Firma Praha Music Center dovezla novou sérii výrobků SUMMIT AUDIO – firmy jejíž jméno je spojeno s komponenty audio řetězců velmi vysoké kvality. Dva z nich se mi dostaly do rukou a potažmo i do studia na test. Byl jsem velmi zvědav zda-li svému jménu dostojí – pevně jsem věřil že ano - a hned v úvodu musím říct, že jsem velmi potěšen kvalitou zařízení.
TLA-50
Začnu výrobkem nazvaným TUBE LEVELER TLA-50. Jedná se o půlrackový lampový přístroj osazený tradiční elektronkou 12AX7/ECC83 s integrovaným vysokonapěťovým zdrojem, použitelný velmi dobře jak ve studiu, tak v mnoha aplikacích P.A. systémů. Z mechanického hlediska je snadnější použití ve studiu, kde může přístroj volně ležet a "dýchat", zatím co pro "live" aplikaci je třeba zakoupit montážní doplňky do racku a nejsem si jist jak by značně hřející přístroj snášel uzavřené prostředí někde mezi ostatními "šuplíky". Přístroj je velmi prostě a přehledně řešen,a působí velice pevným a spolehlivým dojmem, snad s výjimkou páčkových přepínačů, jež by mohly být o něco solidnější. Zadní panel přístroje je osazen kombinovaným XLR/JACK, tedy kombo konektorem na vstupu s úrovněmi -10 dB pro nesymetrické a +4 dB pro symetrické zapojení. Výstup je řešen symetrickým XLR při +4 dB a nesymetrickým jackem 6,3 mm při úrovni -10 dB. Dále je na zadním panelu umístěn SIDE Chain In a Out v nesymetrickém linkovém zapojení vhodný například pro frekvenčně závislou kompresi – tedy De-essing a konektor pro standardní síťový kabel. Na čelním panelu najdeme dva velké potenciometry ovládající vstupní citlivost a míru gainové redukce, mezi nimi pak podsvícený VU metr indikující buď výstupní úroveň, nebo gainovou redukci. Na levé straně čelního panelu jsou situovány tři přepínače ovládající Attack přístroje a to ve třech režimech Fast, Medium a Slow, dále pak parametr Release v režimu Fast a Slow, a nakonec přepínač volící režim zobrazení „vintage" analogového VU metru. V pravé části panelu je pak již pouze přepínač Bypass/Link a hlavní vypínač přístroje s velkou kontrolkou. I přes celkově jednoduché řešení nabízí ovládací prvky dostatečné množství kombinací nastavení pro velmi precizní vyladění požadovaného procesu. Já osobně jsem vyzkoušel TLA-50 na zpěvu, baskytaře a bicích a ve všech aplikacích se choval velmi dobře. Kompresory či levellery neobsahující "lampu" vůbec nesnesou srovnání a domnívám se, že TLA 50 je i přes svou myslím přijatelnou cenu důstojným kolegou firem jako UREI, nebo KLARK TEKNIK. Přístroj se chová velmi přirozeně a pružně podle charakteru zpracovávaného signálu, má vysoký odstup od šumu a i při velmi tvrdém nastavení nevykazuje jakékoli slyšitelné zkreslení ani frekvenční zúžení. Domnívám se, že největší službu udělá ve studiu na zpěvech a akustických nástrojích, jejichž zvuk bývá bez lampové komprese tenký a obsahuje velké množství výrazných a rychlých úrovňových špiček. Obrovským pomocníkem bude zejména ve studiích s kompletně digitální technologií, kde bych doporučoval použít TLA-50 v kombinaci s mikrofonním předzesilovačem, či v kombinaci s multifunkčním diboxem TD 100, jímž se budu zabývat v druhé části testu. V P.A. systémech bych si dovedl představit dva spřažené TLA-50 například na podskupinách bicích, či perkusí pro F.O.H. použití.
Pokud jde o vzájemné propojení dvou TLA-50 například do závislé stereo dvojice, pak stačí propojit jednotky běžným nástrojovým kabelem mezi konektory Link, nastavit co nejpřesněji stejné hodnoty na ovladačích, přepnout na obou přístrojích přepínač do polohy Link a TLA-50 s vyšší kompresí bude vždy řídit zbývající jednotku.
Pro vysvětlení např. začínajícím zvukařům či zvídavým laikům doplním, že rozdíl mezi kompresorem a levelerem je v tom, že leveler neobsahuje samostatně nastavitelné ovladače Threshold a Slope (či Ratio), tyto funkce pracují společně ve vzájemné interakci.Výsledkem je snadné a intuitivní ovládání procesoru a také dynamiky signálu.
TD-100
Aktivní DI box a zároveň nástrojový předzesilovač TD-100 mne opravdu velmi potěšil svou univerzálností a opět velmi jednoduchou účelnou a precizní konstrukcí. Toto lampové zařízení opět na bázi elektronky 12AX7/ECC83 výborně eliminuje tradiční problémy s impedančním uzpůsobováním signálu jak ve studiích, tak při živém zvučení. Díky proměnné hodnotě vstupní impedance je schopen naprosto věrně přenést jak, řekněme, nízkoimpedanční signál elektrické kytary, tak i mnohdy tolik problematické pasivní piezzo snímače, jejichž výstupní impedance se pohybují v řádu Megaohmů a transformuje je na symetrický nízkoimpedanční výstup mikrofonní úrovně či linkový symetrický signál vhodný pro zpracování v řetězci dále následujících kompresorech, EQ či obdobných signálových procesorech. Na předním panelu přístroje najdeme vstupní konektor jack 6,3 mm a vedle něj hned Direct Output ve shodném provedení, dále následuje přepínač fáze a rozpínání signálové země. Uprostřed čelního panelu se nachází zmiňovaný volič vstupní impedance s plynulým rozsahem od 10 kiloohmů do 2 Megaohmů. Největším ovládacím prvkem je regulátor výstupní úrovně, vztahující se k výstupním konektorům na zadním panelu přístroje a nikoliv k Direct Out na čelním panelu. Dvě LED diody slouží k indikaci úrovně signálu a přebuzení na vstupu diboxu. Zadní panel je osazen symetrickým XLR výstupem mikrofonní úrovně a výstupem linkové úrovně opět JACK 6,3mm. Za velmi praktický považuji sluchátkový výstup, který zaprvé umožňuje primární kontrolu zvuku při jakýchkoli potížích a navíc se dá s úspěchem použít například při zkoušení, kdy hudebník může díky TD 100 slyšet "svůj" zvuk i třeba na hotelovém pokoji.
Souhrn
Oba testované přístroje poskytují čistý a pevný zvuk standardních technických parametrů, jsou velmi snadno ovladatelné, mají příjemně klasický design a působí velmi solidním mechanickým dojmem. Jejich cenu považuji za naprosto odpovídající poskytované kvalitě a myslím, že přesvědčují zákazníka o solidnosti a důmyslu výrobce.