Studiový zvukový technik nebo hudební producent tráví spousty hodin nad spoustou zvukového materiálu, ze kterého má vzniknout výsledná hudební nahrávka. Každý zkušený zvukový mistr žádá při své práci pravdu o zvuku, který poslouchá.
Pravdivý poslech zajišťují studiové poslechové monitory a obecně se od nich žádá toto: přesnost, transparentnost, vyrovnaný frekvenční průběh, zanedbatelné, nebo nejlépe žádné zkreslení. Toto obecně vnímáme jako základní parametry pravdivého, věrného poslechu. Na první pohled jasné a velmi prosté. Podíváme-li se ale jaká je skutečnost, zjistíme, že je mnoho cest, jak směřovat k vytčenému cíli a tím pádem také mnoho možných pravd. Jednou z možných pravd o pravdivém poslechu by také mohly být studiové monitory KRK VXT Series, konkrétně model VXT6.
Společnost KRK není v tomto oboru žádným nováčkem, ani žádným outsiderem a její konstruktéři mají dostatek zkušeností a potřebného know-how, aby se s problematikou pravdivé reprodukce dokázali vypořádat. Podívejme se jakou cestou k dosažení cíle se vydali. Firemní prameny uvádějí, že při vývoji série VXT byla použita stejná konstrukční filozofie jako u jejich vlajkového modelu, monitoru Exposé. VXT6 je dvoupásmová aktivní reproduktorová soustava určená pro kritický poslech při studiové práci. Výškový sytém je osazen tlakovým reproduktorem 1” Silk Dome Ferrite, který je buzen zesilovačem o výkonu 30 wattů. Střední a nízké frekvence obstarává 6” reproduktor s membránou z Kevlaru, který je buzen zesilovačem o výkonu 60 wattů. Udávaný přenášený frekvenční rozsah je 49 Hz – 22 kHz v tolerančním poli +/- 1,5 dB. Monitor dokáže vyvinout akustický tlak 108 dB, špičkově až 111 dB. Mechanické provedení skříně monitoru je podřízeno především co nejoptimálnějšímu rozptylu odraženého zvuku a proto jsou veškeré hrany zaoblené. Skříň je vyrobena ze speciálního plastu ABS. Firemní podklady uvádějí, že skříň má vlastně jakýsi vnější a vnitřní plášť a mezi nimi je lehká pěnová výplň. Výhodou je lehčí konstrukce a podstatně tenčí stěny, než by vyšly při použití klasických MDF desek. Dvouplášťová struktura skříně s tlumící hmotou mezi vrstvami má výrazně omezit nebo zcela eliminovat případné rezonance. Skříň má u modelu VXT6 rozměry 36,8 x 26,3 x 24,6 cm. Na spodní straně jsou čtyři otvory pro případné přišroubování na stojan a zároveň je zde také nalepena podložka z akusticky netečného materiálu. Čelní stěna patří především oběma reproduktorům a ty doplňuje basreflexový otvor ve spodní části. Ještě si všimneme loga KRK. To na monitoru není jenom na parádu, ale po zapnutí síťového napájení se pěkně rozsvítí. Nenápadně je do loga také zakomponována LED dioda clip/limit. Tu lze na zadním panelu přepínačem zapnout tak, že svítí červeně a signalizuje špičky signálu, které by mohly způsobit zkreslení. Pak se dá přepnout do polohy limit, kdy svítí zeleně a funguje jako indikátor vestavěného limitéru, nebo ji lze úplně vypnout. Tím jsme se nenápadně přesunuli k elektronické části. VXT6 je tedy aktivní monitor a veškeré ovládací prvky se nacházejí na zadní straně. A není jich na monitor zrovna málo.
V prvé řadě ale na zadní straně najdeme propojovací konektor. Jedná se o symetricky zapojený kombo konektor XLR-1/4” Neutrik. Dalším obvyklým konektorem je síťový konektor, u kterého se nachází síťový vypínač a přepínač síťového napětí. Ostatní ovládací prvky slouží k vlastnímu „custom” doladění provozních parametrů monitoru. Předem upozorňuji, že se jedná o mini přepínače, které jsou proti náhodnému přenastavení chráněny plastovým krytem. Zjevně se zde nepočítá s častým laborováním, protože přístup je opravdu omezen a pravděpodobně se neobejdete bez nějaké pomůcky (šroubováček, pinzeta) k překlapávání přepínačů. To samé platí i o trimru, který je označen System Level Adjust. S jeho pomocí se nastavuje vstupní citlivost v rozsahu -30 dB až + 6 dB. Tento potenciometr je také miniaturní a značka polohy je dobře vidět pouze když na ni přímo koukáte. Naštěstí za běžných okolností nastavování citlivosti nebudete pravděpodobně potřebovat. Pokračujme k dalším ovládacím prvkům. Napravo od vstupního konektoru je první přepínač Lift/Gnd, jehož funkce je myslím jasná: umožňuje tzv. ”odzemnění” při problémech se zemními smyčkami. Druhým v řadě je přepínač Clip Indicator/Limiter. Má tři polohy. Poloha vlevo zapíná červenou LED diodu indikující špičky signálu (je na přední straně v logu KRK), střední poloha přepínače znamená vypnuto a poloha vpravo zapíná limitér, který signálové špičky omezuje (a LED dioda vpředu svítí zeleně - čím více limitér „zabírá”, tím svítí déle a intenzivněji). Výrobce doporučuje nepoužívat limitér při finální mixáži, aby akcí limitéru nedocházelo k ovlivnění charakteru poslechu míchaného materiálu. Je lepší raději stáhnout úroveň signálu budícího monitory. Třetím v této řadě přepínačů je Auto Mute. Po jeho aktivaci se zapíná časovací obvod, který po 20 minutách bez přítomnosti vypíná napájení. Tady může nastat situace, kdy při poslouchání velmi slabých signálů časovací obvod vyhodnotí situaci tak, že signál není přítomen a monitor odpojí. V tom případě je lepší tuto funkci vypnout. Zbývají ještě poslední dva přepínače. Ty jsou opět pod ochrannou krytkou přímo pod vstupním konektorem a trimrem nastavení citlivosti vstupu. Přepínače jsou pod sebou a jsou označeny HF Adjust a LF Adjust. Oba slouží k úpravě průběhu okrajů přenášeného pásma. Přepínačem HF Adjust je možné nastavit zdvih nebo útlum o +/- 1 dB v oblasti vysokých kmitočtů. Tato úprava je hodně, hodně pocitová (běžné ucho dokáže rozlišit rozdíl hlasitostí až od 3 dB výše). Při nastavení zdvihu výšek, pokud se soustředíte, vnímáte spíš než přidání výšek určité projasnění. Tady opět doporučuji pomocníka. Pokud budete chodit k bedně, přepínat a vracet se zpátky na místo poslechu, pravděpodobně žádný rozdíl nezaznamenáte. U přepínače LF Adjust je účinek o něco výraznější (záleží ovšem na množství těch nejnižších frekvencí ve zdrojovém materiálu). Tento přepínač svojí polohou určuje bod zlomu, od kterého začíná pozvolný pokles průběhu pásma nízkých frekvencí. Výchozí nastavení je -3 dB na frekvenci 52 Hz (poloha Whole Space), další nastavení je -3 dB na frekvenci 60 Hz (poloha Half Space) a konečně třetí nastavení je -3 dB na frekvenci 75 Hz (poloha Quarter Space). Poslechově se to dá popsat jako jemný HPF filtr, díky kterému je možné dokorigovat charakteristiky přenosu na nízkých frekvencích, hlavně při problémech v akusticky nevhodných prostorách a „pročistit” tak pásma basů.
To už jsme tedy u poslouchání. Pokud se vrátím k úvodním řádkům tohoto testu, navážu tím, že monitory KRK VXT6 přinášejí poslech, který lze charakterizovat jako pravdivý. Během času jsem měl možnost naposlouchat si monitory různých značek. A můžu říci, že přestože byly všechny určeny ke stejnému účelu, ani jedny nehrály (nezněly) stejně. Každý model, každá značka má své charakteristické rysy. Charakteristickým rysem monitorů KRK VXT6 je čistota a neutralita. V mých poslechových podmínkách jsem si nastavil pro mě optimální vzdálenost obou monitorů, která byla po změření 170 cm. V této vzdálenosti beden od sebe se na poslechové bázi vytvořil kompaktní poslechový obraz. Slyšel jsem tento poslechový obraz, neslyšel jsem bedny. To je pro mě první krok k pravdivému poslechu: rovnoměrné rozložení nástrojů a hlasů po celé stereo bázi, kdy vnímáte pouze hudbu a reproduktorové soustavy jako by nebyly. Pokud má poslouchaný zvukový obraz tendenci „utíkat” do krajů, tedy do beden, pak už je buď poslechová báze příliš široká, nebo bedny zdůrazňují vysoká pásma. V každém případě je pak obtížné vyhodnotit charakter (jak frekvenční průběh tak poměr) nástrojů (hlasů) na středu báze. VXT6 tento problém nemají, mezi monitory se vykresloval velice přehledný obraz jednotlivých nahrávek a jednu po druhé bylo možno posuzovat, jak je „udělaná”. Co bylo namícháno na střed báze (zpěvy, kopák, virbl) skutečně sedělo na středu báze jako přibité. Velmi přirozené je podání sykavek, které je závislé pouze na tom, kolik jich která nahrávka obsahuje.VXT6 k tomu nic, co by rušilo, nepřidávají. Poslechový obraz je dobrý nejen zleva doprava, ale také shora dolů. Čím širší pásmo nahrávka přenáší, tím plastičtější je obraz – kopák a basa pěkně u podlahy a otevřený prostor nad zpěvem a činely. Je slyšet rozdíl mezi staršími nahrávkami pořízenými na analogový magnetofon a mezi současnými věcmi, které jsou nahrány digitálně. Původně analogové nahrávky díky svému přirozenému pozvolnému poklesu na obou koncích přenášeného pásma, které vlastně kopíruje citlivost lidského ucha, jsou opravdu kulatější, teplejší, poslechově příjemné. Digitální současnost je proti tomu ostřejší a má větší rozlišení. Pokud jde o schopnost podání dynamiky nahrávky, tak ta jde, s ohledem na výkon a kubaturu monitorů, ruku v ruce s dobrým podáním poslechového obrazu na stereobázi. Větší požitek z dynamiky jsem měl u starší muziky, například u po všech stránkách nadčasové nahrávky alba Abbey Road od Beatles. Současná produkce, například Red Hot Chilly Peppers – Stadium Arcadium, má tendenci „jít rovnou na věc” a zaplnit poslechový prostor plnou zvukovou intenzitou. S tím vším si ale monitory VXT6 snadno poradí aniž by „padal řetěz”. Zkrátka a dobře, poslech na VXT6 je dostatečně pravdivý a transparentní na to, aby bylo možné zvukový snímek analyzovat a zhodnotit z výše popsaných úhlů pohledu. Poslech je natolik nenucený a nevtíravý, že je můžete poslouchat klidně celý den. Jediné, co mě tu a tam rušilo, bylo bzučení v monitorech jako předzvěst příchozího hovoru na mobilní telefon. To je záležitost vysokofrekvenčního rušení (RF), ale neřeknu vám do jaké míry je možné to u monitorů tohoto typu eliminovat.
Závěrem snad jen tolik, že KRK VXT6 jsem poslouchal jako klasický stereopár. Ten je, v případě potřeby, možné doplnit subwooferem. Dále je také samozřejmě možné z více VXT6 vytvořit systém vícekanálového poslechu pro surround aplikace. Ani velikost prostoru poslechové místnosti není žádným problémem. KRK vyrábí monitor VXT v sérii, ve které je, kromě VXT6, také menší model VXT4 a nebo naopak větší model VXT8. Lze si tedy vybrat výkon a objem přesně podle svých představ a možností. Tyto ostatní modely jsem neměl k dispozici, ale o VXT6 můžu s klidem říci, že jsou hodně vydařeným produktem a pokud má pravdivý poslech vypadat takto, nejsem proti.