HOT Amps Spring-Verb

Kytarový reverb
Kategorie: 
Autor: 
Cena: 
Na dotaz u distributora

HotAmps Spring-Verb je malá krabička ve stejném formátu, jaký mají značkové efekty například od AMT či MadProfessor. Má jen jeden spínač a jeden otočný „čikenhedový“ knob. Na první pohled možná nic moc - dokáže ovšem věci vskutku nevídané!

Pavel Horký je naší kytarové veřejnosti (a to čím dál větší části) znám jako stavitel výborných lampových aparátů pro „tlusté“ i „tenké“ dráty, a nejen to – i jako tvůrce špičkových HOT reproboxů s reproduktory renomovaných značek (pozor, na světě není jen Celestion…). Dávno už neplatí fáma, že dělá pouze „vintage“ znějící aparáty (na jeho Basstard s podladěnou basou hraje například Chaos In Head, což už je pořádně šlapající partička, a krásné crunch a lead zvuky můžete slyšet třeba u The Cell a dalších). Mr. „HOT“ také postavil hodně zajímavý overdrive „flaškový vřéskač“  (to víte, Morava…) a distortion Gestortion, takže logicky musel přijít na řadu modulační efekt – a začalo se reverbem.

Barevně je efekt pojat velmi střídmě – taková ta tmavší šedá (podobná, jakou měly stejnokroje městských strážníků za starodávných časů) a k tomu kontrastní slonově bílá. Veliká dioda svítí také bíle a tak je všechno krásně sladěno. Spínač není „cvakací“, nemusíte na něj silou, takže aktivace/deaktivace efektu je rychlá a hladká. Reverb je samozřejmě nejlepší vřadit do zvuku přes efektovou smyčku, a to ideálně až na konci celého efektového řetězce. Spring-Verb je true-bypass, takže neubírá na síle vašeho tónu.

Reverb jako efekt jsem vždycky vnímal jako malou a málo významnou ozdobu, která zněla pěkně doma nebo v samostatnějších pasážích, ale v celkovém „šramlu“ mi to kytaru spíš znečitelňovalo; v některých prostorách a sálech byl navíc reverb už „vestavěn“ (většinou bez původního záměru stavitelů) jako neři-ditelný a často nechtěný efekt navíc, takže jsem reverb spíše nevyužíval. V multiefektových mašinách se dosti často reverb skládá z většího počtu nastavitelných parametrů a tak se z jednoduchého efektu stává efekt obtížněji pochopitelný. Za tím vším je zdigitalizovaný přístup ke zvuku jako více-méně-sinusového signálu, který se dá krotit parametry. A tak se původně rozechvělá pružina Accutronicsu opět deformuje do nul a jedniček, někdy povedeně, jindy ne. Kvalita reverbu se pozná na „stopovatelnosti“ přidávaného efektu a jeho vlivu na doznívání. Kritickým bývá crunch a ostřeji zkreslený zvuk, který, i při své relativní komprimaci, přidává harmonické do spektra a nekvalitně navržené reverby mohou být náchylné k napískávání konce tónu. Takže jsem byl docela zvědavý, když mi Pavel nabídl, že má zajímavý reverb, a jestli bych se na něj nechtěl podívat. Nejdřív jsem si říkal – co ještě může být na reverbu zajímavého? No a jak se zdá, může. Čistota vašeho tónu je prioritní a zůstává zachována. Reverb se do zvuku nijak nevlamuje, nic se nemaže, ani přehnaně neobohacuje. Nemusíte se potýkat s nastavováním parametrů, o který je někdy těžké tušit co prakticky provedou. Ani si nemusíte volit mezi spoustou druhů reverbu, jako je room, hall, plate apod., přičemž je často potřeba mít něco „mezi“ a přemíra možností pak naopak omezuje. U HOT reverbu prostě otáčí-te knoflíkem a to je vše. Vlastně není – mohl bych klidně říci, že ten jediný knoflík je „multifunkční“. Ačkoliv je reverb digitální, zní jako ze staré školy, krásně analogově. V první čtvrtině je reverb krátký, jako typ room, a postupně se pomalým otáčením doprava efekt probouzí k dalším polohám – není to jen přidávání množství reverbu, ale velice zajímavě se proměňuje jeho podbarvení. To je důvod, proč jsem otočný knob nazval multifunkční – celý efekt jakoby žije a dýchá s vámi. Nejinspirativnější barvy začínají kolem poloviny rozsahu, kde se do základního efektu začíná přimíchávat jemný chorusovitý charakter. Celá podstata reverbu přitom zůstává krásně skleněná a nedeformuje základní tón. Kolem tří čtvrtin už je to krásná reverbální modulace, nádherný „spring reverb“ s křišťálovým základem, kvalitním prostorem a s velmi příjemným chorusovitým přídechem, na který se rychle zvyká. Malý náznak toho, co reverb dokáže, si uděláte poslechem klipu na YouTube - s ohledem na zvukové omezení dané technologií přenosu zvuku na YT.

HOT reverb je efekt, který v sobě velice jemně a účelně spojuje několik třešniček z více dortů, resp. efektů, a jako takový je dost těžko nahraditelný. Kombinováním standartních chorusů a reverbů (s padesáti parametry…) z multiefektu se mi po nějaké době sice podařilo přiblížit k dané barvě navolené na HOT, ale otočením knobu se reverb jednoduše mění jedním nebo druhým směrem a tak se stává nemožným klasickou cestou tuto barvu napodobit. Z běžné představy o reverbu rozhodně Spring-Verb vybočuje a je silně návykový. Pro plné rozvinutí kvalit reverbu je také nutné použít kvalitní zesilovač, který nekrade tón, abyste si toho krásného křišťálového dýchání reverbu náležitě užili. Ideální je pro něj stratovský tón ve všech polohách. Ale i silným humbuckerům, zvláště na čistém zvuku, dodává nádherný prostor a jistou skleněnou bar-vu, která je k nezaplacení pro všechny myslitelné crunchové polohy (tenhle zvuk jsem si velice oblíbil). Pro highgainové tóny teprve oceníte odlišnost Spring-Verbu – reverb zůstává jakoby uvnitř tónu a nemění jeho barvu ani charakter, tak těžce vydobytý kreslením lamp. V případě Spring-Verbu mohu rozhodně říct, že stojí za to, kolik stojí, protože velmi účelně a s jistou grácií přináší inspiraci a novou kvalitu do vašeho zvuku – a to už přece stojí za vyzkoušení, ne? 

Tagy: