Steinberg neustoupil z vytyčené cesty zvukové postprodukce a verzi od verze Nuendo zdokonaluje tak, aby efektivně sloužilo zvukovým mistrům u filmu či zvukařům pro záznam živých koncertů. Ne, že by se některé vlastnosti obou programů nepřekrývaly, ale jde spíš o celkovou koncepci každého z nich, jejich vybavení, funkce atd. Stránky výrobce uvádějí, že v páté verzi se jedná zatím o největší update, takže se dnes podíváme, co všechno přináší. Předesílám, že zdaleka nepokryjeme všechny novinky a funkce, kterými tato obsáhlá vlajková loď oplývá.
K testování jsem dostal 400 hodinovou trialovou verzi, kterou jsem oživil pomocí Elicenser programu (ten jsem si stáhl z internetu ze stránek www.elicenser.net) a modrého Steinberg USB klíče. Program je podporován oběma platformami, tedy jak Windows, tak i Mac, s 64 bitovou podporou. Nuendo umí adresovat až 1 terabite paměti RAM. Samozřejmostí je podpora pro vícejádrové procesory. 400hodinová verze, kde se čas odečítá jen když máte program spuštěný, je mi sympatičtějším řešením, než klasická 30denní trial verze, která se „odpočítává“, i když program nepoužíváte.
Nuendo se chlubí rychlým startem - program nastartuje do jedné minuty. Během této doby načte všechny efekty, stopy a sběrnice. Aktivaci nahrávání u více stop můžete označit pomocí jedné klávesové zkratky, což se u velkých pro-jektů o třiceti a více stopách určitě vyplatí. Oceníte to hlavně při live recordingu v terénu, kde není času nazbyt. Co se týká vizuální stránky, tak program má slušivý decentní šedý design, tak aby co nejméně unavoval zrak při celodenní práci. Jak je u firmy Steinberg dobrým zvykem, softwarová grafika citlivě reaguje na pohyb myši u každého virtuálního potenciometru či faderu.
Organizace Nuenda
Nuendo jsem si roztáhl přes oba monitory tak, abych si na jednom otevřel session se stopami, a na druhém mix s pluginami a video playerem. Video má kompletně přepracovaný engine, který umožňuje plynulé srubbování a můžete pro něj připojit externí monitor přes firewire rozhraní. Tak vám zbude spousta pracovní plochy pro pluginy, mixer, virtuální instrumenty aj. Srubbování funguje perfektně hladce i při vyšším rozlišení videa (HD) a větším zatížení procesoru, jak jsem si ověřil při otáčení srubbovacím kolečkem na mém kontroleru Tranzport od Frontier design. Okna Nuenda si samozřejmě můžete uživatelsky upravit tak, aby rozložení pracovní plochy vyhovovalo právě vašemu stylu práce. Velice užitečná je lišta Devices, kterou jsem si umístil do levého rohu pomocného monitoru. Přes tuto lištu se rychle dostanete, třeba k VST nástrojům, k mixeru, video playeru atd. Standardem (jako u ostatních DAW) je i pohyblivý panel transport. Pro zobrazení a organizaci složek v projektu má Nuendo svůj Pool, který najdete pod menu Project. Zde najdete všechny složky, které jsou použity v projektu - audio stopy, videa, clip packages. Tyto složky můžete přetáhnout do kteréhokoliv místa v projektu jednoduše přímo z Poolu.
Správce souborů Media Bay je také nově zrekonstruovaný, je mnohem víc přehlednější a slouží pro organizaci a preview importovaných souborů do projektu Nuenda. Může se jednat o zvukové soubory, presety, clip packges, MIDI soubory, videa atd. Zde můžete složky organizovat-indexovat i pomocí tagů, což jistě pomůže urychlit práci pokud máte knihovny zvuků na více hard discích. V Media bay můžete označit přímo určitou část zvuku, který potom jednoduše přetáhnete do projektu.
Novinkou je, že mixer zobrazuje zvukovou vlnu v reálném čase i na každém faderu. Jde o tzv. Wave metry. Je to velice zajímavý a celkem pozitivně působící prvek při mixáži. Otázkou je, jak tato grafická vychytávka zatěžuje výkon programu. Mix je takové srdce Nuenda, nově umožňuje i posílání jedné stopy-kanálu do více zdrojů, následnou automatizaci tohoto procesu, a až 8 monitorovacích cest. Tuto funkci uvítají hlavně zvukoví mistři u filmu, kteří mají sekce mixu rozdělené do podskupin (stems). Rozdělení je většinou následující - dialogy, ruchy, atmosféry, hudba. (Tuto funkci aktivujete pomocí tlačítka Multiple monitor sources.)
Automatizace programu je také kompletně přepracovaná, Nuendo umí uchovat více automatizačních křivek, které se zobrazují pomocí přehledného stromu a následně si potom můžete vybrat jednu, která vám nejvíce vyhovuje pro váš účel. Samozřejmostí je synchronizace externích audio zařízení do projektu Nuenda. Z pátého updatu Nuenda je prostě cítit důraz na detail, na komfort při práci a multifunkčnost. Nicméně to pořád ještě není vše. Pojďme dále…
Práce v Nuendu
Nuendo se chlubí detailní editací, což je vzhledem ke svému zaměření (film a TV) pochopitelně zásadní věc. Přiznám se, že pro svou intuitivnost jsem spíše zastáncem amerických programů než německých, proto jsem byl zvědav, jak se bude v Nuendu ze zvukovou vlnou pracovat. Hned z kraje nemohu opomenout výborné nestandardní fady – strmost křivky fadu si můžete totiž uživatelsky vytvořit a u crossfadů můžete tvořit i asymetrické crossfady. Sample (wave) editor Nuenda je výborně propracovaný se smyslem pro detail. Najdete zde možnost warpingu, nebo vyhledání hit pointu v audio vlně, pitch a timestretch editor, efektování pomocí plugin, vytvoření MIDI z audia, vytváření groovu či quantizing. Snad všechny věci, co se dají v současné době s audio vlnou dělat. Další silnou zbraní jsou marker stopy. Je to velice užitečná věc třeba pro dabbing, kde můžete pro každého herce podle time codu udělat speciální marker stopy a potom se již pohybovat přímo po nich, což vám ušetří spoustu času. Máte možnost využít až dvanácti marker stop. Důležité je, že každému markeru můžete přiřadit více atributů, podle kterých se potom v projektu orientujete. Pomocí lane tracks můžete do jedné stopy nahrát více verzí - taků, a potom následně vybrat ten, který nejvíce vyhovuje dané situaci. Velké využití může mít tato funkce samozřejmě i v hudební produkci.
Live sound recordning je další dovedností, kterou Nuendo zaštiťuje. Jak jsem již zmiňoval, rychlý start programu a rychlé označení všech stop pro nahrávání je určitě důležitá věc pro urychlení nahrávacího procesu v terénu.
Nuendo nově zobrazuje, kolik místa - času vám ještě zbývá na hard disku. Pro záznam například festivalů, kde máte za úkol nahrát více umělců, je také výbornou věcí, že marker stopy vám umožňují mít v jednom sessionu kompletně jiné nastavení pro každého z nich. Pomocí nahraného záznamu potom můžete následně provádět i zvukovou zkoušku funkčnosti všech cest v řetězci. Je zde i taková užitečná drobnost, jako lock record, abyste si během záznamu nechtěně nevypnuli nahrávání. Dalším bezpečnostním opatřením je automatické zálohování nahrávaného materiálu.
Clip packages Nuenda jsou vlastně takové zvukové kontejnery, které obsahují již sestříhané, efektované či automatizované zvuky, které použijete v jedné scéně a potřebujete je použít potom v jiné scéně ve stejné podobě. Zvuky označíte a vyexportujete do Clip package a následně můžete tuto zvukovou montáž použít kdekoliv v projektu, nebo ji dokonce použít i v jiném projektu pomocí Media bay. Tato funkce se dá použít i pro hudební účely (když si například vytvoříte nějakou bicí koláž z několika smyček, tak ji následně můžete použít v jakémkoliv budoucím sessionu).
Nuendo má i sofistikovaný multitrack audio warping bez toho, aby degradoval zvukovou kvalitu materiálu. Toto se vám bude hodit, když budete potřebovat přesný synchron s obrazem v určitém časovém bodě, v tzv. hit pointu.
Program vám ožije pod rukama ve spojení s Euphonix konzolí, které jsou dnes již součástí Avidu. Ať už je to kompaktní MC Pro nebo S5 Fusion. Ve spojení s těmito zbraněmi získáte skutečně kompaktní systém pro jakoukoliv stu-diovou práci. Výborné je, že Nuendo podporuje i menší kontrolery, jako je třeba můj motorizovaný BCF 2000 od Behringer nebo bezdrátový kontrolér Tranzport od Frontier design. Na oba jsem na stránkách výrobců našel funkční drivery pro Windows 7. Mně se celkem hodně zamlouvá malý kontroler přímo od firmy Steinberg Cs1, který má sice jen jeden fader, ale pro terénní nahrávání s laptopem úplně postačí.
Výbava programu
Program obsahuje vše, co byste jako potencionální filmový mistr zvuku mohli potřebovat. Od kvalitního ekvalizéru a kompresoru přes deesser, až po věrné prostorové zpracování s convolution Reverbem Reverence. Navíc všechny pluginy mají podporu surroundu – prostorového zvuku, což je pro toto odvětví také zcela nezbytné. Většina pluginů je postavena na technologii VST 3. Pokud byste zatoužili po rozšíření arzenálu virtuálních nástrojů, tak si od výrobce můžete dokoupit Nuendo expansion kit, ve kterém je spousta dalších nástrojů určených především pro produkci hudby. Expansion kit jsme pro recenzi nedostali, ale když jsem se díval na stránky výrobce (www.steinberg.net), obsah zněl více než zajímavě, pro elektronickou produkci kompletně. I z tohoto kroku je patrná orientace Nuenda: je určené především pro postprodukci zvuku pro vizuální média. Je fajn, že možnost upgradu NEK existuje. Pokud bych se měl pozastavit u některých VST pluginů, tak to jistě bude Amp Rack, který je již součástí programu. Obsahuje kvalitní amp modeling známých aparátů. Pro své potřeby používám Guitar rig od Native instruments, takže jsem byl příjemně překvapen některými presety a zvuky v Amp racku, které v Rigu nemám. (Například Carlos 70s se zvukem Santany, jako vystřižený ze songu Black magic woman). Presety Amp racku jsou přehlídkou všech standartních hudebních stylů, takže zde najdete jak hutné metalové zvuky, tak i kulaté zvuky pro jazzovou lubovku.
Kapitolou samou pro sebe je convolution reverb Reverence. Plugin obsahuje spoustu použitelných presetů, které využijete například v dabbingu. Najdete zde všechny možné druhy prostorů - od kostelních chrámů, až po industriální chodby či dokonce japonský koncertní sál. Každý preset je opatřen ilustrativní fotografii daného prostoru, což na mě působí velice příjemným dojmem. Důležitý je samozřejmě přirozený zvuk prostorů, který tento plugin modeluje. Podobně řešený convolution reverb mám v novém updatu Arie playeru od Gary Garritana. Do Reverence reverbu můžete dokonce i načítat i své uživatelské impulsy, což je jistě výzva pro každého kreativního zvukaře.
Nuendo obsahuje samozřejmě spoustu dalších zajímavých pluginů. Na popsání všech by prostor určený pro recenzi jistě nestačil, proto dále zmiňuji jen ty, které mě osobně zaujaly. Variaudio je plugin pro detailní editaci hlasu pomocí pitch shiftingu a time stretchingu, to vše v reálném čase, a je postavený na výborném algoritmu Elastique Pro. Podobný plugin, který pracuje s pitch shiftingem, je Pitch driver, zde můžete měnit ladění zdroje nahoru nebo dolů až o 24 půltónů. Pro srovnání, jako má Pro tools funkci Beat detektive – detekce tempa, tak v i Nuendu naleznete funkci pracující na podobném principu, a tou je Tempo detection. (Slouží pro ovlivňování tempa rytmických stop.)
Surround panel také doznal změn. S novým surround panelem můžete udělat zvukovou rotaci až o 180 stupňů. Díky novým technologiím nedochází ke změně hlasitosti během pohybu v surroundovém poli. Tento proces je automatizovatelný a můžete si vytvořit více křivek automatizací a následně si vybrat tu pravou.
Důležitou věcí na konci pracovního dne může být export stop, tak aby na nich popřípadě mohl další den pracovat kolega v jiném studiu, případně v jiné zemi, chcete-li. Pro tuto potřebu má Nuendo tzv. Batch export, kde si podle potřeby navolíte, jak se mají stopy exportovat. Jestli jednotlivě či po skupinách (tzv. stems) nebo po scénách, tak jak si to do Nuenda zadáte. Je fajn, že firma Steinberg zůstává v úzkém spojení s lidmi z praxe a reaguje na jejich podněty, tak aby v příštím updatu mohla vyhovět každodenním zvukařským potřebám profesionálů.
Závěrem
V testu jsem se dostal spíše k zásadním funkcím týkajících se pátého updatu Nuenda, určitě ne ke všem. Nuendo je skutečně intuitivní systém pro detailní práci s audiem jakéhokoliv druhu. Domnívám se, že mi většina kolegů dá zapravdu, že jsou dva systémy, které jsou nyní top využívány pro post produkci, a to americký Pro Tools (který je standardem v post produkci) od Avidu a německé Nuendo (Steinberg). Nuendo bude asi vždycky tak trochu outsiderem, i když možná softwarově i sofistikovanějším, protože Pro tools není jen software, ale celý systém na klíč (převodníky, obrovské ovládací konzole, akcelerované dsp karty). I když i tady si ví Nuendo rady, totiž pokud byste Nuendo projekt potřebovali otevřít pod Pro tools, stačí udělat OMF export, a ten potom otevřete (pomocí Digi translatoru) v jakémkoliv studiu vybaveném Pro Tools systémem.
Na závěr nemůžeme zapomenout na to, že v Nuendu 5 je také nový engine pro mix, který zajišťuje nižší zatížení CPU. Jak je u fimy Steinberg dobrým zvykem, tak engine Nuenda zvukový zdroj nijak nezabarvuje, je dynamický a krystalicky čistý. Nuendo jsem testoval na třetí řadě Mboxu od Avidu, který má stejné převodníky jako Duet od Apogeee a čtyřjádrovém procesoru Intel 2, 83 GHz s 8 GB paměti RAM, běžící na 64bit Windows 7 .
Nuendo se mi jeví jako kompaktní nástroj, který nabízí komfortní vybavení zaměřené na zvukovou postprodukci. Je škoda, že Expansion kit již není součástí Nuenda, jak je tomu třeba u Avidu, který nástroje pro tvorbu hudby dává od 8. verze v ceně i k Pro Tools Le. Steinberg si své know how prostě cení, takže si uživatel musí připlatit. Po dokoupení Nuendo expansion kit (kterému se také říká Cubase music tools)se stává Nuendo dobrou volbou i pro skladatele hudby či sound designery video her, v tomto odvětví můžete naplno využít potenciál celého programu.
Určitě vyzdvihuji přehlednost a snahu o funkční koncepci Nuenda, protože v profesionální praxi je to právě organizovanost práce, která vám šetří čas, peníze a nervy. Pokud si všechny tyto novinky pátého updatu Nuenda osvojíte a zapojíte je do každodenní práce, tak se Nuendo stane vaším velkým pomocníkem v každodenní práci.