Kytara Art & Lutherie (Kanada)

Art & Lutherie
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
Ceny v textu

Pokud patříte ke kytarovým nedůvěřivcům, kteří se při pohledu na štítek s nápisem Made in Taiwan, Korea, Indonesia atd., automaticky obrací zády a startují k odchodu, pak zbystřete své smysly. Kytary Art Lutherie se totiž cenou pohybují v již zmíněných vodách, ovšem zemí zaslíbenou, kde spatřily světlo světa, je Kanada.

Asi tak dvě hodiny jízdy autem z Montrealu leží La Patrie, malá vesnička s necelými pěti sty obyvateli. Zde jsou již přes dvacet let ručně vyráběny skvělé akustické kytary původními mistry pod dohledem mistra Daniela Gervaisela.

K otestování se mi dostal jeden akustický a jeden elektroakustický model kytar, vycházející právě z dílny těchto mistrů . Popis obou nástrojů bude společný, protože jediné čím se od sebe liší je barevné provedení a zmíněná aktivní elektronika.

Vzhled

Nástroje mne zaujaly velice čistým provedením bez zbytečných ozdob, což mi připadá opravdu originální a estetické. Krk je u obou modelů přimořen na odstín mahagonového dřeva, jen hlavy nástrojů jsou černé s bílým obrázkem stromu. Bílá je i ozdoba okolo ozvučného otvoru a lem po obvodu celého těla. Hedvábně matného povrchu kytary se dociluje speciálním lakováním.

Jen samotný proces lakování trvá celé čtyři dny! Dle výrobce lak umožňuje dřevu dýchat a přirozeně rezonovat. Barevné provedení vidíte na dokumentačních fotografiích.

Konstrukce

Hned na úvod musím říct, že firma Art Lutherie úplně rozbourala tradice v materiálech používaných pro stavbu akustických kytar a některé konstrukční prvky, použité u výroby těchto nástrojů, jsou vpravdě novátorské.

Vrchní rezonanční deska je opravdu zvláštností. Ozvučnice je totiž vyrobena ze tří vrstev divoké třešně, což při dnešním ustáleném standardu smrk - cedr není zrovna běžné. Ze stejného materiálu jsou vyrobeny i luby a nejinak je tomu i u spodní desky. Bohužel se mi nepodařilo při bližším ohledání určit, zda se v případě vrchní desky jedná o překližku nebo o masiv, ale vzhledem ke kresbě viditelné pod lakem bych se přikláněl k již zmíněné překližce. Veškerá žebra uvnitř nástroje jsou ze smrkového dřeva, krk je z javoru a na hmatník a kobylku výrobce použil ořech, což také není běžné. Další zajímavost u těchto kytar tvoří spoj mezi vlastním tělem kytary a krkem.

Zvenčí je připojení krku k tělu stejné jako u všech nástrojů tohoto typu, ale podíváte-li se ozvučným otvorem dovnitř nástroje, přesněji řečeno do místa, kde je blok, do něhož je rybinovitým spojem připevněn krk, spatříte něco, co jste u žádné jiné kytary patrně nemohli vidět. Totiž dvě šestihranné hlavy šroubů nebo vrutů, které mají pravděpodobně za úkol zajistit pevnější spojení. Nechci se výrobce nijak dotknout, ale připadá mi toto zajištění soudržnosti, nebo jak mám toto opatření nazvat, poněkud přehnané. Nicméně si myslím, že v tomto místě nemůže trochu kovu zase až tak ovlivnit kvality nástroje, jak by se mohlo na první pohled zdát. Výrobce jistě ví, co dělá. Na obou modelech jsou použity kvalitní mechaniky a velice dobře fungující výztuha krku.

Zvuk

Vzhledem k netradičnímu materiálu, z něhož jsou kytary vyrobeny, i výsledný zvuk neodpovídá běžnému standardu podobných kytar se smrkovou vrchní deskou. Zde se mi zdál jakoby „tvrdší“. Také první kontakt se strunami půsoill dojmem, že jsou kytary tzv. „líné“ a dostat z nich tón bude dřina. Ovšem po chvíli hraní tento pocit opadl.

U elektroakustické verze mě nejdříve samozřejmě zajímal zvuk přirozený. Hrábl jsem tedy do strun a první dojem byl vynikající. Kytara krásně proznívala zejména do basů a docílil jsem nádherného plného zvuku při trsátkovém „beglajtu“. Nic naplat, basa tvrdí muziku.

O to víc jsem byl zvědav na zvuk přes aparát. Nastavil jsem všechny korekce na střed a znovu hrábl do strun. Čekal jsem zničující hukot v basech prodchnutý vzdáleným šuměním ostnatých drátů ve větru, a už podruhé jsem prohádal. Kytara zněla krásně vyrovnaně a hlavně úžasně sametově. Kdo používá kobylkový piezoelektrický snímač, ví, na co narážím. Žádné „prskání“ ani při vytažených středech, nic nevyčnívalo z kompaktního a teď i skutečně vyrovnaného souzvuku strun. Zkrátka, světe div se, na elektriku to hrálo líp !

Závěr

Obě kytary mě příjemně překvapily, jak zvukem, tak velice pěkným a čistým zpracováním a myslím si, že díky svým zvukovým a konstrukčním vlastnostem se stávají opravdu universálními nástroji. I barevná provedení určitě oživí stávající nabídku trhu, kde převažují přírodní provedení. Za poměrně slušné penízese můžete stát majiteli nástroje „Made in Canada“.