Godin Flat Five

Nejen hezká kytara
Distributor: 
Cena: 
49 900,00 Kč

Kanadská firma Godin má ve svém sortimentu řadu nástrojů. Jedná se vesměs o kvalitně zpracované kusy, vyrobené z dobrých materiálů, vymykají se ovšem tradičním konvencím v tom, jak má kytara (nebo basa, mandolína) vypadat a hrát. U nás jsou asi nejznámější „placky" se zajímavým designem a výborným akustickým zvukem. Na českých pódiích jsou k vidění v rukou Vladimíra Mišíka, Petra Fialy, Franty Černého z Čechomoru či Richarda Krajča z Kryštofa, model s nylonovými strunami používal František Stralczynský. Internetová prezentace firmy (www.godinguitars.com) se pyšní slavnými světovými hráči – Ritchie Blackmore, Jeff Lynne, Brian May a samozřejmě další. Doposud jsem měl možnost zahrát si na modely s komorovým korpusem a s nástroji jsem byl velmi spokojen, proto jsem uvítal nabídku otestovat model, který se tváří jako pravověrná jazzová lubovka.

Popis

Kytara Godin Flat Five patří spolu se svojí sestrou Flat Five „X", která je obohacena o akustický snímač L.R. Baggs do Godin Signature Series. V ceně (u PMC 49 900,- Kč) je kvalitní pevné pouzdro a velmi úsporné příslušenství v podobě imbusového klíče pro seřízení průhybu krku, klíčku k zámku pouzdra a záruční karty. Nástroj patří do kategorie označované semi - holow body (po našem nízkolubová). Pro stavbu byly použity vysoce kvalitní materiály (dle informací výrobce): Středový blok je vyrobený z javoru, dvě komory – Robert Godin je nazval křídly - jsou z topolu. Vrchní deska, opatřená dvěma „f" otvory, je masivní žíhaný javor kvality AAA. Krk je mahagonový, hmatník z palisandru je opatřený 24 (!!!) jumbo pražci. Struny (desítky od Godina) jsou vedeny skrz centrální blok, přes kobylku Schaller (kameny jsou posuvné kvůli seřízení oktáv) nad dvěma rozpínatelnými Godin Flat

Five humbuckery, přes umělohmotný nultý pražec do šesti uzavřených firemních mechanik. Pětipolohový nožový přepínač umožňuje přepínání nebo rozpínání snímačů – k zesílení nebo korekci jejich zvuku slouží dva otočné potenciometry: volume a tónová clona společné pro oba snímače. Na obvyklých místech jsou dvě rolny na popruh. Finální úpravu nazval výrobce jako lightburst – a je opravdu velmi elegantní. Krk je ke středovému bloku přichycen čtyřmi šrouby. Matice sloužící k seřízení průhybu krku je dostupná na hlavě kytary po odšroubování téměř zvonečkového krytu. Orientační značky jsou na čele hmatníku i na jeho hraně a svým vzhledem a umístěním podtrhují decentnost nástroje. Pan Godin se nezapomněl na kytaru hned dvakrát podepsat, a to na ozvučnou desku nad hmatník, a na hlavu nástroje. Řemeslně je kytara dobře zpracovaná, při pečlivé prohlídce jsem ale nalezl drobné kosmetické vady.

Hra 

Jako obvykle nejprve vyzkoušíme kytaru „nasucho", bez zapojení do zdroje zesílení. Nástroj je vyvážený, nikam se nepřevažuje, hra je bezproblémová v sedě i ve stoje. Krk je bezvadný, hned napoprvé mi padnul do levé ruky jako ulitý, umožňuje pohodlnou hru. I bez zapojení je na první poslech zřejmé, že kytara produkuje kvalitní, jasný tón s dlouhým sustainem. Je čas Godina zapojit – a následuje první překvapení, čekal jsem zvuk podobný Gibsonům, Ibanezám, či jiným podobným nástrojům. Ale všechno je jinak. Kytara hraje prostě po svém, a to považuji za velkou výhodu, je to prostě nástroj s vlastním „ksichtem", který si nehraje na napodobování. Ladění je v pořádku (i na oktávách), vše je od výrobce velmi dobře seřízeno, struny desítky jsou dle mého názoru na tento typ Godina „tak akorát". Kytara si velmi dobře rozuměla se všemi typy zesílení, které jsem měl k dispozici. Vyzkoušel jsem komba Epiphone, Laney, i akustický Behrinnger. Potenciometry dobře reagují a oba jsou dosažitelné malíčkem, stejně jako pětipolohový přepínač snímačů, který pracuje v následujícím režimu. Označíme-li jednotlivé cívky snímačů směrem od krku ke kobylce písmeny A, B, C, D (stejně jako v manuálu, který je dostupný na internetových stránkách pro model „X") a pozice přepínače 1-5, hrajeme takto:

  • Pozice 1 – A + B 
  • Pozice 2 – A 
  • Pozice 3 – A + B + C + D 
  • Pozice 4 – D 
  • Pozice 5 – C + D 

Máme k dispozici pět různých zvuků a stačí přitom jenom „hnout prstem". Humbuckery jsou výborné na blues a jazz, rozepnutí cívek obohacuje možnosti kytary a přidává nástroji další rozměr – lze se přiblížit například zvuku telecastra, ale to záleží na individuálním nastavení ovladačů na kytaře a na kombu. Já jsem použil svého osvědčeného Laneye EA 120, lampový předzesilovač Lamped 2L a byl jsem nadmíru spokojený, kytara hraje nádherně na čisté zvuky, kde produkuje teplý tón a dokáže i tence „zvonit". Použitím pastiček, či zkreslených kanálů lze dosáhnout kvalitního zkresleného zvuku, který lze bez problému použít snad ve všech žánrech s výjimkou operety a dechovky. Středový blok stoprocentně zabrání vzniku nechtěné zpětné vazby a to i při velkých hlasitostech. Lze hrát prsty, trsátkem, kombinovanou technikou, prstýnky, slidem i použít capodaster – všechny uvedené techniky jsem použil s úspěchem, při jejich změně je třeba citlivě pracovat s ovladačem volume.

Chcete-li opravdu čistý a jasný tón, kupte si Godina a dobré akustické kombo. Použil jsem akustický kanál Laneye i akustické kombo Behringer a výsledný zvuk naprosto předčil moje očekávání: krásný, pevný, nosný, čistý a vyvážený (jak by to asi hrálo s o deset tisíc dražším modelem vybaveným akustickým snímačem?). To samé platí o zvuku „električtějším" či zkresleném. Bez problémů jsem se s kytarou okamžitě „zkamarádil", zasloužený obdiv sklidila u kolegů ve zkušebně i na živých hraních od muzikantů i posluchačů, také s nahráváním (postaru na pásek i do PC) jsem byl spokojený.

Závěr

Hrajete jazzík, blues, rockovou klasiku nebo bigbít? Hledáte spolehlivý nástroj na živá vystoupení i do studia? Chcete inspirativní barvu zvuku? Pak by mohl být Godin Flat Five nástrojem „první volby". Za hodně peněz obdržíte také hodně muziky. Odměnou vám bude kvalitní a nekompromisní tón, který vaší hru posune zase kousek výš. Kytara poskytuje maximální hráčský komfort – jen na ty 24 pražce si budete muset zvyknout…. A v neposlední řadě: Je opravdu hezká!!!