a touze jednoho marylandského kytaráře vymyslet „něco nového", co by nebyl ani Strat, ani Gibson. Cesta k úspěchu nebyla, jak už to bývá, hned vydlážděná italskými dlaždicemi z leštěného mramoru, ale trpělivou prací, objížděním kytaristů z okolí, konzultacemi a pozorným nasloucháním jejich připomínek a pocitů ze hry na jeho kytary, a jejich následným předěláváním a úpravami. A tak to od r.1975, kdy se P.R. Smith začal stavbou a vývojem svého „miláška" zabývat, trvalo nějakých pár let, než se jeho nástroje dostaly do rukou známějších kytaristů. Pak ovšem nastal zlom a raketový start vzhůru! Co byste ostatně čekali, když kytaru Paulu Smithovi s poděkováním a velkou chválou vrátil Carlos Santana osobně? Najednou chtěli mít ten zázrak všichni! A tak r. 1985 spatřila světlo světa nová továrna na výrobu kytar PRS. A protože ani v průběhu 80. ani 90. let nepolevila firma v nárocích na kvalitu a přesnost svých nástrojů, můžeme se z nich radovat dodnes… Tedy někteří…
Právě pod taktovkou „radosti pro všechny", tedy vědoma si toho, že nástroje jejích tvarů a loga jsou sice velmi žádány, ale ne zrovna dostupny masám, přistoupila značka PRS, v tomto cenovém levelu (téměř custom) výrobců, k málo vídanému. Vytvořila modely SE, stále však nesoucí logo PRS, a počala je vyrábět ze zřejmých důvodů v Koreji. Jeden se neubrání poškrabávání za ušima anebo jinde, a po troše toho nedůvěřivého domácího žvýkání se ptá sám sebe: „Jak tohle bude hrát?". Tedy nezbývá než číst dál :o)
Popis nástroje
Přesné označení této napohled pěkné kytary je PRS Custom SE (v Music Store byly již testovány její setry EG SE a Tremonti SE). Jedná se o kytaru s tělem tradičního „prsovského" tvaru s dvojím vykrojením, jehož základ tvoří mahagon, který přechází ve svrchní javorovou desku s povrchovým dýhováním z žíhaného javoru. Ta není tradičně klenuta, ale je plochá, s povrchovou úpravou Cherry Sunburst ve velmi kvalitním laku vysokého lesku. Vydařený design podtrhuje lemování z přírodního javoru. Tento model je ještě k dostání v odstínu Gray Black, ten, ač pouze z obrázku, vypadá také velmi pěkně.
Mahagonový 25" krk je vlepený, krytý palisandrovým hmatníkem s 22 pražci a perleťovými značkami ve tvaru srpku měsíce. Krk je robustní, široký a padne vcelku dobře do ruky, ale tady narážím na první drobné nedostatky: pražce by měly být lépe začištěné a totéž platí o sedlovém pražci – jednak přesně nesedí na šířku krku a také jeho hrany jsou docela ostré. Hlava je osazena ladící mechanikou s logem PRS v barvě niklu, na můj vkus až příliš jemně nastavenou, chtělo by to přitáhnout. Najdeme tu i stříbrný nápis SE Custom a krytku šroubu pro seřízení krku z černého plastu, rovněž se stříbrným nápisem PRS.
Kytara je osazena dvěma „zebroidními" PRS - standard humbuckery a jak sám výrobce uvádí, jedná se o bass PRS humbucker u krku a trebble PRS humbucker u kobylky. Ke snímačům přísluší také dva potenciometry s z oranžovo-medového průhledného plastu.
První ovládá hlasitost a má plynulý, bezchybný průběh, druhý má na starost clonu, také bez problému, jen těsně ke konci trošičku poskočí do basového maxima. Přepínač snímačů je 3polohová klasika. Kobylka je, jak jinak, PRS designed, je plovoucí, dvojzvratná, neuzamykatelná a stejně jako ladící mechanika - v barvě niklu. Páka se pouze zasouvá do otvoru v kobylce, a za to, že nevypadne, vděčí gumovému lůžku či objímce uvnitř. Tím bychom měli, myslím, popis hotový, takže pojďme si zahrát...
Tak se ukaž!
Nasucho hraje kytara asi jako Strat, je zhruba stejně těžká, tělo mírně převažuje. Krk je pohodlný, masivní, všechny polohy jsou, dík vykrojení těla, dobře přístupné. Ke kobylce bych řekl asi tolik, že je opravdu „plovoucí" se vším všudy, v žádné poloze není „zamčeno", jak je dobrým zvykem např. u Wilkinsonů, takže např. při palm mutingu nebo když se o ni náhodou opřete, se to docela rozjíždí. Pokud vyloženě netrváte na páce, zvolte raději stejný model s pevnou kobylkou. Po zapojení kytary do aparátu se mé rozpoložení o dost zlepšilo, neb „ono" to nehraje věru zle! Dřevíčko zaťuká, výšečka zacinká, teplý středík zachrochtá.
Čisté zvuky jsou příjemné, vcelku dobře frekvenčně vyvážené. Samotný kobylkový humbucker je i načisto poměrně průrazný, ale ne tak tvrdý jako třeba gibsonovské snímače, má tenčí „spodek" a bohatší středy a výšky. Při silném úderu se rozezní dřevo a ozve se to dřevní mlasknutí. To není ale nic proti tomu, jak to mlaská v mezipoloze, kdy jedou oba snímače, to je vážně super! Zvuk jakoby nakvete, zešťavnatí, a hlavně – ještě víc zdřevní!! Chrochrichro! Je to jako byste spojili Strat, Gibson a řízli to trošičku pololubovky. Tenhle zvuk mě vážně bere! Samotný krkový snímač je na můj vkus už hodně „zavatovaný", těch spodků je na mě už moc. Malinko huhlá.
Zkreslené zvuky jsou na tom o poznání lépe, tady jsou všechny polohy zhruba na stejné úrovni. Zvuk je teplý, zpěvný, až tak nějak sametový, dobře se nese, ale nepostrádá takovou tu správnou řezavost. I tady je slyšet dřevo těla i krku, nejvíc vynikne při nižších zkresleních. Pokud si „přitnete drajvu", nevadí, i tady je zvuk vcelku jasný a konkrétní – hlavně u kobylkového snímače: ten zpívá opravdu krásně a pokud si pohrajete s clonou, dostanete z něj malinko „jakoby" nakváknutý zvuk - zní to fakt dobře. Mezipoloha opět nabývá na příjemných nižších středových frekvencích, ještě víc „zesametoví" a trošičku „zhouslovatí", ale ztratí chloupek na průraznosti a konkrétnosti. Zvuk u krku, jak se dalo čekat, je už hodně huňatý až zastřený, ale pro milovníky kulatinek příjemné pohráníčko.
Hodnocení
Tohle PRSo z Koreje má tři nesporné přednosti - vzhled, zvuk a cena. Napohled je to opravdu krásný nástroj, vzhledem k ceně a původu solidně továrně zpracovaný, navíc se slušným zvukem, i když srovnání s originálem by neustál. Skóre tohoto modelu ale dost kazí špatná kobyla, vedle ní jsou nepřesnosti při začištění pražců a sedlového pražce zcela mikroskopické.
Na druhou stranu, kdo chce mít mocí mermo PRS origoš, špica bomba kvalitu z Emeriky, musí si nachystat nějakých 60.000 krejcarů a víc, zatímco tento je k mání za 21.910 Kč.
A to je setsakra rozdíl!
P.S.: Kytara je dodávána v solidním gigbagu, v příslušenství naleznete jednu obyčejnou šňůru jack-jack, klíč k nastavení krku, páku a navíc klíčenku PRS na krk!!!