Hledáte-li vhodný mixážní pult ke scratchingu, beat jugglingu nebo jiným disciplínám moderního battle djingu, určitě by vaší pozornosti neměl uniknout jeden z věhlasných produktů japonské značky Vestax. Poměrně důležitou vlastností při výběru takového mixážního pultu jsou rozhodně kvalitní fadery, spolehlivost a robustnost nebo chcete-li, bytelnost mixpultu.
Po vybalení hybridního digitálního mixu Vestax PMC-08Pro mi dáte za pravdu, že se vám dostal do rukou skutečně profesionální a precizně zpracovaný nástroj, který se již dnes stává legendou a jedničkou pro battle a hip hopové deejays. Jelikož se primárně věnuji spíše housové muzice a hraní, musel jsem se s japonskou mašinkou Vestax „nulaosm" nejprve seznámit v domácím studiu, než-li jsem jej začal tvrdě testovat v běžné djské produkci. Jak jsem se dozvěděl z různých zdrojů, japonští vývojáři neusnuli na vavřínech a neustále spolupracují se světovou špičkou deejayů (tenhle pult mají ve svém držení a riderech takové hvězdy jako Mix Master Mike, Tigerstyle nebo DJ Q-Bert, DJ Woody nebo Jif Rock a D-Styles), proto produkty odrážejí skutečné potřeby a jednoznačně skórují v tvrdém nasazení s konkurecí. Vestax je tedy právem populární a vyhledávaný výrobce.
Pult je dodáván v černé nebo bílé barvě. Já měl možnost otestovat bílou verzi, která vypadá opravdu hezky a snad je i lepší, než-li černé provedení (nejsou tolik vidět různé otisky prstů a jiné šmouhy, které vznikají na povrchu každého mixážního pultu při časté manipulaci). Nepotěšilo mě, že tenhle pult má externí zdroj; na druhou stranu je ale tímto krokem eliminován jakýkoli síťový brum a jiné elektrické nepořádky. Ideální je proto mít i originál Vestax case HT, neboť se zdrojem je v něm počítáno a určitě se vyhnete jeho zapomenutí v případě hektického odjezdu na nějakou na poslední chvíli ohlášenou akci. Potenciometry čelního panelu jsou chráněny kovovými madly, není tedy nic snazšího, než na ně mix pohodlně postavit a připojit kabely na zadní straně.
Konektivita
Hlavní master výstup je v symetrickém provedení XLR (Master) a též v nesymetrickém cinch (Sub Master).
Výstup pro odposlech (Booth) je klasicky na cinch. Oba výstupy (tj. Master a Booth) lze samozřejmě regulovat nezávisle prostřednictvím otočných ovladačů Master sekce horního panelu. Jako praktické vylepšení jsem ocenil přiřazené přepínače mute, kterými daný výstup prostě vypnete.
Oba input fadery umožňují připojit gramofon (Phone 1/2) a linkový zdroj signálu (Line 1/2), jako je např. CD přehrávač, pomocí cinch konektorů. Neměl bych opomenout, že konektory cinch jsou do posledního pozlacené. U line vstupů je miniaturní přepínač, který umožňuje přizpůsobit citlivost ve třech obvyklých krocích -10, 0 a +4 dB. Jak jsem si ověřil, bez problémů lze připojit i zvukovou kartu se slabším výstupem.
Mixu nechybí vstup pro mikrofon (jack 6,3 mm), jehož hlasitost si na vrchním panelu regulujete otočným ovladačem. Absenci dalších korekcí (EQ) u tohoto vstupu můžu omluvit, přeci jen battle dj mikrofon tolik neužije a na festivalu si s barvou vašeho hlasu může pohrát zvukař. :o)
Průlomovou záležitostí není jedna, ale hned dvě efektové smyčky, kterým přísluší dohromady osm konektorů jack 6,3 mm. Citlivost výstupů (send) a vstupů (rcv) efektových smyček lze přizpůsobit opět přepínači. Pro odesílaný signál lze zvolit linkovou nebo nástrojovou úroveň 0/ -15 dB. Pro vracející se signál platí stejné možnosti jako u linkových vstupů. Mix si tedy určitě bude rozumět se všemi dostupnými externími efektovými jednotkami.
Aby byl výčet úplný, musím zmínit rovněž dvojici cinch konektorů Session R/L. Pokud jste majitelé mixu bez USB zvukové karty TUB-1, použijete konektory jako linkový vstup určený pro připojení dalšího mixpultu. Hodí se zejména při hromadnějších deejays performancích. Zjistil jsem, že testovaný mixpult s integrovanou zvukovou kartou má na dvojici Session konektorů vyveden výstup zvukové karty. Po připojení svého notebooku přes USB (viz níže) jsem pomocí standardního kabelu propojil „výstup" Session se vstupem Line 1 nebo Line 2, čímž jsem docílil přehrávání digitálních tracků z PC přes jeden ze dvou kanálů mixu. Máte-li tedy ve svém notebooku zajímavý program na tvorbu loopů, které byste rádi prezentovali v živém setu, žádný problém! Dostanete-li se do situace, že potřebujete připojit do PMC-08Pro mixpult vašich kolegů a nepoužíváte právě obě efektové smyčky, pak můžete směle využít dvojici konektorů jack druhé návratové smyčky (return).
Na ovládacím panelu pohodlně nastavíte úroveň z druhého mixpultu a navíc máte možnost přizpůsobení dvoupásmovým EQ.
K úplnosti konektivity zbývá uvést už jen GND terminál a sluchátkový konektor (viz níže).
USB nesmí chybět
PMC-08Pro je v současné době standardně osazován také rozhraním USB se zvukovou kartou s označením Vestax TUB-1. Jelikož se vyhneme dlouhému analogovému propojování, očekáváme pořízení demo nahrávky v prvotřídní zvukové kvalitě. Skutečně jsem byl se záznamem spokojen. Master indikátor mixu je velmi přesně ocejchován a odpovídá i následnému záznamu v PC. Zjednodušuje to nahrávání, není potřeba nic seřizovat. Je nutné nepřekračovat hladinu 0 dB, na LED indikátory se můžete stoprocentně spolehnout. Nepatrné „přepísknutí" do červeného pole už v záznamu způsobila slyšitelná zkreslení. Při přehrání zvukového signálu z PC přes mix máme k dispozici samostatný potenciometr pro nastavení hlasitosti, pokud nevyžadujeme signál vyvést na jeden ze dvou kanálů, jak jsem již zmínil výše. Na předním panelu mixu je USB konektor jak ho znáte třeba z vaší domácí tiskárny nebo skeneru. Výrobce nedodává žádné ovladače, protože jich není třeba. Na mém notebooku s Windows XP se zvuková karta po připojení nainstalovala jednoduše zcela automaticky bez jediného zásahu. Předpokládám, že na jiných OS bude situace obdobná. V systému vám tímto krokem přibude „USB Audio Codec", který lze použít v oblíbeném audio programu.
Kam s prsty?
Uspořádání všech ovládacích prvků je přehledné a první kontakt intuitivní. Pochvala patří výborně provedené ergonomii. Nestalo se, že by se mi někam nevešly prsty či zaznamenal podobné potíže při hraní. Otočné fadery jsou extrémně přesné, dokonale uchycené do šasi mixážního pultu a tedy nevykazují žádné nežádoucí pohyby.
Oba kanály mají k dispozici páčkové přepínače pro výběr gramofonů či CD přehrávačů, respektive pro výběr signálu ze vstupů Line 1/2 či Phono 1/2.
Nastavení vstupní citlivosti Gain poskytuje dostatečnou rezervu, vynikne každý sample. Součástí vstupní sekce je také systém Matrix Assign, jehož prostřednictvím lze jeden či druhý gramofon přiřadit najednou na oba kanály, případně lze dalším přepínačem (PGM Rev) vstupy zaměnit - první gramofon hraje na druhém kanále a druhý gramofon na prvním kanále. Obzvlášť ve spojení s efektorem získáme tímto značný potenciál pro rozmanité triky. Na vstupu nalezneme také tahový ovladač vyvážení.
Tahové potenciometry na třípásmových korekcích mě i mé kolegy přiváděly nepatrně do rozpaků, je to ale otázka zvyku. Naopak někteří hiphopoví i houseoví djové si tenhle druh korekcí nemůžou vynachválit. Bez diskuzí je pro tyto korekce podstatný jeden fakt, rychlost! A to je důležité.
Díky digitálnímu procesoru je možné zvolit průběh korekcí mezi EQ nebo Isolator, případně korekce vyřadit z činnosti. Režim Isolator je všeobecně znám jako kill funkce. Je-li určité pásmo na minimum, je naprosto odfiltrováno. Režim EQ umožňuje regulaci +/- 12 dB. Nad faderem je šikovný páčkový přepínač tzv. Transformer, který v jedné poloze vypne zvuk příslušného vstupu. Musím se přiznat, že jsem si Transformer při scratchování hodně oblíbil. Dobře padne mezi prsty a sofistikovaná konstrukce umožňuje nenáročnou operací pootočení prvku o 90°, záleží na vašich preferencích a zvyklostech. Oba input fadery i crossfader umožňují nastavení křivky průběhu samostatnými potenciometry na čelním panelu, kde také nechybějí přepínače Reverse. Crossfader navíc umožňuje nastavit dvěma malými potenciometry vzdálenost od počátku jeho dráhy, ve které začne crossfader zabírat. To celé s digitální přesností, neboť na systém crossfaderu PMC-08Pro má Vestax patent.
Je libo efekt?
Proč ne. Máme tu hnedle dvě smyčky. Ovládací prvky efektové smyčky číslo jedna jsou umístěny uprostřed mixu. Efekt lze aplikovat na vstupy nezávisle pomocí vypínačů. Dominantou této sekce je malý „crossfader" mezi dry a wet. Dry je původní signál, který není efektován a wet představuje signál, kde je externí efekt uplatněn v plné míře. Víc než dobrým tahem jsou dva malé fadery, které umožňují v rozsahu +/- 10 dB přizpůsobit úroveň hlasitosti pro dry a wet. Intenzita efektu se pak reguluje plynule. Druhá efektová smyčka se mi zamlouvala pro efekty spojené s dozvukem. Send sekce obsahuje pro oba kanály samostatný potenciometr regulace úrovně a přepínač pre (nezávisle na poloze faderu), post (intenzita daná polohou faderu) a off (nevyšle signál do efektoru). Návratová část umožňuje nastavit sílu signálu z efektoru a regulovat barvu tohoto zvuku díky korekcím nízkých a vysokých tónů.
Sluchátka, indikátory
Na ovládání hlasitosti do sluchátek posuvným faderem jsem si rychle navykl. Výstup pro sluchátka je neuvěřitelně silný a čistý. Při hraní v klubu jsem měl vždy ještě rezervu a to své uši příliš nešetřím. I při nejvyšší hlasitosti jsem na svých sluchátkách nezaznamenal zkreslení. To, co chceme ve sluchátkách slyšet, volíme otočným přepínačem Monitor Select na vrchním panelu pultu. K dispozici máme režimy master, session, aux rcv (návrat z druhé efektové smyčky) a konečně cue.
Cue mezi oběmi přehrávači nastavujeme mini crossfaderem.
Indikátor je složen ze třech sloupců s LED diodami (7 zelených, 2 oranžové a 3 červené v každém sloupci) doplněných o stupnici v dB. Prostřední sloupec vždy zobrazuje monitor, tedy úroveň signálu, který směrujeme do sluchátek. Nyní si můžeme přepínačem zvolit, zda krajní sloupce indikují úrovně master signálu nebo zda první sloupec indikuje první vstup a poslední sloupec vstup druhý. Výsledná „kontrola" nečinila žádné potíže, indikátory jsou dostatečně veliké, přehledné a jak jsem již zmínil při záznamu z mixu na PC přes USB port, také velice přesné.
Závěrem
Nezbývá mi, než připustit, že tenhle hybridní digitál předčil má očekávání. Když bych měl zhodnotit Vestax PMC-08Pro, chtěl bych především podtrhnout fakt, že zpracování signálu je striktně digitální a tomu odpovídá i výsledná kvalita. Ať už upravujete zvuk, nastavujete ekvalizér či nenecháte crossfader ani na zlomek skladby spočinout v klidu, všemi těmito úkony jen posíláte povely do procesoru a zvuk je pak upravován digitálně. I můj kolega, majitel djského analogového mixu podobné cenové hladiny, přiznal, že zvuk je čistší. Při vzájemném porovnání těchto pultů, v mém mixu pulsující 24bitová/96 kHz technologie AD/DA převodníků hovoří jednoznačně pro Vestax PMC-08Pro. Tenhle mix je skutečně high-endovým produktem pro opravdové profíky a nelze si nevšimnout jeho oblíbenosti u světových, ale dnes už i českých DJs. Ještě bych měl podotknout, že pult umožňuje snadno vyměnit input fadery a crossfader i další otočné fadery. Je tedy připraven pro skutečně tvrdé podmínky a i kdyby vás djing nikdy nepřestal bavit, Vestax PMC-08Pro vás určitě přežije a svojí kvalitou nechá ostatní značky battle mixů daleko za sebou.