Framus Diablo Progressive X je kytara, která je na první pohled svými tvary inspirovaná retro designem, ve kterém tento výrobce tak vyniká, nicméně zpracováním a vybavením je určená především pro ty, kdo smýšlejí spíše moderně: tremolo Floyd Rose, snímače Seymour Duncan, zamykací mechaniky, krásná lesklá povrchová úprava a především dřevo a zpracování nejvyšší kvality. To vše jsou atributy, které tento kousek stručně, ale přesto jednoznačně, charakterizují. Diablo Progressive X můžete mít také ve variantě pro leváky. Kytara je vyráběná v Německu, v hlavní centrále výrobce, která disponuje nejmodernějším vybavením a vyrábí nejvyšší řady a custom shop modely kytar Framus a baskytar Warwick. Stojí za to dodat, že série Diablo obsahuje i několik dalších zajímavých variací tohoto nástroje, včetně modelů s klenutou horní deskou těla buď v celomahagonovém provedení, nebo se svrchní deskou z žíhaného javoru. Některé mají javorový, jiné opět mahagonový krk a pevnou kobylku nebo jsou s tradičním tremolem typu Stratocaster.
Základní parametry
Pro pořádek začneme stručnou charakteristikou a papírovými „parametry“ kytary. Tělo typu strat s dvojitým výřezem je vyrobeno ze dvou kusů mahagonu, vybraných tak, aby se k sobě hodily vizuálně a pochopitelně i směrem let, a aby nešly zvukově proti sobě. Z odstupu tak tělo vypadá jako z jednoho kusu. Krk je i s hlavou vyroben z jediného kusu javoru, hlava je jen ve velmi mírném sklonu vůči němu, osazen je palisandrovým hmatníkem. Šířka v nulté poloze je obvyklých cca 42 mm, ve dvanácté poloze 52,5 mm, tloušťka v těchto místech činí 19 a 23 mm. Profil hmatníku má poloměr 12“. Krk je ztvárněn v tradiční fenderovské menzuře 25,5" (648 mm) a osazen 22 extra vysokými pražci Jumbo Nickelsilver a šířce 2,9 mm a výšce 1,3 mm. Pro orientaci slouží tradiční kulaté značky na hmatníku o menším průměru a také malinké značky na horní hraně hmatníku. Krk je šroubovaný a je docela fascinující, že si výrobce namísto tradičních čtyř šroubů k uchycení vystačil s pouhými dvěma relativně malými šroubky podloženými jakousi malou nepravidelnou kovovou podkovou.
Za zmínku stojí povrchová úprava. Tělo testovaného modelu má odstín Antique Tobacco Stain High Polish, jinak řečeno jde o lesklý lak v tabákovém odstínu, který jako hlavní prvek vzhledu ponechává a zvýrazňuje dřevěnou mahagonovou kresbu. Na první pohled zaujme vysokým leskem a průzračností – je to skoro, jako by tělo bylo pokryto tenkou vrstvou skla. Ve skutečnosti je tento dojem vyvolán tím, že výrobce používá speciální laky na bázi vody, které jsou nejen ekologické, ale mají také skvělý vzhled. Výrobce šel dokonce tak daleko, že i plastové krytky pružin tremola a elektroniky jsou provedeny v imitaci mahagonové kresby a mají totožnou povrchovou úpravu. Krk je oproti tomu pouze olejovaný v přírodní barvě, což představuje (stručně řečeno) můj osobní ideál. Hlava má matně černý povrch.
Kytara je osazená dvouzvratným tremolem Floyd Rose Original a zámky na nultém pražci, jako ladicí mechaniky složí skvělé a spolehlivé zamykací mechaniky Sperzel Trim-Lok. Pro upevnění kytarového popruhu jsou na těle namontovány bezpečnostní zámky Warwick.
Jádrem elektronické části je dvojice pasivních dvoucívkových snímačů Seymour Duncan – u krku je to model SH-2N Jazz Model, u kobylky TB-6 Distortion Trembu-cker, což je variace humbuckeru SH-6 přizpůsobená charakteristice kytar s kobylkami typu Floyd Rose. K volbě kombinací a barev zvuků slouží pětipolohový přepínač a dva potenciometry, ovládající hlasitost a barvu tónu. Celá tato „výbavička“ váží 3,6 kg a kytara je osazena hybridní sadou strun .009" - .046". Namísto kufru dostanete nástroj v lehkém, ale bytelně polstrovaném „měkkém“ (ale ve skutečnosti, když jej postavíte ke zdi, tak stojí) pouzdře RockBag Premium Line Plus, bohatě vybaveném kapsičkami, v nichž najdete také uživatelský kit, obsahující všechny potřebné nástroje pro nastavení.
Dojmy z nástroje
To první, co mě napadlo, když jsem kytaru vytáhl z obalu, bylo, že nebude levná. Design je docela specifický – tvary mi připadají tak trochu v retro stylu, ale jejich zpracování, včetně například profilu krku, povrchové úpravy a osazení snímači a hardwarem jsou moderní. Co mě ale hned „praštilo do oka“, je prakticky dokonalé a precizní zpracování.
Už od pohledu použil výrobce dřevo vysoké kvality, a soudě podle akustického zvuku, je to dřevo opravdu prvotřídní. I přesto, že se jedná o montovanou konstrukci, rezonance, „zvonivost“ strun a sustain jsou opravdu skvělé, což je dáno velmi těsným zasazením krku do precizně vyfrézované kapsy těla – zřejmě proto pak postačují k uchycení pouhé dva šrouby a do cesty od krku k tělu se tak navíc dostává minimum „železa“. O kvalitách dřeva a konstrukce svědčí velmi vyrovnaný akustický tón, který je prakticky stejný od prvního až po poslední pražec. Profil krku je dokonalý a díky pouhému olejování je dřevo velmi příjemné do ruky. Uchycení krku sice není tvarováno, jako u některých nástrojů, nějak speciálně pro lepší přístup do vyšších poloh, nicméně žádný problém při hře na nejvyšších pražcích jsem neměl. Kytara skvěle sedí na těle i do ruky a pohodlí při hře je příkladné. Zapracování pražců je, stejně jako zmíněný profil krku, dokonalé, a pokud jen tak projedete prsty po stranách hmatníku, zjistíte, že okraje pražců vůbec necítíte. Ačkoliv na první pohled si toho jeden ani nevšimne, když se pozorněji zadíváte, zaregistrujete, že důvodem je ve skutečnosti to, že drážky pražců nejsou prořezány od kraje ke kraji. Jsou zasazeny do „kapsiček“, které končí cca milimetr od okraje hmatníku. Právě toto je jedna z velkých výhod, které výrobci dává již mnohokrát zmiňovaná technologie, zvaná Plek. Kromě lepšího pocitu ze hry totiž podle výrobce v konečném důsledku nedochází například k nechtěnému prohýbání hmatníku.
Zvuk recenzovaného „ďábelského” nástroje je „jen“ jeho další devizou. Volba kvalitních snímačů a skvělého dřeva dává nástroji krásný zvuk, kroucením potenciometry na zesilovači je možné najít spoustu pěkných, ušlechtilých tónů. Zvuk Diablo Progressive X je vyrovnaný v celé šíři spektra, bohatý na sustain a harmonické – ale bez takových těch uši trhajících harmonických, jaké produkují ne příliš pečlivě vybíraná dřeva.
Zvuk SH-2N u krku, který je označován jako Jazz Model, je teplý, plný a kulatý, ale nedejte se mýlit slovem jazz – je naprosto univerzální a využitelný pro jakýkoliv styl, u krku produkuje vynikající tóny. Poskytuje středně silný výstup. TB-6, hovící si u kobylky, je charakteristický vysokým výstupem (alespoň na pasivní snímač), takže je ideální pro zkreslení a high-gainové zvuky, ale stejně tak je skvělý pro jiné typy zvuků – skvělá dynamika a bohaté zvonivé harmonické jsou dobrým základem pro jakýkoliv styl. Ve svém charakteru je agresivně moderní a nabroušenější, jasný a konkrétní, takže dobře zvýrazňuje spíše potemnělé vyznění mahagonového těla, ale skvěle reaguje na práci s tónovou clonou a ekvalizérem. Má i dostatek basů, ty jsou pěkně pevné a čitelné. Kombinace těchto snímačů a možnost přepínání pěti poloh (včetně rozepnutých cívek) je skvělou volbou, která dává kytaře velké rozpětí tónů a univerzálnost.
Nenechte se však ukolébat kvalitou snímání: mahagon je tvrdé, „náročné“ dřevo s přesnou odezvou na akci rukou a nedá vám tóny úplně zadarmo, je potřeba vyvinout správný atak, nic se nedá ošidit. Reakce kytary a snímačů na styl hry pravačkou a na akci levé ruky je dokonalá, kytara vyniká průrazným zvukem při rytmické hře, ale také krásně zpívá při sólech a melodiích. Její doménou jsou vzhledem ke dřevu i snímačům jak středně, tak i vysoce zkreslené zvuky, ale díky kvalitě a dynamice akustického zvuku je výborná i při krystalicky čistých zvucích a oko nezůstane suché ani při bluesových polohách. Stačí se nebát pracovat s tónovou clonou na kytaře i ekvalizérem na zesilovači a nástroj vás odmění dokonalými dřevními vintage zvuky pro blues, rock či hard rock. Dynamika, sustain, konkrétní, artikulovaný a ušlechtilý tón, to jsou celkově kvality, které z Diabla Progressive X činí úžasný nástroj. Zvuk je dokonale čitelný i při akordické hře při vyšším zkreslení. A po hardwarové stránce je kytara naprosto spolehlivá a stabilní. Bude to sice hodně subjektivní názor, ale kytara na mě celkovou stylizací a hlavně zpracováním krku působí tak trochu „van halenovským“ dojmem. Samozřejmě to neberte úplně doslova, ale přijde mi, že by mohla být originální alternativou ke kytarám jako Music Man, Peavey Wolfgang či EVH Wolfgang. Samozřejmě odhlédneme-li od toho, že mnohé z nich mají klenuté tělo, což ale některá Diabla také nabízejí. Zvukově budou samozřejmě někde jinde, ale i jasný, konkrétní zvuk Trembuckeru „šestky“ jako by mi evokoval to, o co se i samotný Eddie v posledních letech snaží se svými vlastními produkty.
Opravdu tak nevím, co bych uvedl jako zápor. Pravda je, že jsem už zvyklý na dvouoktávové hmatníky, ale o dva pražce méně není žádnou překážkou skutečné kreativitě a nakonec jsem si vlastně ani jejich absenci neuvědomil – naopak skvělý tón kytary je opravdu inspirativní. Samozřejmě, kytaru hodnotím takovou, jaká je – pokud vám nesedí mahagon, Duncany nebo Floyd, pak OK, ale to už je na jinou diskusi. Jakékoliv další „nedostatky“ mě nenapadají, můžu snad jen znovu poznamenat, že osobně mám rád dvouoktávové hmatníky, ale netvrdím, že je to životně důležitá věc. Jinak se mi potvrdilo, že mezi nástroji z Asie a nástroji z prvotřídních továren kvalitních výrobců, kde dbají nejen na zpracování, ale i na volbu kvalitních dřev, je skutečně rozdíl.
Všemi deseti
Pokud mám své dojmy z modelu Diablo Progressive X stručně zhodnotit, pak dávám bez váhání pomyslný plný počet bodů. Domnívám se, že zde nemá moc smysl pitvat otázky typu jaké jsou výhody a nevýhody mahagonu, osazených snímačů či plovoucího tremolo... V tom, čím tato kytara je, je jedním slovem: výborná. Jedná se o skutečně skvělý nástroj, který je rozhodně svůj. Pokud si pohrajete s korekcemi a rukama zahrajete, jak se sluší a patří, odmění se vám mnoha skvělými, a řekl bych ušlechtilými, tóny.
Pokud se jedná o cenu, pak pokud zvážím zvukové a herní vlastnosti, kvalitu komponent a k tomu připočtu všechny konstrukční výdobytky a know-how, které výrobce do nástroje vložil, připadá mi odpovídající. Nemá opět smysl polemizovat nad tím, zda se dá najít třeba nástroj se stejnými snímači a stejného druhu dřeva (nemluvíme o jeho kvalitě) o pár desítek tisíc levněji. Tady jde o snahu nabídnout tu co nejlepší kvalitu bez různých ústupků a kompromisů v rámci nějaké obchodní politiky. Tedy: všechno, nebo nic. Buď v něm tu kvalitu rozpoznáte, nebo ne. Berte, nebo nechte být. Já osobně bych bral, a kdyby na to přišlo, bylo mi určitě ctí.