Nová řada činelů firmy Paiste vychází ze dvou předchozích úspěchů. Prvním z nich byla řada 2002, která byla uvedena na trh v roce 1971. Materiálem pro výrobu 2002 je slitina CuSn8 nebo B8. Popularitu této řady jenom potvrzují taková jména, jako Ian Paice, John Bonham a celá řada dalších zvučných jmen.
Nic naplat, zde se osvědčila čistota, až skleněná jiskřivost a výjimečně široká paleta barev zvuku vůbec. Druhou řadou, se kterou Paiste sklidil nemalý úspěch, byla řada Traditionals. „Zrozena“ již před pár lety využívá zvláštní způsob vyklepávání (hammeringu) a modelování činelů ze speciální patentované slitiny, která byla původně určena pro řadu Signature. Výsledkem byl teplý, zdravě archaický zvuk padesátých a šedesátých let. Firma využívá pro Dimensions technologicky vyzrálý postup řad Signature a Traditionals a slitinu 2002. Idea byla taková, aby „potomek“ zdědil po „rodičích“ jen to nejlepší pro uvedení nové profesionální série při zachování či snížení cenové hladiny, což se také podařilo. Nyní tedy Dimensions nahrazují řadu Sound Formula.
Jelikož je řada Dimensions zcela nová, není na škodu osvětlit si pár základních informací. Vrchní část činelu nese honosné logo spolu s označením řady, druhem a velikostí činelu pod jeho kloboukem. Povrch je lakován tenkou vrstvou voskového laku pro předejití otiskům prstů. Na činelech nenajdeme žádný strojový hammering, ale čistou ruční práci. Co se členitosti povrchu týče, připomíná notovou osnovu, silné rýhy se střídají v pravidelných cyklech se slabými. Dimensions se dělí do tří kategorii - univerzální výběr, kde se najdou činely se sílou Thin, Medium-Thin a Medium. Power modely nedostaly do vínku svůj název jen tak náhodou. Mají pronikavou hlasitost, jasnou brilanci a sílu. Přesto však bylo docíleno velmi dobré dynamiky a citlivosti na úder. A konečně poslední Light verze vyniká příjemným přezníváním a možná temnějším zvukem. Vlastnosti jednotlivých „tonáží“ jsou veskrze odpovídající tomu, co bychom od nich očekávali, ale přesto jsem nucen konstatovat, že se v některých případech značně překrývají.
Nová řada Dimensions je přespříliš široká pro jedno seznámení se na několika řádcích. Nyní si představíme alespoň průřez z toho, co má ambice na značný úspěch i v evropských bubenických vodách (v U.S.A. již své kvality činely Dimensions prokázaly).
Medium Ride (testovány 20“ a 22“) a Power Ride (20“)
Oba medium ridy vynikaly jasně definovatelným zvukem. Při hraní ridingu je slyšet vše, co by slyšet býti mělo. Zvuk je čistý a bez zbytečně dlouhého sustainu. Vzhledem k typu činelů je chování paliček při hře uspokojující, paličky se výtečně odrážejí a odskakují. Bell zní velmi kultivovaně při decentním přeznívání zbytku činelu. 20“ ride je potěšující hrát. Disponuje příjemným a srozumitelným soundem. O dva palce větší sourozenec je samozřejmě poněkud hlubší, již ne tak srozumitelný a temnější, což je ovšem u doprovodných činelů těchto rozměrů požadováno. Mému uchu však nejvíce lahodil dvacetipalcový powerride. Ten si vysloužil moji soukromou přezdívku „zbraň“, a to nepřeháním. Vím, že to asi zní všelijak, ale jsem nucen prohlásit, že jsem dlouho neslyšel pro mě nic tak příjemného. Zbraň proto, že činel vyniká neobyčejnou hlasitostí, a dalo by se říci agresivitou v dobrém slova smyslu! Moje osobní No. 1!
Thin/Heavy Hats (testováno 13“ a 14“)
Sada hihatek obsahuje vrchní činel Thin a spodek Heavy. Spodní činel je výše laděn a vrchní má pronikavější bell. Tato kombinace zaručuje neobvyklý a pronikavý sound kompletu. Třináctipalcový pár měl vyšší a výraznější zvuk než typ s průměrem o jeden palec větším, přesto se jedná o sound konkrétní a silný. Reakce vrchního činelu s paličkou byla daleko jiná, než jsem očekával. Souznění obou činelů bylo pod plnou kontolou, tlakem pedálu H-H stojanu je možno plynule regulovat táhlý šumivý zvuk až po krátké a jasné akcenty. Tyto třináctky shledávám jako velice variabilní co do použitelnosti a vhodné pro velkou část české obce bubenické.
Thin Splash (testován 9“)
Jedná se o splash s širokým zvukovým spekterem, čistým a velkolepým tónem s famózní tříštivou silou ataku. Ta se velice dobře uplatní při používání akcentů.
Thin Crash (testován 16“)
Thin crash měl temný zvuk, přičemž se velice rychle rozezněl a také rychle „zmlkl“. Šestnáctipalcový medium thin crash působí zvukově daleko tenším dojmem, což však není na závadu. Činel je velmi citlivý na styl hry, rychle a zřetelně reaguje. Thin crashe obecně snesou jak vyšší, tak nižší hlasitost, a přesto znějí kulturně.
Medium Thin Crash (testovány 16“ a 18“)
Činely medium thin mají vyšší zvukovou hranici a reagují rychle s pestrou škálou tónů. Jde o hlasitější činely s delším sustainem a větším rozsahem. Osmnáctipalec mi více připomínal gong, při ataku byl však teplý, přičemž šestnáctka je více třpytivější. Napadá mne však i další použití. Což takhle využit hlavně tuto osmnáctku jako soft ride? Činel se totiž chová zvláštně, pro tento účel navýsost vhodně. Neobvyklý je i zvuk bellu. Ten je čistý a krátký, hlasitostně nezávislý na zvuku zbytku činelu.
Thin China (testováno 20“)
Číny Dimensions jsou velmi tenké. Pozor proto na manipulaci! Při nesprávném zacházení nebo použití by se mohla přihodit nepříjemná událost v podobě poškození okraje činelu. Povrch je „zdoben“ zvláštními skupinkami hammeringu v konkrétních kruzích. Některé jsou u klobouku, některé na středu, jiné u okraje a některé leží kombinovaně. Této číně „sluší“ atak v různých jejích částech. Ladění spektra se dost výrazně měnilo při směřování uderů od středu ke kraji a naopak, ale dá se řící, že stále vydávala takové příjemné teplo. K zahození není ani decentním způsobem hraný doprovod za použití paliček či metliček.
Doporučení
Ideální kombinace by dle mého názoru byla 13“ hihatky, 16“ medium thin crash, a rozhodně 20“ power ride. Tato sestava tvoří velice širokou škálu zvuku a nakonec i použití. Dimensions jako řada vůbec poskytuje široký rozměr co se zvuků týče, celkovou invenci při zachování vysoké kvality a příznivé ceny. Věřím, že i majitelé Dimensions dostanou za své peníze satisfakci, která jim pomůže k dovršení jejich uměleckého výrazu.