Basové aparáty vyrábí Warwick nejméně dvacet let. Pokud se v krátkosti podíváme do minulosti, již počátkem devadesátých let se na tuzemském trhu objevila komba řady TURBO 180, která byla na přelomu tisíciletí vystřídána „entry level“ řadou ProFet i profesionálními zesilovači QUAD, TubePath a X-Treme. Odpovídající boxy byly vyráběny jak s klasickými feritovými, tak i neodymovými reproduktory v obvyklých konfiguracích od kompaktu 1 x 12“ až po stack 8 x 10“. Rovněž v oblasti basových komb byla donedávna nabídka velkorysá: základní „Blue Cab“, „TAKE“, „SWEET“ a „profi“ řady „CL-ND“ a „CCL-ND“ obsahovaly celkem desítku (!) modelů. To vše je však minulostí. Warwick musel reagovat na zvyšující se konkurenci a cenový tlak ostatních výrobců.
V „globalizovaném“ ekonomickém prostředí nepřekvapí, že většina prosperujících firem vyrábí v Asii. Podobně postupoval i Warwick, když část své produkce před cca 10 lety přesunul do Číny. Znovu se spojil s technickým inovátorem a basovým mágem Jonasem Hellborgem, který ve spolupráci s WW již dříve zhmotnil své představy o tom, jak má vypadat profesionální basový stack – pojmenovaný… překvapivě Hellborg! Zatímco basové aparatury Hellborg svou originalitou nekompromisně míří na vyhraněné individualisty, nová řada zesilovačů WA a boxů WCA, představená poprvé v r. 2011 na severoamerickém trhu, je naopak zacílena na širokou hráčskou „základnu“ požadující kvalitní výkonný aparát za přijatelnou cenu. Samozřejmě, že pro- to, aby bylo dosaženo co nejpříznivější ceny, musely být udělány jisté kompromisy, ty ale naštěstí nemají dopad na to nejpodstatnější: na výsledné vlastnosti a parametry aparatury.
Konstrukce, popis a design
Do testu byl dodán zesilovač WA 600 se dvěma boxy WCA 410 a WCA 115, což je sestava umožňující postavit tzv. „fullstack“, v oblasti basových aparatur považovaný zhruba od poloviny 80. let za „průmyslový standard“, podobně jako A a B kytarové boxy 4 x 12“ firmy Marshall. Jak bylo naznačeno, také na zesilovačích a boxech řady WA spolupracoval s firmou Warwick baskytarista a technický inovátor Jonas Hellborg. Při konstrukci zesilovače byla uplatněna vyspělá elektronika a některé prvky, které v této třídě komb nejsou zcela obvyklé. Například jsou použity obvody třídy A, které se vyznačují větší linearitou a způsobují menší zkreslení, než které bývá obvykle spojeno s elektrickými obvody zesilovačů třídy AB nebo B. Výrobce se také snažil důsledně snižovat impedanci v elektronických obvodech, která je spojena se snížením teplotního šumu. U zesilovačů všech výkonů je důležitý dynamický rozsah a především míra zkreslení. Warwick uplatnil tzv. dynamický limitér zkreslení, který napěťové špičky potlačuje tak, že úroveň celkového harmonického zkreslení (THD) udrží pod 0,3 %, což je o 1 řád příznivější, než u běžně používaných limitérů. Dynamický limitér by měl zajistit vyšší výkon bez slyšitelného zkreslení.
Pokud se podíváme na zesilovače WA 600 a WA 300 podrobněji, zjistíme, že designem a uspořádáním se vlastně neliší. Jiný je výkon, rozměry, napájecí toroidní transformátor a po-chopitelně hmotnost. Na první pohled možná překvapí jistá podobnost s řadou HA firmy Hartke (modely 2500, 3500 a 5500), což lze jednoznačně považovat za příklon k osvědčenému konzervativnímu designu. Jestliže si uvědomíme, že basové zesilovače řady HA fy Hartke jsou celosvětově jedny z nejprodávanějších, a na důležitém severoamerickém trhu dlouhodobým bestsellerem, nelze se inspiraci divit. Podobné je nejen uspořádání čelního panelu, ale i koncepce tranzistorového zesilovače s diskrétními polovodičovými součástkami, což představuje „negaci“ trendu dnes poměrně propagovaných zesilovačů se spínanými zdroji s miniaturní váhou přibližně 2 až 3 kg. Můj osobní názor na zesilovače se spínanými zdroji je takový, že pokud jsem nucen přepravovat boxy o váze nejméně cca 30 kg, tak 10 až 20 kg tranzisto- rového zesilovače zvládnu také...
Každopádně se jedná o cílený záměr Warwicku: nabídnout robustní zesilovač s „klasickým 10 pásmovým ekvalizérem se silným a pevným zvukem v moderním provedení“. Nechci na tomto místě polemizovat o výhodách či nevýhodách obou koncepcí (tj. celotranzistor MOSFET vs. spínané zdroje), každopádně cenou za robustnost zesilovače WA 600 je úctyhodná váha 18 kg! K tomu podstatnou měrou přispívá mohutně dimenzované trafo i konstrukce zesilovače WA 600 z ocelových plechů síly 2 mm (dno a boky) a 1,5 mm (čelní a zadní panel). Chassis zesilovače se díky tomu nekroutí a při přepravě je příkladně pevné. Není to dnes úplně samozřejmé, mechanická konstrukce bývá občas na úkor elektroniky podceňována. Robustností nová řada Warwick připomíná klasiku mezi basovými zesilovači: Trace Elliot z přelomu 80./90. let…
Zesilovač WA 600 s rozměry 483x90x340 mm lze pomocí dvou přiložených úchytek snadno přimontovat do standardního racku. (Existuje i provedení v „okobercované hlavě“). Slabší zesilovač WA 300 je hluboký jen 220 mm, takže hmotnost s menším trafem dosahuje ještě příjemných 10 kg.
Čelní panel obou výkonově odlišných verzí je naprosto stejný. Panel je vybaven minimem ovládacích prvků - působí střídmě, přehledně a účelně. Hračičkům mnoho možností na pokažení zvuku neposkytne.
Zcela vlevo jsou umístěny dva samostatné nástrojové vstupy pro pasivní a aktivní baskytaru, přičemž, podobně jako u značky Eden, mohou být oba vstupy používány současně. Tedy ne, že by někdo stihl hrát na dva nástroje najednou, ale při rychlé výměně na pódiu se může docela hodit mít zapojeny oba nástroje samostatnými kabely. Další ovladače na čelním panelu jsou rozmístěny jakoby ve dvou úrovních: v horní řadě najdeme (s jistou nadsázkou) ty „zásadní“, v té dolní ty „méně podstatné“. Přídavné korekce 10pásmového grafického ekvalizéru leží uprostřed panelu mezi sekcí předzesilovače a sekcí koncového zesilovače. Vstupní úroveň signálu do předzesilovače se nastaví ovladačem GAIN v rozsahu cca 270°, graficky vyznačeném od „0“ do „12“. Vedle GAINu je logicky umístěn důležitý spínač MUTE, který odpojí všechny výstupy kromě ladičky TUNER a sluchátek HEADPHONE. To je velmi užitečné, pokud potřebujeme potichu naladit nástroj či použít sluchátka pro tichý poslech, např. při spolupřehrávání hudby z CD/MP3/iPod přehrávače. Jsou-li všechny výstupy aktivní (MUTE vypnuto), svítí LED přepínače MUTE zeleně, po akti-vaci MUTE se ledka rozzáří rudě.
Kompresor pod ovladačem GAIN lze teoreticky nastavit ve stejném rozsahu, tj. cca 270°, v praxi se ukázalo, že pro optimální nastavení není nutné překračovat ukazatel „2“. Potvrdilo se mi, že při nastavování „kompresoru-limitéru“ je vhodná jistá zdrženlivost. V horní části vpravo najdeme důležitý páčkový spínač grafického ekvalizéru a celkovou hlasitost VOLUME. Pod nimi, pro základní nastavení zvuku, slouží potenciometry BASS a TREBLE, širokopásmovými korekcemi typu shelving lze zvýraznit nebo potlačit basy až o +/- 18 dB na 60 Hz a výšky o +/- 18 dB na 10 kHz. Sofistikovanějšího nastavení zvuku dosáhneme desetipásmovým grafickým ekvalizérem, v širokém frekvenčním pásmu od 35 Hz do 10 kHz lze měnit průběh frekvenční křivky až o ± 12 dB. Při aktivaci páčkovým přepínačem EQ/OUT-IN se všech 10 diod krásně rozzáří uklidňující modrou. Uživatelé modelu HARTKE 3500 a vyšších nebo G-K FUSION 550 toto dobře znají. Panel ukončují zcela vpravo vstupy „malých“ jacků (1/8“) pro sluchátka a pro externí zdroj zvuku. Uvnitř zabudovaný sluchátkový zesilovač poskytuje originální stereo signál (CD/MP3/iPod). Někomu možná připadnou kovové páčkové přepínače poněkud nemoderní, mně se naopak tohle lehké „retro“, možná poněkud ve stylu Mesa/Boogie, hodně líbí.
Zadní panely zesilovačů WA 600 a WA 300 jsou shodné počtem a typem konektorů a ovladačů, liší se pouze lehce odlišným rozmístěním. Poblíž síťového spínače jsou v jedné řadě umístěny konektory TUNER, efektová smyčka SEND RETURN, nesymetrický výstup LINE OUT pro mix, jiný zesilovač apod., symetrický XLR výstup „Canon“ pro vedení signálu do PA či pro nahrávání s přepínačem PRE-POST (zde před či po průchodu kompresorem), spínačem „odzemnění“ GROUND LIFT. Signál do reproduktorů je veden pomocí dvojice úsporných kombinovaných konektorů SPEAKON-Jack. Celková impedanční zátěž zesilovače nesmí být menší než 4 Ohmy. Pro optimální využití výkonu proto WARWICK dodává obě konfigurace basových boxů s impedancí buď 4 Ohmy (zesilovač plus jeden 4 Ohmový box) nebo 8 Ohmů (zesilovač plus dva 8 Ohmové boxy). Zesilovač tedy nepostrádá nic důležitého, např. přepínač dálkového ovládání ekvalizéru by byl v této cenové relaci zbytečný, a navíc málokomu bude chybět.
Dlouhodobější zapůjčení umožňuje recenzentovi prozkoumat aparát podrobněji, než když má k seznámení jen tolik času, kolik mu bývá vyhrazeno v rámci setkání se zařízením na prodejně... Takže hurá „na pitevnu“! Do útrob zesilovače se dostaneme snadno po odšroubování několika miniaturních šroubků na horním krycím plechu. Pravé části dominuje toroidní transformátor, v levé je umístěn zakrytý mohutný chladič výkonových tranzistorů s bohatě profilovanými žebry pro vyšší účinnost, který je konstrukčně přímo napojen na chladicí ventilátor. Odvod ohřátého vzduchu ze zesilovače umožňují svislé průduchy na bočních a na zadní straně zesilovače. Provedení zesilovače, osazení desek elektronickými součástkami i propojení vodiči působí čistě a profesionálně. Celokovové konektory typu jack i Neutrik v zadním panelu vypadají, že by také mohly něco vydržet. Ke zpracování zesilovače a k použitým materiálům se jen těžko hledají výhrady. Jedinou maličkostí, která je ovšem lehce řešitelná, jsou miniaturní nízké gumové nožky zesilovače. Nadzvednutí zesilovače v „holém“ provedení bez jakéhokoliv úchytu (tj. nezabudova- ného do „okobercované hlavy“ či do „racku“) je tím poněkud znesnadněno. (U mého zesilovače jsem podobný „nedostatek“ vyřešil montáží rozměrnějších kónických gumových nožek).
Boxy WCA 410 a 115 (10 289,- Kč/ks)
Jak bylo u fy Warwick vždy zvykem, basové boxy jsou pojaty opravdu velkoryse, vždyť objemem patří k největším v této kategorii. Základní rozměry obou boxů jsou stejné: (v x š x h) 66 cm x 66 cm x 48 cm. Z odpovídajícího vnitřního objemu (odhadem kolem 150 litrů) těží především výborná projekce basů, která je podpořena štěrbinovým bassreflexem v dolní části „bedny“. Boxy chrání masivní ocelová mřížka a černošedá kobercovina. Oba boxy na první pohled od sebe nepoznáte, jsou zcela stejné, rozdílné je osazení reproduktory, misky s konektory a označením na zadní straně a uspořádání vnitřních výztuh. Vzhledem k cenové kategorii (a na rozdíl od jiných výrobců) jsou boxy, alespoň v těch částech, které jsem mohl prohlédnout, opravdu vyrobeny z jedenáctivrstvé překližky o tloušťce 15,5 mm. Vnitřní výztuhy z pěti nebo jedenáctivrstvé překližky jsou sofistifikovaně tvarovány tak, aby při co nejmenší hmotnosti poskytly boxům maximální tuhost. I tak ovšem hmotnost boxu 4x10 atakuje 40 kg, zatímco 1x15 má ještě únosných 27 kg. Přepravu usnadňují atypická ucha - sice plastová, ale s dokonale ergonomicky tvarovaným hliníkovým madlem.
Pro dosažení výrobcem deklarovaného „klasického“ zvuku jsou v obou boxech použity reproduktory s plechovým košem a feritovým magnetem. Ve čtyřistadesítce najdeme 10“ reproduktory označené WPB 10/8 s výkonem 100 W RMS a impedancí 8 Ohmů. Vyznačují se mohutným magnetem o průměru 140 mm a překvapily svou přibližně dvojnásobnou výškou magnetu oproti obvykle používaným typům. Vzdáleně tak připomínají vintage reproduktory s AlNiCo magnety používané hlavně v 60. letech. Frekvenční rozsah boxu 410 se udává od 50 Hz do 20 kHz, bez udání tolerančního pole. Výbornou projekci vysokých kmitočtů zajišťuje vysokofrekvenční 4“ horna typu „bullet“, tj. střela s magnetem o průměru 80 mm. Vícepolohový regulátor na zadním panelu boxu umožňuje regulovat výškovou hornu ve třech stupních.
Jen podle označení „Warwick loudspeakers“ na magnetu nelze poznat, zda se jedná o „na zakázku vyrobené reproduktory“ u jiného výrobce, jak je to dnes běžné, nebo zda pocházejí z vlastní produkce čínské továrny Warwick. Charakte-ristická citlivost celého boxu 103 dB/W/m je poměrně vysoká, což i vzhledem k udanému rezonančnímu kmitočtu 48 Hz pro 10“ reproduktor naznačuje, že čtyřistadesítka bude vhodná spíše pro 4strunné baskytary. Celkový výkon 400 W RMS naprosto postačuje i pro střední pódia. Box pokrývá spolehlivě celé frekvenční pásmo čtyřstrunné baskytary, i když bych možná čekal poněkud větší průraznost v oblasti středních kmitočtů.
To správné „maso“ ovšem získáme až s oběma boxy 410 a 115. Box WCA 115 má jeden 15“ reproduktor s označením WPB 15/8 o výkonu 300 W RMS/8 Ohmů a neobsahuje vysokofrekvenční hornu. Díky frekvenčnímu rozsahu již od 45 Hz do 3000 Hz zaujímá nižší kmitočty než 410. Pro reproduktor s plechovým košem a magnetem o průměru 170 mm výrobce udává rezonanční kmitočet 39 Hz a charakteristickou citlivost 96 dB/W/m. Samotný box 115 bude vhodný pro čtyř nebo pětistrunnou baskytaru, ovšem spíše pro klasičtější a klidnější hudební styly. Pro agresivnější a dynamičtější muziku s využíváním slapu bych jednoznačně volil box 410 nebo ideálně kombinaci obou. Basový box 115 i jeho dvojče 410 jsou pečlivě odladěny pro použití rozdílných reproduktorů, jak o tom svědčí rozdílná délka „štěrbinového“ bassreflexu. Oba boxy jsou příkladně zpracovány zvenku i uvnitř, až na nějaké otřepy při řezání/frézování překližky. Stejně jako zesilovač jsou vybaveny kombinovanými koaxiálními konektory jack/speakon s aretací.
Jak to hraje?
Zesilovač i oba boxy jsou dodávány v objemných lepenkových krabicích, uvnitř najdeme příslušné návody (i v českém jazyce), síťový kabel 220 V pro zesilovač a útlý propojovací reproduktorový kabel jack-jack. V krabici zesilovače nalezneme mimo uvedené také 2 příchytky s příslušnými šrouby, kterými lze zesilovač namontovat do racku. Vzhledem ke kvalitě zesilovače i boxů mi pouze útlý „přepravní“ reproduktorový kablík připadá jako šetření na nepravém místě. Využívám kombinovaných konektorů speakon/jack na obou zařízeních a zesilovač i boxy propojuji raději vlastními kabely speakon/speakon. Při nákupu testované sestavy bych se ani vteřinu nerozmýšlel k oběma boxům tyto kabely pořídit.
Zesilovač i oba boxy jsou navrženy tak, že produkují čistý nezabarvený a frekvenčně vyrovnaný „Hi-Fi“ zvuk, tj. bez zvýraznění částí frekvenčního spektra. Celotranzistorová koncepce zesilovače nepřináší žádné obohacení baskytary o vyšší harmonické jako u zesilovačů s lampovým předzesilovačem, proto nelze čekat podobný témbr nebo barvu. Zvuk Warwicku je úderný, jasný a strohý, přesně jako povel německého důstojníka, žádné jemnosti nečekejte. Jak bylo v podobných případech už dříve uvedeno, tento typ zesilovače věrně a bez příkras přenese veškeré vlastnosti baskytary, což ale také znamená, že nemilosrdně odhalí i akustické vady či nedostatky nástroje... Hráči na baskytaru značky Warwick tedy budou v tomto směru poněkud zvýhodněni. Hráči na jiné nebo levnější značky budou muset s výběrem aparatury více experimentovat.
Ovládání a nastavení zvuku na zesilovači WA nemůže být jednodušší a mělo by vyhovět všem alespoň trochu poučeným baskytaristům. Všechny ovládací i korekční prvky sice pracují v nejširším rozmezí, ale pochopitelně není vhodné tyto krajní polohy využívat. Základní zvuk a hlasitost se nastaví ovladači GAIN, VOLUME, BASS a TREBLE. Jemnější doladění zvuku umožňuje 10pásmový grafický ekvalizér ve vhodně odstupňovaných pásmech: 35 Hz, 70 Hz, 140 Hz, 210 Hz, 410 Hz, 730 Hz, 1k2 Hz, 2k5 Hz, 5 kHz, 10 kHz. Jeho nastavení je považováno za jednoduché a rychlé, ale přesto je třeba několik zásad dodržet. V ideálním případě by baskytara měla hrát „dobře“ při všech zcela rovných korekcích. Zpravidla ale baskytaristé nastavují průběh grafického ekvalizéru tak, že mírně zdůrazní basové pásmo a výšky, a lehce potlačí nižší středy, takže průběh připomíná dvě „vlnky“ nebo ňadra nepříliš vyvinuté dorostenky. Tím získáme klasický „Trace Elliot Pre-shape“ průběh. Přitom se nedoporučuje, aby se sousední pásma lišila o více než 3 dB zdvihu a také by průběh ekvalizéru neměl připomínat zuby stařeny. Občas je vidět nastavení „hluboká miska“, tj. s extrémním zdvihem nejhlubších a nejvyšších frekvencí. Ani to zvuku, natožpak životnosti reproduktorů, příliš neprospěje.
U zesilovače Warwick WA 600 se osvědčilo nastavení i opačného průběhu grafického ekvalizéru, tj. jakoby „obrácená miska“ se zdůrazněnými středovými frekvencemi. Tímto způsobem lze eliminovat nižší průraznost boxů WCA ve středech. Zesilovač WA 600 jsem porovnával při live produkci s výkonově srovnatelným starším hybridním TE s lampou v předzesilovači. Objektivně při podobném nastavení oba hrají srovnatelně hlasitě a bezproblémově. Subjektivně je zvuk z TE měkčí, bohatší a plnější, zatímco Warwick se zdá pregnantnější a sevřenější. Se zvukařem jsme se shodli na tom, že oba zesilovače se hodí pro jiné hudební styly. Warwick se určitě lépe prosadí v tvrdší a dynamické moderní muzice, s klasickým rockem naší party se úplně nepotkává. WA 600 má vysoce účinný kompresor-limitér, který umožní dosáhnout značného akustického tlaku při zanedbatelném zkreslení, jeho nastavení v kombinaci s ostatními ovladači vyžaduje jistou obezřetnost.
Souhrn
Basový zesilovač WA 600 v kombinaci s boxy WCA 410 a 115 představuje kvalitu a parametry basových aparatur za cenu, která byla ještě před několika lety v této třídě nepředstavitelná. Dovolím si odhadnout, že poměrem „hodnota za peníze“ sestava Warwick v současnosti pravděpodobně nemá na trhu konkurenci. Tato konkurenční výhoda se ještě násobí, pokud zvolíme menší a slabší sestavu „halfstacku“ zesilovače WA 300 a boxu WA 410 v provedení 4 Ohm, která většině uživatelů splní představu o profesionálním basovém stacku. Ačkoliv testovaná sestava není universálním aparátem do každého stylu, své příznivce si určitě najde. Všem (ale především těm), kdo dosud basové aparáty značky Warwick z různých důvodů přehlíželi, doporučuji zesilovače WA a boxy WCA nové řady Warwick vyzkoušet, porovnat a pak přepočítat drobné v kase. Jsou totiž, jak se říká, „za hubičku“. Nedivím se proto (ale nejen proto) tomu, že nový zesilovač a boxy Warwick byly pro svoje vlastnosti oceněny redakcí renomovaného časopisu Bassplayer.