V následujícím testíku si klademe za cíl přiblížit vám jednoho ze zástupců kytarových preampů/multiefektů i u nás dosti známé firmy Rocktron - ta je pověstná tím, že nabízí zvukově velmi kvalitní a osobité produkty a Chameleon 2000 v tomto smyslu není výjimkou.
Samotný název preampu hovoří trošku v neprospěch výrobce, neboť srovnání s aktuálním letopočtem prozrazuje, že s přípravou novinek nijak zvláště nespěchá. Možné je ale i to, že inženýři z Rocktronu mají pocit, že na dosud nejnovější verzi Chameleona přibližně z roku 2000 už není co vylepšovat. My se v následujícím testu pokusíme nastínit, kde je pravda.
Chameleon 2000 je klasické rackové zařízení - a nutno podotknout, že Rocktron na tomto poli patří k zavedeným výrobcům, jehož samotné jméno bývá zárukou nadprůměru, na čemž nic nemění ani fakt, že na pultech našich obchodů jeho produkty vesměs nevídáme tak často, jako produkty některých jiných firem. V nabídce výrobce pak Chameleon 2000 představuje kombinaci preampu s „nelampovým" zkreslením a digitálního multiefektu, který bych cenou něco málo přes 20 000 Kč a možnostmi zařadil do střední třídy, kvalitativně se pak v podstatě jedná o profesionální přístroj.
Preamp
Jak bylo řečeno v preampové sekci nabízí Chameleon zkreslení bez použití lamp -- konkrétně jde o čtyři typy či kanály pojmenované Clean (tedy čistý zvuk), Texas (vhodný pro bluesové hraní á la S. R. Vaughan, jehož označení evokuje), British (doprovodné zkreslení á la Marshall) a Mega (jednoduše mega zkreslení). Rocktron v preampu používá svoji technologii DTR (Digital Tube Replication) -- jak sám název napovídá, nejedné se o nic jiného, než o simulaci lampy.
Kromě úrovně zkreslení jsou zde parametry basy, středy, výšky a presence, tj. 4pásmový ekvalizér, u čistého kanálu je k dispozici ještě Bright a u kanálu Mega parametr Scoop, který pracuje se středním pásmem. Zajímavý je parametr Variac Adjust, jímž lze nastavit úroveň, na které preamp začíná zkreslovat. Z toho je zřejmé, že i když Chameleon nabízí „jenom" 4 různé typy zvuku, možností nastavení je zde dostatek.
Z čeho osobně příliš velkou radost nemám je to, že na rozdíl od předchozí verze Chameleona zde chybí parametrický ekvalizér, který byl zařazen před zkreslení (PreEQ), navíc korekce za zkreslením jsou už také pevně nastaveny v závislosti na zvoleném typu předzesilovače. To je krokem směrem ke zjednodušení použití, který uvítají kytaristé, kteří budto nemají mnoho zkušeností (pravdou je, že efektivní práce s parametrickým ekvalizérem úplně jednoduchá není) nebo se jednoduše neradi přehrabují v parametrech. Negativní stránkou je pak to, že těm, kdo si rádi hrají Chameleon 2000 tak trochu svazuje ruce v cestě za osobitostí (zde ovšem srovnávám čistě s předchozím Chameleonem, případně rocktronovským VooDu Valve, který parametrické Pre- a PostEQ obsahuje, o většině konkurenčních multiefektů střední třídy to neplatí).
V rámci preampové sekce můžeme dále zmínit redukci šumu, kompresor, wah-wah a speaker simulator. Na místě zmíněné redukce šumu je použit známý systém Rocktronu HUSH, který je všeobecně uznáván jako jedno z nejlepších řešení pro daný účel. Za pozastavení stojí i simulace reproduktoru - zde je možné zvolit si typ reproduktoru (8, 10, 12 a 15 palců), nastavit umístění mikrofonu a parametr Reactance v podstatě umožňuje simulaci uzavřené nebo otevřené bedny.
Efekty
Nabídka efektů obsahuje všechny základní možnosti, které by v moderním, kvalitním a univerzálním multiefektu neměly chybět: Phaser, flanger, tremolo, pitch shift, chorus, delay a reverb. Co dodat? Rocktron zde nabízí víceméně jen klasické a osvědčené efekty a sází spíše na kvalitu, než na kvantitu, v podstatě zde tedy najdete vše, co má v praxi smysluplnou využitelnost.
U chorusu a flangeru je zajímavý zejména ten fakt, že jsou, dá se říci, zdvojené - umožňují k původnímu signálu přimíchat dva různě zpožděné a nastavené zefektované signály, což už samo o sobě vytváří bezpočet možností. Vše je ale ještě umocněno tím, že tyto signály směřují do sekce delaye, který je rovněž zdvojený, takže lze opět pro dvě signálové cesty nastavit všechny parametry delaye zvlášť.
U pitch shifteru (mimochodem zvukově kvalitního) naopak zamrzí, že je takříkajíc „neinteligentní", vybraný interval je tedy nastaven napevno. Je škoda, že zde Rocktron trochu zaspal, protože časy, kdy něco podobného uměly jen drahé multiefekty jsou ty tam a inteligentní pitch shifting nebo harmonizér už často obsahují i některé přístroje nesrovnatelně nižších cenových kategorií.
Jinak je dobré ocenit, že přítomné efekty nabízejí dostatečné možnosti nastavení co do počtu parametrů - je jich tak akorát, aby si i náročnější kytaristé mohli nastavit co chtějí a přitom se neutopily ve zbytečných parametrech.
Konfigurace
Vzhledem k tomu v jakých cenových relacích se Chameleon pohybuje, pochopitelně nelze očekávat, že by bylo možné jednotlivé efekty libovolně seřazovat za sebe - Rocktron tedy nabízí několik přednastavených konfigurací či řetězců, v nichž jsou efekty za sebou zapojeny. Dané konfigurace jsou funkční a v podstatě odpovídají tomu, jakým způsobem se v běžné praxi efekty skutečně využívají - prakticky tedy pokrývají všechny jejich použitelné kombinace.
Ve všech konfiguracích jsou přítomny preamp, HUSH, kompresor a speaker simulator a pak také delay a reverb. Z ostatních efektů - chorus, flanger, pitch shift, tremolo, phaser a wah wah - je pak v dané konfiguraci přítomen vždy jen jeden. Přitom první čtyři, tj. chorus, flanger, pitch shift a tremolo, jsou zařazeny mezi preamp a delay (za delayem následuje reverb), zatímco phaser a wah jsou v příslušných konfiguracích vždy na začátku, tj. jsou předřazeny preampu. U delaye si můžete také vybrat, jak bude reagovat po svém vypnutí - tj. jestli bude přechod tzv. bezešvý a dokončí se nastavená opakování, nebo jestli se vypne „natvrdo".
Ovládání a konstrukce
Chameleon má k dispozici celkově 254 paměťových míst, z nichž polovina je určena pro tovární presety, druhá pak pro uživatelské programy. Provedení je, jak bylo naznačeno, rackové o výšce 1 U. Celkový design a použité ovládací prvky jsou pro Rocktron typické a aniž bychom si je všechny vyjmenovávaly (vidíte je ostatně na fotografiích) konstatujme, že ovládání je skutečně jednoduché a dá se do něj proniknout i bez použití manuálu (ten je mimochodem přehledně zpracovaný, takže by se nemělo stát, že vás Chameleon dožene k bezmocným slzám). Displej není grafický, zobrazuje 16 znaků, ale to na složitosti ovládání příliš nepřidává. Nechybí potenciometry pro Input a Output Level a 5 LED diod signalizujících špičkovou úroven signálu. Samozřejmostí je stereofonní výstup, u přístroje střední a vyšší kategorie nesmí chybět ani MIDI - Chameleon disponuje konektory MIDI In a Thru s jejichž pomocí můžete mj. především připojit nožní pedál (Rocktron má v nabídce 2 typy, z nichž levnější MIDI Mate stojí něco málo přes 10 000 Kč a nabízí už dosti široké možnosti).
Na tomto místě bych ještě poznamenal, že u ne zcela levného přístroje už bych dnes očekával přítomnost digitálního výstupu S/PDIF, kterým bývají konkurenční zařízení poměrně běžně vybavována a pro nahrávání do počítače by byl (zvláště vezmeme-li v úvahu přítomnost kvalitního speaker simulatoru) velmi praktický.
Zvuk
Dílčí hodnocení týkající se spíše koncepce multiefektu jsme si už uvedli v předchozím textu, takže nyní se zaměříme na subjektivní hodnocení zvukové kvality.
Zvláště vzhledem k tomu, že nevyužívá lampového zkreslení je třeba zdůraznit, že zvuk - ať už čistý nebo zkreslený - je dynamický, zachovává charakter nástroje, výborně reaguje na styl hry atd. Podle mého názoru Rocktron vždy patřil k těm několika málo „vyvoleným", kteří uměli i bez lampy vykouzlit kvalitní zkreslení a Chameleon 2000 pokračuje v duchu této tradice. U čistého kanálu oceňuji zejména dynamiku, kvalitní a použitelné zvuky lze najít i při mírném zkreslení v kanálech Texas a British, což bývá u „tranzistorového" zkreslení nejslabší místo. Velmi přesvědčivě se pak preamp chová především při nastavení vyšší úrovně zkreslení u British a Mega kanálu. Zde je možné nastavit kvalitní, moderně znějící a průrazné zvuky pro doprovod i pro sola.
Pokud jde o efekty, zde mluví za vše už to, že zařízení tohoto výrobce jako např. Intellifex či Replifex používá množství známých hráčů. Efekty jsou příjemné, teplé a zvláště pak se zdvojeným chorusem a flangerem ve spojení s delayem jdou dělat pěkné věci. Na tomto místě opravdu není co dodat nebo vytknout. Ačkoliv by se mohlo zdát, že nabídka efektů neobsahuje nic extra, nenechejte se mýlit, neboť s Chameleonem lze dosáhnout téměř čehokoliv - od jemného dobarvení až po syntetické zefektované plochy.
Celkově si myslím, že se Chameleon 2000 lépe uplatní spíše v modernějších stylech a žánrech, i když má na to, aby se to nestalo pravidlem. Pro ty, kdo jsou zaměřeni tradičněji (blues, hard rock…) a bez lampy se neobejdou, bych doporučil zaměřit pozornost na o něco dražší VooDu Valve, což je preamp stejného výrobce, který v digitální části nabízí zcela totožné efekty. Rozdíl je pouze v tom, že pro zkreslení používá elektronku (a má jinak řešen ekvalizér, viz výše).
Závěr
Pokud jde o mé osobní pocity, poté, co jsem si s Chameleonem 2000 zahrál, musím se přiznat, že ze všeho nejvíce mě potěšilo, že se mi zase jednou dostal do rukou preamp/multiefekt, který si na nic nehraje. V době simulátorů, emulátorů a kdoví čeho ještě je už docela těžké najít přístroj, který se nesnaží přeměnit váš aparát na něco jiného. Chcete-li něco odlišného, pak není lehké najít preamp (zvláště mluvíme-li o kategorii bezlampových preampů), který má potenciál uspokojit náročného kytaristu. S Chameleonem se mi ale do rukou dostal přístroj, který mě příjemně překvapil z obou hledisek – má svůj charakter a má své kvality, jedním slovem, má své kouzlo.