Právě označení OC-3 nese novinka krabičkové velmoci - japonské mega firmy Boss. Pochybuji, že by někdo z vás někdy, aspoň na chvíli, nějakou tu krabičku od Bosse nevlastnil, nebo si ji jen nevyzkoušel. Že ne? Tak to, pokud jste s holým zvukem svého aparátu nespokojeni a hodláte to jakkoliv deformovat, vlnit, kroutit, zkreslovat či jakkoliv jinak likvidovat, vřele doporučuji, protože právě Boss patří ve svém oboru opravdu k tomu lepšímu co se dá na českém, ale vlastně na trhu obecně sehnat.
Ostatně firma je už hodně dlouho u nás opravdu hojně zastoupená, takže by jste mohli tyto designově velmi jednoduše rozpoznatelné krabičky najít skoro v každých hudebninách po celé naší republice. A protože krabiček není nikdy dost, přichází firmy pořád s něčím novým, vylepšenějším, či multifunkčnějším. …a tak je to i u této krabičky či pastičky s označením Super Octave OC-3.
OC-3 obecně
Už ze samostatného názvu je patrné k čemu by měl tento efekt sloužit. Ano, je to tak, jedná se oktáver nebo chcete-li efekt, který přidá při hře jednohlasých melodií k hranému tónu jednu či dvě oktávy nahoru nebo dolů (závislé od typu oktáveru). Že by se to dalo uhrát rukama a není potřeba utrácet peníze či ničit zvuk ? No určitě ano, ostatně hraní oktáv za pomocí pouze prstů zní určitě lépe a přirozeněji než z krabičky, ovšem musí se to trochu cvičit, což by asi nebyl až takový problém, ale ztěží jdou někdy uhrát například dvě oktávy dolů či pokud chcete použít oktávový efekt při rychlejším hraní. Já osobně oktávy hraji raději prsty, ale samozřejmě ne vždy to jde. Pak přichází na řadu právě oktáver. Jinak pokud tuto techniku hraní oktáv prsty neovládáte, vřele doporučují se ji naučit, je velmi jednoduchá a zní velmi, velmi efektně.
Možnosti a funkce
Ale tak teď už k vlastnímu efektu. OC-3 je následovník své velmi slavné sestry a to OC-2 s tím rozdílem, že dostal od svých šikovných japonských rodičů do vínku přece jen o něco větší výbavu. V prvé řadě nejde pouze efekt pro kytaristy, ale i pro kolegy basisty. Stačí si jednoduše vybrat jeden ze dvou vstupů – Guitar In či Bass In. Co se týká výstupů nabízí OC-3 také dvě možnosti, a to Direct Out určený spíše pro přímé propojení s nahrávacím pultem či přímo s PC nebo výstup Ouput, což je klasický výstup buď do zesilovače či do další krabičky vašeho efektového řetězce. Co se týká vlastních funkcí a možnosti oktáveru nabízí OC-3 tři základní, řekněme módy efektu. Buď OCT2 (stejný jako dobře známá OC2), Drive –mód který přidává k oktávám ještě zkreslení a nakonec mód POLY. (Trochu podrobněji se k nim dostanu níže). Ostatní ovladače slouží pouze k úpravě a potřebného nastavené vámi vybraného módu.
Konstrukce
Co se týká vlastního designu, zůstává firma věrná už hezkou řadu let svému, pro Boss tolik typickému vzhledu, a tak se zde žádného velkého „zfuturističtění" bohužel - nebo vlastně bohudík, nedočkáme. A proč taky. Vše totiž naprosto funguje, což ostatně potvrzuje fakt, že tak dlouho se už Boss na vysluní mezi efekty drží. Takže bytelná kovová hnědá krabička o rozměrech 70 x 125 x 55 mm a váze 400 g je napájena zcela klasicky buď 9V baterii či zdrojem. Chybět nemůže ani ledka, která indikuje zda-li je oktáver zapnutý a samozřejmě čtveřice ovladačů. Co mi je na Bossech opravdu sympatické je jednak vlastní design a hlavně téměř nesmrtelnost. Mám jednoho doma už téměř patnáct let, a i když už je lak zcela omlácen nikdy se mi nestalo, že by při hraní kleknul.
Zvuk, ovládání…
K navolení výsledné barvy krabička nabízí celkem 4 potenciometry. Z toho první dva (Direct Level a OCT1 Level) jsou k dispozici pro všechny 3 módy.
Přijde mi zbytečné dopodrobna popisovat co který ovladač přesně dělá a tak se pokusím to trochu zestručnit a raději se podívám na zvuk a možnosti této krabičky. Ostatně vše potřebné co se týče technických parametrů a přesných popisů ovladačů najdete na webových stránkách firmy Boss. Myslím, že jsou k dispozici i zvukové ukázky a pár ukázkových nastavení, což by mohlo být v některých případech velmi užitečné. Zapojuji tedy krabičku do comba Mesa/boogie, ladím Fendera a sešlapávám efekt. Jako první volím módus nazvaný Drive. V tomto módu vám OC-3 jednak přidá k vašemu zvuku jednu oktávu dolů a jednak zvuk ještě zkreslí, co do barvy dle mého s nepříliš hezkým distortionem. Úroveň zkreslení se dá samozřejmě nastavit a tak závisí pouze na vás, jestli zvolíte lehce nakreslený zvuk či téměř bzučivý zvuk „pily". Nejlépe nastavení distortionu znělo někde kolem půlky. Pokud si trochu pohrajete s navolením poměru čistého zvuku a přidané oktávy lze z této krabičky dostat opravdu zajímavé barvy. Problém je však trochu v tom, že v některých basových a naopak v hodně vysokých tónech oktáver začíná nestíhat a zvuk se hodně zahlcuje a tím se stává nesrozumitelný a tím pádem nepoužitelný. Ale dá se to vychytat, a prostě se některých frekvencí vyvarovat. Přepínám tedy na módus OCT-2. Ten nám nabízí možnost namíchání do zvuků ještě jednu oktávu navíc dolů. Takže lze k vámi hranému tónu namíchat jednu či dvě oktávy dolů s tím, že poměry mezi nimi můžete navolit. Problém s některými frekvencemi je v podstatě stejný jako u módu drive. Dále je potřeba noty od sebe dosti oddělovat, jinak se zvuk opět zahltí. Nejvíc to jde například slyšet na triviálním rozkladu například e-molu (v pořadí tón h na struně e , tón g na struně h a tón e na struně g). Pokud tento (nebo jakýkoliv jiný rozklad zahrajete podobným způsob trochu rychleji, zvuk se opět nepříjemně zahltí. Ale na druhou stranu to už bych mohl říct, že s oktáverem nejdou hrát akordy atd. atd. Posledním, a dle mého velmi vydařeným módem, je tzv. Poly. V tomto módu přidává efekt k vámi hranému zvuku jednu oktávu dolů. Navolit se dá od kterých frekvencí bude oktáver tuto oktávu přidávat. V praxi to funguje tak, že si můžete navolit například, že na tenkých strunách e a h budete hrát pouze vámi zahraných tón a na ostatních se přidá jedna oktáva dolů. S tímto módem fungovalo vše naprosto bezvadně a krabička stíhala přidávat oktávy i při hraní akordů. Mně osobně by na krabičce stačil pouze tento mód. Zvuk zněl opravdu velmi přirozeně bez příchutí chemie.
Závěr
Tak jde vidět, že designéři v Bossu neusnuli na vavřínech, ale snaží se efekty přece jen o něco vylepšovat. Pokud si trochu pohraje s nastavením, může efekt docela dobře posloužit. Nepříjemnou věcí může být jen fakt, že krabička pěkně žere baterku, takže je potřeba se při hraních dobře zásobit „devítkami" nebo, a to by asi byla ve finále jednak levnější a jednak bezstarostnější cesta pořídit si kvalitní zdroj (myslím, že právě Boss vyrábí takové zdroje určené k hudebním účelům – hlavně tolik nebrumí jako například ty z vietnamských tržišť) Nebo pokud používáte krabiček přece jen více pořídit nějaký ten pedál board, který už zdroj na několik efektů mívá povětšinou zabudovaný v sobě. Tak tedy hodně úspěchů při výběru.