Americká firma Rane má značně rozsáhlý akční rádius jak v sortimentu, tak v zákaznících. Od čtyřkanálových kompresorů, přes programovatelné procesory, až po zvukové analyzéry či další příslušentví a to nejen pro pódiové nebo studiové zvukaře, ale třeba i pro DJs.
Dnes bych chtěl čtenáře seznámit s produktem, který by bylo možné klidně zařadit i do kategorie "Acessories" - tedy příslušenství. Jde o jednokanálový mikrofonní předzesilovač MS 1b s phantomovým napájením, který zaručí, že váš kondenzátorový mikrofon bude vždy funkční, protože dostane potřebnou „šťávu" ke svému provozu a bude patřičně vybuzen, takže šum nepřevládne nad užitečným signálem.
Popis
Přístroj (made in USA) tvoří černá kovová krabička, 130 mm široká, 42 mm vysoká a 108 mm hluboká. (Tedy žádný obr to není. Ale zdání klame.) Čelní strana předzesilovače disponuje (zleva) otočným ovladačem GAIN s rozsahem nastavení 18 - 66 dB, dvoubarevnou (zelená/červená) LED indikující přítomnost signálu (SIG) či jeho přebuzení (OL), spínačem phantomového napájení (+48 V) s červenou LED a zcela vpravo potom žlutou LED, která nás informuje o přítomnosti napájecího napětí.
Na zadním panelu je umístěn mikrofonní vstup a linkový výstup (oba v provedení XLR) a nachází se zde rovněž přepínač polarity NORMAL/INVERT; vlevo je pak zdířka určená k připojení napájecího transformátoru, je poněkud netypická - velmi podobná sériovému portu jaký vídáme většinou u počítačů. Výrobce přikládá k přístroji originální trafo s dostatečně dlouhou přívodní šňůrou, jež je možné pomocí dvou úchytů a přiložených samořezných šroubů připevnit např. k podlaze a při dočasných i trvalých instalacích doslova kamkoli. Přiznám se, že toto nadstandardní vybavení vidím poprvé, nicméně je důmyslným doplňkem, který se může ve studiu hodit. Nicméně i pódiovému zvukaři přijde vhod upevnit napájení přístroje ve svém racku.
Obdobně jako trafo je možné přišroubovat i skříň preampu opatřenou kvůli tomu čtyřmi otvory v přesahujícím dnu. Dalším unikátem je možnost jedním transformátorem napájet více předzesilovačů anebo i jiných výrobků Rane, používajících stejný typ konektoru, jejich jednoduchým paralelním spojením. Jediným omezením je dovolený maximální proud, ten u zde použitého RS-1 činí 750 mA, takže MS 1b s odběrem 220 mA mohou být na jedno trafo připojeny až tři kusy. MS 1b může samozřejmě pracovat jak s dynamickým, tak s kondenzátorovým mikrofonem. GAIN má dostatečnou rezervu a linkový výstup zajišťuje minimální šum a zkreslení. Jako mikrofonní předzesilovač je zde použit Burr-Brown (ve svém oboru se jedná o světový pojem) zajišťující maximální transparentnost signálu. Po nahlédnutí do přístroje jsem viděl velmi pečlivě zpracovaný tištěný spoj, přičemž všechny přepínače, otočný potenciometr a LED jsou přiletovány přímo do něj. Přiložen je též stručný, ale výstižný manuál.
Závěrem popisu jedna „mini výtka" estetického charakteru - nápisy na zadní straně jsou trochu nakřivo a maličko rozmazané, ale to je vážně jen drobnost.
Praxe a zvuk
MS 1b jsem testoval s mikrofony Shure BG 4, Rode NT1 a Audix CX111. Ve všech třech případech produkoval opravdu nezkreslený plný signál bez rušivých elementů. Jinými slovy - dělal přesně to, k čemu byl určen a jeho pevný zvuk snesl srovnání i s předzesilovačem legendární firmy Toft (samozřejmě pouze jako mikrofonní preamp). Nejprve jsme RANE MS 1b využili při snímání akustických kytar s výše uvedenými mikrofony Shure a Rode. Zvuk „nabírám" vždy z více míst, abych co nejlépe vykryl celé spektrum. Snímali jsme dvě kytary – jednak americkou legendu Martin a jednak nástroj z českých luhů a hájů značky Furch.
Že mají obě kytary vynikající zvuk je asi zbytečné podotýkat. Výsledek obdržený z našeho testovaného předzesilovače byl jedním slovem bezvadný. Ani známka po nějaké zahuhlanosti či zbytečné ostrosti krajních pásem, jak se většinou projevují laciná udělátka či přístroje „jdoucí na maškarní bál" za designově velkolepý produkt. Kulatá měkkost a přirozenost soundu je samozřejmě výtečná i při postprodukčních pracích (mix). Jsem přesvědčen, že právě preamp typu Burr-Brown zajišťuje onu zvukovou čistotu. Stejně věrný a přesvědčivý zvuk jsem získal během snímání sólového zpěvu. Jako mikrofonní zdroj zde sloužil opět Audix CX111. Jediné, co mi trochu vadilo, byla „přílišná" kabeláž, protože nemám externí trafa moc v lásce, což je ale na druhé straně subjektivní záležitost a firma Rane na svých stránkách velmi dobře vysvětluje, proč takové řešení zvolila a jaké má výhody.
Závěr
Jedná se o velmi užitečného pomocníka s dobrým zvukem, který se vždy uplatní tam, kde nemáte s sebou mix či velký preamp a kde je prioritou kvalita nahrávky.