Svět se opravdu totálně globalizuje. Pohlcuje nás vlna world-music, muzikanti cestují po celém světě posbírat nápady, hlavní města východní Evropy se hemží všemi barvami pleti, I my máme americké bary, čínské restaurace a všechno co si umíme představit.
... A taky Švédské zesilovače.
V dobách hluboké totality používali muzikanti jako výraz absolutního opovržení nad špatně hrající jazzovou kapelou: "Tyhle hrajou opravdu Švédsky". No a právě švédsky hrají zesilovače značky EBS. Jenže v tomto případě (zcela v souladu s totální proměnou světa) hrají skvěle. Když si otevřete webové stránky této firmy, zjistíte že několik světových basistů používá právě tyto aparáty. Marcus Miller (hrál na EBS I v Praze), Richard Bona, Stanley Clarke, Dough Wimbish. To zní docela dobře. Ne?
Popis a konstrukce
EBS – 150 Drome, je nejmenší kombo které firma nabízí. Je opravdu lehké (17 kg) a opravdu malé. Povrch zesilovače je potažen odolnou černou látkou, která je dnes standardem při řešení povrchové úpravy zesilovačů. Panel s ovládacími prvky má decentní, modro-černo-bílou barevnou kombinaci a působí příjemně. Je velmi přehledný pro intuitivní používání. Zadní panel je ještě přehlednější a pro absolutně bezproblémovou orientaci má každý prvek svůj podrobný popis. Takový detailní postřeh: číslice označující pořadí přepínátek u DIP switche jsou vzhůru nohama, takže se dají pohodlně číst i když je chcete přepínat při hraní, tzn. nemusíte obejít zesilovač k jeho zadní straně.
Drome je mosfetové kombo s basovým reproduktorem (12 nebo 15 palců) a jedním tweetrem. Výbava aparátu neobsahuje ventilátor, ale používá SCS cooling system (tiche chlazení). Tato konstrukce je dobrá například pro použití ve studiu, kde jsem kombo také testoval. Zesilovač využívá celou řadu technických vychytávek, které z něj dělají takový malý hi-end mezi basovými komby.
Zvuk a manipulace
Ovládání zesilovače je opravdu jednoduché. Je dobré při prvním použití vypnout ekvalizaci tlačítkem Filter Bypass a zjistit jak hraje Váš nástroj bez použití korekcí. Pokud nejste spokojeni, zapnete korekční obvody a můžete pracovat detailněji. K dispozici jsou basy, výšky, parametrické středy a bright. Tímto knoflíkem se přidávají, nebo ubírají vyšší harmonické. Tón lze dobře zjasnit či odstranit vazbu na výškách, to pro případ, že používáte kontrabas nebo akustickou baskytaru. Jeho zesilováním nepřidáváte šum do výškového reproduktoru. Středy, jak už bylo zmíněno jsou parametrické, od 50 Hz do 3 kHz, a v minimální poloze knoflíku Middle pracují jako notch filtr, což je jak známo filtr s velmi úzkou šířkou pásma Q, vhodný pro odstranění konkrétní nežádoucí frekvence. Pro milovníky elektronek je na předním panelu tlačítko Character, kterým aktivujete, či naopak vypnete jejich simulaci. Mně osobně se zdá lepší zvuk bez tohoto efektu.
Vzhledem ke speciální konstrukci basového reproduktoru (jak uvádí firma) a dobrému basovému filtru, lze hrát subbasovým tónem a zní to opravdu dobře. Nastavil jsem si svou baskytaru Warwick na maximální bas a i při relativně vysoké hlasitosti byl zvuk basový a nezkreslený. Kombo je malé a pravděpodobně není určeno pro veliké sály (neměl jsem možnost si ho vyzkoušet na větším jevišti), ale na základě mých zkušeností jsem si jist, že v klubech a ve studiu bude hrát skvěle. Zkreslení lze ohlídat vestavěným compressor/limiterem. Led dioda signalizuje, kdy comprese nebo limitace zabírá. Nezdá se mi ideální, že není k dispozici tlačítko pro zapnutí nebo vypnutí dynamické úpravy, protože nelze zachovat jedno nastavení bez změny polohy knoflíku.
Stejný nedostatek spatřuji i v absenci Mute tlačítka. Pro případ, že chcete ladit nebo odejít z jeviště je nutné měnit volume nebo gain, což v této cenové kategorii není opravdu dobré. Pokud korekce aparátu dobře nastavíte, je jeho zvuk opravdu jasný, s hutným basem a nepůsobí chudě nebo nepříjemně středově. Zní jako o trochu větší kombo.
Zadní panel má všechny atributy dobrého zesilovače: vstup a výstup pro efekty, line out jack, balancovaný XLR (cannon) konektor, specialní LO-Z input pro nízkoimpendanční přístroje (vysílačky, některé rakové stroje), výstup pro ladičku, a DIP switch pro další funkce.
Vychytávky
Zcela jistě mezi ně patří 8 mikropřepínačů, jimiž můžete zapínat nebo vypínat různé funkce. Jmenujme odzemnění nebo naopak přizemnění symetrického výstupu, využítí speciálního obvodu který posílá do výstupní linky upravený signál tak, že zní jako v sále - vlastně je to taková repro simulace, kterých je dnes plno. Další switche vám určí, zda-li chcete mít loop mode pro efekty sériový nebo paralelní, nebo jestli chcete využít jednu velmi dobrou finesku, a tou je fantom pro napájení aktivní basy nebo efektů. Zde jsou mé poznatky pouze vyčtené, protože například pro napájení basy musíte vyndat baterii, spojit + a – v bateriovém konektoru a použít jinou šňůru. To se mi nechtělo, ale kdo to má zájem, může tohoto fíglu využít. Nemusí se potom starat o baterky. Další možností, která je podle mně opravdu skvělá, je možnost přivést do komba jiný stereo signál (odposlech na jevišti, nebo nahrávku doma při cvičení) - což není až tak neobvyklé - a následně z něj vyfiltrovat basu. Je to opravdu dobrá finta. DIP switchem si můžete určit dvě úrovně odstranění basů z nahrávky. Důležité je, že tento odposlechový signál můžete poslat kamkoliv po line output, ale v balancovaném XLR výstupu není.
Závěr
Kombíčko EBS Drome 150 je opravdu dokonalý výrobek s vynikajícím technickým vybavením dobrým zvukem a příjemným designem. Je lehké a malé, takže se dobře transportuje. Osobně mne mrzí jen chybějící tlačítka pro on/off comresoru a hlavně Mute výstupu. Velmi by zpříjemnily a zjednodušily i tak pohodovou obsluhu. Potvrzuje, že EBS má dobré firemní jméno zcela oprávněně. Nevím jak se vyjádřit k ceně. Na Hi- End mezi basovými komby je cena 39 990,- docela v pohodě. Pro muzikanty v klubech nebo popíkové hráče s dobrým PA ideální. Jako druhé kombo (muzikanti mívají dvě komba, já ne) je to možná trochu víc, ale stojí to za to. Na svých oblíbených web stránkách www.harmony-central.com jsem jiný nezávislý test nenašel. Firma však uvádí samé dobré reference. Jak jinak.