Před časem se na našem trhu objevila nová divize americké firmy DigiTech nazvaná HardWire. Svými stompboxy stihla za poměrně krátkou dobu vyvrátit zažité „skazky“ o některých zvukových rysech typických pro krabičky mateřské stáje. I kolega Hackermann ohodnotil v nedávném testu delay a reverb HardWire na jedničku s hvězdičkou a dodal, že laťka je nastavena dost vysoko...
Já jsem k testování obdržel další dva efekty, a sice Valve Distortion SC-2 a Stereo Chorus CR-7. Jsem hodně zvědav na to, zda takovou známku dostanou i od mé osoby. Kolega v testu vyčerpávajícím způsobem osvětlil technologické zpracování těchto krabiček. Provedení skutečně budí respekt. Navíc tu hovoříme o rozumné funkčnosti s řadou dle mého názoru vynikajících vychytávek á la opravdový True Bypass, vyšší provozní napětí nebo dodávané doplňky. Ani jedno ze jmenovaných nepatří zrovna mezi standardní výbavu stompboxů. (Ronaldovo uvedení pedálů HardWire, které se liší samozřejmě „pouze“ povahou efektu a prvky s ní souvisejícími, bych ještě rád doplnil o poznámku ke svítící nálepce, která má napomáhat k lepší viditelnosti efektu na tmavém pódiu – nesvítí sama o sobě, jen pokud je nasvícena nějakým světlem. Ale to jen tak na okraj.)
Valve Distortion SC-2
Přistupme raději k něčemu věcnějšímu. Valve Distortion! Na rozdíl od modulačních efektů zde není potřeba stereo a konektivitu můžeme odbýt jednoduchým 1 x vstup/1 x výstup. Pro případné zapojení adaptéru máme k dispozici zdířku umístěnou v horní levé části efektu. Výměna baterií je snadnou záležitostí, stačí delší nehet nebo trsátko a po stranách spínacího pedálu zmáčknout tlačítko… Spínací pedál odskočí a baterii lze snadno vyměnit. Pro úplnost dodávám, že napájení je 9 V nebo 9 V DC.
Standardní ovládací prvky SC-2 jsou podobné jako u většiny distortionů, tj. Level (výstupní hlasitost), Low (basy), High (výšky) a Gain (zkreslení). Netradičním prvkem je přepínač Crunch/Saturated, kterýmžto přepínáte mezi dvěma přednastavenými typy zkreslení. Zatímco Crunch poskytuje klasické overdrivové zkreslení, pro Saturated platí pravý opak, respektive extra velké zkreslení pro maximální sustain.
Kdyby nešlo o HardWire, člověk by s největší pravděpodobností čekal normální zkreslovací krabičku, která bude „nějakým způsobem“ hrát. Jelikož však krabičkám předcházela pověst „nadstandardní záležitosti“, měl jsem se na pozoru. Mnozí jistě zbystří již u samotného názvu efektu se slůvkem Valve. Jestliže máte kvalitní nástroj, nejlépe s humbuckery, lampový aparát a alespoň trochu slušné zkreslovadlo (v mém případě Rat DeuceTone), rozdíl mezi ním a HardWire simulací není nijak propastný. Porovnáte-li je navzájem v této nástrojové konfiguraci, pak zjistíte skutečně téměř zanedbatelné zvukové rozdíly. SC-2 i DeuceTone disponují středo-basovější charakteristikou, jsou velmi variabilní, nehltí se ani při vyšším otočení gainu, kytarové techniky „přes ně“ znějí tak, jak mají, velmi dobře reagují na dynamiku pravé ruky a ctí kvalitu nástroje… Toto samo o sobě je už v případě testovaného modelu pochvalou. Jestliže ovšem lampový aparát nevlastníte nebo hrajete na nástroj, který je osazen pouze singly, budete přinejmenším nevěřícně kroutit hlavou. Vyzkoušel jsem SC-2 na horší (ne lampové) aparatury svých žáků a vždy jsem musel uznat, že výše vyslovené charakteristiky zůstaly zachovány i zde. My starší si tak můžeme jen povzdechnout: „Tohle mít u svýho vercajku, když jsem začínal.“
V souvislosti s tímto distortionem jsem si také vzpomněl na český VH Relief Andy´s Drive 9. Popravdě, SC-2 mi ho v některých momentech velmi připomíná, hlavně pokud budeme hovořit o citlivé dynamice těchto efektů. Typicky lampový hráč musí v obou případech doslova ubírat na razanci pravé ruky – u SC-2 se to týká hlavně režimu Saturated. Aparát v tomto případě (při vytočení drive na maximum) zní jako malý pittbull, což může být někomu na překážku. Pokud ale toto nastavení použijete na sóla, dostanete šťavnatý, agresivní a přitom velmi příjemný sound, který nezní nijak provinčně, naopak! Můj verdikt je stručný. Na rytmiku použít režim Crunch, na sóla Saturated. A na vízo skutečně jednička s hvězdičkou! :o)
Stereo Chorus CR-7
Modulační efekt Stereo Chorus CR-7? „Ach, kamarádi, co mi to děláte? Skoro dva měsíce jsem pořádně nejedl a před dvěma týdny si koupil studiové monitory, teď to znovu vypadá na menší hladovku.“ Hned na úvod musím napsat, že CR-7 patří mezi nejlepší chorusy, které jsem mohl slyšet. Nebojím se jej zařadit do škatulky k legendám jako jsou například VoodooLab Analog Chorus nebo Boss CE-1! Ostatně, s tímto názorem se setkáte i na významnějších diskusních fórech. Stereo Chorus CR-7 je modulační efekt, který nám dovoluje zapojení do sterea. Již kolega Hackermann upozorňoval na fakt, že v případě HardWire nejde pouze o jeden stereo vstup, nýbrž o dva (plnohodnotné stereo zapojení). Základní ovládací korekce jsou Level (hlasitost chorusu), Speed (modulace rychlosti chorusu) a Depth (nastavování intenzity efektu). Korekce jsou velmi citlivé a tudíž i velmi variabilní a lze jimi nastavit mnoho zvukových variací. Až neuvěřitelně citlivou korekcí je nastavení intenzity efektu, milimetrové pootočení slyšitelně změní charakter zvuku. Samostatnou kapitolu tvoří korekce, jejíchž pomocí si vybíráme jeden se sedmi typů chorusů:
Studio
Chorus studiové kvality s velkou šíří sterea. Podle mého mínění jde o velmi příjemný chorus, který nejlépe vynikne při zapojení do sterea. Zvuk se pěkně line prostorem, a pokud zapojíte akustiku, tak skvěle vynikne její dřevěný charakter a dostane typickou chorusovou zvonivost.
Multi
Osmihlasý chorus. Pokud hledáte chorus, který simuluje vícestrunné nástroje á la 12strunná kytara, toto je přesně chorus pro vás. Pomocí korekcí si můžete vyladit zvuk, který dostává jiný rozměr v podobě jakéhosi hybridu elektrické kytary a středověkého nástroje. Velmi inspirativní záležitost.
Modern
Dvouhlasý chorus. Svým názvem říká přesně, o co jde. Tedy moderní (chcete-li současný) sound, který nejlépe vynikne ve spojení se zkreslením. Tím vytvoří bohatý a zároveň jemný zvuk kytary. Dobře vynikne při staccatové hře a při prstových technikách, ne však tolik při akordové hře, kdy máte pocit jakési plochosti. Pokud si však poslechnete například nové album Coldplay nebo „Gánů“, přesně tenhle zvuk je tam slyšet.
Boutique
Chorus s analogovým obvodem. Vystihuje jej lehce zastřený, temnější a sevřenější zvuk, pro který Angličané používají výraz dirty sound. Jedná se o pravý opak typu Modern. Boutique nejlépe vynikne při rozevláté akordové hře, zejména při barré akordech nebo puštěných power akordech (držení power akordu, avšak s využitím všech šesti strun) a opět nejlépe se zkreslením.
Analog
Organický chorus. Co je tím myšleno? Jde o velmi výrazný a konkrétní chorus, který je velmi lahodný muzikantskému uchu. Takovýto efekt nejlépe vynikne na masivnějších nástrojích jako Gibson apod., hlavně při zapojení do plného sterea, kdy jsou slyšet veškeré rukama vytvářené herní nuance. Nádherná podpora dynamické hry! Chorus pěkně cinká a zvoní a dojem vícestrunného nástroje je prostě krásný.
Jazz
Chorus se suchým výstupem. Opět je asi jasné, že název je velmi trefný. Zde není potřeba nic jiného než dobrý nástroj, lampový aparát, trochu stáhnutou tónovou clonu a máte pravý nefalšovaný neworleanský jazzový sound. Při zapnutí tohoto typu získáte pocit, že v signálu není po chorusu ani stopa (ovšem jen do okamžiku, kdy efekt vypnete). Tak to má být. Nejlepší efekt je takový, který nekřičí, ale funguje, jak má.
Vintage
Teplý a všestranný chorus. Tento typ chorusu byl snad míněn jako pomyslná třešinka na už tak velmi chutném dortu. Všechny předchozí typy měly každý co říct a již kvůli nim stojí za to si tuto krabičku pořídit. Vintage ovšem strčí do kapsy úplně všechny! I kdyby CR-7 celkově zněla „jen“ jako Vintage, tak stojí za to. Je to onen pravý a nefalšovaný chorus s velkým Ch. Jeho sound se pohybuje mezi VoodooLab a CE-1 a pokud bych mohl popsat trochu nespisovně své pocity, musel bych napsat, že jsem se z něho „pos..l“. Odbornější charakteristika by si vyžádala přívlastky jako lampově teplý, jemný, čitelný, variabilní, doslova vánočně zvonivý… Tento chorus nepochybně podpoří váš kytarový výraz. Při živých produkcích a ve spojení s jinými efekty v řetězci vynikne svou lahodností a vůbec se neztratí. Co si přát od chorusu víc?
Krátké resumé
Myslím, že je z mého textu patrné, že jsem se nestal jenom fanouškem pedálů HardWire, ale přímo členem jejich rodiny. Vám mohu doporučit to samé..