„Pojďte s námi do nahrávky…”, tak nějak by se mohl jmenovat nový výukový pořad pro děti od deseti let zaměřený na získání elementárních základů potřebných pro vytvoření vlastní nahrávky. Zatím je to pouze budoucnost, ale třeba to brzo nějakého mladého novopečeného dramaturga napadne a děti se budou moci zábavnou formou učit, „jak se z té písničky stávají nuly a jedničky".
Ne, opravdu to není žádná science fiction. Vždyť všude kam se podíváš, najdeš jen samé přístroje, které něco zaznamenávají. Foťáky, kamery, možná všemožná i nemožná jednostopá až stostopá nahrávadla všech neuvěřitelných barev, velikostí, chutí, se zápachem i bez zápachu. Jeden ani neví, co si má dřív vybrat. A k tomu na něho ještě mocně útočí ze všech stran nestvůra zvaná reklama, jíž v podstatě nelze uniknout. Ještě štěstí, že produkty vytvořené touto činností nejen, že nikoho nezabijí (snad kromě profesora harmonie po poslechu demonahrávky punkové kapely), ale též příliš neznečisťují životní prostředí. Touha něco stvořit, na něčem se podílet, provází člověka už od pravěku, jinak by asi nečmáral v jeskyních po zdech. Cíl bychom tedy měli, zbývá k němu dodat jen vhodné prostředky. Jedním z nich by třeba mohl být osmistopý rekordér BR-600 věhlasné firmy Boss.
Yes, my big Boss
Jde o velmi pěkně provedený přístroj malých rozměrů (257 mm x 182 mm x 23 mm), tedy tak zastrčit ho pod kabát či do futrálu u kytary a vyrazit někam mimo civilizaci tam, kde se nápady jen hrnou. Zlatě „metalízový" design a uspořádání jednotlivých ovládacích prvků je vkusně a logicky vyřešeno. Tlačítka hlavních funkcí jsou podsvícena, zrovna tak jako dvouřádkový display v levé části horní desky přístroje. Z ovladačů padnou na první pohled do oka ještě čtyři šedivé otočné potenciometry. Dva z nich korigují vstupní úroveň hlasitosti během nahrávání pomocí externích mikrofonů, potažmo během přímého nahrávání kytary nebo baskytary. Jsou opatřeny malou LEDkou, která při přebuzení problikává či svítí. Třetí z těchto ovladačů slouží k nastavení celkové hlasitosti nahrávání a čtvrtý potenciometr, situovaný na druhé straně přístroje (myšleno vpravo), slouží k listovaní a zadávání hodnot všemožných parametrů. Pod displejem se nachází osm 50 mm tahových faderů. Tyto fadery neslouží k ničemu jinému než k mixu. První čtveřice jsou monostopy, následuje dvojice stereopárů (5/6, 7/8). Sedmým faderem upravujeme hlasitost automatického bubeníka k natočenému materiálu, poslední – osmý - potom určuje úroveň celkového výstupu. Pod stopami jsou podsvícená gumová tlačítka s čísly stop, nastavení tempa tapu a tlačítko Delete/Mute. Pravá strana přístroje je dle funkčnosti rozdělena na tři části: v horní nalezneme šestici podsvícených tlačítek. První tři jsou určena k výběru typu natáčeného materiálu - mikrofon/linka/nástroj, první ze spodní trojice slouží k volbě nahrávacího módu -input/bounce/mastering (volbu indikují 3 LEDky), dalšími tlačítky jsou pak Exit a Enter. Vedle se nachází listovací kurzor tvořený čtveřicí známých směrových tlačítek. Následuje třináct větších podsvícených multifunkčních tlačítek. Slouží jednak jako pady jednotlivých nástrojů bicí soupravy, jednak s nimi volíme další funkce recorderu jako jsou efekty, vybíráme z virtuálních stop, trénujeme se zpomalenou smyčkou nebo se dostáváme k utilitám přístroje.
Poslední sekce obsahuje lokátory pro letmý střih, transportní funkce a tři velká tlačítka Stop/Play/Record. Vzhledem ktomu, že anglický manuál je v tloušťce solidního románu, nelze přesný popis do této recenze vtěsnat a ani to není jejím smyslem.
Na hraně horní desky jsou umístěny otvory dvou velmi výkonných mikrofonů (že by systém ORTF?). Na přední straně jsou zcela nalevo sluchátkový výstup a zcela napravo citlivostně přizpůsobený nástrojový vstup.
Výčet konektorů je tento: dva symetrické jacky pro připojení dvou mikrofonů (v příslušenství je redukce XLR/jack; bohužel chybí phantomové napájení, takže si ho jaksi musíme dodat z vlastních zdrojů), následuje Line In (malý jack) pro vstup např. Discmana, RCA Line Out L/R, USB kanál pro konunikaci s počítačem, vstup pro expression pedál/footswitch (dle manuálu. Roland EV-5 a Boss FS-5U) a poslední zdířka napaječe (měl by to být Boss) umístěná vedle přepínače Power on/off. Na spodní straně zařízení nalezneme dvířka dvou šachet. Jedna je určena pro šest alkalických baterií a druhá, opatřená ještě šroubkem, skrývá CompactFlash kartu. Výrobce s přístrojem sice dodává „kousek" s kapacitou 128 MB, pro náročnější projekty si samozřejmě můžete koupit mnohem větší. Mile mě však překvapil tzv. Cord Hook - průlisek v těle přístroje, do kterého zamáčkneme kabel od adaptéru. Je tak uchráněn před nechtěným vytržením ze zdířky.
Mobilis in Mobili (Pohyblivý v pohyblivém)
Pokud bych měl tento citát ze slavné knihy Julese Verna přenést na nahrávací techniku, myslím si, že je k tomu náš BR-600 naprosto dokonale stvořen. Výrobce s přenášením počítá, neboť jako příslušenství dodal též vkusné látkové pouzdro opatřené suchými zipy. A jak to vypadá s koncepcí přístroje? Je vpostatě stejná jako u běžných velkých DAW (Digital Audio Workstation). Naše mašinka umí nahrávat simultánně do dvou monostop, či do jedné stereostopy (volíme podsvícenými tlačítky pod fadery). Nahrát můžeme až osm fyzických stop, a od každé z nich ještě osm virtuálních (včetně luxusu letmého střihu). Tyto stopy pak můžeme libovolně proměňovat mezi sebou. K nahranému materiálu můžeme připrogramovat track bicích nástrojů složený z paternů nebo vše opatřit zvukovými efekty. Nakonec provedeme mix a za pomoci masteringových efektů i jednoduchý mastering. Před započetím práce je však nejprve nutné odblokovat CF kartu tak, aby bylo možné na ni nahrávat.
Nahrávat pomocí BR-600 lze v podstatě cokoliv, ať už je to výroční setkání u posvátného ohně v trampské osadě Šošoni kdesi uprostřed křivoklátských lesů, vánoční vystoupení potomka na koncertě místní ZUŠ nebo rytmická sekce kapely ve zkušebně, která právě stvořila nový hit, se kterým se určitě prosadíte. Vy si potom tento demáč odnesete domů a do zbývajících stop nahrajete různé kytary. Na další zkoušce to zkonzultujete s kolegy a pustíte se do nácviku.
Interní mikrofony nahrávají velice slušně, též stereo je prostorově velmi přirozené. Pokud použijete externí mikrofony, máte (jak jsem již uvedl) přiloženou redukci XLR/jack. S kondenzátorovými modely to bude horší, ty se ale v této třídě příliš na program dne nedostanou. Jakmile zastrčíte jack do mikrofonní zdířky, okamžitě se odpojí interní mikrofony, vy nasadíte sluchátka, seštelujete mikrofonní citlivost a můžete točit. Pomocí čtyř kurzorů pak přepínáte z časomíry na Level Meter, kde vidíte intenzitu vstupního a výstupního signálu a po natočení jednotlivých tracků též jejich úroveň. Je důležité říci, že BR-600 nahrává v rozlišení 44.1 kHz/24 bitů, a to je více než slušné.
Uživatel má možnost při tvorbě nového songu se rozhodnout pro tři kvalitativní stupně: HiFi, STD a LONG. První je nejkvalitnější, poslední zase umožní natočit nejvíce materiálu a je proto vhodný např. pro dokumentární záznam akce. Během nahrávání je možné uskutečnit tzv. letmý střih pomocí lokátorů IN/OUT. Kdo už někdy nahrával, ví, jaká je to pohoda. Přístroj prostříhává velmi plynule a neslyšitelně, nikde nic nepraskalo. Jak jsem se již zmiňoval, za každou fyzickou stopou stojí osm virtuálních, které je možno různě vyměňovat. Mašina tedy umí nahrát celkem 64 stop. Tracky lze editovat, stěhovat, kopírovat, prostě všechno jako u plnokrevných velkých DAWů. Stopy disponují semiparametrickým equalizerem LoG -12/+12 dB, 40 Hz - 1.5 Hz a HiG -12/+12 dB, 500 Hz - 18 kHz.
Co mě ale naprosto nadchlo, byly efekty a simulace aparátů. Boss, slavný výrobce rozličných krabiček a mulťáků všech tříd, tady opravdu neskrblil a hodil do placu programy podobné těm, které jsou například ve známých kytarový procesorech GT4 či GT8 (máme v kapele oba, tak vím o čem mluvím). Na zkoušení efektů jsem ulétl velmi dlouhou dobu, přehraboval se v parametrech a mnoho mi jich přišlo velmi zdařilých. Naleznete tam 99 programů pro kytaru a basu, 40 pro vokál, 50 pro linkový vstup, 50 simulací a 19 přednastavených programů pro mastering.
Tato mašinka umí i lehce opravovat vaše intonační „průsery" a je vybavena pěti programy. Přišel jsem na to, že když se přes výstup na sluchátka propojíte nástrojovým kabelem do aparátu, můžete BR-600 používat v podstatě jako nouzový multiefekt. Vydržel jsem si takto hrát celé odpoledne.
Samozřejmě je tu i ladička. Automatický bubeník je na rozdíl od efektů zvukově průměrný, ale naprosto funkční a neurazí, navíc můžete firemní zvuky nahradit kvalitnějšími samply z vašeho počítače přes USB. Musíte však dodržet manuálem předepsaný zvukový formát a celková délka všech samplů nástrojů nesmí přesáhnout 13 vteřin (včetně plechů). Skvělé řešení. USB dále využijete pro zálohu dat (tzv. Backup), či pro export/import jednotlivých audio souborů ve formátu Wav/PC či Aiff/Mac a v neposlední řadě též pro soubory SMF (Standard MIDI Files).
Keep power on
Přiznám se, že jsem se zpočátku na BR-600 díval velmi nedůvěřivě. Čím více jsem však pronikal do tajů jeho architektury, tím více jsem si uvědomoval, že je to opravdu velmi užitečný pomocník jak pro amatéra, tak pro profesionála. Kolega z kapely nakonec projevil zájem a půjčil si ho. Při vracení si posteskl, že by něco takového uživil. Pokud míníte práci s audiem opravdu vážně, je možná právě toto dobrá volba. Stojí okolo desítky, je to v podstatě několik zařízení pohromadě, žádná latence, žádné softwarové „držkopády" a zámrzy, žádné dokupování zvukových karet, s počítačem je jedna ruka a větší projekty můžete stejně zpracovávat v něm. Jedinou věc bych vytkl a tou je nepříliš přehledný a dle mého názoru zastaralý display. Podobný mám u synťáku z 80. let, někde se ale trochu šetřit muselo. Jinak má ale Boss BR-600 ode mne podtrženou jedničku.