Shure SM86

Jistota výsledku
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 490,00 Kč

Pokud se řekne mikrofon SHURE, každý si zcela určitě vybaví legendární dynamický mikrofon SM58 pro zpěv, nebo neméně legendární dynamický mikrofon SM57 pro snímání nástrojů.

Oba tyto typy se v průběhu mnoha let osvědčily při každodenním použití na pódiích celého světa a našly si cestu i do nahrávacích studií.

Řadu mikrofonů SHURE SM tvoří ovšem i další typy a mezi ně patří i novější model SHURE SM86.

Konstrukce a parametry

SM86 je kondenzátorový mikrofon určený pro zpěv na koncertech. Spojuje v sobě studiovou kvalitu zvuku s odolným provedením pro běžné použití na pódiu. Znamená to, že je možné mikrofon držet při zpěvu v ruce jako kterýkoliv dynamický mikrofon. SM86 má ledvinovou charakteristiku. Udávaná frekvenční charakteristika je od 50 Hz do 18 kHz. Průběh frekvenční charakteristiky je upraven tak, že nízké frekvence mají postupný útlum, aby nedocházelo k nadměrnému zdůrazňování basů při zpěvu z minimální vzdálenosti vlivem tzv. proximity efektu, který je typický pro všechny mikrofony se směrovou charakteristikou. Výstupní impedance mikrofonu je 150 ohmů při 1 kHz a požadovaná minimální zátěž je 600 ohmů. Udávaná citlivost při 1 kHz je –50 dBV/Pa, což odpovídá napětí 3.15 mV. Mikrofon dokáže zpracovat akustický tlak (měřeno na 1 kHz při zátěži 1000 ohmů) 147 dB se zkreslením třetí harmonickou (THD) 1%. Maximální výstupní úroveň při zátěži 1000 ohmů na 1kHz je +3 dBV (1.41V). SM86 produkuje vlastní šum 23 dB měřeno podle křivky A. Podle téže křivky dosahuje mikrofon dynamického rozsahu 124 dB (při maximálním akustickém tlaku se zátěží 1000 ohmů). Odstup signál/šum při akustickém tlaku 94 dB je 71 dB.

Ke své činnosti mikrofon vyžaduje fantomové napájení, které může být v rozsahu od 11 do 52 voltů, tudíž běžné napájecí napětí 48 V plně vyhoví.

Tělo mikrofonu je vyrobeno z oceli a stejně tak i ochranná síťka. Tím je elektronika mikrofonu chráněna před hrubější manipulací. Mikrofonní vložka je usazena v uložení z akusticky netečného plastu, které je spojeno s tělem mikrofonu pouze ve třech bodech. Tak je zajištěno, aby se na vložku mikrofonu nepřenášely nežádoucí vibrace, které by se při snímání mohly projevit rušivě.

Praxe

Po suchém výčtu technických údajů je na řadě také pár mých postřehů z praxe. Neměl jsem možnost mikrofon vyzkoušet na pódiu při „živé" akci, ale ve studiu jsem si ho osahal víc než dostatečně. Při srovnání s běžnými dynamickými mikrofony určenými pro zpěv je SM86 jakožto kondenzátorový mikrofon samozřejmě o poznání citlivější a tím pádem bude snadnější při živém vystoupení „vylovit" zpěv z muziky. Je také znát, že na rozdíl od dynamických kolegů, mikrofon lépe přenáší vysoké frekvence a to přispívá k lepší srozumitelnosti. Na druhou stranu ale lepší přenos vysokých frekvencí u některých hlasů více „odkrývá" a zvýrazňuje sykavky. Porovnával jsem v tomto směru SM86 s kondenzátorovým mikrofonem Shure BG 5.1 a k mému překvapení se oba mikrofony chovaly stejně. Jak jsem uvedl v úvodu, výrobce upravil frekvenční průběh mikrofonu směrem k nižším frekvencím tak, aby nedocházelo k nadměrnému zdůrazňování basů při přibližování mikrofonu ke zdroji zvuku. Tím je dosaženo poslechově plného zvuku při zpěvu z maximální blízkosti. Mikrofon je bohužel poměrně hodně citlivý na rázy, které vznikají při vyslovování hlásek „p" a „b" a to tak, že i při zpěvu ze vzdálenosti okolo 25 cm docházelo ke známým bouchancům. Pomohla změna úhlu mikrofonu, kdy zpěvák nezpíval přímo na mikrofon, ale jakoby přes něj. I zde jsem provedl srovnání s mikrofonem Shure BG 5.1 a opět jsem došel ke stejným výsledkům. Takže asi nejde o problém mikrofonu SM86 a nebo jsou oba mikrofony stejné.

Jak už bylo řečeno, SM86 je určen pro zpěv, ale když už jsem ho měl k dispozici, vyzkoušel jsem ho i jinak. Zkusil jsem snímání akustické kytary. Mikrofon z něho vyšel se ctí, pouze však se zvětšující se vzdáleností snímání logicky ubývá basů a kytara nemá „spodek". Zvuk byl v mezích možností nejvyrovnanější ve vzdálenosti do 15 cm od těla kytary, stále však měly výšky a středy tendenci převažovat nad spodními pásmy. Při živém zvučení by to mohlo být plus, protože do zvukového systému nebudou tak snadno procházet spodní dunivé frekvence, které zvuk rozmazávají. Úplně na konec jsem využil příležitosti a zkusil jsem pomocí SM86 snímat činely u bicí soupravy. Tady jsem nic nepostrádal a ani pokles frekvenční charakteristiky směrem dolů mi v tomto případě vůbec nevadil.

Shrnuto

Jak je vidět, v případě, že není po ruce jiná varianta, lze mikrofon Shure SM86 použít i ke snímání jiných zdrojů signálu, než je zpěv. Přestože se jedná o kondenzátorový mikrofon, myslím si, že není třeba se obávat jeho použití při živých vystoupeních. Pro zpěváky, ani pro zvukaře by to neměl být problém, mikrofon nevyžaduje žádné speciální zacházení, nebo návyky. Stačí ho připojit, vzít do ruky a zpívat. Hudbě zdar!