Mackie Onyx 1200F

12kanálový mikrofonní předzesilovač s A/D a D/A převodníky
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
43 605,00 Kč

Na současném trhu se nacházejí možná i stovky všemožných zvukových karet rozličné kvality a možností. Velká většina z nich disponuje často jen jediným XLR vstupem a slouží tak k velmi jednoduchému domácímu nahrávání, či jako nezbytný hardware pro spuštění některých audioeditorů. Jiné pak disponují dvěma a více vstupy a od těch prvních se liší jak výbavou, tak cenou…

Vrcholem bývá osm vstupů s možností simultánního nahrávání. Tyto karty lze již bez problémů uplatnit při studiové práci. Jejich tvůrci se předhánějí ve výbavě, kterou uživatelům nabídnou. I ta se však liší výrobek od výrobku. Z předchozích řádků již všichni čtenáři jistě pochopili, že předmětem dnešního testu bude zřejmě nějaká zvukovka. A nebude to zvukovka jen tak ledajaká. V našem zorném poli se tentokrát ocitne multifunkční zařízení s typovým označením Onyx 1200F. Už sama krabice, kterou jsem převzal na poště, svou objemností i vahou svědčila o tom, že uvnitř se nebude povalovat plastová bednička s rozměry 20 x 15 cm, ale pořádné dělo o velikosti minimálně 2 HU, vyrobené z pěkně tlustého ohýbaného plechu. Rozhodně jsem se nespletl. Uvnitř byl skutečně takto objemný přístroj (váha 6,3 kg, rozměry 89 x 483 x 368 mm). Můj 3HU vysoký přenosný rack přečuhoval ještě o dobrou třetinu. Někdo si teď možná řekne: „Ježíši, zase ty pitomý počítačový karty, dyť je to s nima všude úplně zaplavený a stejně všechny uměj to samý - zasekávat se, když to nejmíň potřebujete“ . Hm, nastražte uši, nihilisti, tahle vás možná zaujme.

Kolik můžu nahrávat najednou stop?

Dvanáct! Není to nějak moc? Přece od vynálezu multitracku platí, že stačí pouze osm. No, někomu ano, někomu ne. Šestnáct kanálů by se na druhou stranu už pěkně prodražilo. Představme si však modelovou situaci. Natáčíme bicí. Jeden mikrofon do šlapáku, druhý na vrchní blánu rytmičáku, třetí na spodní ( protože rytmičák bez strunění není nic pěkného), čtvrtým snímáme haitku, pátým oba tomy naráz, šestým kotel a poslední dva máme na overheady, abychom vytvořili alespoň nějaký ten kloudný stereo obraz. To by šlo, jenže malý problém - do studia vám přijel bubeník se dvěma kotly a třemi tomy; je to totiž italista, jak zákon káže. Asi bude koukat, až některé jeho milované bubny zůstanou mikrofonně osiřelé. S naším démantovým Onyxem můžete přidat ještě další čtyři mikrofony a vykrýt tak mnohem více ze zvukového spektra bicích, orchestru či jiného snímaného zdroje vyžadujícího náběr více mikrofony. Zajisté se tento problém dá eliminovat například přídavným mixem (tak to děláme my) a vytvořit drobný formix již během nahrávání, ale přece jen není nadto mít všechny stopy pěkně pohromadě v sessionu a moci si vybrat jejich nezávislou úpravu ex post.

Lesknoucí se diamantové plošky…

S popisem přístroje začnu tentokráte odzadu. První, co upoutá pozornost novopečeného majitele, je dvanáct combo XLR vstupů umístěných pěkně v řadě vedle sebe. Tyto umožňují pohodlné použití jak canonů, tak popřípadě symetrických jacků. Vlevo dole se nachází síťová PSU zdířka, nad ní se nachází wordclock (IN/OUT). Umožňuje připojení s dalšími hardwarovými komponenty studia za účelem odstranění jitteru (digitálního nežádoucího posunutí audioobrazu.) Následují dvě dvojice optických ADAT IN/OUT. Tyto umožňují připojit při nahrávání další dva přístroje s ADAT a celý recordingový systém tak rozšířit až na neuvěřitelných 30 stop naráz. Výborně se k tomu hodí menší bratříček Onyx 800 R. Coaxiální S/PDIF IN/OUT nalezneme vedle ADATů. Hodí se k propojení například s DAT magnetofonem. Dvě jackové zdířky pod S/PDIF můžeme směle nazvat „Remote“. První z nich slouží k přepínání mezi dvěma dvojicemi monitorů. Stejnou funkci umožňuje i přepínač na čelní straně (opět označený A/B). Druhá zdířka spíná tzv. „talkback“, nebo-li komunikaci s hudebníky ve studiu. Opět ji lze též ovládat z předního panelu. Dvě XLR zdířky AES/EBU IN/OUT můžeme použít na profesionální spojení například s nějakým externím digitálním dozvukovým zařízením. Pro kompletní výměnu dat s vaším počítačem slouží dva firewire porty. Oba jsou čtyřstovkové. Následuje 2x MIDI IN/OUT. Dvojice Control RM monitors v symetrickém jackovém provedení umožňuje připojit dva páry různorodých aktivních monitorů a mít tak maximální přehled o kvalitě natáčeného materiálu. XLR zdířka TALKBACK Mic umožňuje připojení mikrofonu určeného pro komunikaci s hudebníky. Poslední čtveřice symetrických jacků INSERT RETURN/SEND nenechá nikoho na pochybách o jejích využití. Můžeme dynamicky ošetřit kanál 1 a 2 nějakým externím kompresorem či deesserem.

Přední strana je již na první pohled velmi vkusně designově zpracována. Je pomyslně rozdělena na dvě části. Horní část (jakoby ze skla a v černé barvě) obsahuje čtyřsegmentovou tříbarevnou LED stupnici (-40 dB, -20 dB, -10 dB a OL). Umožňuje vizuální přehled o intenzitě signálu na jednotlivých stopách 1-12. Jde vlastně o jakýsi meterbridge. Pod každým tímto metrem je spínač pro zapnutí phantomového napájení 48V. Aktivní stav phantomového napájení indikuje zelená LEDka. Dalším prvkem je přepínač LINE. Tento přepíná z mikrofonní na citlivost linkovou. Posledním ovladačem je otočný potenciometr s poměrně dlouhým knobem, umožňující plynulou regulaci vstupní citlivosti. Tyto ovládací prvky jsou zasazeny do panelu z eloxovaného hliníku. Přední panel též obsahuje dva nástrojové vstupy (11 a 12). Jsou nastaveny na přímé natáčení kytary a baskytary. V pravém horním rohu jsou pod sebou tři přepínače opatřené malými zelenými LEDkami. První z nich je CLOCK SOURCE s pěticí LEDek. Uživatel může volit mezi INT (internal) Word, AES/SPDIF, ADAT-1 a ADAT-2. Výrobce doporučuje pro nejvyšší kvalitu použít Onyx jako masterclock. Druhým přepínačem je METERING. Volíme mezi IN-A (analog), OUT-D (digital) a OUT-A. Posledním z přepínačů je SAMPLE RATE. Zde uživatel volí požadovanou frekvenci nutnou pro natáčení -44.1, 48, 88,2, 96, 176,4 a 192 kHz. Zelené LEDky Firewire a MIDI IN/Out nás informují o aktivitě těchto funkcí. Zbývá ještě funkce TALK TO PHONES umožňující po stisku přepínače hovořit k nahrávajícím hudebníkům, dále pak OUTPUT 1-8 level. Tato funkce je spojena s multipinovým konektorem DB-25, o kterém jsem se zatím nezmínil a který je umístěn na zadním panelu. Tento slouží k připojení 5.1 soustavy a Onyx tedy umožňuje míchat do surroundu. Posledním z trojice těchto ovladačů opatřených otočnými potenciometry je MONITOR A/B. Tímto můžeme nastavit požadovanou hlasitost obou dvojic připojených aktivních monitorů a vytvářet poměr mezi nimi. Přepínáme buď na předním panelu pomocí tlačítka s červenou LEDkou nebo pomocí remote přepínače (viz. zadní panel). Zbývá čtveřice nezávislých vstupů pro čtvery sluchátka. Každý z nich má na předním panelu samostatnou zdířku a individuální ovládání hlasitosti pomocí otočného potenciometru. Všechny potenciometry mají stejné knoby. Posledním v řadě je síťový vypínač se zelenou LEDkou.

Instalace

V krabici se kromě zmiňovaného přístroje nalézá jako příslušenství též síťový PSU kabel, FireWire kabel včetně redukce na malý port (pro některé notebooky), stručný, ale velmi dobře provedený manuál a dva disky. Na jednom je driver pro náš Mackie Onyx 1200F (verze 3.2.8) a na druhém je pak program Tracktion (verze 3). Nejprve jsem nainstaloval během pár vteřin driver a pak jsem propojil Onyx se svým počítačem MacBook a zapnul ho. Přístroj se vteřinu tváří jakoby nic a pak projede všechny LEDky. Je to krásný ohňostroj. Pokud je vše v pořádku, rozsvítí se na předním panelu LEDka Firewire. Poklepem na černou ikonu Onyx na ploše se rozbalí softwarový ovladač přístroje. Jde v podstatě o standardně provedený mix. Zde je možné zcela pohodlně nastavovat hlasitost, panoramu, stopy různě sdružovat, mutovat a kombinovat do sebe. No prostě pracujete jako v každém jiném DAW. V nastavení „Settings“ si můžete nastavit sample rate a clock (na předním panelu se rozsvítí příslušná LEDka). Můžete také aktivovat či deaktivovat až 30 vstupů a 34 výstupů. Při přenastavování vzorkovací frekvence vám ale mix zmizí a objeví se hláška, že přístroj na chvíli vypíná audio signál a přenastavuje se. Zároveň zhasne též firewire LEDka na Onyxu. Párkrát se mi ale stalo, že už pult nenajel a ať jsem dělal, co jsem dělal, prostě nic. Počítač jsem restartoval a vše bylo v pořádku. Díval jsem se, zda není na stránkách jiný (novější) driver než 3.2.8 a není. Výrobci Mackie mají na stránkách doporučený 10.4.9 a já mám již 10.5.5; možná je to tím. Zajímavostí ale bylo, že driver běhá i s operačním systémem 10.3.9, takže ho spustí i majitelé starších Applů G4. V preferencích si samozřejmě nastavíme Onyx jako Audio In/OUT a v Audio/MIDI Setup také. Od tohoto okamžiku vám Onyx běží. Druhým diskem je DVD s DAW od Mackie zvaným TRACKTION. Jedná se o komplexní audio řešení recordingu, mixu a masteringu stejně, jako jsou jiné sekvencery. Program si samozřejmě nemusíte instalovat pokud jste zvyklí na jiný, protože Onyx běhá i s Auditionem, Cubase, Final Cut, Logic Pro i Exppres, Nuendo aj. Bohužel klasicky nechodí s Pro Tools, jak je již zvykem u uzavřeného Digidesignu. A Pro Tools zrovna používám já jako hlavní DAW. Instalace Tracktionu proběhla taktéž bez jakýchkoliv problémů včetně její autorizace. S tímto programem dostáváte velký balík plug-inů a instrumentů. Jen pro úplnost jmenuji: Mackie Mixing Tools - panner, equalizer, reverb a kompresor; další instrumenty jsou od LinPLug/FreeAlpha -substraktivní syntezátor, CronoX 3 Lite, RM IV Lite. Verze Lite jsou ořezané, často nemůžete využít tento plug-in naplno, ale můžete si ho samozřejmě upgradovat za příslušný obnos. IK Multimédia zase nabízí virtuální kytarový aparát Amplitube Uno, Sampletank - přehrávač loopů a zvuků. Ještě zde může uživatel naleznout DrumCore TK Diet - drummer packT3 Project Loops a Garritan Personal orchestra s několika GB zvuků spouštěnými pomocí Kontaku od Native Instrument. No prostě vystačí vám na měsíce studia a hloubání. Seriová čísla softwarů jsou na kartičce, kterou není radno ztratit, protože by vás v případě změny či přeinstalování počítače čekaly problémy. Jen MDA plug-iny se mi nenainstalovaly, objevila se hláška, že nefungují s Intelem. Uživatelé starších Applů opět nemusí zoufat. I oni mohou Tracktion mít, jen musí doinstalovat navíc jakousi malou utilitku a pak vše frčí. Přestože na různých fórech někomu software s Onyxem chodil a někomu ne, neměl jsem kromě několika neobjevení se mixu po změně frekvence sebemenší problém, ani s instalací ani s provozem.

Jak správně nosit prsteny s drahokamy…

Využití Onyxu 1200F je opravdu multifunkční. Představte si, že byste suplovali všechny funkce Onyxu samostatnými přístroji. Tedy osmikanálový preamp a čtyřkanálový (to aby to dalo dohromady 12 stop) v provedení FireWire, MIDI převodník 2x2, sluchátkový distributor pro čtvery sluchátka, přístroj určený pro komunikaci s monitory a studiem (něco jako např. Big Knob od Mackie), ADAT převodník… Myslím, že to stačí. Když bychom sečetli ceny za tato zařízení, jsme hodně přes padesát tisíc kaček a k tomu máme čtyři nebo pět zařízení, která musíme nacpat do racku a propojit kabely. Ale pozor. Onyx disponuje velmi krátkými a perfektně udělanými signálovými cestami. Součástky od AKM a Burr-Brown nalezneme v řadě špičkových preampů světových výrobců. Proto má také Onyx takový dynamický rozsah u mikrofonních vstupů (113 dB). Přístroj je možné použít též jako samostatný mix. Já jsem ho použil ve studiu při natáčení kytary se zpěvem současně. Kytara se točila do čtyř kanálů, dva z nich byly kontaktní a dva tvořily stero obraz. Pátý byl mikrofon na zpěv. Hotový snímek jsem nabíral do svého DAW přes S/PDIF. Zde jsem testoval především kvalitu náběru. Byla přesně taková, jak udává výrobce. Výborná, čistá a zvukově věrná. Kdybych chtěl přístroj použít se všemi funkcemi, musel bych rozkopat půl studia, vytahat kabely ze zdí apod. Proto jsem podnikl další pokus doma a vytvořil pomocí volných kabelů celé malé studio. Natáčel jsem zpěv a housle se svou dcerou. Ve své pracovně jsem zřídil režii (to mi nedalo vůbec žádnou práci) a v jejím pokoji pak studio. Stačilo přinést paraván za mikrofon a propojit „režii se studiem“ pomocí sluchátek. Připojení aktivních monitorů Genelec 8020 bylo dílem okamžiku (musel jsem jen vyrobit kabely canon-jack). Abych se netrápil u nahrávání do Tracktionu, který neovládám, zvolil jsem pro nahrávání program Cubase LE v počítači zapůjčeným kolegou, který právě koupil osmikanálového Tascama. Cubase přeci jen lépe ovládám a Pro Tools jsem bohužel použít díky nekompatibilitě nemohl. Natáčení dopadlo na jedničku, samozřejmě byla v náběru slyšet místnost, ale přesto bych se nestyděl toto prezentovat. To mě utvrzuje v tom, co tvrdí výrobce. Totiž, že Onyx můžeme použít nejen ve studiu, ale i v terénu. Odpadá tahání velkého racku s dalším příslušenstvím a akustické projekty můžeme natáčet ve vysokém rozlišení, protože této hudbě sluší.

Účet prosím…

Onyx 1200F od firmy Mackie je opravdu velmi zdařilým produktem. Jeho obrovská univerzálnost a koncepční promyšlenost ho řadí na přední místa výrobců audiokaret. Je doplněný softwarovým DAW Tracktion. Protože popis práce s Tracktionem by zabral půlku časopisu, připravil jsem pro vás alespoň pár screenshotů z tohoto programu, který jistě není k zahození. Je koncepčně propracovaný, komunikuje se všemi VST plug-iny, které již máte na palubě a přídává vám mnoho dalších. Firma Mackie navíc umožňuje zakoupit několik různých hardwarových ovladačů, či je zřetězit a učinit z tohoto systému ráj recordingu… Alelujah!