Poté, co kolega Oravský „rozšťoural" v listopadovém čísle dvojnásobně drahé monitory Tannoy Precision 6D, čeká obdobná práce i na mne. Stejná značka, jen model je o nějaký ten „vývojový" stupínek níže. 14 dní jsem tedy na přání redakce Music Store ve studiu trápil Tannoy Reveal 6D.
Haló, haló, máte tady nějaké repráky, …a jsou zadarmo! Tak takhle na mě do domovního telefonu někdo volal – byl předvánoční čas..., že by už Ježíšek? Ani omylem, to mi jen poštovní doručovatel přivezl nemalou zásilku, označenou samolepkou „Nad 15 kg".
Po otevření hezké, potisky opatřené kartónové krabice ve tvaru poněkud větší kostky (chybí zde jakékoli otvory pro prsty, takže manipulace není, vzhledem k váze samotných monitorů nic pro slabé nátury), nalezneme v polystyrenu poměrně bytelně zabalenou dvojici aktivních monitorů, které jsou ještě každý individuálně zabaleny v igelitovém sáčku, dále pak dvojici síťových konektorů a anglicky psaný, poměrně podrobný, včetně různých grafů a schémat, návod k použití (opět, tak jako u převážné většiny na našem trhu prodávaných hudebních nástrojů, či přístrojů bohužel jen v jazyce anglickém). To je vše co můžete v samotné poměrně objemné krabici nalézt, a nyní přistoupíme k samotnému popisu monitorů REVEAL 6D.
Konstrukce a možnosti
Jedná se tedy, jak již bylo řečeno, o dvoupásmové referenční aktivní Bi-Amplification Near Field monitory, tedy hezky česky, studiové monitory určené pro poslech v blízkém poli (tedy, pokud se ve vaší blízkosti žádné pole nenachází, nezoufejte, můžete klidně tyhle monitory poslouchat i doma či ve studiu :-)), které ke své práci využívají vlastní vestavěné digitální zesilovače, a to konkrétně dva, na jeden monitor. Ten první, má za úkol budit hlubokotónový reproduktor, a druhý, je určen pro „krmení" reproduktoru výškového. Jak je patrné z přiložených obrázků, monitory REVEAL 6D jsou vyvedeny v černé barvě, čelní panel je barvy tmavomodré v kombinaci s barvou kovu, černou a taky s barvou stříbrnou (tou je nastříkána membrána wooferu) - musím přiznat, že čistě dle mého subjektivního názoru, právě stříbrný „basák" na mne působí poněkud lacině až „kolotočově", ale je to určitě věc názoru, a věřím že se někomu může tahle barevná kombinace líbit. Rozměry každého z monitorů jsou následující: výška 34 cm, šířka 21 cm, a hloubka je 38 cm. A že nejsou REVEALy 6D žádní drobečci, o tom svědčí i hmotnost každého z monitorů (11 kg). Přenášený frekvenční rozsah monitorů výrobce udává v rozmezí 60 Hz až 51 kHz. Basové pásmo je buzeno digitálním zesilovačem o výkonu 75 W RMS, a titanový jednopalcový vysokotónový reproduktor pak druhým samostatným zesilovačem o výkonu 35 W RMS. Výhybka je nastavena na 2,6 kHz. Celý systém je ještě doplněn bassreflexem, jehož otvor o průměru cca 4,5 cm se nachází na zadní straně každého z monitorů. Výrobce dokonce pamatoval i na situace, kdy není možno vytvořit pro poslech zcela ideální akustické podmínky (jako např. při domácím nahrávání, ve zkušebně, či v případě mobilních aplikací a pod.) a integroval do REVEALů 6D celkem zajímavý šesnáctipásmový spínací systém, který se jmenuje Activ-Assist, a díky kterému je možno monitory nastavit, či doladit pro určitý typ poslechového prostředí, a tím částečně eliminovat jeho nedostatky (tedy prostředí, ne monitorů, to jen pro upřesnění. Systém Activ-Assist se ovládá pomocí dvojice desetipolohových relativně malinkých DIP přepínačů, které se nachází na zadní straně každého z monitorů, a protože jsou opravdu malé, nastavují se pomocí také malinkého šroubováčku, který je součástí balení. V manuálu je celkem podrobně popsán celý systém včetně grafů frekvenčních průběhů v závislosti na polohách jednotlivých DIP přepínačů, takže myslím, že se uživatel celkem snadno zorientuje a monitory si aspoň při základních znalostech nastaví ke své spokojenosti. Jsou tam taktéž popsány a názorně graficky vyobrazeny čtyři příklady, zpravidla nejčastějšího umístění neard field monitorů (na stojanech daleko od zdi, na stojanech u zdi, na policích v rozích místnosti, také u počítače, jelikož jsou magneticky stíněné, nebo např. v přenosových pracovištích, kde většinou bývají zcela nevyhovující akustické podmínky), a ke každému konkrétnímu příkladu, je zde vyobrazeno kompletní nastavení DIP přepínačů - takže máte možnost, v případě, máte li podobné podmínky jako v některém z uvedených případů, jednoduše nastavit své REVEALy dle grafu znázorňujícího to které konkrétní nastavení systému Activ-Assist. Myslím, že je to celkem příjemná pomůcka, která usnadní život mnoha budoucím uživatelům, kteří si nebudou napoprvé vědět rady, jak nastavit své nové, právě zakoupené monitory. Firma Tannoy, dle informací v manuálu, také nabízí, jako příslušenství k systému Activ-Assist měřící mikrofon a software Activ-Assist, pomocí, kterého by mělo být nastavování ekvalizace monitorů daleko jednodušší - bohužel jsem neměl tu možnost vyzkoušet mikrofon, ani software, jelikož nejsou, jak již bylo zmíněno, součástí standardní dodávky.
Monitory REVEAL 6D nabízejí ještě jednu možnost ekvalizace signálu, samostatným přepínačem, který se taktéž nachází na zadní straně monitorů ihned vedle DIP přepínačů systému Activ-Assist. Tímto přepínačem aktivujeme filtr horní propusti (Hi Pass Filter), který nám bude potlačovat signály, které se nacházejí pod hranicí 80 Hz, a výrobce doporučuje jeho zapojení v případě, používáme-li monitory REVEAL 6D společně se subwooferem.
Signál do monitorů TANNOY REVEAL 6D můžeme přivést jak analogovou cestou, a pro tento případ se na zadním panelu nachází kombo konektory XLR/jack, díky kterým zde může putovat analogový symetrický signál z nejrůznějších zdrojů zvuku (nejčastěji však asi z mixážního pultu, ale díky kombo konektoru, který obsahuje i jackovou zásuvku, můžeme snadno k REVEALům připojit např. klávesy, samplery, či jiné nástroje a přístroje), tak cestou digitální, díky konektorům RCA, které opět nalezneme na zadním panelu, a to ve formátu S/PDIF, který podporuje rozlišení 24 bitů a samplovací frekvenci od 44.1 přes 48 kHz až po 96 kHz. Takže není žádný problém k monitorům REVEAL 6D připojit např. přímo digitální výstup z mixážního pultu, ze zvukové karty vašeho počítače, či jakéhokoli hardwarového DAW, který podporuje formát S/PDIF, či také z CD přehrávače, DAT nebo MINIDISCu. Na každém monitoru je také druhý RCA S/PDIF konektor, který slouží k výstupu digitálního signálu z jednoho monitoru do druhého. K výběru digitálního vstupu slouží, taktéž na zadní straně nacházející se přepínač nesoucí označení DIGITAL INPUT ON/OFF, vedle něj nalezneme otočný krokový potenciometr, který slouží k nastavení citlivosti vstupů (jak analogového, tak i digitálního). Pozor! Nelze však pomocí něj ovládat hlasitost monitorů v plném dynamickém rozsahu, k tomuto účelu je třeba mít připojen buď mixážní pult, nebo hlasitost monitorů ovládat např. pomocí virtuálního mixeru v počítači. Posledním přepínačem na zadním panelu je třípolohový přepínač, díky kterému, v případě máme-li aktivní digitální vstupy, nastavíme u každého monitoru jeho pozici ve stereobázi, tedy buď L/R nebo možnost poslední, tj. Mono. Aby byl přehled ovládacích prvků na zadním panelu úplný, zbývá ještě zmínit síťový vypínač a standardní konektor pro připojení napájecího kabelu.
Na panelu předním se kromě již zmíněných dvou reproduktorů nachází poměrně hezké „kovové" logo firmy TANNOY, s přiřazenou Led diodou, která má za úkol signalizovat aktuální stav monitorů – svítí-li červeně, znamená to, že se nacházejí v režimu Mute, tedy monitory budou „umlčené", pokud logo TANNOY zmáčkneme (pozor, jde to tedy, aspoň na můj vkus, poněkud ztuha), Led dioda se nám rozzáří zelenou barvou a z REVEAL 6D se začne linout hudba, či zvuk. V jaké kvalitě? To si povíme v další kapitole.
Dojmy
Monitory REVEAL 6D mě ve studiu vzhledem ke své ceně docela překvapily. Sám používám také monitory od firmy TANNOY už mnoho let - řadu s reproduktory typu Dual Concentric, a myslím, že i když se jedná o mírně nesouměřitelné srovnání, tak REVEALy mě zvukem nezklamaly. Solidní, vyrovnaný, celkem hlasitý a také detailní poslech, kdy v nahrávce, jako celku, jsou pěkně slyšitelné i jemné nuance. Subjektivně jsem měl dojem malinko ostřejšího podání v oblasti vyšších středů, ale myslím, že to je jednak do jisté míry otázka zvyku a vkusu, a na straně druhé i věc nastavení samotných REVEALů zmíněným systém Activ-Assist k obrazu svému, a hlavně k typu prostředí ve kterém bude monitory poslouchat. I přes výhradu k barvě membrány nezklamalo též provedení, a tak jediné co bych REVEALům 6D snad vytknul, je tlačítko MUTE - tedy Logo firmy TANNOY – výborný nápad, ale vzhledem k opravdu tuhému chodu jsem si na něj za celou dobu prostě nedokázal zvyknout.
Nebojím se označit REVEAL 6D za velmi solidní referenční studiové monitory, dle mého názoru určené především do nízkorozpočtových nahrávacích a post-produkčních studií, pro rozhlasová studia, ale zejména budou skvělé do vašich domácích, či řekněme projektových studií, které se poslední dobou rozrůstají jako houby po dešti. Vězte, že se vám tahle investice časem mnohonásobně vrátí.