„Tak konečně je tady..." říkal jsem si při vybalování rockotronní mašinky vyrobené na míru hudebníkům obsluhující hlubozník (v jazyku národních obrozenců neujaté počeštění slova „basa"). Pravda je, že velikáni devatenáctého století zřejmě netušili, jak se bude tento hudbu tvrdící nástroj vyvíjet. Rovněž by je asi udivila i přítomnost podivných zvukoprzničů všemožných tvarů a typů, bez nichž někteří dnešní rozeznívači hlubozníků nevydají ani ťuk, natož pak „HROM".
Omlouvám se všem, koho jsem lingvistickým úvodem trochu otrávil a dále se omlouvám všem, kdo z nějakých důvodů nesnáší období národního obrození (studentům literatury, hlavně ale Jirkovi Novákovi..). Dvacáté století odstartovalo technickou revoluci v hudbě a v jednadvacátem možná už nebudeme muset ani hrát. Tedy při nechtěném surfování třemi českými plastickými televizními kanály jsem přesvědčen, že v Čechách je tato doba v popmusic už právě od výše zmiňovaného národního obrození. Dosti však volné úvahy, přejděme k věci, tedy lépe řečeno k přístroji…
První modré ozáření…
Z úhledné papírové krabice vyjímám designérsky velmi zdařilý výrobek modré barvy. Je od firmy ROCKTRON, jak již bylo řečeno v úvodu. Myslím, že není příliš kytaristů, kteří by název této firmy slyšeli poprvé, a pokud ano, tak se styďte. Již dlouhou dobu je např. jejich kytarový rackový multiefekt INTELIFEX standardem většiny světových studií a přehršel kytarových špiček ho používá při live akcích. (…No ano, jistě, jste se svým plastovým mulťákem spokojeni a neměnili byste, ale proč nezkusit něco nového..) Náš modrý efekt po zapnutí promluvil se mnou skrze jednořádkový modře podsvícený display. Pod ním je napsaná stručná charakteristika - „Digitální basový preamp a efekty pro podium a studio". Zároveň se v levé části přístroje nad tlačítkem TAP zběsile rozblikala kontrolní ledka funkce TAP - jak jinak, nežli modře. Její velmi intenzivní svit vyvolával v šeru mého studia dojem kontrolky jakéhosi veledůležitého přístroje základních životních funkcí na jednotce intenzivní péče. Chtěl jsem, aby zhasla – nechtěla - smířil jsem se s ní - co mi zbývalo. Na čelní desce jsou čtyři velké hliníkové (asi) potenciometry s krokovým, velmi příjemným chodem. Všechny jsou vícerežimové - tedy ovládají v různých fázích různé parametry „modráka". Dva menší potenciometry pak slouží k nastavení vstupní a výstupní citlivosti. Tyto doplňuje též pětisegmentová LED stupnice - vícebarevná. Modrou už výrobci naštěstí vyčerpali. Je zde i LED CLIP informující o přebuzení na výstupu. Pravá strana končí čudlíčkem pro citlivost +4/-10 dB. Thunder disponuje dále čtyřmi tlačítky - zleva: již zmiňované tlačitko funkce TAP - tedy rychlé nastavení různých časových konstant u Delay např. dle bubeníka, či již nahrané rytmiky (studio), tlačítko EDIT umožňuje vlézt mezi parametry jednotlivých efektů a zde točit, kroutit, laborovat až do totálního nervového zhroucení (upozornění: vše na přístroji je buď kovové, či dokonale zapuštěné, takže destrukci je možno provést jen s vynaložením velkého úsilí). Tlačítkem STORE svůj efekt či nastavení uložíte a dalším - BYPASS zjistíte, zda čistý zvuk basy nakonec nebude přeci jen lepší. Zcela vlevo je síťový vypínač.
Zadní strana disponuje jackovým vstupem, dvěma L/R výstupy. Pro MIDI funkce nalezne uživatel dvě standardní DIN zdířky IN a THRU/OUT. Vychytávkou se zde jeví phantomové napájení externího kontroleru či footswitche. Odpadá další adapter. Poslední zdířka je určena pro devítivoltový adaptér, který přístroj napájí. Je přiložen k THUNDERU.
Ohromeni a ohlušeni…
Čím BLUE THUNDER tedy je, nám napovídá už jeho stručná charakteristika, nyní tedy k tomu, skrze čeho je toho dosaženo. Nehodlám zde popisovat všechny parametry, to by této recenzi muselo být vyhrazeno zvláštní číslo. Chci pouze nekomplikovanou cestou seznámit všechny kolegy basisty s „modrým hromem".
Je složen z těchto virtuálních krabiček: GLOBAL, MIXER, HUSH-šumový filtr, DISTORTION, EQUALIZER, KOMPRESOR, FLANGER, CHORUS, DELAY, REVERB, TREMOLO, PHASER, SPEAKER EXCITER.
Vás, kterým už nějaký ten multiefekt prošel rukama, tato nabídka asi nepřekvapí. U těchto mašinek je vždy důležitá kvalita samotných efektů. Rozhodně krabička s pouhým jedním efektem od renomované firmy, složená z diskrétních součástek v ceně dvou průměrných mulťáků, bude na kvalitě slyšet. Pokud to nepoznáte na pódiu, tak ve studiu byste to měli poznat určitě. Náš dnešní „pitvaný" umožňuje neskonalou řadu individuálních nastavení a možností. V manuálu je dokonce možnost použít ho jako preamp pro živé hraní. Museli byste k tomu ovšem mít samostatný konec se dvěma výstupy - jeden pro čtyřdesítkový kabinet a druhý např. pro bednu s „patnáctkou". Dále ho můžete samozřejmě použít do smyčky a přimíchávat k původnímu zvuku vašeho stacku či komba. Ve studiu, kam ho přinesete zabalený třeba v šále, do něj jednoduše píchnete basu, mistr zvuku si od vás vezme výstup, nastavíte pootočením knoflíku PRESET SELECT svůj zvuk vámi pojmenovaný např. „JACO" a můžete natáčet. Když zvuku korekčně něco chybí, sáhnete po třech dalších knobech a přidáte či uberete basy, středy či výšky. Neskonale jednoduché a účinné. Já sám jsem pro natáčení nastavil během chvilky zvuk litoměřické hardcoreové kapele Zero a trutnovskému speedmetalovému Sceletu - oba basisti byli nejen maximálně spokojení se zvukem, ale i překvapeni primitivností ovládání. Jejich nástroje byly přitom střední třídy.
Vlnící a řvoucí kanonáda…
Šťouralům a experimentátorům je zde připravena dokonalá žeň všemožných zvukových prasečin a zrůdností. Když jsem projížděl presety, nestačil jsem se divit. Spíše mi připadalo, že „rockotronní" inženýři chtěli předvést krajní možnosti jednotlivých efektů.
Normálních basových zvuků jsem nalezl minimum. Netvrdím, že řvoucí, vibrující a klokotající stěny zabalené do reverbů by někde nenašly místo, ale basa je basa, má tvrdit muziku a tvořit spodek. Tovární presety však můžete velmi lehce přepsat svými decentními zvuky. Pokud pak třeba budete chtít přístroj jednou prodat dále (čemuž moc nevěřím), jednoduše všechny ty „Hvězdné války" vyvoláte zpět. To jen, aby nikdo jiný nezneužil vaše sametové presety.
GLOBAL funkce: zde může budoucí uživatel nastavit parametry HP filtru, přistroj dále spustit v režimu MONO či STEREO, určit poměr mezi čistým a efektovaným signálem, využít HUSH ofset. Tyto a další funkce jsou globální a mohou tedy fungovat pro všechny vámi vytvořené zvuky. Funkce MIXER umožní používat přístroj buď jako samostatný preamp s efekty, či pouze jako přídavný efektový procesor. Nastavit zde lze též vzájemný poměr mezi phaserem, chorusem, flangerem či reverbem a samozřejmostí je celková hlasitost výstupů. HUSH v překladu „psst, ticho" eliminuje šum, hukot či modulační vlnění po dohrání tónu. Je to velmi dobrá funkce. Ovládání je triviální, jedním parametrem zapneme či vypneme filtr, a druhým nastavíme práh, odkud budeme nežádoucí ruch odřezávat.
Hurrá, a je to tady, DISTORTION - diskutovaná, mnohdy zatracovaná věc. V malém zčitelní basu ve tvrdších stylech, ve velkém totálně všechno poleje a zahluší. Zde bych byl kritický. Distortion se mi nelíbil. Všechny jeho typy byly tvrdé, ostré a jaksi plastické. Mám od Rocktrona jejich lampový preamp GAINIAC produkující mnohem decentnější zvuk. Pokud se neobejdete bez basového driveru, doporučil bych spíše např. Diesel Dawg od Gallien Krueger. Tato má kritika je však samozřejmě subjektivní a nikomu nic necpu, ani ze sebe nedělám Všeználka.
EQ FUNCTION zas na rozdíl od distortionu nabízí skvělé nadstandardní možnosti plně parametrického třípásmového qualizéru s Prezence filtrem (opět plně parametrickým). Ovládání tohoto typu equalizeru činí mnohým hudebníkům problémy, protože neznají správnou funčnost jednotlivých parametrů. (Zkuste si koupit nějakou knížku o zvuku, např. Zvuková praxe od V. Vlachého, kde naleznete poměrně čtivou formou popis všech typů EQ a dočtete se hodně i o nahrávání ve studiu. Nebudete pak zatíženi různými nesmyslnými mýty, vždy dokážete mluvit se zvukařem shodným jazykem a odpadne vám zkoumání podobných stroječků pokusem a omylem). EQ vám umožní tedy velmi jemně nastavit požadované korekce.
Totéž pak platí i o další funkci - KOMPRESORU. Jeho nastavování je pro nezkušeného tvrdým oříškem. Zkuste v nějakém presetu tento zapnout nebo vypnout a vyzkoušet tak rozdíl. Pokud se vám bude líbit, nakopírujte si nastavení i do dalších svých zvuků. Kompresor zde hodnotím jako slušný. (Chybí mu funkce RATIO).
Efekty DELAY a REVERB oplývají hromadou parametrů a jeví se mi jako výtečné (hlavně Delay). Je otázka, zda pro live akce není lepší používat spíše velmi krátké delay (slapback) pro zvýraznění basy v „kouli" ostatních nástrojů a reverby ponechat pouze do studia. Lépe zde vynikne jejich stereofonita.
Zbývají nám modulační efekty. TREMOLO - v nějakém méně hustém stylu by se mohl uplatnit jako charakteristický prvek. Jeho užití je otázkou vkusu a typu skladby. S PHASEREM to vidím stejně. Více je užívají kytaristé, protože v akordické hře krásně barví a tvoří prostor. Něco jiného jsou pak CHORUS a FLANGER. Přidávají jemné vlnění a zvýrazňují slapové figury (nezapomeňte vypnout distortion). Všechny „vlniče a zvukoklepače" jsou zde velmi kvalitní a přesvědčivé.
SPEAKER EXCITER - tedy simulátor různých typů reproduktorů se zvukem „cosi" dělá? Je to zvláštní spojení funkcí. Obvykle mívají basové multiefekty exciter a speaker simulátor zvlášť. Zde je toto sloučeno dohromady. Přiznám se, že mě tato funkce neuchvátila, ale někdo možná…
Pokud čekáte od THUNDERA i simulace aparátů - nedočkáte se. Však oni tvůrci asi vědí proč. Nu, a co nám zbývá. Snad už jen MIDI. Většina rockerů na toto dokonale kašle. Prostě chtějí jen přijít na kšeft, nebo do studia, zapnout a hrát. Přiznám se, že i já málokdy používám u svých rackových mašinek výpisy programů a jejich ukládání. U kláves, samplerů a synťáků je to něco jiného. Většině stačí těch 128 pozic pro zvuky. Nu, ale pro odborníky: BLUE THUNDER umí pomocí funkce MIDI DUMP/LOAD ukládat zvuky a natahovat zpět (MIDI záznamníky, počítače apod.). Můžete provést buď kompletní výpis, nebo jen samostatné zvuky.
A závěrečné resumé - smrt plasťákům, jděte do toho, určitě nebudete litovat. Za příznivou cenu 13 200,- získáte profi-mašinu, která vám vydrží dost dlouho, má internetovou podporu, možnost rozšíření o podlahový ovladač či MIDI kontroler, využijete bleskurychle ve studiu a ušetříte tak mikrofonování, zvuk je hutný, krásně modře svítí (dneska to frčí), tak teda aby do toho HROM….