Japonský kolos Roland si konečně nechal poradit a přišel s varhanním modulem svých varhan VK-8. Je to škatule nevelká, vlastně by se dala popsat lapidárně jako „táhla s čudlíky". A vskutku je jen o málo širší, než zabere sada klasických devíti táhel.
Stručně
Čtvercový panel skýtá všechny ovládací prvky svého klávesového bráchy. Modul lze postavit prakticky na libovolné klávesy, snad kromě dvouoktávových MIDI kláves, které můžete vstrčit téměř do kapsy. Nicméně, pokud vlastníte některé měkkoučké MIDI klávesy, které si nezadají s waterfall klaviaturou dnešních zástupců klasických hammondek, není nezbytně nutné vydávat o dost více peněz za klávesovou verzi loňské novinky VK-8 a tento modul vám odvede práci beze zbytku totožnou. Pravda, kdo sází na právě zmíněnou speciální varhanní klaviaturu, ví dobře proč, jelikož ta je nenahraditelná, to holt nikdo „neokecá". Ale není nezbytná a o to tu právě jde.
Blíže
Takže, co nám to VK-8M s dřevěnými bočnicemi a černým panelem vlastně nabízí? Pokud nemáte tušení, co umí VK-8, vzápětí se to dovíte. Jde o digitální simulaci tone wheel varhan, se všemi důsledky. Samozřejmě můžete připojit dvě klaviatury i pedál, vše je plně polyfonní. K dispozici je klasických devět táhel, modul zahrnuje také COSM modeling čtyř nejpoužívanějších lampových zesilovačů, pochopitelně nemůže chybět velmi propracovaná simulace Leslie, kterou lze i vypnout v kterékoliv fázi, tedy virtuálně aktuální poloze reproduktoru. Ovládání je logické, na panelu přehledně zorganizované. Nutno ovšem říci, že moderní vymoženost kontroleru D-Beam působí v této příliš kompaktní formě potíže. Na rozdíl od svého sourozence, kde má kolem sebe dostatek místa, zde pochopitelně reaguje při každém přiblížení ruky k panelu, takže máte-li zapnutý D-Beam a chcete kupříkladu zvýšit Overdrive nebo – nedejbože – přepnout Vibráto či Chorus, změní se automaticky rychlost otáčení rotary speakeru, protože tato funkce je kontroleru přiřazena nejčastěji. A pokud jste dostateční exoti a rádi používáte extrémní funkce, začnou vám varhany reálně „umírat", díky přiřazené funkci TW Brake, tedy simulaci vytažení přívodu elektrického proudu… A to se pak dějí věci. Logicky podvědomě stáhnete ruku zpět, načež varhany začnou opět „ožívat", ovšem k přepnutí efektu samozřejmě nedošlo a průšvih je na cestě, neboť zmatek už je k tomu dostatečný. Pokud do toho všeho ještě zpíváte, konce raději nedomýšlejte. A to si představte, že je možné tomuto žertovnému kontroleru přiřadit i takovou jadernou reakci, jako Glissando přes celou klaviaturu podle polohy ruky! Pokud na to ve správnou chvíli zapomenete a Mr.Murphy se právě pohybuje v dosahu vaší aury (na což v takovém případě „vemte jed"), můžete své defilé na pódiu rovnou zabalit… Varhany se totiž začnou chovat přesně podle jeho zapeklitých a nevybřednutelných zákonů, což je síla, se kterou prostě nelze bojovat.
Ba ne, nenechte se vyděsit, z velké části žertuji, ale tak úplně zase ne. Osobně si myslím, že tento kontroler má smysl buď pouze na velkých klávesách, kde lze zajistit dostatečné soukromí tohoto žárlivce, a když už je na podobné mikroploše, jakou skýtá panel VK-8M, tak někde úplně v levém horním rohu, co nejdál od čehokoliv. Inu, nestalo se. Musíte si prostě dávat pozor.
Umí také něco pozitivního?
„Tak to jo“. Jako všechny předchozí modely, také VK-8M nabízí možnost stereo/audio vstupu z jiného zdroje a smíchání s tímto zvukem výhradně pomocí Expression pedálu EV-7 – což je důležitá vlastnost pro živé hráče v baru. Právě pohaněnému D-Beam kontroleru lze přiřadit až šest různých funkcí, od rotace Leslie (asi nejčastěji používané), po Crescendo nebo Spring shock. Podržíte-li na dvě sekundy tlačítko D-Beam, zapnete onu nebezpečnou funkci Glissanda a ta pak mávnutím rukou sama projede klaviaturu nahoru a dolů. Celkem D-Beam umí obsloužit šest funkcí. Naštěstí jej lze i vypnout. Musím ale uznat, že jeho kontrolka pod vypínačem má standardně nádhernou světle modrou barvu, jakou jsem dosud jinde neviděl. Podle polohy vaší ruky plynule prochází různými barvami až po temně rudou, což je přesně ta barva, kterou začínáte vidět, když máte svůj (výše popsaný) den D. Tři druhy Vibráta (V1, V2, V3) a tři Chorusu (C1, C2, C3) jsou tradičně rozmístěny střídavě v kruhu kolem přepínače. Další efekt je Reverb, který nabízí čtyři možnosti prostoru (room, hall, church a spring). Podobně čtyři možnosti máme, volíme-li typy zesilovačů, používaných s Leslie boxem historicky nejčastěji. Typy jsou modelovány pomocí COSM technologie a můžeme volbu dále ovlivňovat potenciometry přidáním Overdrive a jasnosti zvuku Bright. Poslední možnost úpravy zvuku máme v sekci Tone Wheel, kde volíme ze tří variant „nedokonalosti" originálního zvuku varhan, zvané Leakage, a to Vintage 1 a 2, resp. nezkreslený zvuk Clean. Nastavení celého panelu lze definovat (celkem 19 parametrů) a jako takové i uložit do registrační paměti, kterých je 36. Demo Songy jsou čtyři. V nastavení celého Systému, který lze rovněž uložit, jsou zahrnuty následující parametry: Rotary, klik a perkuse (viz níže), nastavení MIDI a EQ.
Blíže k COSM modelingu zesilovačů
Ne, nejedná se o speciální školení o chození na molu s novou kravatou či županem… Přestože používáte své kombo nebo zesilovač, VK-8M vám nabízí celkem čtyři druhy různých zesilovačů, zahrnující v každém modelu veškerou charakteristiku přístroje, jako je teplý zvuk lamp, apod. Modeling spolupracuje s Leslie efektem a zahrnuje i takové detaily, jako je poměr výškového a basového reproduktoru, během jednotlivých fází rotace.
Tvorba zvuku podle stavu táhel
Originální varhany mají u každého táhla převod s ozubeným kolečkem, které má po svém obvodu 91 zubů. Právě podle nich se jmenují varhany „Tone Wheel". Motor otáčí kolečkem, přičemž jeho ozubení prochází kolem elektromagnetů. Podle počtu prošlých zubů je generován zvuk. Kombinací stavu vytažení táhel a stisknutých kláves dochází k nenahraditelnému zvuku varhan. VK-8M digitálně simuluje zcela přesně zmíněný průchod kolečka elektromagnety a generuje zvuk, odpovídající libovolné poloze kolečka. Generování zvuku je proces velmi rychlý, což umožňuje věrně simulovat i velmi rychlé a typické běhy po water fall klaviatuře, jako je Glissando. Varhanní zvuk je generován jako základní tónika a z ní je odvozeno osm harmonických. Ty jsou dále smíchány v závislosti na stavu vytažení táhel. Táhla jsou k dispozici i během hry, takže operativnost hráče je vysoká.
Perkusní přízvuk a „click noise"
Nástupní hranu zvuku (attack) je možné doplnit či obohatit krátkým (nebo delším) zazněním nejvyšší harmonické – 1‘ (stopa) a 1 1/5‘ (tzv. druhá a třetí harmonická – tedy o oktávu nebo o oktávu + kvintu výše). Výsledný zvuk získá typický nakřáplý náběh, bez kterého si lze jen těžko představit veškeré hamonďácké pasáže už od samotného vzniku varhan. Pokud hrajete legato, tedy jestliže následující tón zazní ještě před ukončením předchozího tónu, perkuse nezazní, neboli zazní vždy jako první. Ke generování perkuse je využit tón 1‘, takže je-li perkuse zapnuta, nebude tato harmonická znít, bez ohledu na pozici svého táhla. U prvních generací varhan se vyskytoval ještě problém během stisku i během uvolnění klávesy. Projevoval se podobně, jako perkusní klik, jenže byl způsoben zcela jinou příčinou. Dříve než však výrobci stihli tento problém odstranit, hráči si na něj prostě zvykli a nadále už jej naopak vyžadovali, takže dnes lze dokonce nastavit hlasitost jak vstupního, tak výstupního kliku.
Není stopa jako stopa
Typické značení výšky tónu u jednotlivých táhel vychází originálně z označení délky píšťal u chrámových varhan, v jednotkách stop. Základní délkou je 8‘ a to je také základním tónem, z nějž jsou odvozeny téměř všechny ostatní harmonické. Jde o násobky a podíly sinusových křivek elektromagnetického signálu v rámci slyšitelné části spektra, zvuku, vyluzovaného danou píšťalou, stejně jako např. u flétny. O polovinu kratší píšťala tedy zahraje tón o oktávu vyšší a naopak dvakrát delší o oktávu nižší. Takže čím nižší číslo, tím vyšší harmonická zazní. O něco složitější je to s kvintami a kvartami. Když si důkladně prohlédnete přiložené schéma označení táhel, narazíte na jedinou zvláštnost. Čísla rostou zleva doprava a jen v jednom místě to není pravda. Jedná se o druhé táhlo zleva, označené 5 1/3‘, která je jasně vyšší, nežli vpravo 8‘. Jde o výjimku z uvedeného pravidla a příčina je aritmetická. Výpočet harmonických totiž probíhá tak, že podíly sinusového signálu musí být celočíselné, což ovšem nelze zajistit pro kvintu v základní oktávě. Neboli, všechny ostatní harmonické lze celočíselně (integer) odvodit ze základního tónu 8‘, jen kvintu k němu ne. Proto je tato jediná vypočítána z nejnižší 16‘, kde to možné je. A to je důvod, proč je vedle ní a zároveň i stejné barvy (hnědé). Ostatní jsou táhla jsou černá a bílá.
Takže
Nemáte-li potřebu kupovat varhany i s klaviaturou, jelikož ta stávající vám vyhovuje, k věrnému varhannímu zvuku vám chybí jen krůček. Pravda, zadarmo to není, ale srovnatelné s čímkoliv taky ne. Volte podle rozumu a zároveň i srdcem.