Torque T2754 SKS

Kombo na tři kousky
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
23 990,00 Kč

Ne snad, že by se nějaká prudší povaha trefovala do své bedny místo jackem například sekyrou. I když u takzvaných stereo-komb, které mají reproduktory pro oba kanály v jednom boxu, to k podobné akci leckdy svádí. Tady nás předešel už vývojový tým firmy Torque. Pod „lehko" zapamatovatelným názvem T2754SKS, který se jistě dobře uplatní v reklamě, se skrývá mixážní a zesilovací systémek, určený pro klávesistu na pódium. Disponuje výkonem 2 x 75 W, což slibuje dostatečnou hlasitost pro celou řadu použití.

Rozbaleno!

Celá soustava je složena ze tří částí: dvou menších reproduktorových boxů a zesilovače s řadou ovládacích prvků, které budou popsány dále. Všechny skříňky budí velmi solidní dojem, jsou potaženy ochrannou plastovou fólií šedočerné barvy, jejíž hrubý povrch vzdáleně evokuje koženku. Všechny bedny jsou opatřeny mohutnými plastovými ochrannými rohy, reproduktory pak mají navíc kryty z masivního plechu s kruhovými otvory a nápisem Torque. Navzdory robustní konstrukci jsou však všechny tři části lehké a snadno přenosné. Zesilovač je situován na výšku, ucho pro přenášení má ale na straně, pravděpodobně aby neotloukal kolena. Reprobedýnky naopak leží na delší straně, ucha mají nahoře.

Vyzařování signálu zajišťují no-name čínský 8" woofer s gumovým závěsem a lakovanou membránou (nese označení GW 208/8) a piezo Motorola, připojené samozřejmě toliko přes rezistor snižující citlivost. Ozvučnice z dřevotřísky tloušťky 18 mm je klasické konstrukce, bez bassreflexových otvorů a má vsazena dnes již klasická hnízda na speaker stojany.

V příslušenství testovaného vzorku byla síťová šňůra, propojovací kabel jack – jack a jednoduchý manuálek v angličtině, omezující se na popis funkcí. Ten je mimochodem bůhvíproč psán celý velkými písmeny, což dost znesnadňuje čtení.

Ovládací prvky

Co vše systém nabízí, je zřetelné z ovládacích prvků. Zesilovač má na zadní straně síťový vypínač, jackové výstupy na levý a pravý reproduktor a na sluchátka. Přední stříbřitě - šedý panel je už zajímavější. Jsou na něm 2x dva jacky pro stereofonní klávesové vstupy - pravý vstup slouží také jako monofonní a jeden stereofonní cinchový vstup pro klávesy, CD nebo MC přehrávač, se stejnou impedancí jako předchozí vstupy. Čtvrtý vstup je monofonní pro mikrofon, je zdvojený s různými impedancemi – jack pro vysokou a symetrický XLR pro nízkoimpedanční zátěž. Všechny čtyři vstupy mají svůj potenciometr pro nastavení úrovně výstupu. Vedle vstupní sekce je vstup a výstup pro efektovou smyčku, jejíž návrat se dá použít jako další vstup s linkovou úrovní.

Zesilovací sekce je vybavena společným třípásmovým ekvalizérem, zvláštním linkovým výstupem (2 x cinch) s vlastním ovládáním úrovně a nakonec i hlavní hlasitostí interního zesilovače, řešenou dvěma tahovými potenciometry, kterými se zároveň ovládá stereováha. Popis uzavřu dvěma svítivými diodami, jedna (zelená) se rozsvítí při zapnutí, druhá (červená) indikuje přebuzení. No, na mrňouse je toho tady docela dost. Tak to zapneme, ne?

Zapnuto

První, čím vás T275 atd... překvapí po zapnutí, je hluk ventilátoru. Do pokojíčku se to tedy rozhodně moc nehodí. Zjevně je to daň za malé rozměry, které neumožňují instalaci dostatečné plochy pasivního chladiče, firma to tedy řeší aktivním chlazením. Možná by nebylo od věci, kdyby v tomto případě byl ventilátor vybaven teplotně spínaným obvodem a proměnnými otáčkami. Zesilovač má pojistku, která v případě poruchy ventilace vše ochrání před poškozením. Jinak je start doprovázen jen mírným ťuknutím do reproduktorů, které je ale závislé na výstupní hlasitosti, takže doporučuji zeslabovat před zapnutím! Vlastní šum aparátku je téměř nepostřehnutelný, což je velmi příjemné.

Zapojuji klávesy a “jdu do toho”. Zvuk se line čistý, bez sebemenší známky zkreslení, tak jak to my kláve sisti máme rádi. Rád bych více basů, ale co bych od dvou osmipalcových drobků mohl chtít, i tak to není nejhorší. Zato horny se činí, a přidám-li na ekvalizéru výšky, pěkně “řežou hlavy”. Zkouším různé druhy zvuků a různé druhy syntetizérů – a musím konstatovat, že i když po celou dobu jedu na dost vysoký výkon, zkreslení ve špičkách se objevuje až ke konci stupnice. Analogové hutné zvuky, naefektovaný zvuk Fenderu Rhodes i tradičně problematický klavír jsou prakticky bez problémů. Navíc při vyšší hlasitosti zaniká šumění ventilátoru zesilovače.

Korekce pracují s dostatečně velkým rozsahem. Dokonce, když kamarád – kytarista zapojil ze zvědavosti kytaru, tak z mini - kompletu nakonec vyloudil přes digitální efekt celkem použitelný zvuk. Pravda, až po půlhodině kroucení knoflíky a nastavování speaker-simulátoru, ale i tak…! Mikrofonní vstup bývá u těchto zařízení spíše pro krajní případy. Zde zvuk rozhodně netrpí nedostatkem basů, ale nepatrně postrádá na konkrétnosti a srozumitelnosti. Pomáhá spíše ubrání na basech než přidání středů a výšek. Šlo by, jak je patrné, o kompromis mezi zpěvem a zvukem kláves.

Hodnoceno

Pro testovanou soupravu vidím jednoznačné použití. Za cenu 23 990,- Kč (u distributora Praha Music Center) dostane klávesista kvalitní odposlech a pre-mixer pro působení v rockové či popové kapele. Hučení ventilátoru zcela zanikne, basové frekvence dodají basa a velký buben a výkon 2 x 75 W by mělo být dostačující. Ze zkušenosti při živém vystoupení doporučuji postavit reproduktory na speaker stojany nebo alespoň na židli, výrobce zřejmě myslel na širší použití, proto jim chybí klasické zkosení pódiových monitorů.

Systém využije i hráč a zpěvák “one-man-show”, ve větších sálech mu ale budou chybět basy, takže spíše doporučím svatby a podobné menší akce.

Komu by se cena zdála přehnaná, nechť se pokusí si zakoupit stereofonní mixáček, zesilovač 2 x 75 W a dvě stejně výkonné bedýnky, nebo dvě komba téhož výkonu (a pravděpodobně dvojnásobných rozměrů) a stav své peněženky poté porovná.

Pro testování byly použity klávesové moduly GEM Real Piano, Yamaha VL-1m, syntezátor Roland Alpha Juno 1 a mikrofony JTS JM-X8 a Shure SM-58.