V poslední době jakoby se roztrhl pytel s kytarovými aparáty, které se snaží dosáhnou zvuku pomocí moderních zařízení simulující chování lampových zesilovačů. Ne jinak tomu je u komba firmy Behringer Blue Devil GX 112, které si dnes představíme.
Výrobky německé firmy Behringer nejsou na našem trhu žádnou novinkou. Jsou známe především s oblasti zvukové techniky pro živé koncertování nebo studiovou práci. Předností všech těchto zařízení je velmi slušná kvalita za (v porovnání s konkurencí) příjemně nízkou cenu.
Blue Devil je dvou kanálové kombo nebo chceme-li vzhledem možnosti využitím workstation o výkonů 65 W se zabudovaným efektovým procesorem.
Popis
Celé kombo o rozměrech 482,6 mm x 482,6 x 212,1 mm a váze cca 18 kg je schováno do robustního obalu z 18 mm širokých na modro nalakovaných desek MDF na kovové kostře, což by mělo zaručit dlouhou životnost. (Samozřejmě tím nemyslím emotivní třískaní o zem a házení z pódia tak, jak to známe z koncertů zuřivých rockerů, ale neustále stěhovaní a přenášení např. při živém hraní).
Na přední straně pod černým látkovým krytem do kterého jsou vpleteny stříbrné nitě (trochu to evokuje noční oblohu) se skrývá 12palcový reproduktor Shark 12G100A o výkonu 100 W a impedanci 8 Ohmů. Zadní stěna je zavřená s malým zvukovodem ve spodu komba. To nám umožňuje dosažení daleko hutnějšího zvuku s plnými basy.
Téměř všechny ovládací prvky jsou umístěny na předním stříbrném panelu, který spolu s modrou barvou case vytváří opravdu hezký vzhled. Všechny plastové potenciometry, evokující svým designem “poťáky” na starých analogových efektech nebo synťácích, jsou opatřeny stupnicemi pro snadné nastavení optimálních korekcí.
Rozdělení ovládacích prvků je zde přehledně řešeno do několika sekcí. První zleva, hned vedle kovové zdířky pro vstup kytary (řešeno standardně jackem 6,3 mm) nalezneme sekci Heaven pomocí které, můžeme nastavit čistý kanál. Sekce Hell, je určena pro kanál zkreslený. Dále klasický equalizér (basy středy, výšky). ovladače jsou zde netradičně umístěny šikmo na sebou (nejspíš pro ušetření místa). Hned vedle najdeme dvouciferný LED display s malými čtvercovými přepínači (Up, Down a Enter).které s pomocí trojice ovladačů sekce Efect slouží k manuálnímu ovládání a editaci efektového procesoru. Poslední sekcí je Master. Ta disponuje dvěma potenciometry a to Aux, ten je určen pro nastavení úrovně signálu zapojeného externího zařízení např. CD přehrávač, automatický bubeník atd. a ovladač Volume , kterým nastavujeme celkovou hlasitost komba. Celý přední panel uzavírá zdířka pro vstup sluchátek (zapojením sluchátek samozřejmě vyřadíte reproduktor s provozu).
Na zadním panelu najdeme kromě pojistek, zdířku pro síťový kabel, spínač Power (kterým probudíme celou aparaturu k životu) a další užitečné sekce. Jako první je MIDI In pro vstup externího MIDI zařízení pomocí , kterého lze kombo ovládat. Dále pak dvojice zdířek Line Out - stereofonní kmitočtově upravený (simulace reproduktoru) linkový výstup přímo do mixážního pultu např. při nahrávání. Další sekcí je Aux In pro vstup externího zařízení typu CD přehrávač automat.bubeník atd. Sekce Insert nám slouží jako sériová efektová smyčka pro zapojení externího efektu. Send pro vstup a Return pro výstup. Pokud by jste se rozhodli využívat paralelní efekt. smyčku lze použít Insert Send pro vstup a Aux In pro výstup. Signálová cesta tím nebude přerušena a k nastavení úrovně externího efektu použijte výše zmiňovaný ovládač Aux na předním panelu. Poslední zdířka je určena k připojení footswitche, který je dodáván jako příslušenství. Je uschován do stříbrné kovové krabice se dvěma nehlučnými přepínači Channel a Efect, pomocí kterých můžete libovolně přepínat mezi jednotlivými kanály Heaven a Hell a aktivovat efektový procesor.
Ovládání a zvuk
Nejprve se podíváme na vlastní dvoukanálový zesilovač.
Co je mi docela sympatické je fakt, že se firma nesnaží napodobit zvuk proslavených značek, jak to bývá zvykem u konkurence (odpadá zde šílená debata na kolik je zvuk shodný například s Fendrem nebo Booginou), ale vytváří pomocí moderní technologie VIRTUBE svůj vlastní zvuk simulující chování lampového zesilovače.
První kanál s příznačným názvem Heaven nabízí čistý krystalický zvuk jehož hlasitost upravujeme točítkem Volume. Pokud jdeme s volume více doprava můžeme kanál lehce přebudit až na velice příjemný crunch. Druhý kanál Hell nabízí zkreslení. Zde je variace opravdu široká od řinčivého crunche až po téměř metalový zvuk. Přepínaní mezi oběma kanály lze provádět buď ručně pomocí switche umístěného mezi oběma sekcemi na předním panelu nebo pomocí nožního přepínače. Pokud se aktivuje Hell rozsvítí se červená LED nad přepínačem. Korekce equalizéru jsou pro oba kanály společné. Všechny tři ovladače basy středy i výšky chodí plynule a lze poměrně rychle nastavit optimální zvuk.
K testu jsem si vzal dva nástroje, a to Les Paula a Stratocastera a musím říci, že obě kytary zde podaly svůj charakteristický zvuk. Kombo dobře reagovalo na přepínání snímačů a na dynamiku hry. Tón byl příjemně teplý a kulatý.
Další barvy zvuku lze dosáhnou aktivováním efektového procesoru. Některé presety dokonce simulují různé typy a zapojení elektronek, čímž nám vznikají další možnosti barvy a úrovně zkreslení zesilovače. Každému kanálu jde zvlášť přiřadit vždy jeden preset procesoru.
K procesoru
Blue Devil vlastní vestavěný 24bitový stereo efektový procesor s vzorkovacím kmitočtem 46 kHz a 20bitovými AD/DA převodníky, pracující se stejnými algoritmy jako např. rackové efektové moduly Behringer VIRTUALIZER PRO a MODULIZER PRO. Stereo efekty však uslyšíte pouze na výstupu Line out při nahrávání nebo připojením druhého zesilovače. A samozřejmě prostřednictvím sluchátek. Samotné kombo produkuje monofonní zvuk vznikající smícháním obou kanálů procesoru.
Procesor disponuje 28 efektovými skupinami které jsou rozděleny do 99 presetů. Každý preset může obsahovat nanejvýš dva efekty současně. s možností editace třech jeho parametrů. Co se týče typu efektu, najdeme zde široké spektrum hallů, delay, phaser, chorus, flanger, tremolo, autowah, pitchshifter, compresor a další. Efekty jsou zde v presetech samostatně nebo k různých kombinacích např. Reverb/Pitchschifter.
Všech algoritmy jsou uvedeny na displeji v přehledné tabulce.
Při konstrukci se dle mého výrobci snažili, aby obsluha byla co nejpříjemnější a hlavně co nejjednodušší! Jen tak namátkou s hrůzou vzpomínám kolik zbytečných večerů jsem strávil nad svým prvním procesorem, kdy jsem neustále editoval, procházel různá menu ukládal a zase editoval.
Celý procesor aktivujeme malým tlačítkem v sekci Efect na předním panelu nebo pomocí nožního Footswitche. K výběru jednotlivých presetů nám poslouží tlačítko Up (listovaní směrem nahoru) a Down (směrem dolů) po výběru musíte potvrdit Entrem jinak se nastavení vrátí na původní číslo presetu. Toto mi trochu vadilo, když jsem si chtěl projet všech 99 presetů a musel jsem při každém potvrdit Enter. Možná bych zde uvítal datové kolečko, ale je to jen otázka zvyku. Výhoda je samozřejmě v tom, že nemůže dojít k nechtěnému přepnutí.
K editaci všech 99 továrních presetů nám slouží trojice ovladačů. Parametr, Efect A a Efect B. Parametrem upravujeme hodnoty jednotlivých efektů. Při editaci se na displeji rozsvítí červená LED, která nám znázorňuje typ editovaného parametru (Time, Speed, EQ, Pitch,Sens). Efect A a Efect B slouží většinou k namíchání poměru mezi původním signálem a efektem, pouze v některých algoritmech můžou sloužit k úpravě druhého efektu.
Poměrně snadnou editaci se pokusím vysvětlit na dvou konkrétních případech.
Tak např. preset 32 Chorus. Pomocí ovladače Parametr měníme LFO Speed (rychlost vlnění) ovladač Efekt A zde umožní nastavit Depth (hloubku efektu) a Efekt B slouží k namíchání poměru mezi původním zvukem comba a efektem. Nebo preset 58 Pitch Shifter/Reverb. Parametr poslouží ke změně hodnot reverbu, Efekt A mix původního signálu a pitchshiftru a Efekt B mix původního signálu a reverbu.
Pokud tovární nastavení změníte rozbliká se u čísla presetu desetinná tečna. Při potvrzení Enterem se nám preset uloží.
Co se zvuku týče, procesor mě mile překvapil. Kombinace efektů a možnosti editace jsou i přes svou jednoduchost a částečnou omezenost dostačující. Zanechávají přirozený zvuk kytary a měly by splnit vaše veškeré požadavky (pokud však nejste efektový šílenec , který potřebuje k vyjádření svých pocitů vytvářet neuvěřitelné „psycho-kosmírné" zvuky).
Nejlepší dle mého názoru jsou zde Hally, ty zněly ve všech polohám velmi přirozeně obzvlášť pak Spring Reverb, který simuluje klasický pružinový dozvuk. Další efekt, který mne příjemně překvapil byl Pitch Shifter, pomocí něhož můžeme vytvářet až trojhlasé melodie. Pracuje nezávisle pro každý kanál zvlášť. V pravém kanále je interval nastaven napevno, zatím co levý můžeme přelaďovat po pul tónech jednu oktávu dolů nebo nahoru.
Modulační efekty jako chorus, flanger atd. mi zde přišly ve standardní kvalitě. Příjemně na mé ucho působilo tremolo, které připomínalo zvuk starých analogových vintage efektů.
Závěr
Zvuková kvalita, univerzálnost, jednoduchost ovládání, kompaktnost a koneckonců zajímavý design jsou výraznými atributy Modrého ďáblíka. S radostí musím konstatovat že při poměru cena/výkon výkon značně převažuje. Za cenu necelých 16 tisíc získáte univerzální dvoukanálové kombo se zabudovaným efektovým procesorem velmi dobré zvukové kvality.
Kombo se hodí snad do všech hudebních stylů a dobře poslouží na zkušebně při živém hraní i ve studiu. Výhodou je určitě vstup pro zapojení externího signálu např. automatického bubeníka nebo CD přehrávače a vystup na sluchátka (pro domácí cvičení ideální). Jen škoda že firma nedodává v základním vybavení MIDI pedál (samozřejmě by stál Devil o několik tisíc víc), protože footswitch dodávaný v základní výbavě má jen omezené možnosti (pouze přepínaní mezi kanály Heaven a Hell a aktivovaní efek. procesoru).