Vox AC50CP2

Celolampové kytarové kombo
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
34 770,00 Kč

Patnáct ovládacích konoflíků, padesátiwattový výkon a lampy EL 34. Kdybych na vás vyhrkl tyto tři termíny, asi byste si je nedali dohromady s aparáty Vox. Ale změna je život. Slavná anglická značka totiž přichází s novou řadou svých celolampových komb s názvem Classic Plus, která mají spojit nezaměnitelný oldschoolový britský tón s high-gain kanálem.

První, čeho si na těchto nových „Voxech" všimnete, je umístění ovládacího panelu, který je tentokrát zepředu, takže aparát vzdáleně připomíná boutique komba Matchless nebo Bad Cat. Je to trochu paradox. Oba výrobci totiž ve svých začátcích vycházeli právě z „Voxů", ale odlišovali se umístěním panelu na přední straně aparátu. Tentokrát se tedy Vox přiblížil ke svým epigonům.

Vzhled a doplňky

Stále si však aparát drží vzhled, na jaký jsme zvyklí. Tedy typickou černou koženku, hnědé plátno s kosočtverci, tři ucha na přenášení a zlatý nápis VOX. Naopak proměnou kromě předního panelu prošla barva ovládacích knoflíků. Větší černé nahradily elegantní bílé. Vzadu pak najdete další vymoženosti, které původní (britské) modely nemají. Tak například FX looping (efektovou smyčku) s nastavitelnou hlasitostí a s nastavením bypassu. Ovladačem Bypass můžete navíc zapojit či odpojit obvod smyčky od zbytku zesilovače. Pokud máte loop obvod odpojen, zdířka Send je stále funkční a můžete ji využít k přenosu signálu na další zařízení, jako například ladičku nebo zesilovač. Přepínačem Loop Level, který zde také najdete si můžete zvolit hlasitost loop obvodu (cca +4 dBV (high) a -10 dBV (low)). Přepínání kanálů a zapínání/vypínání reverbu pak obstarává duální nožní přepínač typu VF002.

Kombo Vox Classic Plus navíc nabízí jak symetrické XLR, tak i nesymetrické 1/4" výstupy. To znamená, že můžete aparát propojit přímo s vašim domácím nahrávacím zařízením. Aby připojení bylo skutečně vysoce kvalitní, je zde funkce Low Pass Filter (LPF), kterou lze dle potřeby aktivovat či vypínat. Další velkou výhodou je DI obvod s funkčním umístěním za invertorem výkonového zesilovače a před ovladačem výstupní kontroly (Output Master Volume). Nezáleží tak na tom, jak nastavíte výstupní hlasitost. Stejně máte vždy možnost nezávislého ovládání hlasitosti DI výstupu. Můžete dokonce celkovou výstupní hlasitost zcela ztlumit a poté využít DI výstupu pro "tiché" nahrávání v noci tak, abyste nerušili vaši domácnost a sousedy.

Zvukové možnosti

Pokud jste zvyklí, že ve „Voxech" najdete lampy EL84, u tohoto modelu na to můžete zapomenout. Místo nich na vás přes mřížku svítí dva páry 12AX7 a jeden pár "marshallovských" EL34. Zvuk je proto někde v polovině cesty mezi VOXem a Masrshallem JCM 900. Díky nejrůznějším přepínačům a ekvalizéru tak můžete z dvou kanálů aparátu získat nejrůznější barvy tónu - od křišťálově čistého až po hi-gain zkreslení.

Channel 1

Kanál 1 se snaží při nízkém nastavení zkreslení dosáhnout zvukového spektra klasických VOXů AC30. Kvůli jinému zapojení a korekcím je však tón zabarvený moderněji. I když budete kroutit knoflíky delší dobu, typický středový vintage zvuk starých VOXů na kombu nenajdete. Podaří se vám k němu jen přiblížit. Zvuk z tohoto aparátu bude mít vždy více basů a pěkných výšek. To, že kombo nehraje čistě stejně jako původní AC "třicítky", však v tomto případě neberu jako handicap.

Co mě však na tomto kanálu nejvíce překvapilo, byly crunchové zvuky, které zněly velmi hladce a přirozeně. To stejné platí i pro větší zkreslení, během jehož nastavování výborně fungoval pasivní ekvalizér a funkce Tone Cut, která eliminuje vyšší frekvence. Ta se vyplatí především pokud hrajete na Fendery.

Channel 2

Kanál 2 začíná tam, kde končí končí Kanál 1 a přináší vše od moderního bluesového a rockového tónu až po metalové zvuky. I když jsou zde ovladače EQ rovněž pasivní, jsou zaměřeny na jiné frekvence než u prvního kanálu. Přepínač Bright pak nabízí přídavný kondenzátor. Funguje tak, že po jeho zapnutí posílíte vyšší středy a výšky. Výborný další přepínač Fat pak dodá extra gain, se zaměřením na středy. Tento kanál si výborně rozuměl s kytarami Gibson a fungoval i se snímači P90.

Jeho další výhodou byl i knoflík Presence Control. Tato funkce kombinuje tradiční aktivní zpětnou vazbu s pasivním obvodem předzesilovače kanálu 2. Pokud tedy ovladač nastavíte na nižší hodnotu, může fungovat také jako filtr vysokých frekvencí, jímž lze eliminovat zkreslení předzesilovače, a zmírnit a uhladit tak tón. Abych nezapomněl, kombo je vybaveno vysoce kvalitním spring reverbem s nezávislým nohou ovladatelným nastavením hlasitosti pro každý kanál.

Závěr

Protože jsou oba kanály komba Vox Classic Plus naprosto nezávislé, umožňuje tento aparát nastavit obrovské množství zvuků. Je to jako byste používali a míchali dva úplně různé zesilovače! I když je Vox oblíbený především pro své čisté zvuky, tento model má také výborné crunchové a hi-gainové spektrum, které se hodí snad do všech stylů. Pokud tedy hledáte kombo, od kterého čekáte velkou tónovou variabilitu, měli byste kombo Vox- AC Classic Plus Collection AC50CP2 minimálně vyzkoušet. Pozor, tento aparát se vyrábí i jako zesilovač s bednou! Pokud bych tedy měl proti sobě postavit klady a zápory viděné a slyšené z perspektivy mých smyslů, pak je jasné, že plusy výrazně převažují. V této kolonce bych totiž neopomněl zmínit opět crunchové a zkreslené zvuky, vzhled, opět zvukovou variabilitu a také možnost pohodlného připojení k nahrávacímu zařízení. Abychom však nebyli nařčeni z „pěstování předrevoluční pozitivní kritiky", z řad mnou vnímaných záporů uveďme snad jen méně příjemně vyšší hmotnost a fakt, že čistému zvuku do dokonalosti přece jenom něco maličko schází…