Behringer MiniCOM

Modelingový kompresor
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
1 420,00 Kč

Slovo „modeling" nás obklopuje dnes již prakticky všude. V módě, v oblékání, automobilismu a hudba samozřejmě nezůstala stát bokem, neboť obsahuje mnoho situací, které se dají instantně uschovat a později kdykoliv vytáhnout a použít…

Předmětem dnešního testu bude výrobek německé firmy Behringer, kterou asi netřeba hudební obci představovat. Filosofií této firmy je přiblížit své výrobky co možná největšímu počtu uživatelů za velmi lidové ceny.

Behringer vyrábí téměř vše z dostupného hudebního vybavení a příslušenství. Někdo nad nimi ohrnuje nos, někdo je vynáší do nebes, nic to však nemění na faktu, že mnoho muzikantů s výrobky od nich ke vší spokojenosti „hudebně" pracuje. Jsem jedním z nich. Co, že to tedy budeme dnes testovat? Velmi šikovný kompresor s šestnácti přednastavenými presety, přidaným enhancerem za velmi nízkou cenu okolo 1 400 Kč.

A to se vyplatí...

Úhly pohledu

Behringer měl vždy své výrobky pečlivě a velmi vkusně zabalené. I kdyby je distribuoval zabalené v mastném novinovém papíru, díky pořizovací ceně bychom si neměli na co stěžovat. Žádné papundeklové hnusné šedivé krabice, ale velmi pěkné a pevné s barevným potiskem. V příslušenství vždy buď PSU kabel či jiný napáječ, manuály v mnoha indoevropských jazycích (i ugrofinských) a k tomu jako nezbytný bonus - trojúhelníková firemní samolepka. Ne jinak tomu bylo u našeho MiniCOMu. Zrovna tak manuály měla tato firma provedené jedna radost. Dokonce v mnoha případech i v češtině. Vždy se mi líbilo, že popisovaly nejen přístroj jako takový, ale též technický princip zvukového procesu, a to velmi fundovaně.

V rámci udržení oné závratně nízké ceny není chasis kovové, jak bylo doposud u Behringeru zvykem, ale plastové. Přední deska je stříbrná, vkusně provedená s dobře viditelnými popisky. Zadní strana je pak černá - jackové zdířky jsou kovové a spodní strana obsahuje gumové protiskluzové podložky.

Náš Minicom pracuje v pásmu od 20 Hz do 20 kHz, kompresní poměr je v závislosti na programu od 1,1:1 do 7,1:1 a deklarovaná maximální vstupní úroveň v režimu +4 dB je 15 dBu.

Přední strana - úplně vlevo uživatel spatří 16 LEDek kompresních programů pro rozličné nástroje a kompresní situace:1. Vocal soft, 2. Voc medium, 3. Voc power, 4. Fat Drums, 5. Percussions, 6. E-Bass, 7. Acoustic guitar, 8. E-guitar, 9. Grand piano, 10. Fat synth, 11. Keyb.pad, 12. Hard limit, 13. Soft limit, 14. Pressure, 15. Pump Up, 16. Leveler

Aktivace vybraného programu je potvrzena svítící LEDkou. Programy uživatel vybírá otočným potenciometrem s názvem „Presets" (při otáčení se tedy mění poloha svítící LEDky v jednotlivých presetech.) Potenciometr má dobrý chod - nepřeskakuje. Další sekce se jmenuje LEVEL/ENHANCER. Je tvořena dvěma otočnými potenciometry INPUT LEVEL (-20 dB/+20 dB) a OUTPUT LEVEL (-20 dB/+20 dB). Jde tedy o nastavení vstupní a výstupní citlivosti. Plastové knoby mají vyrovnaný chod, bohužel bez nulové zarážky, kterou bych zde uvítal. Nad nimi vesele žlutě svítí enhancer / „obohacovač zvuku".

Zeleně svítící tlačítko OUTPUT/INPUT METER spouští měření vstupu či výstupu a IN/OUT zde v podstatě supluje bypass (přístroj je aktivní pouze když toto tlačítko svítí) Napravo jsou dvě řady svítivek - první řada GAIN REDUCTION, tedy útlum (červené LEDky -1 až -24 dB) a indikace vstupního a výstupního signálu (IN/OUT čtyři zelené -24 až 0, žlutá +6 dB, clip - zřejmě +12 dB). Řadu uzavírá síťový spínač.

Zadní strana je tvořena jak jinak než vstupy a výstupy. Nenalezneme zde symetrické konektory typu XLR, neboť pořizovací cena je opravdu příliš nízká a zařízení je dle mého názoru určeno spíše pro jednodušší live produkce či homerecordingu. Zcela vlevo je 9 V zdířka pro napáječ (přiložený), následuje nesymetrický Output L/R, přepínač citlivosti +4 dB/-10 dB, INPUT L/R (L-mono) symetrický. Toť vše. Nyní už stačí jen spustit…

Vydatný pomocník

Pokaždé, když jsem testoval nějaký kompresor, vždy jsem se rozpovídal zeširoka o tom, co toto zařízení vlastně dělá, jak funguje atd. Stále však znovu a znovu zjišťuji, kolik obyčejných muzikantů vůbec neví o co jde a to i přesto, že mnoho z nich má kompresor ve svém multiefektu.

Zde pan Behringer šťastným majitelům situaci usnadnil v tom, že vynechal funkce jako Ratio, Threshold, Release atd. a nahradil ji přednastavenými presety. Hudebník se tak nemusí zabývat ohavnými věcmi, které jsou pod jeho úroveň, a o které se má postarat jakýsi špinavý otrok zvaný zvukař. Může si v klidu dvě hodiny hledat zvuk na svém tříknoflíkovém aparátu pomocí známého vyluzovaného „džin, džin, džin".

Jedno je jasné, tento přístroj dynamicky ošetří signál vašeho PA nebo aparátu, projasní ho a nakopne. A to není v době, kdy studia svádí „volume racing" o každý decibel nahrávky, k zahození. Je třeba však s tím zacházet jako s kořením. Pokud přesypete, zbude z vaší nahrávky jen nařvaná chroptící masa hluku, bez náznaku hudebnosti a dynamiky. Kompresor můžete zapojit do insertního bodu mixu (nikdy ne do AUXu), nebo může stát přímo v cestě mezi mixem a záznamovým mediem (MG, DAW, PC…). Rozhodně vždy pohlídá bezpečně dynamiku vašeho signálu. Samozřejmě musíte zvolit odpovídající kompresní režim. Spolehněte se především na své ucho a po očku sledujte oba indikátory. Pokud bude útlum velký, vaše nahrávka je silně komprimována a ztrácí dynamiku. Hlasitost držte Output levelem někde mezi 0 a +6 dB. Tento tzv. headroom mi přišel zvukově nejvhodnější. V manuálu je také velmi přehledně vyvedená tabulka se stručnou charakteristikou jednotlivých presetů. Pokud program použijete podle tabulky, neuděláte chybu. Některé presety můžete využít mono (solo nástroje a vokál), jiné nutně stereo (klávesové plochy, bicí, mixážní a masteringový program). Líbily se mi presety „Vocal soft, Percuss, Keyb pad, Soft limit.". Přišly mi decentní, zachovávaly hudební charakteristiku materiálu a nedeformovaly ho. Úplně nadšený jsem naopak nebyl z „Voc power, Grand piano, Leveler". Zde se osobně domnívám, že některé parametry jsou nastaveny až za míru mého vkusu. Například u Voc.power bych nikdy nepoužil takovou kompresi. Stejné je to např. u Grand piano. Ano, jde o dynamicky velmi proměnlivé zdroje, ale já osobně preferuji méně znatelné úpravy.

Užitečná a prospěšná funkce je Enhancer. Pracuje na 5 kHz a v podstatě tento veledůležitý kmitočet lehce potlačený kompresí znovu uměle vrátí do hry. Behringer není v této oblasti žádným elévem.

Dokonce prodává dle mého mínění velmi zdařilý elektronkový celokovový Tube Ultrafex (je součástí mého parku), který se signálem umí provést řadu změn a enhancering je jedním z nich. Sám výrobce tento proces doporučuje hlavně pro rockovou hudbu. (Prvním stvořitelem podobného procesu byla firma Aphex kde mimochodem sám pan Behinger několik let pracoval). Myslím si, že tlačítko Enhancer zůstane stále aktivní.

Resumé

Pokud mohu mluvit sám za sebe, hodnotím MiniCOM jako přístroj se skvělým poměrem cena/výkon. Během natáčení rockové muziky jsem si do něho posílal odbočený signál a poslouchal co leze ven. Nikdy jsem nebyl rozčarován, ba naopak, některé presety mi přišly velmi příjemné, zachovávajíce přirozenou muzikálnost. Obsluha je jednoduchá až triviální a troufnu si tvrdit, že přes tento jednoduchý přístroj se může dostat uživatel - začátečník postupně ke složitějším strojům, aniž by se musel prokousávat odbornou literaturou. V PA praxi pak může vhodně doplnit výbavu barových kapel či méně hlasitých hudebních těles, a to jak ve funkci master dynamického procesoru, tak v insertových pozicích na vokálech či basové kytaře, jejichž dynamická úprava je v těchto podmínkách většinou nejpřínosnější.