Roland VG-88

Něco pro futuristy
Distributor: 
Cena: 
Ceny v textu

Pod označením Roland VG-88 se skrývá v pravém smyslu slova futuristický kytarový systém, přesněji řečeno virtuální kytarový systém. Simulace kytarového zvuku je zde dovedena téměř na hranice současných možností.

První zařízení tohoto druhu opustilo dílny firmy Roland v polovině 90. let, tzn. že myšlenka již není zcela nová, původně se skrývala pod označením VG-8 a vůbec nešlo o levný přístroj.

Výrobce tvrdí, že systém VG-88 umožňuje simulaci nejpopulárnějších druhů zesilovačů, akustických i elektrických kytar a baskytar, různých druhů ladění, dále nabízí množství syntetických zvuků i běžné digitální efekty. Jeho cena není nejnižší, takže nadále zřejmě zůstane záležitostí bohatších kytaristů, ale za pozornost každopádně stojí.

Technologie COSM

Základním kamenem zvuku VG-88 je technologie COSM (Composite Object Sound Modeling) sestávající ze sekcí COSM Guitar a COSM Amp pro simulaci typu kytary a zesilovače.

COSM Guitar umožňuje zvolit typ „kytary“ - celkový počet je 19 a uvozovky jsou zcela na místě, neboť kromě elektrické, akustické (i s nylonovými strunami) či 12strunné kytary může tímto typem být i kytara v otevřeném ladění, dále typy jako Poly Dist (zkreslení každé struny zvlášť) či Poly Comp (totéž s kompresorem), ale i různé syntetické zvuky - smyčce, dechy (zde najdete oproti VG-8 nové zvuky), varhany apod. Následuje volba typů snímačů, těla kytary atd. - počet parametrů je skutečně rozsáhlý a sahá např. až k nastavení umístění snímače, jeho úhlu a fáze. Za zmínku však stojí možnosti nastavení ladění každé struny, kdy bez jediného otočení ladícího kolíku na kytaře tuto nastavíte např. do otevřeného E, nebo „umístíte“ kapodastr na 7. pražec. Snadno lze kytaru o tón podladit nebo simulovat baskytaru.

COSM Amp pak modeluje 14 druhů populárních zesilovačů (Marshally, Matchless, Soldano, Mesa Boogie, nechybí Peavey 5150, Vox, nebo rolandovský JC-200), následuje 3pásmová ekvalizace a výběr reproboxu a umístění snímacího mikrofonu.

Po sekci COSM následuje sekce digitálních efektů tak, jak ji znáte z běžných multiefektů. Ta obsahuje všechny běžné a potřebné efekty jako kompresor/limiter, wah, parametrický ekvalizér, modulační efekty ( pitch shifter, harmonizér, phaser, flanger, tremolo atd.), delay, chorus, reverb a noise suppressor. Opět je možné programovat do poměrně velké hloubky, počet parametrů závisí pochopitelně na typu efektu.

Popis

Dříve než z VG-88 vyloudíte první tóny, budete „nuceni“ instalovat snímač GK-2A, což bude s největší pravděpodobností znamenat, že do kytary navrtáte několik dírek, ale obejdete se případně i bez toho. Je třeba poznamenat, že bez něj sice kytaru do efektu zapojíte, sekce COSM bude nefunkční. Je to totiž právě on, který zajišťuje polyfonii, tj. např. zkreslení, kompresi či ladění jednotlivých strun nebo polyfonii u syntetických zvuků.

Design přístroje je jednoduchý, avšak docela elegantní. Hned na první pohled si všimnete - jestliže jste zaznamenali existenci VG-8 - že oproti původní verzi je „osmdesátosmička“ vybavena expression pedálem, jímž lze ovládat nepřeberné množství parametrů. Displej pro zobrazení parametrů je spíše menších rozměrů, na komfort při programování to však vůbec nemá vliv, je dosti přehledné a máte-li již s digitální technikou nějaké zkušenosti, proniknete do něj velmi snadno. Nechcete-li se utopit v záplavě parametrů, je možno zvolit funkci EZ Edit pro menší hloubku programování, tj. jen několik základních parametrů v každé sekci.

VG-88 obsahuje vstup jak pro snímač GK-2, tak i běžný kytarový vstup, což je oproti původní verzi VG-8 další novinkou. Zde je ovšem třeba opět upozornit, že po připojení kytary jeho prostřednictvím je vyřazena sekce modelingu COSM. Komunikace prostřednictvím MIDI je u zařízení tohoto typu samozřejmostí. Je jen možná škoda, že u tak komplexního přístroje chybí digitální výstupy SPDIF. Lze rovněž optimalizovat, do jakého výstupního zařízení signál VG-88 pokračuje - tzn. do kytarového vstupu zesilovače, do linky/sluchátek nebo do koncového zesilovače. Přístroj obsahuje také ladičku, kapacita jeho paměti čítá 200 továrních a 100 uživatelských presetů - nutno dodat, že i mezi těmi továrními si můžete vybrat.

Zvuk

COSM Guitar nabízí evidentně to, co jiné přístroje na současném trhu nabídnout nemohou. A myslím, že i vy (pokud si přístroj vyzkoušíte) budete příjemně překvapeni, že jednotlivé modely v sobě nezapřou své vzory, od Telecasterů a Les Paulů až po moderní nástroje se snímači PAF. Samostatnou kapitolou je pak simulace akustické kytary - k té osobně nemám žádné výhrady, příjemně mě překvapila včetně dvanáctistrunné kytary. Velmi přirozeně zní i „přeladěné“ kytary.

Zcela zásadním je bezesporu kvalita syrového zkreslení bez příměsí „podpůrných“ efektů. Obecně lze říci, že v tomto směru si není na co stěžovat. Podle mého skromného názoru má VG-88 potenciál uspokojit i dosti náročné kytaristy. Přesto si nelze odpustit poznámku, že ne vždy jsem dosáhl optimálních výsledků. V několika případech jsem dokonale spokojen nebyl, ale to se týká spíše některých konkrétních zvuků, nikoliv VG-88 jako takového. To ale mluvím spíše o přímém srovnání s lampovým zvukem, nikoliv o srovnání s jinými přístroji pro modeling zesilovačů. Pokud si pohrajete s parametry, vaše snaha bude, alespoň podle mého názoru, odměněna úspěchem v podobě velmi solidních zvuků. Dokonce i zvuky typu crunch (nebo řekněme menší až střední úroveň zkreslení), které bývají kamenem úrazu nejednoho preampu, zní pěkně. V porovnání s konkurencí z oblasti modelingu zesilovačů si myslím, že Roland nijak nezaostává, i když zní zase trochu jinak.

Je třeba konstatovat, že převod na digitální formát ze snímače GK-2A probíhá bez problémů a bez sebemenšího (nebo uchem zachytitelného) zpoždění - totéž platí i při využití možnosti změny ladění. Pokud jde o digitální efekty, jejich kvalita je taktéž na vysoké úrovni - buďte připraveni na příjemný zvuk, jaký znáte např. z efektů Boss GT-3/5. VG-88 dobře reaguje na dynamiku hry, nečekejte však (a to už z dosavadního popisu zřejmě vyplynulo), že bude respektovat charakter vaší kytary - ta je ukryta přímo v něm.

Kam s ním?

Při hodnocení VG-88 je třeba poznamenat, že se jedná o ojedinělý systém, který toho umí skutečně hodně. Pravdou je, že za kvalitu se platí a nejinak je tomu i v tomto případě. Je zřejmé, že se nejedná o zařízení pro každého. Budete-li na něm chtít hledat mouchy najdete je.

Jednou z otázek, které si musíte zodpovědět, je, zda se ztotožňujete s kvalitou simulací zesilovačů představovanou technologií COSM. Stále je zde mimochodem možnost dostat se k ní za levnější peníz v podobě podlahových multiefektů Boss GT-3 nebo 5. Totéž platí o sekci digitálních efektů a koneckonců i o syntetických zvucích. Jde-li vám především o ně, pak je zde možné kromě zmíněných pedálů (které nenabízejí polyfonii zajištěnou GK-2A) zvolit i kytarové syntezátory Rolanda (např. GR-33, který už GK-2A používá).

Možnosti testovaného VG-88 jsou však mnohem širší. Je jich tolik, že využít je (a popsat) všechny není zdaleka jednoduché. Přístroj takto bude zajímat nejspíše experimentátory a věčné hledače nových zvuků a jejich kombinací. Oproti výrobkům jiných firem (uvážíme-li, že simulátorů zvuků známých zesilovačů je dnes jako hub po dešti) má VG-88 navíc především COSM Guitar, přičemž kromě zmíněné volitelnosti různých typů kytar (a dalších zvuků) nebo snímačů je zřejmě nejzajímavější možnost změny ladění nástroje např. do zmíněných otevřených typů ladění. Chcete-li experimentovat v tomto směru, pak je VG-88 skutečně ideálním nástrojem, neboť fyzická změna ladění přímo na kytaře bývá často poněkud problematická - většinou je třeba vlastnit větší počet kytar, neboť na pódiu či ve studiu není čas na přelaďování, nemluvě o nutnosti použití modifikované sady strun. Máte-li pak v oblibě modernější nástroje s tremolo pákou, nemůže být o přeladění např. jen struny E do D (tj. dropped D) prakticky ani řeč. S VG-88 jen sešlápnete pedál a je to.

Osobně považuji samotný zvuk (čistý i zkreslený) za povedený a celá koncepce efektu je velmi zajímavá a inspirativní. Jeho místo je tam, kde bude využito jeho širokých možností, pokud by měl sloužit např. pouze jako preamp pro zkreslení, byla by to škoda (a především nevyužitá investice). Jste-li tedy nakloněni experimentům či moderním a netradičním řešením (především takto přistupuji k VG-88 při jeho hodnocení já), možná právě Roland uspokojí vaše požadavky. Zřejmě ale neuspokojí zaryté tradicionalisty, spíše je přivede k zuřivosti, podle mého pro ně však ani není určen - to ovšem neberte doslova, může to být i naopak a VG-88 k tomu má dobré předpoklady.