Roland MMP-2

Jeden pro všechny
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
25 480,00 Kč

Firma Roland připravila pro všechny majitele digitálních studií kvalitní dvoukanálový 24 bit/96 kHz A/D převodník speciálně upravený pro mikrofon. A když už je signál převeden do čísel, proč tam nepřidat nějakou tu hračičku navíc. MMP-2 nabízí mikrofonní modeling, 4-pásmový parametrický ekvalizér, „lampový" kompresor, expander a enhancer/de-esser. Celý výčet možných modelovaných přístrojů završí několik virtuálních mikrofonních předzesilovačů. Vše je založeno na architektuře COSM, která se firmě Roland osvědčila při použití simulace kytarových aparátů. Jedinou analogovou částí jsou vstupní mikrofonní obvody. Ty jsou kvalitní jako na harddisk rekordéru Roland VS-2480. Ostatní zpracování je digitální.

Popis

Roland MMP-2 je dodáván v kartónové krabici společně s manuálem, instalačním CD, napájecím a USB kabely. Rozměrově není ani malý, ani velký. 250 x 165 x 75 mm je akorát vhodný rozměr, aby nezabral moc místa na stole a přitom nebylo nutné hledat titěrné ovladače na miniaturním panelu. Díky precizní kovové konstrukci korpusu s gumovými nožičkami nebude MMP-2 jezdit po stole. Také barevná kombinace šedo-stříbrné barvy je velice elegantní a odpovídá Roland designu poslední doby. A nikoho již nepřekvapí kvalitní mechanické provedení.

Horní panel zabírají ze dvou třetin konektory, display, tlačítka a otočné ovladače. Zbylou třetinu vyplňují firemní nápisy. Panel má barevně oddělenou analogovou část. Ta obsahuje dvojici XLR/TRS konektorů pro připojení mikrofonu. Následují PAD tlačítka a SEND ovladače pro nastavení vstupní citlivosti. Pod nimi jsou funkční tlačítka, pomocí kterých je možné zapnout phantomové napájení 48 V, otočit fázi a nastavit frekvenci pro horní propust na potlačení spodní pásma. Analogovou část ukončují dvě tlačítka pro výběr kanálu k editaci. Pokud se stisknou součastně přepne se MMP-2 do stereo módu a všechna nastavení budou shodná pro oba kanály. Střed přístroje zaplňují čtyři tlačítka pro změnu zobrazení level metru, pro výběr uživatelského programu, označovaného u Roland produktů tradičně Patch, pro systémové nastavení a potvrzovací tlačítko Enter. Pod nimi se nachází dvaceti místný, dvou řádkový oranžově podsvětlený LCD display. Následují tři otočné ovladače pro rychlé zadávání hodnot. Na obou stranách je tlačítko pro listování v parametrech. Posledními prvky na horním panelu jsou tlačítka pro výběr čtyř sekcí s tlačítkem pro vyřazení sekce ze zvukového řetězce. Sekce jsou rozděleny podle funkcí na sekci Model, kde je možné nastavit parametry mikrofonního modelingu, sekce EQ, pro nastavení ekvalizéru, sekce Dynamics, kde lze měnit parametry dynamických procesorů a sekce Plug In, která umožňuje přístup na parametry modelovaných mikrofonních předzesilovačů. Většina tlačítek je barevně podsvětlená a podsvětlení zároveň slouží i jako nápověda při práci s přístrojem.

Zadní panel je o něco skromnější. Obsahuje síťový vypínač, zásuvku pro síťový kabel, XLR konektor digitálního výstupu ve formátu AES/EBU, dva RCA konektory pro digitální vstup a výstup formátu S/PDIF, dále následuje USB konektor k připojení s počítačem, přepínač výstupní úrovně a dvojice XLR konektorů pro analogový výstup.

Pohled dovnitř

Jak jsem již psal MMP-2 je rozdělen do čtyřech sekcí. V praxi to vypadá tak, že je přístup pouze na tři a čtvrtá je neaktivní. Je to dáno algoritmem, který má na starosti COSM. Jsou dva. První obsahuje mikrofonní modeling, ekvalizér a dynamické efekty. Druhý má mic. modeling, dynamické efekty a plug-in. Plug In je označena sekce, ve které jsou uloženy modely mikrofonních předzesilovačů. Roland MMP-2 je připraven i na import jiných modelů pomocí USB sběrnice. Toto dvojí rozložení není vůbec žádné omezení, neboť většina virtuálních předzesilovačů má svoje nastavení korekcí obsaženo. Asi nejzajímavější je modeling různých typů mikrofonů. Jako vstupní mikrofon je doporučována značka AKG typ C 3000 B, s nímž výrobce zaručuje nejlepší zvukové výsledky. Není to však podmínkou. Lze použít jakýkoliv mikrofon a podle něj upravit vstupní nastavení. Je na výběr, kromě AKG, dalších pět nastavení. První je určeno pro dynamický mikrofon Roland DR-20, další pro malý dynamický mikrofon, dynamický mikrofon na náhlavních sluchátkách, malý kondenzátorový mikrofon a posledním nastavením je flat, tedy rovná charakteristika. Dalším krokem je vybrání příslušného mikrofonu, který bude matematicky simulován. I zde je na výběr sedm možností. Na rozdíl od jiných výrobců nemá MMP-2 na výběr konkrétní typy mikrofonů, ale má výběr kategorií s doporučeným použitím. Jsou to malý dynamický mikrofon pro snímání komba, malého bubínku…, střední dynamický mikrofon se zvýrazněnými středy pro zpěv…, velký dynamický mikrofon ,se zdůrazněným basovým pásmem pro basový buben, basu…, dále je to malý kondenzátorový mikrofon s brilantním vyšším pásmem pro snímání nástrojů…, velký kondenzátorový mikrofon s rovnou charakteristikou pro zpěvy a nástroje…, velký lampový mikrofon pro hlas a nástroje…, a poslední je Flat nastavení s úplně rovnou charakteristikou. Mikrofonní modelování zakončují prvky pro zdůraznění nebo potlačení basového pásma a pro nastavení vzdálenosti od zdroje signálu.

Podle druhu algoritmu následuje sekce EQ, tedy ekvalizér. Jedná se o plně parametrický čtyř pásmový ekvalizér s možností nastavení frekvence, zdůraznění či potlačení frekvence až o 15 dB a nastavená šířky pásma. Každé pásmo má na výběr z deseti druhů typů filtrů.

Dynamická sekce je o poznání složitější. Není divu, vždyť obsahuje kompresor, expander a enhancer přepínatelný na de-esser. Matematická simulace zapracovala i u kompresoru a tak je na výběr z pěti druhů. Jeden tranzistorový a čtyři typy elektronkových kompresorů. Ovládací prvky jsou pro všechny typy stejné, jen zvuk je jiný. Nastavit lze práh - threshold, kompresní poměr - ratio, čas náběhu - attack, čas doběhu - release a výstupní úroveň. Je zde možnost řízení kompresoru druhým kanálem a lze tak nastavit automatické ztlumení hudby při mluveném slovu. Kompresor má i přepnutí charakteru komprese Knee a tlačítko pro automatické řízení výstupní úrovně. Expander je také možné řídit pomocí druhého kanálu, nastavit prahovou úroveň, poměr, náběh a doběh. Účinek efektů je zobrazován na level metru přístroje. Posledním prvkem v dynamické sekci je kombinace dvou efektů enhanceru a de-esseru. Firma se rozhodla ušetřit výpočetní výkon přístroje a tudíž je možné zvolit pouze jen jeden z obou efektů. Je to celkem logické rozhodnutí. Málokdy se používají oba efekty zároveň. Oba dva efekty mají společné nastavení citlivosti a frekvence. U enhanceru následuje zdůraznění až o 12 dB a u de-esseru naopak potlačení zvolené frekvence až o 24 dB.

Poslední sekcí mikrofonního modeleru Roland MMP-2 je Plug In. Na výběr je devět simulovaných mikrofonních předzesilovačů. Jsou zde zastoupeny různé tranzistorové a elektronkové typy. Pro všechny jsou společné ovládací prvky. Nastavení a zdůraznění basového a výškového pásma a nastavení harmonického zkreslení, které dodá trochu jasnosti do nahrávky. Do budoucna je počítáno i s dalšími druhy a nemusí to být ani z řad předzesilovačů. Prostě když budete potřebovat reduktor zpětné vazby, tak si ho jednoduše stáhnete z internetu a pomocí USB sběrnice pošlete do MMP-2.

USB 

Firma Roland jde s dobou a většinu svých výrobků vybavuje USB portem pro komunikaci s počítačem. USB port má výhodu, že je rychlý a univerzální co se druhů dat týká. Lze jím posílat MIDI povely, vlnové vzorky nebo nahrávat zvuk. MMP-2 je také vybaven USB portem, bohužel jen k MIDI komunikaci. Je to škoda neboť by bylo dobré posílat přes USB i signál z procesoru a zaznamenávat ho rovnou do počítače bez nutnosti dalšího hardwaru. USB na MMP-2 slouží „jen" k posílání nových plug-in efektů a k editaci přístroje pomocí MIDI povelů nebo přiloženého editoru. MMP-2 Editor je velice příjemný program k přehledném zobrazení nastavení a následné editaci MMP-2. Veškeré změny parametrů na přístroji se projeví i v editoru a obráceně. Je možné vidět grafické zobrazení level metrů, nastavení mikrofonního modeleru, ekvalizéru a dynamických efektů. Chybí pouze editace Plug-in efektů. Snad proto, že parametry budoucích efektu nebudou shodné se současnými parametry. To však ukáže čas. Důležité je, že editor zpříjemní práci s nastavením přístroje. Pomocí editoru lze také ukládat nastavení do počítače a vytvořit si tak banku pro různé vstupní mikrofony a zvukové zdroje. Kdo by chtěl řídit MMP-2 ze sekvenceru nebo jiného softwaru, může si naprogramovat vlastní editační panely, pro daný software. Dobře mu k tomu poslouží 7 stránek z 57 stránkového manuálu věnovaných MIDI parametrům, výpisu paměti a MIDI implementaci.

Závěr

Roland MMP-2 je skutečně výkonný pomocník do studia. Jeho předností je A/D převodník, který pracuje s rozlišením až 24 bit a samplovací frekvencí 96 kHz. Architektura COSM se firmě osvědčila již u modelování kytarových aparatur a zde opět nezklamala. Ač je doporučován mikrofon AKG C 3000 B, kvalitních výsledků je možné dosáhnout i s podstatně horšími mikrofony. Celkový zvukový dojem souvisí s nastavením přístroje. Lze zvuku v mnohém pomoci, ale také je možné zvuk zkazit. Krásným příkladem je patch telefon, který je záměrně nastaven na simulaci zvuku z telefonního přístroje. I když tak dobrou simulaci jsem skutečně dlouho neslyšel. Patche jsou přednastaveny pro různé druhy zvukových zdrojů. Je zde mnoho programů pro zpěv a různé nástroje. Již z továrních presetů si každý určitě vybere a pokud ne, tak nastoupí editor a nastavení si upraví podle vlastního gusta. Na trhu má Roland MMP-2 konkurenci jen s několika firmami, které by se dali spočítat na prstech jedné ruky. Pokud toužíte vylepšit zvuk mikrofonů ve studiu, MMP-2 je tipem pro vás.