Německá firma IMG Stage Line zabývající se především výrobou a distribucí ozvučovaní a světelné techniky, včetně výroby reproduktorů, mixážních pultů a doplňků pro DJ, uvedla na trh i něco málo pro kytaristy.
Nesnaží se ovšem o dosažení pomyslné zvukové, vysoko nasazené laťky gigantických firem, jako jsou například Mesa nebo Marshall, ale ani nepřichází na trh s futuristickým novátorstvím a převratnou technologií. Nesnaží se ani o velkolepou reklamní kampaň, kterou by doprovázeli hráči zvučných jmen, kteří vám budou tvrdit, že právě tyto aparatury jsou jedinou možnou cestou, jak dosáhnou ten správný zvuk. Jednoduše vyrobili malé, velmi praktické, lehké a hlavně levné kombo, u kterého je hlavní předností především poměr cena versus výkon. A to je už na první pohled velice sympatické.
Konstrukce
Stage Line GA-1240R je dvoukanálové solit-state (tranzistorové) kombo disponující výkonem 40 W. Osazeno je jedním čtyř ohmovým, dvanácti palcovým reproduktorem nejspíš vlastní výroby o výkonu rovněž 40 W. Ten je spolu s vlastním zesilovačem schován do překližkové, zezadu otevřené bedny, potažené černou koženkou o rozměrech 530 x 470 x 237 mm a velice příjemné váze 13 kg. Právě včera jsem se vrátil z koncertu z Českých Budějovic, kde v kulturním domě nefungoval výtah a my museli celou aparaturu tahat do třetího patra po schodech. Ještě teď mne z toho bolí záda, jako bych celý den skládal vagón uhlí (ne, že bych to znal, ale asi tak nějak se člověk může po téhle práci cítit). Řeknu vám, že když jsem tahal své téměř 40kilové kombo do schodů a funěl u toho jak vítěz nedávného pražského maratónu, padlo na jméno výrobce, který zaměnil slovo kytarista za kulturista, přimontoval na kombo pouze jedno ucho shora , nejedno velmi, ale velmi neslušné slovo. Takže pokud jste nuceni aparaturu, bez pomocí bedňáků, neustále přenášet v rukou, váhu 13 kg jistě oceníte.
I když jde vidět, že výrobce se snažil (nejspíš z důvodu stáhnutí ceny, pokud možno co nejvíce dolů) ušetřit na materiálech, působí celkově Stage Line, vyjma docela křehce vyhlížejících umělohmotných ovladačů, vcelku robustním dojmem.
Ovládání je téměř klasické a v podstatě k němu není mnoho co dodat a popisovat. Všechny ovládací prvky pro nastavení hlasitosti a výsledné barvy zvuku najdete na předním modrém panelu, který je v podstatě rozdělen do dvou sekcí. Normal channel (čistý kanál) disponující samostatným tří pásmovým equalizérem (basy,středy, výšky) a ovladačem Level (hlasitost) a Boost Chanell (zkreslený kanál), kterým můžeme korigovat pomocí čtveřice ovladačů, a to Gain, Presence, Shape, a Level. Přepínat mezi jednotlivými kanály lze buď ručně malým switchem umístěným mezi oběma sekcemi nebo pomocí připojením footswitche. Ten však, což je trochu na škodu, není součástí základního vybavení, aspoň jsem ho tedy v krabici nikde nenašel. To, který kanál je momentálně v provozu, nám indikují dvě (žlutá, červená) malé diody, umístěné hned vedle malého ručního přepínače kanálů.
Označení R v názvu komba nemůže být samozřejmě nic jiného než fakt, že aparát je vybaven vypínatelným reverben. V tomto případě se jedná o klasický Spring Reverb nebo chcete-li pružinový hall. Jeho úroveň lze korigovat ovladačem, nazvaným jak jinak než Reverb, a najdeme ho rovněž na předním panelu. Výstup pro switch na vypínání reverbu je umístěn na zadním panelu. Tady bych možná ocenil, kdyby přepínaní kanálů a aktivování reverbu bylo na jednou přepínači, ale co se dá dělat. Poslední věcí, která souvisí s předním ovládacím panelem a kterou bych neměl opomenout, je sluchátkový výstup na velký jack. To mi u tohoto typu aparátu přijde velmi praktické a účelné.
Na zadním panelu najdeme krom výše zmiňovaného výstupu pro switch na reverb, výstup pro externí box a linkový výstup přímo do pultu.
Herní vlastnosti
Než se pustím do subjektivního pohledu na zvuk tohoto aparátu, musím zmínit fakt, že kombo stojí pouze něco kolem 7000,- korun, a to je jev, na který je potřeba přece jen při jakémkoliv hodnocení brát zřetel. Obzvlášť v našich podmínkách, kdy je cena jednou z převažujících veličin, která výslednou koupi ovlivňuje. Navíc je to aparát tranzistorový, takže srovnávat ho s nadupanou „mesinou nebo fendrem“ je zcela nemožné, a v tomto případě velice neobjektivní. Takže pusťme se do hraní, nejprve tedy čistý kanál.
K hraní jsem sundal všechny nástroje, které si poklidně visely na stěně za mými zády, a začal je postupně propojovat s kombem. Z aparátu lze dostal skleněně čistý, na můj vkus trochu tenčí, měkký a hodný čistý tón, který nezkresloval ani v těch nejvyšších hlasitostech. Jedině, co mi ve zvuku chybělo je, řekněme, jakási dravost a samozřejmě z důvodu absence lamp, dynamika. Barva zvuku vzdáleně opravdu připomínala zabarvení celolampových zesilovačů a na tranzistor překvapivě reagovala na změnu nástroje a typ snímačů. Všechny nástroje si aspoň trochu zachovávaly svůj osobitý zvuk a barvu. Asi nejlíp se mi hrálo na pololubovou ES 335 (Gibson), kdy šel z komba dostat velice hezký zacloněný jazzový tón, který připomínal barvu z nahrávek swingových nebo mainstreamových kapel šedesátých let. Oproti tomu pokud vezmete-li například fendera, dosáhnete zvonivého tónu, který lze využít snad do všech hudební stylů přes rock až po coutry (i přesto, že nijak neholduji tomuto stylu, ne neholduji, prostě ho nemám rád, aspoň v tom českém podání), zvuk mě neuvěřitelně neustále inspiroval k hraní tolik typických coutry licků a beklajtů až po funky regge atd.
Výslednou barvu zvuku můžete samozřejmě ovlivnit a nastavit dle vašich potřeb pomocí výše zmíněného klasického equalizéru (basy, středy, výšky), případně zvuku pro přikrášlení přidat pružinový hall.
... Mačkám tedy malý switch a přepínám na kanál boost. Pokud nastavíte ovladač Gain (ovlivňuje velikost zkreslení) zcela na nulu, lze z komba dostat příjemně nabroušený crunche, který zněl dobře, především v kombinaci se singly na Fenderu. Korekce můžeme upravit pomocí dvou ovladačů. Presence, pomocí kterého přidáte zvuk střední frekvence, a tím zvuk, dá se říct nabrousíte, a Shape, kterým jak píše manuál, změníte charakter křivky vstupního signálu. Ve finále to znamená, že pomocí změny frekvenčního pásma, měníte výslednou barvu zvuku. Pomocí něj spolu s kombinaci s ovladači Presence a samozřejmě Gain lehce nastavit docela slušné množství barev zvuku. Od zmíněného crunchu přes rockové zkreslení až po neuvěřitelnou metalovou pilu. Problém je však trochu v tom, že při tomto větším zkreslení se tóny zcela zahlcují, výsledný tón je nekonkrétní a z komba se valí jako buldozer neuvěřitelná koule shluku tónu. Zvlášť při rychlejší hře nebo při použití jiného intervalu než čisté kvinty. Můžou být však styly, kde je to naopak účelem, kde se dá tato barva využít. Mě osobně se docela dobře pracovalo s nastavením gainu od nuly, někde tak před půlku, kdy se ještě tóny tolik neslévaly. Další nevýhodou je stejně jak u čistého kanálu, vlivem absence lamp, takřka nulová dynamika. Jinak i tento kanál dobře reaguje na typ kytary a charakter jednotlivých snímačů. Pro mě tady zvítězil jednoznačně Fender se singly a nastavení Gainu tak na čtvrt, kde šlo dostat z comba příjemně zabarvený rockový zvuk.
Zahráno, vyzkoušeno...
Stage Line GA-1240R je 40 W tranzistorové dvoukanálové kombo, jehož hlavními přednosti jsou praktičnost, dá se říci univerzálnost a především velmi příznivá cena, která je daleko menší, než je průměrný měsíční plat v této republice. Do tohoto průměru však nejspíš nebyli započteni jazzmani a učitelé hudby (aspoň dle nedávno odevzdaném jazzovém, pardon daňovém přiznání). Výhodou jsou bezesporu dva na sobě korekčně nezávislé kanály, reverb a výstup na sluchátka. Kombo bych doporučil zejména začínajícím muzikantům, kteří s kytarou teprve začínají koketovat nebo i zkušenějším hráčům, kteří nechtějí nebo z jakéhokoliv důvodu nemůžou investovat do své aparatury desetitisíce. Své uplatnění může například najít při domácím cvičení, jako vybavení zkušebny, případně na menších pódiích. Vyloučit nelze ani použití ke klávesám, případně k akustický nástrojům opatřeným snímačem. Pokud něco podobného tedy hledáte, může být Stage Line GA-1240R jedním z možných řešení. Na výběr však výrobce nabízí i méně výkonné 20 W modely, či typy se dvěma 10" reproduktory a totožným výkonem.