Bez ohledu na nadpis se stále hlásím k heterosexuální většině, a přesto.... Mám před sebou opravdového krasavce z exotické země, kterou rozhodně Austrálie je, a tím Adonisem míním pokračovatele velmi úspěšné a známé linie, nesoucí si ve vínku označení RODE NT2-A. S firmou RODE mám něco důležitého společného a to je ročník narození. Australská společnost byla založena ve stejném roce, který nese letopočet 1967 - to ukazuje, že pokud se stále drží, musí mít zkušenosti s výrobou kapacitních mikrofonů, ruku v ruce s obchodním úspěchem. „Klokani" rozhodně nejsou mezi výrobci žádným nováčkem a už vůbec ne outsiderem...
Současná „A" verze mikrofonu navazuje na původní model NT2, který jak designem, tak některými konstrukčními prvky nezapře předobraz v legendárních Neumannech „Účkové" řady, a dovolím si tvrdit, že ani po zvukové stránce není od nich až tak daleko. A tak se NT2 během minulé dekády zabydlel, i vzhledem ke své ceně a mnohostrannosti, v nejednom profesionálním studiu. Možná bych šel až tak daleko, že se stal hitem mezi klasickými modely. Rode udávají 150 000 kusů !!! prodaných po celém světě. Obchodní tlaky však přinesly nové akcenty do celé výroby velko-membránových kondenzátorových mikrofonů (ostatně jako i do všech dalších sfér produkce hudebních nástrojů a vybavení), kterým se částečně podřídili i leadři tohoto oboru Neumann, AKG, a další, a dnes i tyto firmy nabízejí levnější modelové řady. A tak vysvítá jen jedna podstatná otázka. Je po ukončení výroby NT2 jeho nástupce RODE NT2-A i dnes dobrou investicí? Tento test se pokusí na ni odpovědět.
Hlavní rysy
Návaznost mezi modely NT2 a NT-2A je jednoznačná, ale kupodivu spíše právě v rovině konstrukce a technologie, než designu. V tomto ohledu vykračuje Áčko již zcela vlastní cestou.
209 mm na výšku, 173 mm kolem pasu, což je zhruba 55 mm v průměru, váha 860 g, zkrátka sympaťák na první pohled. Musím vyzvednout robustní provedení a kvalitní zpracování. Dodáván je v krabici z celkem tuhého papíru, stříbrným podkladem a bílým potiskem na víku. Přesto by se nějaký ten kufříček opravdu víc šiknul.Papírová krabička stárne používáním mnohem rychleji a pak se stává minimálně nehezkou, o ochranné funkci nemluvě. Samotný mikrofon je v taštičce jakou máte na holení při služební cestě, jen na její jedné straně je vyražen název firmy RODE a bílou papírovou samolepkou nalepeno jeho výrobní číslo. Nahoře je klasický zip a uvnitř má v igelitovém sáčku spolu se silikagelem své hnízdo samotný mikrofon. Přibalen je ještě manuál, na mikrofon velmi dobře zpracovaný, a úchyt na mikrofonní stojan. Bohužel jiný než bych očekával. Mám rád pavoučka a ten tady nebyl. Nezbývá než ho dokoupit. Zamáčkl jsem ronící se slzu a zakousl se do jiných atributů patřící této zvonu oživlé legendě.
Od hlavy až k patě
Vrátíme-li se ke společným znakům, pak prvořadou roli hraje beztransformátorová J-FET technologie. Leč i elektronika uvnitř NT2-A pokročila, a dle údajů výrobce je její vlastní šum (7 dB-A) více jak pod polovinou hodnoty původního modelu (17 dB-A). Vzrostla i hodnota maximálního akustického tlaku SPL, v základní hodnotě z 135 dB na 146 dB.
Přístup k plošnému spoji s obvody získáte odšroubováním matky mikrofonního držáku a spodního dílu těla. Pak už stačí pouze sejmout vnější kryt. Elektronika je poměrně složitá, součástky jsou typu SMD, čili miniaturizace na patřičné úrovni (pokud něco shoří, tak bych se v tom nechtěl vrtat), vše ale působí precisním dojmem, není tedy důvod k obavám.
To nejdůležitější, a tím je určitě kapsle, je kryta dvěma mřížkami - vnitřní je z jemnějšího drátu a horní z hrubšího. Síťka je poměrně tuhá, takže případný bouchanec paličkou bude řádně vytlumen. Membrána je jednopalcová s centrálně provedeným připojením a polokulovým systémem montáže - tím jsou omezeny zpětné odrazy na samotnou kapsli. Takto nějak to má i Neumann.
Další dominantou na tomto mikrofonu jsou přepínače. Celkem tři. Prvním z nich přepínáte směrové charakteristiky – oproti původní verzi jedna přibyla: kardioidní, kulová a nová osmičková. Prostřední přepínač umožňuje ořezávat spodní frekvence a to v pevných pásmech 80 a 40 Hz nebo ponechává průběh bez omezení. Opět novou je právě posunutí ořezu na 40 Hz linii. Jedná se o klasický low - cut filtr s útlumem 6 dB na oktávu. Třetím přepínač je určen k utlumení výstupního signálu o –5 dB a nebo o –10 dB. Doplněna byla pětidecibelová mezipoloha. Na tomto místě musím podotknout, že mikrofon dostal ve své třídě velmi dobrou výbavu, skvělé. Samotnou patu tvoří XLR samec se zlacenými tykadly pro připojení mikrofonní šňůry. Samotné uchycení do standardního držáku je provedeno velkou matkou. Držák je celý z dost tuhé hmoty, má jeden kloub, a očko pro navlečení spodní části mikrofonu. Závit na stojan je včetně redukce a výchozí materiál bude mosaz.
Na vlastní uši
Jestliže solidnost provází tento model od samého začátku, musím vám sdělit, že tahle vlastnost ho neopouští ani při práci. Srovnával jsem s AKG 414, AKG C-4000 a Neumannem CMV 563 - legendou mezi mikrofony, a musím říct, že RODE je RODE. A to je dobře. V čem? Má smysl pro detail, sebemenší detail, a to je důležité, tím se zvuk z něho dostává i bez mixáže jakoby před ostatní. Dalo by se to shrnout do slova průzračnost. Na zpěvu, u různých barev hlasu, nepůsobí tvrdě, nižší středy nijak nevylézají ven, basové pásmo je celkově v pořádku. Zvuk je naprosto jasný a vzdušný. Při konečném mixu to ulehčuje práci, bez nějakých složitých úprav je zpěv tam, kde má být a to malinko před kapelou s naprostou srozumitelností a detailem. U akustické kytary bylo také vše v pořádku. Ze vzdálenosti třiceti centimetrů byl zvuk téměř perfektní, to je že snímaná barva nástroje se doplňuje o příslušné zvuky strun. Zkusil jsem kulovou charakteristiku, která by mněla být v tomto případě lepší, ale vrátil jsem se k původnímu nastavení s kardioidou. Mikrofon je opravdový detailista a bere i některé nedostatky studia, tak to má být. Zkoušel jsem ho na všech aplikacích pro velkomembránové kapacitní modely, stále se stejným výsledkem. Nízký šum, široký dynamický rozsah až 140 dB, zaměření pro náročnější záznamové aplikace. Naprostá schopnost zaznamenat každý detail od šepotu, přes dech, až po forte na klavíru. Žánrově bych ho také nezařazoval, faktem zůstává, že se hodí pro jakoukoli aplikaci. Možná to vše zní jako chvála, ale upozorňuji, že se stále jedná o test. Ve studiu mám převahu mikrofonů od AKG a dnes vím, že to není dobře. Svým způsobem to uniformuje zvuk, a to i přes to, že každý mikrofon je prakticky originál. Nikdy se nepovedou dva úplně stejné. RODE tak nějak, naprosto přirozeně do té velké skládanky zapadá. Zkoušel jsem i perkuse, to proto, že se berou z větší vzdálenosti. Náběhy nástrojů přenáší naprosto perfektně, celkový zvuk v nahrávce byl blízko a to i při větší vzdálenosti snímání. Celkově se dá zvuk ještě vylepšit použitím lehké komprese, která nijak však vlastnostem tohoto mikrofonu neuškodí. Hluk při manipulaci je také nízký, takže lze mikrofon využívat i jinak než při pevných instalacích.
Hodnocení
Nechci se stále opakovat, ale zvuk tohoto mikrofonu je velmi konkrétní a detailní, vřele doporučuji i pro digitální aplikace. Na co si musím zvykat jsou nepatrně méně hutné spodní středy. A to je jediné mínus, které tento mikrofon má. Po mechanické stránce je zpracován bez kompromisů, včetně příjemného a přesného chodu přepínačů a jejich ochrany před nežádoucí manipulací či poškozením. I potisk u ovládacích prvků se jeví jako trvanlivý. Znovu se vracím i k otázce investice a mohu s čistým svědomím konstatovat, že se skutečně vyplatí. V menších studiích může tento mikrofon zastupovat i úlohu mikrofonu hlavního. A jestli je krasavec i na pohled? Tak to nechám na vašem vkusu, mně se osobně velmi líbil.