KORG microKORG XL+

Synthesizer
Výrobce: 
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
12 630,00 Kč
Korg microKORG XL+

Je to už deset let, kdy se na trhu poprvé objevil Korg MicroKorg, úspěšný nástupce virtuálního analogu Korg MS2000. Výrobci se podařilo najít mezeru na trhu, poskytnout uživatelům za přijatelnou cenu dobře znějící nástroj s jednoduchým ovládáním a arpeggiatorem v přitažlivém retro Vintage stylu. I díky svým rozměrům a především ceně si získal mnoho fanoušků. Aby ne – fun faktor v tomto případě opravdu funguje. Nyní po více než 10 letech Korg přichází s modelem XL+. Co nám tato verze může nabídnout? To se dočtete v následující recenzi.

Barevné výročí

Firma Korg má vždy co nabídnout, stará se o potřeby uživatelů a vždy je překvapí nějakou zajímavou inovací. Její výrobní program pokrývá celé spektrum nástrojů od efektů, frázových sekvencerů, přes virtuální synthesizery, až k vlajkovým lodím, jako je Korg Kronos. Kromě firmy Moog, u které jsem za poslední dva roky zaznamenal neuvěřitelný posun v marketingu, neznám jiného výrobce, který by v oblasti hudebních nástrojů dokázal neustále držet své zákazníky ve střehu a pěkně si je hýčkat. Máme tady 10. výročí narození MicroKorgu a Korg na něj reaguje hned třemi barevnými provedeními, které vás určitě zaujmou. Kromě černo-černé verze, která boří zažitou hranici hry na bílých a černých klapkách, přichází v limitované edici také s červeno-černou variantou, jíž ocení především fetish performeři na svých vystoupeních. My se drželi více při zemi a otestovali jsme verzi s klasickou černobílou klávesnicí, jak jsme na ni od malička zvyklí. Oproti verzi XL je čelní panel celý černý a taky se můžeme těšit na novou zvukovou banku. Styly Techno/Trance, House/Disco a DnB/Electronica byly vyměněny za Dance, Dubstep a Electronica.

Provedení nástroje

V prvé řadě je třeba zmínit, že XL řada na rozdíl od funky retro nástroje má spíše blíž ke koženkovému Fenderu. A to sice v oblých křivkách, ovládacích prvcích a popiscích. Plast je plast, to MicroKorgu nejde odepřít. Na druhou stranu váha nástroje, nedosahující ani 2 kg, hraje v jeho prospěch. Čelní panel je vyrobený z tmavého leštěného hliníku. Ten je připevněn nerezovými šroubky. Knoby, stejně jako enkodéry, jsou vyrobené z černého plastu a mají příjemný odpor. V kontrastu k nim oku lahodí oranžový display s jemnou grafikou, jenž zobrazuje vše potřebné, co ke své práci na pódiu budete potřebovat. Líbí se mi provedení přepínače oktáv, jenž dvěma polohami přepíná v rozsahu 6 oktáv. O aktuálním stavu na pomyslné klavírní klaviatuře informuje barva diod UP/DOWN. Na MicroKorgu dále najdete knoby pro nastavení hlasitosti a tempa, modulační matrici pro změnu parametrů zvuku, modulační kolečka pro ohýbání tónu a XLR konektor pro připojení mikrofonu na husí krk. Ten je součástí balení, takže vám nic nebrání pustit se do zpěvových linek ve stylu Electro Boogie. Klávesy mají menší rozměry, než je obvyklé, je jich 37, jsou bez aftertouche, ale dá se na ně zvyknout. Dokonce i s dynamikou to není tak zlé. Ta celkem citlivě reaguje podle síly úhozu. Zadní strana nabízí dvojici MIDI, USB konektor, stereo výstup, výstup na sluchátka, vstupní konektor pro přívod signálu po lince či mikrofonu. K výběru použijete přepínač, umístěný napravo od potenciometru pro na-stavení vstupní hlasitosti. MicroKorg XL+ je napájen 9V adaptérem, a nebo šesticí LR6 baterií (klasické tužky). Součástí balení je překvapivě i český manuál, seznamování se s nástrojem tak půjde rychleji.

Jak je program organizován

Jak jste asi poznali z názvu odstavce, hned se nechávám inspirovat důležitou kapitolou manuálu, u které bychom se měli na chvíli zastavit a podívat se na nástroj více zblízka, což oceníte, jakmile začnete vytvářet vlastní zvuky. MicroKorg XL+ je klasický subtraktivní synthesizer. Dva oscilátory, generátor šumu, dva filtry, dva nízkofrekvenční oscilátory, tři obálky… Jak je vidět, za těch deset let se toho moc nezměnilo. Oscilátor1 nabízí výběr ze sedmi algoritmů. Je tu pila, obdélník, trojúhelník, sinusovka, ale také formantový průběh, šum a výběr ze vzorků samplů PCM /DWGS. Místo oscilátoru1 lze použít signál přivedený na vstup. Druhý oscilátor nabízí čtyři průběhy, pilu, obdélník, trojúhelník a sinusovku. Může však být sesynchronizován k oscilátoru1, nechybí ani RING modulace. Ke zvukům oscilátorů můžete přimíchat šum a upravit PUNCH LEVEL, který přidává zvuku úderný attack. Následuje sekce filtrů. Ty jsou také dva a můžete je zapojit mezi sebou buď do série, paralelně, využít jenom jeden z nich a nebo použít indivi-duální mód (filtr1 se aplikuje na oscilátor1, filtr2 na oscilátor2 spolu se šumovým generátorem). Nabízejí se tři typy filtrů, a to jmenovitě 12/24 dB/oct Low Pass, 12 dB/oct Hi Pass a 6 dB/oct Band Pass. K úpravě zvuku v čase využijete ADSR obálky. Ty jsou celkem tři: hlasitostní, pro změnu průběhu filtru, a třetí, volně přiřaditelná, kterou použijete jako modulační zdroj. Pokud vám stále charakter zvuku připadá nevýrazný, můžete jej zvýraznit funkcí DRIVE/WAVE SHAPE, dodávající zvuku zkreslení, a to nejen pomocí distortionu, ale i decimátoru, suboscilátoru a dalšími průběhy. Pokud chcete zvuk více ztučnit, použijete parametr UNISON. Poslední neodděli-telnou sekcí jsou LFO nízkofrekvenční oscilátory, nabízející průběhy pila, obdélník, trojúhelník, Sample&Hold a Random. Ty mohou být synchronizovány na BPM, a nebo spouštěny stiskem klávesy. Kdo se trochu vyzná, možná už rozpoznal MMT architekturu Korgu Radias. Ano, vše je téměř 1:1, a proč by taky ne, když se Radiasu tato syntéza opravdu povedla. 

Virtual Patch

Pokud máte vše nastavené, je třeba zvuk ještě patřičně oživit. K tomu dopomůže matrice VIRTUAL PATCH s osmi různými zdroji, které můžete aplikovat až na 40 parametrů synthe- sizeru. Hloubku ovlivníte knobem INTENSITY. Jako zdroj modulace mohou být použity obálky, LFO, velocity, pitchband, modulační kolečko a další. Není problém tak nastavit modulační kolečko na rychlost LFO. To sice nebylo moc originální, ale lze nastavit třeba i obálku3 na rozladění druhého oscilátoru a dostanete se tak k charakteru ve stylu dubstepu. Práce s modulační matricí už jednoduší být nemohla, pokud znáte alespoň trochu princip syntézy, požadovaný zvuk máte rychle vytvořený, v opačném případě vám experimentováním mohou vzniknout zajímavé zvukové kousky.

Efektová jednotka

Pokud jste rozpohybovali zvuk „k obrazu svému“, je třeba ho ještě okořenit pomocí efektů dvoucestné efektové jednotky. Ta nabízí celkem 17 druhů efektů, rozdělených na dynamické efekty (EQ, kompresory, distortion, decimator a další), delaye a modulační efekty (chorus, vibrato, flanger a podobně). Efekty nabízejí přístup k mnoha parametrům a umožňují tak poměrně rozsáhlou editaci. Oblíbil jsem si především delaye, phaser a grain shifter. Abychom na nic nezapomněli, na celkový zvuk můžete ještě aplikovat dvoupásmový equalizer. 

Multitimbrál mód a arpeggiator 

Tím jsme základní možnosti zvuku vyčerpali. Korg MicroKorg XL+ však umí přehrávat až dva zvuky najednou. Záleží na vás, jestli je chcete vrstvit na sebe, rozdělit do zón na klaviatuře pomocí SPLIT klávesy, a nebo použít v režimu MULTI, kdy každý zvuk vysílá na jiném MIDI kanálu. Je třeba jen počítat s omezenou polyfonií 8 hlasů. Pokud jste s výsledkem spokojeni, můžete si výsledný zvuk přehrát i po-mocí propracovaného arpeggiatoru. Ten nabízí hned několik průběhů, nahoru, dolů, nahorudolů, nahoru-dolů s opakováním nejnižších a nejvyšších not, náhodné opakování a hraní v akordech. U Arpeggiatoru lze měnit rozsah oktáv, po kterých bude sekvence hrát, časování, synchronizaci s tempem, parametr GATE TIME pro zkrácení decaye a tím dosažení sekavých průběhů, shufflování zvuku pomocí parametru SWING, přehrávání arpeggiatoru i bez nutnosti držet klávesu, a v poslední řadě i možnost nastavení délky kroků v sekvenci. Arpe-ggiator je jednoduchý, díky dobře zvoleným presetům, které jsou pro každý zvuk jiné, vás okamžitě inspiruje ke hře.

Vocoder

Další neoddělitelnou částí MicroKorgu je proslulý Vocoder, opět vycházející z Radiasu, o němž se říká, že patří k těm z nejlepších. Samozřejmě ho nemůžeme srovnávat s analogovou legendou Roland VP-330, má však 16 pásem, tvořených BP filtry s envelope followery, zpracovávající celé kmitočtové spektrum a umožňující tak dramaticky ovlivnit zvukové zabarvení hlasu. Navíc s nastavením příslušného pásma ve stereu. Princip vocoderu spočívá v tom, že nosný zvuk (Carrier), což může být v našem případě zvuk ze synthesizerové části, je modulován druhým signálem (Modulator), zvukem z linky nebo mikrofonu. V případě použití hlasu jako modulátoru vzniká charakteristický robotický zvuk. S vocoderem však můžete experimentovat, pokud na vstup MicroKorgu XL+ přivedete jakýkoliv jiný signál. 

Live performance

Práce s MicroKorgem XL+ už nemohla být jednoduší, a tak je nástroj pro živé hraní jak stvořený. Levým velkým encoderem vybíráte zvukovou banku, pravým patřičný preset. Zvukové banky jsou už od prvního příchodu MicroKorgu koncipovány podle hudebních stylů. Pro každý styl je k dispozici 2x 8 presetů, pro přechod mezi bankami použijete přepínač BANK PRESET. Z panelu se tak dostanete ke 128 zvukům. K rychlé editaci je k dispozici modulační matrice v pravé části ovládacího panelu. Horním knobem, který má funkci přepínače, volíte, zdali chcete editovat filtr, obálku, efekt nebo arpeggiator. Třemi dolními knoby pak příslušné parametry podle uvedené tabulky. Poslední mód FULL EDIT nabízí kompletní editaci zvuku. První knob vybírá skupinu editace, druhý příslušný parametr a třetí mění hodnotu. Vzhledem k tomu, že stránek a parametrů je v nabídce poměrně dost a knoby jsou citlivé, nalistovat požadovaný parametr je někdy trochu náročné. Tlačítky pod displayem lze aktivovat arpeggiator, vocoder nebo editovaný zvuk uložit. 

MicroKORG XL+ Sound Editor

Pokud se chcete pustit do hlubší editace zvuku, doporučuji si nainstalovat MicroKorg XL+ Sound Editor. Ten je dostupný jak pro PC, tak MAC. Po nainstalování se automaticky načtou zvuky z nástroje a vy získáváte okamžitou vizuální kontrolu nad všemi parametry. Vzhled editoru vychází z osvědčené verze pro Korg R3 nebo pro Radias, jen má jinou barvu a lépe provedené stínování. Jeho velkou výhodou je, že lze nastavení zvuku 1 pomocí drag-and-drop aplikovat na zvuk 2, a nebo otevřít jiný preset, a z něj si přetáhnout zvuk do vámi editovaného presetu. Je to rychlé a velmi dobře použitelné. Pokud dáváte přednost experimentování, můžete použít funkci RANDO- MIZE a dosáhnout tak zajímavých výsledků. Editor také umožní přístup ke všem presetům.

Závěr

Znáte nějaký synthesizer, jenž se téměř v nezměněné podobě vyrábí přes deset let a jehož výsledky z prodeje nejsou v červených číslech? Korgu MicroKorgu se to stále daří. Jeho výborně navržený MMT zvukový engine, vycházející z vlajkového VA synthesizeru Radiasu, stále poskytuje i po deseti letech moderní taneční „trendy“ elektronický zvuk s přímou a rychlou editací, a to jak přímo z panelu, tak i pomocí přehledného editoru. Pokud zrovna nemáte ambice na zvukový design k Oblivionu2 a spíše se orientujete na rychlý přístup k hotovým kvalitním zvukům, jež si případně doopravíte, a hledáte malý, lehký a laciný nástroj, který však nezní lacině, bude pro vás Korg MicroKorg XL+ správnou volbou a věřím, že vás bude bavit. Jediný neduh, který bych mu vytkl, je jeho polyfonie a absence aftertouche. Ale s tím se už nedá nic dělat. Pokud už jste se rozhodli, tak si ale určitě pospěšte. Speciální barevné edice nebudou na trhu dlouho.

 

Korg microKORG XL+
Korg microKORG XL+
Korg microKORG XL+
Korg microKORG XL+
Korg microKORG XL+
Korg microKORG XL+
microKORG XL+ Editor – nastavení vocoderu
Korg microKORG XL+
microKORG XL+ Editor – správa presetů