Firma Godin vznikla před dvaceti lety v Kanadě, Quebecku. Ve vesnici La Patrie zahájil výrobu kytar pan Robert Godin, který firmu dodnes řídí. S tím souvisí i fakt, že jejich výrobky mají podobný tvar a design. Proto nesou jméno Godin. Dnes je hlavní sídlo firmy v Montrealu, ale své výrobky vyrábějí na pěti různých místech. Krky a těla v La Patrie, celé kytary pak montují v továrnách New Hampshire, Berlin. Firma je též známá výrobou akustických kytar, které se prodávají pod značkou Seagull. Dále produkují komponenty, které využívají k sestavování svých nástrojů mnohé americké kytarové firmy.
Byli bychom překvapeni, v kolika různých značkách se nacházejí krky nebo těla od firmy Godin. Jejich jména však firma záměrně tají.
V dnešním článku si představíme dva zástupce této firmy, elektroakustickou mandolinu A8 a elektroakustickou kytaru A6+.
Vzhled A8
Mandolína A8 vypadá na první pohled stejně jako její modelové kolegyně, avšak je poněkud menších rozměrů. Velmi pěkná je zvolená přírodní barva dřeva ozvučnice nastříkaná matným lakem, kombinovaná zlatými kovovými doplňky, s tmavohnědým matně přelakovaným pozadím. Model A8 se dá také koupit v koňakové barvě s lesklým lakem. Na zadní desce upoutá především do středu umístěné pouzdro na devítivoltovou baterii, kryt kruhového tvaru v horní levé části umožňující přístup k třípásmovému ekvalizéru a tři mohutné černé šrouby, kterými je přišroubován světle hnědý útlý krk s kosodélníkovou placatou hlavou. Jejímu vrchu vévodí bílý nápis na černém lesklém pozadí se jménem výrobce a modelovým označením. Černý odstín hlavy přesně ladí s barvou ebenového hmatníku rozděleného dvaceti čtyřmi stříbrnými pražci a kruhovými značkami polí. Snad jedinou vadou na kráse (alespoň pro mne) tohoto velmi půvabného nástroje je jen sériové číslo surově vyražené do dřeva spodní části hlavy.
Konstrukce
Tělo mandolíny je zhotoveno z dlabaného mahagonového 5 cm masivu. Luby jsou z jednoho kusu jako zadní deska a jsou napojeny pozvolným ohybem, což dotváří velmi líbivý pohled ze strany nebo zezadu. Tělo je koncipováno dvoukomorově. Stěna první, větší komory dosahuje tloušťky 6 mm a je navíc vyztužena příčnými výztuhami. Dále se ve spodní části nalézá uprostřed otvor pro držák baterie a v lubu místo pro výstupní jack. Druhá komora je místem pro uložení elektroniky. Zbylé místo je pouze masiv, ve kterém je uchycen krk. Ozvučnice je zhotovena ze smrkového masivu. Pro lepší akustické vlastnosti je zespodu vyztužena dřevěnými výztuhami ve tvaru písmene X. V ozvučnici jsou frézované otvory pro posuvné páčky potenciometru a ekvalizéru a čtyři otvory pro kabely ke kobylkovému snímači. Napojení krku s tělem mandolíny není zcela kompaktní a vyvolává dojem, jako by byl vyměňovací za jiné typy. Samotný krk je zhotoven z jednoho kusu mahagonu, ke kterému je příčně přilepená hlava tak, že první kolíky mechaniky procházejí skrz oba díly. Struny jsou uchyceny v klasickém typu madolínové mechaniky. Struník je též obvyklý, avšak jeho kryt není zespoda opatřen nalepenou molitanovou vložkou, a při razantnější hře jeho vyčnívající ozdobný konec drnčí o struny. Jak jsem již předeslal, nástroj je osazen kobylkovým piezovým snímačem. Každá struna je snímána zvlášť a signál je směšován a zesilován v předzesilovači. Dále prochází třípásmovým korekčním ekvalizérem. Ovládat ho můžeme volume, midle, treble a bass potenciometry. Toto osazení je výrobkem firmy RMC Pickup Company.
Zvuk a vlastnosti
Akusticky tato mandolína samozřejmě nepatří k nejsilnějším. To je dáno její konstrukcí a hlavně hloubkou. Nástroj je vhodný spíše na pódium nebo ke kombu. Zřejmá výhoda je v tom, že nadměrným „ pidlikáním” nebudete moc obtěžovat své okolí. Ovšem to nic nemění na faktu, že hra na tento nástroj je velmi příjemná. Ve spodních polohách vše perfektně ladí i zní. Mandolína se dobře drží, i když v tomto případě jde asi o zvyk. Čím víc se pohybuji do vyšších poloh, začíná mi vadit poměrně vyšší dohmat. Tím je způsobeno i to, že na tónech je poznat mírné rozladění. Flažolety na dvanáctém poli se liší od tónu jen velmi málo. Když přehrávám jednotlivé tóny na strunách, tu a tam zazní náznak pazvuku vinou nezbroušeným pražcům. Ale tyto malé nepřesnosti by vadily spíš citlivým přístrojům než uchu posluchače. Elektricky jsem tuto mandolínu testoval s kombem Marshall Valvestate 10. Byl jsem mile překvapen krásným, čistým a vyváženým zvukem. Z výstupu jde opravdu věrný zvuk akustické mandolíny bez prskanců a všeobecně plechového zvuku, který tyto snímače umějí.
Celkový dojem
Mandolína Godin Model A8 na mne působí velmi dobrým dojmem. Její netradiční design způsobí, že na ní ulpí oko nejednoho diváka. Ke konstrukci lze vytknout jen to, že pokud nebude zrovna ladit na dvanáctém poli, nelze tento nedostatek vykompenzovat nastavením kobylky. Kvůli spodním vývodům kabelů snímače musí být pevná. To se však testovaného nástroje netýká. Výše popsané drnčení struníku vychytáme jednoduchým vložením kusu molitanu pod kryt.
Na závěr bych chtěl říci, že přes všechny mé šťouravé výtky řadím model A8 do skupiny kvalitních nástrojů, který tímto doporučuji všem vážným zájemcům.
Michal Horký
Pozn. redakce: Co muzikant, to jiný názor. Protože jsme měli možnost využít zkušeností dalšího z hráčů, pročtěme si tedy poznatky někoho jiného.
Mandoliny různých značek pokouším už téměř 20 let, a tak mi prošlo rukama kde co. V současné době používám Gibson A5G a elektrický na MIDI povýšený Fender FM-61SE. První z nástrojů je v současnosti synonymem vysoce ceněného ortodoxního zvuku uplatňovaného především v bluegrassu. Fender pak vítaným osvěžením jak v jazzu, tak i v bigbítových disciplínách. A tak bylo s čím porovnávat. Godin A-8 je však specifická mandolina zjemňující přechod mezi akustickým a elektrickým zvukem.
A8 hraje na svou minimální hloubku korpusu akusticky nezvykle silně a vyrovná se tak i některým akustickým nástrojům. Nevím, jak je to možné, ale hraje to. Jiná věc je barva zvuku, kde vzhledem k hloubce nástroje dominují středy a výšky, čímž sice neodpovídá bluegrassovým požadavkům, ale zůstává velmi zajímavou!
Po zapojení do digitálního mixážního pultu, který prozradí o el. snímání podstatně více, než kterékoliv kombo, zněla mandolina A8 velmi vyrovnaně a plně. Přesto zde byly slyšet známky piezového snímání.
Na kombu zcela jistě zaniknuvší piezoefekt tu byl znatelný, přestože nástroj má svůj předzesilovač s equalizací. To zamrzí. Příliš vysoký dohmat strun by vyžadoval zručnější ruce, které by musely nejdříve odpojit (odletovat) kabílky jednotlivých piezo kamenů, vysunout kameny s kabely z kobylky, zespodu ubrat tělo kobylky o cca 1-1,5 mm a vše dát zase dokupy. Nic nemožného. Troufnul bych si na to i já. Tím by se zaručeně snížila nebo zcela odstranila malá neladivost strun D a G v oktávách. Kromě mého ucha ji potvrdila i elektronická ladička.
Kobylka by si zasloužila výškovou a poziční nastavitelnost. Vyřešit by to určitě šlo.
Potěšilo mne osazení nejkvalitnější mechanikou, jaká kdy byla na mandolinách použitá. Ani Gibson neosazuje své nástroje něčím podobným. Silonové mezikroužky a technické zpracování zaručují pro mandolinisty tolik vytoužený plynulý chod!
Málo masivní krk s ebenovým hmatníkem mne trochu zaskočil, ale jde tu především o zvyk. Vyražené číslo na zadní straně krk mně připadalo spíše efektní než jako burcující hanebnost.
Zhodnocení
Mandolina Godin A-8 je nejvhodnější pro podiové hraní, ale nezanikne ani v hospodské vřavě ani na jamsessionu.
Cena tohoto modelu je 27 900,- Kč, což je dle mého názoru částka přiměřená kvalitě a výkonu tohoto výrobku.
Nezbývá tedy než vyčlenit z rodinného rozpočtu necelých 30 tisíc Kč a nástroj zakoupit.
Godin A6+
Jako druhý zástupce kanadské firmy Godin mi byla představena elektroak. kytara A6+.
Konstrukce
Jde o nástroj postavený především na snímání co nejvěrnějšího akustického zvuku. Z toho také plyne její velmi malá hloubka, která odpovídá spíše kytaře elektrické. Při vlastní hře bez zapojení do pultu či komba je však celkem dobře slyšitelná oproti kytaře ryze elektrické. Na tělo o výsledné tloušťce dvou palců je použit lehký, stříbřitě prokreslený javor, z něhož jsou utvořeny dvě rezonanční komory. Ty jsou vzájemně propojeny malým kanálkem a přes průřezy sliderů ekvalizační jednotky provázány s vnějším prostředím. Výhodou této konstrukční finesy je výrazné potlačení náchylnosti ke zpětné vazbě. Při pohledu na přední stranu nástroje je jasné, že na materiálu vrchní desky výrobce rozhodně nešetřil. Jde o špičkový cedrový masiv s nádhernou kresbou. Jak je z obrázků patrné, tělo disponuje výřezem u krku usnadňujícím hru ve vyšších polohách.
Krk kytary, který je příjemně tvarován a padne do ruky jako ulitý, přísluší menzurě 25 1/2“. Vyřezán je z honduraského mahagonu a doplněn palisandrovým hmatníkem s poloměrem zakřivení 16“. Ten je osazen dvaceti pěti pražci s rozměry 1 a 11/16 palce, které by snad mohly být poněkud nižší, ale to je věc subjektivního názoru.
Kromě mnou testované úpravy v CognacBurst pololesku nabízí Godin povrchové dokončení nástroje i v přírodním pololesku, transparentní pololesklé modré a černé barvě s vysokým leskem.
Základem elektrické výbavy je pod kobylkou uložený piezo snímač L.R. Baggs Ribbon Transducer, dobře známý z elektrických modelů tohoto výrobce. Signál je dále odeslán na výstup přes firemní předzesilovač napájený 9 V baterií, která je přístupná ze zadní strany nástroje. Je nutné však nejprve odšroubovat 4 šrouby plechového krytu. Frekvenčně je možné signál upravit pomocí třípásmového ekvalizéru s tahovými potenciometry procházejícími ozvučnicí nástroje. Dokonalá mechanika se silonovými mezikroužky skýtá možnosti i toho nejjemnějšího dolaďování nástroje.
Zvukové vlastnosti
Při přímém zapojení do digitálního mixážního pultu VM 3100 PRO mne potěšil vyrovnaný akustický zvuk, který by jen stěží vyprodukovala klasickým mikrofonem sejmutá akustická kytara. Na tom zřejmě firma stavěla při konstrukci tohoto pečlivě zpracovaného nástroje. Při zapojení do pultu je zde opět přítomen slabý piezo efekt, který je při zapojení do nástrojového komba úplně potlačen. V oktávách vše celkem ladilo bez problémů až na strunu G, která vždy působí drobné obtíže a její „dotažení” se řeší odskokem na kobylkovém pražci. Šikovná ruka si však poradí výrobou nového.
Pro podiové hráče, kteří chtějí vyřešit snímání akustické kytary, je Godin A6 jeví jako naprosto ideální.
Závěrem
Cena, která by se mohla na první pohled zdát poněkud vysoká, zde však opět odpovídá kvalitě a užitné hodnotě nástroje. Navíc je v ní započteno i poměrně kvalitní a úhledné pevné pouzdro. Proto neváhejte, budete-li mít příležitost si ji vyzkoušet. Ale pozor, vezměte si s sebou raději peníze, protože z vaší ruky se tomuto nástroji zaručeně chtít nebude.
Miloslav Ivan