Joemeeck OneQ

Když „mašina“ rozumí muzice
Distributor: 
Cena: 
16 790,00 Kč

K testování jsem tentokrát dostal výrobek od znovuzrozené firmy Joemeek, která má čtyřicetiletou tradici ve výrobě zvukových procesorů a jejich příslušenství. Nová generace výrobků Joemeek byla s pomocí legendárního inženýra Allana Bradforda kompletně přepracována a vylepšena. A nejinak je tomu i u procesoru OneQ, který je vybaven vším, co má moderní „nahrávací kanál" mít. Schválně jsem v nadpisu neuvedl označení Channel strip, protože tento přístroj se skládá z kvalitativně vyrovnaných bloků, použitelných i nezávisle.

Kudy dovnitř a kudy ven 

Už na první pohled je jasné, že máme co do činění s „profesionálem". Na předním panelu najdeme symetrický XLR mikrofonní vstup a čtvrt palcový symetricky zapojený stereo jack pro připojení nástrojů. Vše podstatné je na zadním panelu, kde se ve vstupní sekci nachází opět XLR symetrie pro mikrofon, symetrický stereo jack pro nástroje a druhý vstupní symetrický jack, který využijete, pokud ve vašem studiu budete používat spřažené dva OneQ při zpracování jednoho stereo signálu. K analogové vstupní sekci patří ještě nesymetrický insertní jack pro připojení externích efektů, a je do obvodu umístěn za preamp sekci, před kompresor a ekvalizér. Analogová výstupní sekce disponuje symetrickým XLR konektorem s výstupní úrovní +4 dBu a symetrickým jackem s přepínatelnou výstupní úrovní +4 dBu a –10 dBv.Dále se zde nachází symetrický jack pro propojení s druhým OneQ s přepínačem master-slave. Pokud je OneQ v režimu master, pracuje jako jednoduchý channel strip a všechny jeho sekce jsou plně funkční. V režimu slave je vyřazen kompresor. Je to z důvodu zachování stereo image zpracovávaného signálu, který zpravidla komprimujeme na obou kanálech stejně. Digitální rozhraní se skládá ze vstupu a výstupu Word Clock synchronizace, pokud je OneQ řízen externě, rozsvítí se na předním panelu dioda označená Ext clk. Dále máte k dispozici výstup ve formátu S/PDIF s optickým a RCA konektorem a AES/EBU výstup s konektorem XLR. Vedle konektorů se nachází dva přepínače, kterými zvolíte vzorkovací frekvenci (44,1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz a 96 kHz).

Jak se to ovládá

Přední panel je přehledně rozdělen do šesti vypínatelných bloků, mezi kterými za eliptickým okénkem svítí VU metr. Na něm můžete odečítat hodnoty úrovně signálu na výstupu, redukci zisku (díky optočlenům v obvodu velmi přesně) a úroveň signálu za Preamp sekcí – podobně jako měření pomocí přepnutí PFL na mixu.

Vstupní sekce PREAMP – je vybavena potenciometrem Gain s rozsahem od 10 dB do 60 dB, který má rovnoměrný průběh a to i v oblasti od 40 dB výše, kde jiné preampy již pracují nevyrovnaně. Vedle značky určující zisk 25 dB se nachází symbol (0), který rozděluje stupnici zisku pro nástrojový (line) vstup v rozsahu od -15 dB do + 35 dB. Dále je zde sada tlačítek: 48 V - fantomové napájení 48 V, IRON – spárování transformátorů XLR vstupů, PAD – pro zapnutí 20 dB útlumu na XLR vstupech, LINE – aktivující symetrický nástrojový vstup, Fí – obrácení fáze, HPF – filtr horní propust, PRE a GR – přepínání režimů VU metru a Peak LED, která se rozsvítí 6 dB pod úrovní clipu.

Sekce OPTICAL COMPRESSOR – je vybavena potenciometry Compress (u jiných kompresorů Treshold), Slope (jinde Ratio) v rozsahu 1:1 až 10:1, Attack – rychlost náběhu kompresoru v rozsahu 1 ms – 100 ms, Release – čas doběhu kompresoru v rozsahu 0,1 s – 3 s. Make Up gain určuje úroveň signálu po kompresi. Kompresor můžete přepnout v řetězci před i za ekvalizér, což umožňuje využít ekvalizér k frekvenčně závislému řízení kompresoru (side Chain).

Sekce MEEQUALIZER – jedná se o čtyřpásmový semi-parametrický ekvalizér s aktivními korekcemi (+/-15 dB) a hodnota Q je pro všechny filtry stejná – 0,9. LF (nízké frekvence) pásmo má měnitelný parametr 80 Hz resp. 120 Hz, HF (vysoké frekvence) pásmo má přepínatelný parametr 7 kHz resp.

14 kHz. Spodní středy mají laditelný parametr od 200 Hz do 2 kHz, horní středy od 600 Hz do 10 kHz.

Sekce ENHANCER – přidává v malém množství harmonické frekvence. Pomocí potenciometru Effect určujete množství harmonických, které jsou smíchány s čistým signálem, potenciometr Range (8 kHz – 16 kHz) určuje frekvenci, od které se přidávají harmonické a potenciometr Q umožňuje zvýraznění frekvence určené parametrem Range.

Sekce DE-ESSER – je frekvenčně řízený kompresor, který odstraňuje nežádoucí zvýrazněné hlásky (s, t, d). K jeho ovládání slouží potenciometr Tune (2 kHz – 10 kHz) – určuje frekvenci, kterou chceme potlačit a potenciometr De-ess určující míru útlumu.

Sekce – OUTPUT GAIN – umožňuje nastavení výstupní úrovně od „nuly" do + 10 dB.

Jak to hraje

Jinak než by smrtelník čekal. Díky použitým fotoelektrickým odporům je tento přístroj ve výsledném zvuku doopravdy nepřeslechnutelný. Samotná sekce preampu dává doopravdy plynulý zisk, bez skoků v poslední třetině běhu potenciometru. Hodnoty, které při této „cestě vzhůru" ukazuje VU metr, jsou doopravdy relevantní, zkrátka měřák tady není jen pro okrasu a podsvícení racku, ve kterém přístroj dlí, popřípadě hypnotizování kapely, která se nudí u finálního mixu. To hlavní začíná u sekce Kompresoru. Zapomeňte na „rychlé" kompresory s VCA obvody. Tady se ocitáme v šedesátých letech minulého století. Jak je patrné z rozsahu nastavení Slope (ratio), tento kompresor asi nikdo nebude používat jako limiter, to doopravdy asi nepůjde, ale kdo hledá příjemně „muzikálně" reagující kompresor, vhodný pro nahrávání vokálů a akustických nástrojů, ten může být s OneQ velmi spokojen. Pokud hledáte opravdu vintage pumpující kompresor tak OneQ určitě vyzkoušejte! Přes OneQ jsem nahrál i bicí, samostatně smíchané do mona (jak za starých časů) a ten zvuk z překomprimovaných pumpujících bicí, jaké jsou slyšet třeba v písni Tomorow never knows od Beatles byl tam. Ekvalizér, lépe řečeno Meequalizer, je velmi důležitou částí OneQ, která dělá z tohoto přístroje trochu víc než jen další Channel strip. Máme tu čest s jedinečně znějícím a velmi „muzikálním" ekvalizérem. Velmi snadno si zvyknete na semi-parametrické basy a výšky, zvláště basy s parametrem přepnutým na 80 Hz jsou pevné a plné. Pomocí horních středů se dá nádherně pracovat s vokálními party, které pomocí těchto korekcí můžete doslova vytahovat z nahrávky. Enhancer jsem vyzkoušel při úpravě zvuku akustické a elektrické kytary a opět jsem byl překvapen, že to není „jen ten normální"enhancer, na který jsem zvyklý. Zvuk se pomocí potenciometru Q zabarvoval velmi šetrně a při ladění frekvence Tune jsem se nemohl rozhodnout, které nastavení je lepší. Všechno to znělo velmi příjemně a přirozeně, aniž bych musel používat ekvalizér. Při nahrávání vokálů mne De-esser příliš neoslovil, jsem zvyklý na rychle reagující deesser SPL, ale je klidně možné, že jsem si s tímto „jiným" De-esserem pouze nedokázal poradit.

Zhodnocení

Kdo hledá profesionálně vybavený a zvukově výjimečný Channel strip, kdo má rád měkký a přitom tlustý zvuk starých a neopakovatelných nahrávek, tomu můžu OneQ s klidným svědomím doporučit. Kdo přes OneQ jednou nahraje vokály nebo akustickou kytaru, ten už nebude chtít nahrávat přes nic jiného. Ti z vás, kteří hledáte Channel strip - kompresor, kterým chcete natlačit svůj dance mix až do úplného „FM placata" nebo hledáte nahrávací kanál s presety, doporučuji se podívat po jiném výrobku. OneQ je pro ty z vás, kteří to chtějí nahrát „jinak" a chtějí si s nahráváním trochu „pohrát".