Beyerdynamic MC 930 Stereo Set

Stereo set kondenzátorových mikrofonů
Distributor: 
Cena: 
24 534,00 Kč

Společnost Beyerdynamic založil v roce 1924 v Berlíně pan Eugen Beyer. V té době se společnost věnovala vývoji a výrobě reproduktorů pro kina. První dynamický mikrofon M19, určený pro studiovou práci, uvedla firma Beyerdynamic v roce 1939. V dnešní době najdeme ve výrobním sortimentu této slavné značky celou řadu produktů, mezi kterými nechybí dynamické či kondenzátorové mikrofony, bezdrátové systémy, konferenční systémy, sluchátka pro běžné použití i do studia a dokonce sluchátka, která jsou určena pro letecký průmysl.

Předmětem našeho dnešního testu bude stereo set kondenzátorových mikrofonů MC 930.

MC 930 v číslech a faktech

Oba malomembránové mikrofony jsou dodávány v černém plastovém kufříku malých rozměrů. Kufřík je opatřen bílým logem společnosti a po jeho otevření nalezneme dva kusy mikrofonů MC 930, dva odpružené držáky (MKV 9), dva molitanové windscreeny (WS 53) a konečně čtyři náhradní gumičky do odpružených držáků. To vše je přehledně uloženo v pěnových přihrádkách, které brání poškození při neopatrné manipulaci s kufříkem.

Tělo samotného mikrofonu tvoří kovový váleček o průměru 21 mm a celkové délce 128 mm. Na jednom konci mikrofonu najdeme výstupní XLR konektor, na druhém objevíme mřížku chránící membránu. Váha samotného mikrofonu činí 115 g. Mikrofon je opatřen matným černým lakem, bílým logem Beyerdynamic a bílými nápisy, které informují o typu a původu mikrofonu. Důležitým prvkem na těle mikrofonu je dvojice červených přepínačů, které jsou lehce zapuštěny pod úroveň povrchu a jsou doplněny patřičnými symboly. Jejich úkolem je zařazení high-pass filtru či útlumu.

MC 930 je kondenzátorový mikrofon typu tužka a ke svému provozu potřebuje phantomové napájení +48 V (výrobce udává, že lze MC930 zapojit do jakéhokoliv mikrofonního vstupu poskytujícího phantomové napětí v rozsahu 11 až 52 V, odběr proudu uvádí v hodnotě 4,6 mA). Frekvenční rozsah mikrofonu je 40 Hz – 20 kHz. Při letmém pohledu do diagramu frekvenčního rozsahu snadno zjistíme, že frekvenční průběh je celkem vyrovnaný, tedy až na drobný zdvih v oblasti 15 kHz. Citlivost mikrofonu je 30 mV/Pa. Co se týká směrové charakteristiky, tak vězte, že jde o kardioidu (v evropských končinách též nazývanou jako ledvina), která více či méně potlačuje zvuk přicházející mimo osu mikrofonu (zvuk v ose mikrofonu – přicházející „zepředu" – naopak snímá s největší citlivostí). Jmenovitá impedance mikrofonu činí 180 ohmů a impedance v zátěži pak 1000 ohmů. Maximální akustický tlak (SPL) při frekvenci 1 kHz je uváděn v hodnotě 125 dB, při použití přepínače útlumu potom 150 dB. Z toho vyplývá, že aktivujeme-li přepínač útlumu, snížíme úroveň signálu o 15 dB (tato informace je ostatně zobrazena přímo na těle mikrofonu u přepínače útlumu). Zřejmě bych už ani neměl psát, že zařazení útlumu přichází na řadu v situacích, kdy pracujeme s hlučnými zdroji zvuku, jakými může být například bicí souprava (zvlášť pracujeme-li s úderným bubeníkem) nebo chceme-li zaznamenat nějaký hodně hlasitý ruch jako je třeba start letadla.

Pro mikrofony s kardioidní směrovou charakteristikou je typický nárůst basů s přibližujícím se zdrojem snímaného signálu, jde o tak zvaný proximity efekt. Právě kvůli tomuto neduhu opatřují výrobci některé modely mikrofonů high pass filtrem (též roll off či bass cut). Jde o filtr, který odřízne spodní frekvenční pásmo a s jeho pomocí lze eliminovat nejen již zmíněný proximity efekt, ale i ruchy vznikající na nízkých frekvencích. K takovým se řadí například manipulace mikrofonním stojanem nebo kročejový hluk. Samozřejmě mnohem lepší variantou je vzniku těchto ruchů předejít, ale ne vždy se to podaří. Bylo by tedy asi velmi s podivem, kdyby výrobce opomněl vybavit MC 930 roll-off filtrem. Přítomný přepínač tohoto filtru je pevně nastaven na frekvenci 250 Hz o strmosti 6 dB na oktávu.

Odstup užitného signálu od šumu je u testovaného modelu 71 dB a konečně vlastní šum mikrofonu je 14 dB (měřeno metodou pomocí filtru A-weighted). Mikrofonní držák je v odpruženém provedení (shock mount) a mikrofon je v něm fixován pomocí čtveřice gumiček.

MC 930 po zapojení

Mikrofonní set MC 930 výrobce doporučuje pro aplikace jako je snímání sborů, orchestrů či sólových nástrojů a na podobné „situace" jsem se zaměřil i já. S kolegou jsme testovaný set použili při záznamu koncertů na mezinárodním festivalu sborového zpívání. Během třech natáčecích dnů jsme MC 930 vyzkoušeli v několika aplikacích. První den se natáčelo v Lidových sadech v Liberci. Při tomto natáčení jsme použili jednu MC 930 pro sejmutí pianina z větší blízkosti. Vlastní sbor jsme snímali pomocí kombinace dvou metod stereo snímání. První metoda byla AB, kde jsme použili pár mikrofonů s jednopalcovou membránou a druhá byla metoda ORTF (tužky s ledvinovou charakteristikou; stereofonní technika mikrofonního snímání simulující vzdálenost lidských uší, vzdálenost kapslí od sebe činí 17 cm, směřují od sebe v úhlu 110 stupňů). Ještě musím doplnit, že na snímání sól jsme použili opět velkomembránový kondenzátorový mikrofon.

MC 930 se na pianinu choval velice dobře a zvuk přenesl bez jakéhokoli zkreslení, a to i ve chvíli, kdy hráč hrál velmi dynamicky. Celkový mix tak bylo možné doplnit o kontaktní zvuk pianina. Druhý natáčecí den se zpívalo a nahrávalo v kostele sv. Kříže. Protože se jednalo o prostor se zajímavým dozvukem, rozhodli jsme se využít stereo set MC 930 k sejmutí dozvuku prostoru. Vlastní sbor byl snímán obdobnou technikou jako předchozí den. Testované mikrofony jsme umístili do větší vzdálenosti od snímaného sboru tak, aby se v přicházejícím signálu více uplatnily odrazy snímaného prostoru. Mikrofony byly postaveny do systému AB. Jediný problém, který nám tu vznikl spočíval v tom, že posluchači byli příliš blízko těchto mikrofonů. A tak MC 930 snímaly hodně šumu z publika, ale to samozřejmě nebyla chyba mikrofonů. Proto v konečném mixu bylo nutné signál z MC 930 přimíchat velmi citlivě. S kolegou jsme se shodli, že výsledek by byl daleko lepší, kdyby šlo jen o samotné natáčení bez přítomnosti publika a nebo pokud by bylo možné dostat mikrofony do větší výšky nad publikum. A konečně třetí den proběhlo natáčení v libereckém Domě kultury. Zvláštností tohoto natáčení byla potřeba snímat zpěv z publika, kterým bylo vtipně vyplněno střídání jednotlivých těles. V tomto případě šlo o téměř “suchý” prostor. MC 930 jsme postavili opět do systému AB a otočili směrem do hlediště. V podstatě šlo o standardní snímání nestandardního sboru. Zvuk MC 930 byl naprosto v pořádku. Jen doplním, že jsme nahrávali přes elektronkové preampy a VCA kompresory do digitálního rekorderu Tascam 2488.

Mikrofony Beyerdynamic jsem ještě vyzkoušel při výrobě nahrávky pro operní představení Bludný Holanďan. Šlo opět o nahrávku sboru, avšak tentokrát jen mužského. Opět jsem sbor snímal pomocí metod AB a ORTF. A změna kterou jsem udělal spočívala v tom, že ORTF jsem osadil právě mikrofony MC 930.

V mixu jsem pak míchal více signálu z ORTF, tedy z MC 930, než z AB. Zvuk byl vyrovnaný a MC 930 opět bez problému přenesly dynamický rozsah snímaného sboru. Během natáčení jsem neměl zapojen high pass filtr ani útlum a nahrával jsem přes mix Soundcraft Venue II do zvukové karty Motu 828 MK II. Pracoval jsem s rozlišením 24 bitů/ 44,1 kHz.

Protože často používám mikrofony AKG SE 300 B s vložkou CK 91 (kardioida), napadlo mě je porovnat s MC 930. Prvním z pokusů bylo sejmutí akustické kytary. Druhý pokus byl pro tento druh mikrofonu trochu atypický, zkusil jsem zaznamenat mluvené slovo. Po porovnání vzorků mohu subjektivně říci, že MC 930 má oproti AKG výraznější spodní frekvence a nebo větší proximity efekt. To by vysvětlovalo i nastavení high pass filtru u MC 930. Přijde mi, že 250 Hz je docela vysoko oproti jiným modelům (obvyklé bývá 80 – 100 Hz a u porovnávaného AKG to je dokonce 75 Hz).

Zhodnocení

Beyerdynamic MC 930 považuji za velice slušný kondenzátorový mikrofon typu tužka s velmi univerzálním rozsahem použití. Jeho síla se ještě umocní ve stereo setu, tedy v páru při některé stereo aplikaci. Uplatnění najde jak ve studiovém prostředí tak pří live situacích. Mě se například velmi dobře osvědčil v ORTF páru. Pro live aplikace hovoří i směrová charakteristika. Kardioida je totiž méně náchylná ke zpětné vazbě než například koule. Jediné co možná odradí potencionální zájemce je výše ceny, která je oproti ostatním značkovým mikrofonům mírně vyšší. Ale na druhou stranu si musíme uvědomit, že MC 930 není low-end. Takže cenu považuji za vyšší, avšak přiměřenou. Pokud se tedy poohlížíte po stereo páru kondenzátorových mikrofonů typu tužka, pak je dost možné, že MC 930 bude zrovna vaše volba. Ale to už záleží na vás.