MarkBass Micromark801

Kompaktní kombo pro baskytaru
Kategorie: 
Výrobce: 
Distributor: 
Cena: 
11 779,00 Kč
MarkBass Micromark801

Pro tyto představy o zvuku samozřejmě existují reálné a logické předpoklady, kterým nahrává i sama fyzika a akustika. I přesto se na hudebním trhu dají najít inovátoři, kteří svou technologií pokořují fyzikální zákony a vyvrací všeobecné představy o poměru velikost versus kvalitní a hlasitý zvuk.

Například, před pár lety mi můj skeptický pohled na monitory malých rozměrů zcela rozbořila finská firma Genelec, která byla doslova a do písmene schopna „narvat“ čistý a hutný zvuk do velmi malých a kompaktních bedýnek. Finové, coby zástupci severských zemí, jsou bezpochyby špičkou na trhu v oblasti zvukové techniky. Jak jsou na tom ale jižané? Teprve před pár lety se mezi výrobci aparatur objevila italská firma Markbass, která se zabývá především vývojem a výrobou zesilovačů, boxů, komb a efektů pro baskytaristy. Ač má Markbass za sebou teprve několikaletou kariéru výrobce hudebnin, mnohokrát už ale stačil za pomoci svých vývojářů překonat zažité představy o zvukových a technických možnostech basové aparatury. I mně se dostal do ruky jeden z  inovativních výrobků této firmy, jehož kvality jsem měla možnost do sytosti vyzkoušet jak v domácím prostředí a ve zkušebně, tak i při živém hraní. Jak dobře hrají velké aparáty a komba od Markbass již kolegové z Music Storu rozebrali v několika předešlých recenzích. O tom, že může hrát velmi dobře a hlasitě i miniaturní baskytarový aparát, jsem se však dozvěděla teprve nedávno, a to právě v souvislosti s testováním kombíčka v oněch typických „vosích barvách“, charakteristických pro zmíněnou společnost Markbass, nazvaného výrobcem Micromark 801.

S kým máme tu čest?

Markbass Micromark 801 je kompaktní basové tranzistorové kombo velmi malých rozměrů (výrobce uvádí v milimetrech 268 x 268 x 262), vybavené šedesátiwa-ttovým zesilovačem a osazené pastelově žlutým osmipalcovým reproduktorem značky B&C s neodymovým magnetem. Nenechte se zmást údajem o výkonu tohoto „Marečka“ uváděným většinou českých prodejců. Vesměs je v něm psáno, že kombo má výkon 60 W, avšak výrobce na svých stránkách uvádí 45 W, neboť výkon zesilovače je 60 W při zatížení 4 ohmů. Interní reproduktor má impedanci 8 ohmů a výsledný výkon by měl tedy být 45 W. Kromě malých rozměrů nelze nezmínit hmotnost krabičky, která činí pouhých 5,2 kg. Při tomto čísle by neměl být problém cestovat pouze s „batohem na zádech“ a přitom mít aparát stále u sebe. 

Aparát je vybaven klasicky jackovým vstupem pro nástroj a vstupem pro připojení MP3. Dále na zadní straně najdete výstup umožňující případné připojení externí horny či boxu. Originální „Tweeter box“ je možné samostatně dokoupit, avšak nevím, zda je k dostání i na českém trhu, neboť jeho nabídku jsem našla pouze na stránkách italského výrobce. XLR výstup a přepínač zemnění „Ground Lift“ dělá z Marka plnohodnotný aparát i pro pódiové hraní, kdy tuto výbavu ocení zajisté každý zvukař. Naopak při domácím hraní přijde vhod výstup na sluchátka. Pozor ale, i po připojení sluchátek box hraje dál. Konfliktu s právě usínajícím členem rodiny se tedy vyhnete teprve až po odpojení interního speakeru, což učiníte jednoduchým přepnutím tlačítka na zadní straně. (Když se druhý den zděsíte, proč vám kombo nehraje, pravděpodobně jste večer zapomněli reprák zpět odmutovat).

Ovládání zvukových možností 

zesilovače je dokonale jednoduché. Vše, co potřebujete nastavit, uděláte pomocí pouze dvou potenciometrů, z nichž první z nich je pochopitelně volume, a druhý naopak umožňuje ekvalizaci výsledného zvuku. Takzvaný VPF (variable preshape filter) ovladač umožňuje přizpůsobit zvuk hernímu stylu, od více středového (jazzového) charakteru po basovovýškový hutný rockový zvuk, u kterého jsou zároveň středové frekvence naopak vyříznuty (ve směru zleva do prava). Micromark 801 vzešel ze svého předchůdce Micromarka (bez dalšího), který byl oproti testované nové verzi o 10W slabší, byl osazen 6“ reproduktorem, kromě technických parametrů měl i o něco menší rozměry a byl o půl kila lehčí. Současně s Micromarkem 801 je k dostání i dvojitý Mark, označený přívlastkem 802, který má osmičkové reproduktory hned dva. To už je ale „malý velký“ aparát.

Aparát (nejen) na doma

Když jsem Marka vybalila doma z krabice, říkala jsem si, že si snad ze mě někdo udělal srandu. Ve skutečnosti je kombíčko snad ještě menší, než jsem si uměla vůbec představit. Žlutočerný design, tvar „rubikovky“, plyšový finish a miniaturní rozměry ve mně evokovaly spíše nějakou dětskou hračku, než basový aparát. Tyto úsměvné představy mi však Mark vyhnal (vyřval) z hlavy hned po svém probuzení. Na rovinu přiznávám, a tímto se i tvůrcům Micromarka omlouvám, že jsem ani v nejmenším nepředpokládala, že by z tohoto kapesního vydání mohl vzejít tak silný a konkrétní zvuk, který je navíc velmi vyrovnaný a pěkně tlačí v basech. 

I přes tento počáteční šok jsem se ještě nějakou chvíli zbavovala předsudků o tom, že bych neměla kombo tavit hlasitostně naplno či uštědřovat mu rázy v podobě trhaných a slapovaných tónů. To vše ze strachu, že bych snad mohla půjčeného Marka odpálit. Hloupost. Aparát zvládá v pohodě i hluboké tóny na H struně, stejně jako hru s rychlým a tvrdým attackem. Můj počáteční ostych se tedy postupně proměnil v obdiv, protože ať jsem pro reprák vymyslela jakoukoli zkoušku, vždy obstál bez problému. Dle výrobce snese reproduktor až 200W zátěž, takže vůči zesilovači má ještě poměrně rezervu. Žádné chrčení ani jiné příznaky toho, že by snad hru nezvládal. 

Co se zvuku týče tak musím ocenit jeho barvu a plnost, která je zachována při jakémkoli nastavení. Pro ty, co razí názor, že nejlepší zesilovače nejsou ty, na kterých lze nastavit super zvuk, ale ty, na kterých nelze nastavit zvuk špatný, je zvolené ovládání naprostým ideálem. Nemusíte se bát, že když něco přeženete, může dojít k přebuzení, nežádoucímu zkreslení, chrčení, či nepříjemnému pleskání. Ať kroutíte ekvalizérem VPF na jakou stranu chcete, špatný zvuk nenajdete. Aparáty, se kterými si člověk musí „vyhrát“ při nastavování, jsou sice super při hledání nových zvukových možností, ale využijí se například ve studiovém prostřední. Pokud však máte narychlo vyběhnout s malým kombem něco někam odehrát, kde neznáte ani prostor, ani zvukaře, a hlavně nemáte čas na přípravu, každý určitě ocení tu jistotu, že i se základním nastavením bude jeho zvuk stoprocentní.

Pro domácí cvičení je Mark naprosto ideální,  jeho výkon stačí bohatě. V tomto případě není ani potřeba dávat volume za půlku, a i tak vyloudíte z aparátu poměrně hlasité tóny. Když zesilovač začnete nutit trochu více pracovat, rozběhne se na jeho zadní straně větrák. To samozřejmě nevadí, a bez toho by to ani nešlo, ale na druhé straně je škoda, když v naprosto tichém a klidném prostředí domova do vašeho cvičení zasahuje (kromě pračky, myčky a domácích zvířat) ještě hučení větráku. 

Neodolala jsem a vystavila jsem tento aparátek zátěžovému testu, kdy jsem ho vzala na zkoušku rockové kapely. Srovnání s mým 500W zesilovačem a 4x10“boxem samozřejmě nepřipadá v úvahu, ale… prosadí se malý Mark i přes hřmění dvou vytavených lampových aparátů našich kytaristů, přes mocný zvuk kopáku, průrazné rány rytmičáku a v neposlední řadě i hlas zpěvačky? Musím říci, že i ve zkušebně se Mark zcela bez boje nevzdal, a v některých melodičtějších písních se, i přes hlukovou stěnu kytar, dokonce prosadil. 

V riffech a narvaných refrénech už se však zvuk basy ztrácel, a to především v nízkých frekvencích. Což je pochopitelné. Na rockovou stage bych si s Markem vylézt netroufla, protože by mi chyběl (kromě výkonu) především akustický tlak a basové vibrace linoucí se po podiu. Nicméně, na akustické koncerty a doprovodná hraní v malých klubech nebo v divadle je Micromark naprosto ideálním společníkem. (A na kšeft můžete jet klidně vlakem, což má své výhody. Třeba, že si můžete dát po cestě pivo? Jak jinak…)

Markbass – Mark live

Konečně přišla příležitost vyzkoušet testovaného Markbasse naživo, a to v prostředí pro něj naprosto ideálním. Nabídka hraní s kapelou v akustické variantě mi přišla velmi vhod. Ve složení perkuse, akustická kytara, housle, zpěv (a samozřejmě baskytara), jsme vyrazili směr „galerie“ na akustickou session. Problém ale nastal po příjezdu na místo činu. Galerii jsem si představovala trochu jinak, než jako ničím nevyplněnou halu obřích rozměrů s velmi vysokým stropem. Trochu jsem se bála, že prostor galerie, tedy spíše kongresového sálu, bude pro malý aparátek příliš. Naopak, na akustiku velké prázdné haly se hodil Mark naprosto skvěle, protože vibrace velkého aparátu (na velkých pódiích tolik žádané) by v onom prostoru způsobily tak akorát zvukovou kouli. 

V prostoru, kde stačilo, že si pár lidí začalo povídat a okamžitě byl „Hoooo efekt“ na světě, byla baskytara krásně slyšet, zvukově však splynula s akustickými nástroji a žádný z nich nepřehlučila. Při ponechání potenciometru ekvalizéru vlevo, tedy více středovém charakteru, byl nástroj dokonce konkrétní. Musím ještě podotknout, že Mark si při koncertě poradil při nastavení hlasitosti přesně na půlku. Vyvracím tedy názor, že Micromark je kombem určeným pro cvičení na doma, protože ani v poměrně velikém a akusticky ne zcela ideálním prostoru svého uživatele rozhodně ve štychu nenechá.

Závěrem

Jediný problém těchto vychytaných novinek na trhu je, že když si je vyzkoušíte, tak nemáte chuť vracet je zpět do regálů. Ale vysvětlujte pak pořadatelům akcí, že vaše kapela potřebuje větší honorář, protože má veliké náklady na svůj provoz. Ani mně se nechce testovaného Marka opustit, protože když jsem si zkusila, jak strašně jednoduché je ho snést z podkrovního bytu, tak se mi už do stěhování asi tak pětkrát většího 150wattového komba nějak nechce. O rozdílu zvukovém ani nehovořme, protože Mark hraje už na první poslech silněji a konkrétněji. Nemá samozřejmě smysl Micromarka srovnávat se silnými aparáty. 

Myslím si ale, že na pomyslnou startovní čáru si Mark může troufnout stoupnout i vedle dvakrát či třikrát „papírově“ výkonnějších basových komb, a klidně je vyzvat k porovnání dovedností v disciplínách „moderního basového pětiboje“. A v čem se bude soutěžit? Tak především: váha, kvalita, umění prosadit se v kapele, zvukové možnosti plus ovládání, a samozřejmě charakter a barva zvuku. Mimoto existují i další kategorie k porovnávání, jako je design nebo třeba cena. Co se týče designu, ten se mně osobně líbí, přijde mi roztomilý. Co se však ceny týče, ta už by se nemusela každému úplně zamlouvat, protože se pohybuje kolem dvanácti tisíc, což je na 60/45 W docela dost. Nenechte se ale odradit, Mark opravdu hraje srovnatelně i s podstatně silnějšími a většími aparáty ve stejné cenové kategorii. Úplně ale chápu skeptický pohled všech hráčů, kteří koukají na cenovku tohoto drobečka, protože do té doby, než jsem měla možnost ho vyzkoušet, jsem taky na zázraky nevěřila.