Hned na úvod se zcela úmyslně vyhnu jakýmkoli superlativům na téma Warwick. Na stránkách tohoto (a nejen tohoto) periodika už snad bylo řečeno vše podstatné a nevzpomínám si na nějaký vyloženě negativní postoj některého z kolegů muzikantů recenzentů. Lze už snad jenom podotknout, že produkty s logem „W" by už dávno měly být takříkajíc „povinnou četbou" všech vyznavačů temných a nízkých kmitočtů.
V tomto případě se nám frekvence ještě více zatemní a sníží, neboť dnes bude řeč o pětistrunné baskytaře Warwick Thumb Bolt-On….
Popis
Dvoudílné tělo i šroubovaný pětidílný krk této baskytary jsou vyrobeny z tmavě hnědého Ovangkolu, což je vzácné dřevo pocházející z rovníkové Afriky. Hmatník s polohovými značkami na vrchní hraně se v Markneukirchenu rozhodli obšťastnit dřevinou Wenge. Ostatně, krky Ovangol a hmatníky Wenge jsou jednou z hlavních ingrediencí tzv. „Warwick Soundu". Dvacet čtyři pražců této basy je zhotoveno ze zvonové mosazi, extrémně to zvučného materiálu. Textura Ovangkolu střídá černé žíly se žlutými až hnědými pruhy a ve správném světle vytváří dokonce dojem trojrozměrnosti. Hlavice se standardním černým přeplátováním nese obligátní iniciálu a najdeme tu i obvyklou krytku stavěcího šroubu krku, ozdobenou zlatým nápisem Thumb BO. Asi je zbytečné zdůrazňovat, že tuto krytku jde velmi lehce sejmout, třeba jen nehtem…
Co se týče hardwaru nástroje, tedy ladicí mechaniky, knobů potenciometrů a plně nastavitelné dvoudílné kobylky, vše je samozřejmě originál Warwick a je vyvedeno taktéž v tradiční černé. Basa je vybavena nultým pražcem Just-A-Nut III. O této specialitě jste už myslím také slyšeli.
Basa je osazena dvěma singly, jedná se o aktivní MEC J/J snímače a dvoupásmovou aktivní MEC elektronikou, která je napájena 9V baterií. Výměna baterie je záležitostí několika vteřin, jen lehce dloubneme nehtem do zarážek krytu na zadní straně korpusu nástroje. Aktivku ovládáme celkem třemi, respektive čtyřmi potenciometry. Potenciometr hlasitosti funguje jako tzv. Push/Pull, tzn. lze jej vytáhnout a odpojit tak aktivní elektroniku. Prostřední ovládač slouží jako přepínač snímačů, jde o potenciometr s aretací uprostřed. Třetí potenciometr je dvojitý, typ „Stacked", tedy dva ovládače nad sebou, které řídí úroveň basů a výšek. Tyto potenciometry jsou rovněž v provedení s aretací uprostřed. Výstupní jack nástroje je umístěn na spodním „boku" korpusu. Snědá krasavice se honosí výškou v kohoutku 1115 mm, šířkou 29 6 mm, na nultém pražci naměříme 45 mm a na dvanáctém, tedy na oktávě, 60 mm. Nástroj je vybaven ocelovými strunami Warwick Black Label o tloušťce .045 - .135.
Když vypnou proud…
Až dosud by se zdálo, že mluvíme o běžném, tuctovém nástroji a s tím koresponduje snad až trochu moc strohý popis. Jenže hudební nástroj, jako je tato baskytara, je záležitost, která se chválí sama. Ostatně, jako každé skvělé zboží. Pokud tuto baskytaru podrobíme přísné vizuální prohlídce, musíme konstatovat, že se jedná o dokonalou řemeslnou práci, tedy v případě že vůbec nějaká dokonalost existuje. Basa skvěle padne do ruky i „na tělo" a to, že je vyrobena z těžšího materiálu navozuje pocit solidnosti. Alespoň u mne.
Tento dojem se umocňuje o to více, když začne člověk na tuhle basu hrát. Zvuk nasucho je velice pevný, vyrovnaný ve všech polohách, basa má výborný, dlouhý sustain. Chtěl jsem se záměrně obejít bez výrazů jako „teplé" či „kulaté" basy, „mručivé" středy, „cinkavé" výšky, ale šlo by to jen těžko. Ať už hrajete prsty, trsátkem či slapem, odezva tohoto Warwicku je skvělá. Ba co víc, nástroj hráče inspiruje. Určitě je zbytečné podotýkat, že při hraní nezaslechnete žádné drnčení struny o pražec, či nějaký jiný rušivý element. Souvisí to samozřejmě i s tím, že baskytara byla perfektně seřízena již v továrně. Chvilku jsem uvažoval o tom, že bych nastavil struny na nástroji o chloupek výše, neboť jsem navyklý na lehce razantnější hraní, ale pak jsem od toho upustil. Profil krku je na můj vkus poněkud zaoblenější a zcela jistě by více vyhovoval hráči s většíma rukama, nebo alespoň s delšími prsty, ale myslím, že je to věcí zvyku. Během týdne, kdy jsem na tenhle nástroj hrál denně několik hodin a užíval si ho, už mi to ani nepřišlo.
Nicméně, bez elektřiny to nejde…
Jestliže jsem byl se zvukem a chováním basy při „unplugged" hraní nadmíru spokojen, pak při zapojení do aparátu už nebylo celkem nic moc, co řešit. Basu jsem nejprve protáhl 200wattovým zesilovačem Laney Line Backer a boxem Marshall 4x12"/400 W. Stařičký „tranzistorák" Laney není žádná extra třída, spíš naopak, ale velmi dobře slouží jako erární zesilovač ve zkušebně, kde se střídá více kapel. Další aparátek, který měl tu čest se alespoň na čas kamarádit s Warwickem Thumb Bolt-On 5, je moje domácí cvičební kombo Ibanez Sound Wave 65 W. Podotýkám, že efekty, které občas používám, tedy chorus a delay byly protentokrát bez práce, to kvůli objektivitě testu.
Nuže, co nám Warwick předvedl. Celkový signál baskytary je dost silný. Díky dvěma aktivním MEC J/J singlům, které jsou oba umístěny blíže ke kobylce a zároveň celkem blízko u sebe (takže mají tendenci chovat se jako rozepínatelný humbucker) basa produkuje velice hutný a šťavnatý sound. Tomu ostatně dopomáhá i šikmé zasazení snímačů do těla nástroje, zejména v případě, kdy je potenciometr přepínání (Balance) snímačů ve střední pozici a hrají tedy oba snímače najednou. Pokud mírně upřednostníme snímač blíže ke krku, zvuku nástroje sice jakoby malinko ubude na hutnosti, ale dosáhneme soundu, který je výborný například pro slapopvou techniku. Snímač u kobylky svým umístěním zase napomáhá kovovému a cinkavém zvuku, který je možno využít při hraní trsátkem.
Když se budeme bavit o vlastnostech a chování aktivní elektroniky, musím (pokud jsem to ještě neudělal) zdůraznit, že je dvoupásmová a ovládáme tedy kromě hlasitosti také basy (manuál uvádí dělící kmitočet 100 Hz) a výšky (okolo 2 kHz). Možná bych i přivítal potenciometr regulace středních pásem. Nicméně, aktivka pracuje bezchybně, zdvih potenciometrů je velice citlivý, jasný a čitelný. Potenciometry samozřejmě nechrastí a fungují jako potenciometry, ne jako „skokové přepínače". Asi je zřejmé, co mám na mysli. Jak již bylo zmíněno, potenciometr hlasitosti je v provedení Push/Pull, jeho vytažením aktivku odpojíme, respektive přemostíme aktivní EQ. V takovém případě pak funguje jen hlasitost a ovládání poměru signálu z obou snímačů. Struny, kterými je baskytara potažena, jsou kvalitní a hrají velice čistě a vyrovnaně. Hluboká B struna nehučí, ani nehuhňá, zkrátka žádné bláto, pro které jsou mnohdy pětistrunné nástroje zatracovány. Celkový zvuk nástroje je nadmíru vyvážený a konkrétní. Při hře ve vyšších polohách hmatníku nástroj krásně „zpívá", třeba při hraní akordů. Na druhou stranu je nutno podotknout, že i Warwick nese jednu pro někoho nepříjemnou vlastnost kvalitních nástrojů - nic neodpustí, kiks je slyšet.
Těžko se můžeme bavit o ideálním nastavení zvuku. Znáte to sami, sto muzikantů = sto představ, „každý pes jiná ves", jiná technika, jiné ucho, jiné ruce… V kapele se tento výborný nástroj prosadí velmi snadno. A pokud jsem při docela hlasitém hraní s rockovým bandem na zesilovači přizvedl úroveň středových frekvencí, slyšel jsem bezvadně každičký tón. Tento nástroj bych asi ze všeho nejvíce troufl vyslat do vod jazzových či funkových. Myslím totiž, že je díky skvělé dynamické odezvě vhodný zejména pro technicky založené basisty, kteří hojně využívají slap, a také pro sólisty vyžívající se například v tappingu a v dalších herních finesách. K podobnému tvrzení mne vede jednak fakt, že basa disponuje 24 pražci (tedy dvěmi oktávami) a za druhé, že posazení snímačů blíže ke kobylce dává extra velký prostor pro palec a „trhací" prsty pravé ruky – prostor, který by bylo hřích nevyužít. A navíc, při hraní prsty u kobylky se palec velice pohodlně opírá o šikmo zasazený snímač…
Při prvním, zběžném pohledu na tento nástroj (dlouhý a mohutný krk, subtilní tělo) by se mohlo zdát, že se basa bude překlápět, neboli, tzv. „padat na hubu". Není tomu tak a jak bylo výše zmíněno, nástroj se velmi dobře „nosí”; také díky ergonomickému vybrání zadní části korpusu. Nejsem přílišným příznivcem různých malých ladicích mechanik, ale ty „warwickovské" jsou trošku jinde než ostatní. Basa se ladí velice pohodlně a ladění nástroje je přesné. Baskytara, jako taková, samozřejmě perfektně intonuje a to ve všech polohách hmatníku, oktávách, ale to, u takového nástroje a navíc v této cenové kategorii, považuji za samozřejmost.
Loučení nebývá lehké…
Blížíme se k závěru a dlužno ještě dodat, že basa je dodávána v měkkém futrálu RockBag by Warwick, v příslušenství nástroje nalezneme známý to „warwickovský" User Kit. Pokud jde o měkké pouzdro k tomuto nástroji, nic proti, myslím, že polstrovaný futrál je velmi kvalitní, ale pokud bych měl být šťastným majitelem tohoto nástroje, určitě bych mu pořídil i pevný letecký kufr Flight Case. No a ten závěr? Tahle skvělá basa ještě voní novotou, nechci tvrdit, že je tzv. jalová, zelená… Jedná se bez diskuzí o opravdu vynikající nástroj a dokáži si navíc představit, že za pár let bude rukou nějakého machra „vyhraná" k ještě lepšímu výkonu. Zkrátka a dobře nepochybuji o tom, že bude zrát...