V době komplexních zařízení, kdy vše je integrováno ve všem, přichází jakoby proti proudu firma dbx s nenápadným, zdánlivě specializovaným a jednoúčelovým zařízením.
Je tomu opravdu tak, anebo zdání klame?
Dnes před vámi leží mikrofonní elektronkový předzesilovač. Co je mikrofon už asi každý ví, neboť to kdysi výstižně vysvětlil pan Luděk Sobota, když tvrdil, že mikrofon je mikrofon proto, že MY do něj KROFEME. Ale nedivil bych se, že se jeden zeptá, co že to je předzesilovač? A co elektronkový, zeptá se druhý? Třetí se pro jistotu vůbec neptá. Sebere se a jde na pivo.
Pojďme si tedy tyto, pro někoho naprosto cizí, pro jiného zcela jasné, každopádně velmi frekventované pojmy přiblížit. Samozřejmě smířeni s vědomím, že problému znalí ostřílení kozáci těch několik následujících řádků laického opakování (jež je konec konců matkou moudrosti) přeskočí.
Microphone Preamp
Mikrofon, zařízení to pradávné, vydává odjakživa slaboučký signál, který je třeba před dalším zpracováním řádně zesílit. Aby nebyl tolik náchylný k brumům, šumům a jiné elektromagnetické havěti. A také proto, že ostatní zvuková zařízení - mixpulty, efekty, magnetofony - pracují s linkovým signálem. Mikrofonní předzesilovač je právě to zařízení, které převádí mikrofonní signál na signál linkový. A za to mu patří samozřejmě dík.
Tube
A co ta elektronka? K zesílení signálu se dnes velmi hojně používají tranzistory, respektive zesilovače na tranzistorech postavené. K elektronkám se někteří výrobci vracejí pro jejich specifické vlastnosti - ne jen proto, že krásně světélkují. Signál prošedší elektronkou je ve srovnání s tranzistorem měkčí, kulatější, teplejší prostě lidštější. Elektronka v čemkoliv je dnes znakem jisté výjimečnosti či vyšší kvality a nejinak je tomu v případě Mini-Pre.
Lampu v domě?
Proč bych si měl zrovna já pořizovat mikrofonní lampový předzesilovač? Vždyť náš mixpult má mikrofonních vstupů dost, moje zvuková karta u počítače také. No ano, ale co když jste zpěvákem a chcete přímo na pódiu používat nějaké krabičky, třeba „flendžr, bustr anebo kompresor“? Všechny tyto efekty ale pracují s linkovým signálem. A ten z mikrofonu nedostanete, ani kdybyste jej na kolenou prosili. Aha! Potřebujete mikrofonní předzesilovač! Takže šup, vše zapojíte, a je to. Vše funguje jak má (tedy při troše štěstí), dokonce i kompresor, i když nemá zrovna svůj den, stlačuje.
Nyní jste ve svém malém domácím studiu. Máte sice předzesilovače přímo na kartě, ale jsou opravdu dobré? Neleze vám z mikrofonů poněkud sterilní zvuk? Splní vaše profesionální nároky? Řeknu vám, jsou situace kdy elektronku s její měkkostí ničím nenahradíte, a když se odvážíte a rozeberete zvukovou kartu, nepochybně zjistíte, že tam není ani jedna. No a co když dokoupíte kondenzátorový mikrofon, který potřebuje fantomové napájení. To je situace, že?
Mini-Pre
Z uvedených příkladů je jasné, že Mini-Pre firmy dbx své místo na trhu určitě má. Je to malé (13 x 13 x 4 cm) kompaktní zařízeníčko v bytelné stříbřité kovové krabičce. Nemusíte se bát, že se na pódiu rozšlápne, nemusíte se bát, že zítra přestane fungovat. Ovládacích prvků poskromnu, ale žádný nechybí. Vstupní citlivost i výstupní úroveň signálu jsou velmi jemně nastavitelné, což zvyšuje flexibilitu zařízení. Mini-Pre se honosí ziskem 60 dB na vstupu a až + 10 dB na výstupu. Vypínač pro fantomové napájení kondenzátorových mikrofonů, útlum 20 dB pro použití se zařízením s linkovým výstupem a přepínač polarity signálu. Ten využijete hlavně ve studiu, když jsou mikrofony v protifázi. Hádám, že v dbx nezapomněli na nic.
Profesionální produkt?
Když to všechno zapnete a zapojíte, samozřejmě zjistíte, že elektronka svítí (což je nejdůležitější) a vše funguje perfektně. Nic ani v náznaku nešumí, knoflíky plynule zesilují bez škrábání, přepínače přepínají jak mají. Přišel, zapojil, zvítězil. A tak to má u profesionálního zařízení být.
Ve studiu se naplno projeví přítomnost ručně vybírané vakuové elektronky Sovtek 12AX7AW. Zvuk je plnější, nemá tak ostré hrany a hlavně - zvuk je vyrovnanější, příjemnější. Čím lepší mikrofon do něj zapojíte, tím větší rozdíl uslyšíte.
A nyní přichází na řadu překvapení. Mini-Pre má dva vstupy a dva výstupy. První vstup je klasický XLR pro mikrofon. Druhý vstup je 1/4" nesymetrický jack. Linkovým vstupem připojíte kupříkladu kytaru a získáte symetrický výstup - a ejhle, D.I. BOX s nastavitelnou citlivostí a výstupní úrovní. Ten se hodí všude. A když se ještě dozvíte, že Mini-Pre má dva symetrické výstupy, tak je jasné, že slabší povahy si jdou měnit prádlo. Už je toho na ně moc. Jeden výstup je XLR a druhý 1/4" jack TRS. Připraven na vše.
Sláva vítězům
Buď připraven, vždy připraven, znělo pionýrskými tábory z úst tisícihlavého davu. Ale jen málokterý budoucí svazák tomuto heslu dostál. dbx Mini-Pre by dostal svazácký průkaz bez zkoušek a zaplacených příspěvků. On je opravdu vždy a na vše připraven. Profík, který plní to co má. A dělá to výborně.