t.c. electronic C300

Digitální kompresor
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
6 990,00 Kč

Dokáže udržet neposlušný signál, poletující během nahrávání blízko oné obávané nuly na uzdě, tu učiní celkový zvuk pevnějším, tu ochrání vaše drahé reproduktory před zničením. Pokud přístroj disponuje zároveň funkcí "gate", ještě svou nahrávku můžete uchránit před natočením různých ošklivých pazvuků, které byste stejně museli pracně vyčistit v počítači (tedy pokud to děláte), případně v live aplikaci blahodárně působí na čas od času nechtěný balast v podobě přeslechů tomů, virblů, kopáků, atd.

Tyto a další funkce má k dispozici nový, a vypíchněme že digitální, kompresor od t.c. Electronic - C300 Dual Stereo Gate/Compressor. Řeknu bez mučení, že jsem se během své praxe setkal s několika přístroji od výše jmenované firmy a vždy se jednalo o naprosto spolehlivá zařízení moderního designu s vynikajícím výkonem. Pravda, u některých byla cena „maličko" vyšší, ale za kvalitu se holt platí. U našeho přístroje je však cena přímo lidová a není důvod, proč by nemohl zdobit všechny racky v širokém okolí.

Quick start

1 HU vysoká celokovová krabice se stříbrným čelním panelem nesoucím ovládací prvky v podobě otočných potenciometrů, přepínačů a LED diod. Pro snadnou instalaci do vašeho již nacpaného racku jsou na přední straně přišroubována dvě madla, díky nimž je manipulace bezproblémová. Ona madla jsou sice jediná umělohmotná, přesto působí masívním dojmem a spolehlivostí. Zadní strana je již tradičně vyhrazena vstupům, výstupům a síťovému připojení. Přístroj je dodáván v pevné papírové krabici s potiskem. Síťový kabel a vícejazyčný manuál jsou přiloženy.

Front panel

či "předek", jak je komu libo. Přístroj je koncepčně řešen buď jako mono dvoukanál, nebo je možné ho malým přepínačem Routing (zcela nalevo) přepnout na stereo mód. Můžeme tedy zpracovávat buď dva nezávislé mono signály, nebo v Stereo Serial - dvě stereojednotky za sebou. Uživatel má pro nastavení přístroje k dispozici dva režimy Comp-Lim a Gate-Exp (přepínají se dalším malým přepínačem) a pět potenciometrů - jeden krokový - Preset Selector, pro přepínání již přednastavených 16 presetů pro funkci Comp/Lim a 16 presetů pro Gate/Expand. Tyto presety jsou již předem optimalizovány pro jednotlivé nástroje či situace a pracují u některého presetu v celopásmovém a u jiného ve vícepásmovém režimu. K jemnější úpravě či doladění procesu slouží uživateli dále čtyři otočné pro funkce Threshold (-60/0 dB), Ratio (1:1/inf), Makeup (-15 dB/+15 dB) Mix (byp/100%). Tento ovládací prvek v módu Comp/Lim určuje poměr mezi komprimovaným signálem a signálem přímým. Pokud otočíme proti směru hodinových ručiček na polohu BYP je komprese zcela vypnuta. Toto řešení nás překvapilo, neboť bývá většinou použito u dozvukových a efektových zařízení, kde se signál z efektu pouze přimíchává do signálu čistého. Výrobce ve své skvěle připravené internetové prezentaci nazývá tento proces "paralelní kompresí". Jakmile přepnete přepínač z funkce Comp/Lim na Gate/Exp, přestávají platit černě vytištěné hodnoty u některých ovladačů a do hry vstupují hodnoty bledě modré (threshold a ratio platí pro obě funkce stejně). Modré hodnoty jsou určeny výhradně pro Gate/Expander. Z funkce Makeup se tedy stane Release (100 ms/2 sec) a z Mix je Amount (množství úpravy). Pro snadnější orientaci má přístroj dvě šestisegmentové řady LEDdiod. První řada ukazuje úroveň digitálního či analogového signálu na vstupu. Metry měří v dBFS (Full Scale). Pět LEDek je zelených a poslední (-3 dB) - žlutá. Druhá řada je tvořena šesticí oranžových LED diod. Tato slouží jako indikace attenuace (čili útlumu nebo-li redukce). Zbývají nám tři poslední samostatné LEDky – žlutá - Thresh - informuje o úrovni signálu vůči nastavení prahu, červená LEDka, Overload, upozorňuje na přebuzení jakéhokoliv signálu. Zelená LEDka Digital in signalizuje přítomnost digitálního signálu.

Rear panel

Zadní část obsahuje dva symetrické vstupy v jackovém provedení, dva pseudo-symetrické výstupy ve stejném provedení, koaxiální RCA (S/PDIF) digitální vstup a výstup (C300 rozpozná připojení digitálního signálu a informuje o něm na přední straně uživatele rozsvícením zelené LEDky). Není však možné kombinovat digitální a analogové vstupy zároveň. Následuje MIDI In a MIDI Out. Protože jsem nikde nenarazil na přesnou informaci, jak MIDI konkrétně u tohoto přístroje využít, jen se domnívám, že přes nějaký software mohu ovládat parametry přístroje externě, či je měnit přímo během probíhající mixáže automaticky (možná přes Sysex). Kdysi jsem si podobný ovladač podle svého gusta vytvořil pro Yamahu Rev100 na legendárním počítači Atari 1040. Výhoda byla v možnosti automatizace a ve větším množství ovládaných parametrů. Manuál však o tomto nic neříká, ani není přiložena žádná MIDI implementační tabulka. V manuálu je ještě zakreslena zdířka pro pedál (zřejmě pro posun presetů???), ale mnou testovaný přístroj žádným podobným otvorem nedisponoval, takže smůla. Zbývá už jen zdířka pro PSU, což je paráda, neboť dost bylo zamotaných a porouchaných adaptérů (např. Alessis 3630).

Tape it Easy

Co by to bylo za test, kdyby se nic nezkoušelo. Přiznám se, že jsme byli poněkud zaražení po spatření schématu zapojení. Vypadalo to, jako kdybychom měli "vytáhnout" signál z Auxu, místo z insertního bodu. Protože se nikde však výslovně nepsalo, že jde o Aux a pouze se tam objevovaly pojmy "send/return", a kabely na náčrtku připomínaly klasické "inserťáky", usoudili jsme, že jde z naší strany o paranoiu. Dalším možným způsobem je zapojení kompresoru do cesty buď mezi mix a crossover (při živé produkci) nebo mezi mikrofonní preamp a počítač či DAW (náš případ).

Jaké že to presety vlastně C300 obsahuje a jak jsme je slyšeli? Vše začíná presetem "Composite". Tento preset je určen v podstatě pro již hotový stereo signal (mix). Do hry je zapojena multipásmová komprese a peak-limiter. Přiznám se, že mi dalo chvíli práci, než jsem signál zmixované kapely dostal pod kontrolu a na poslouchatelnou mez. Platí zde, čím větší dynamika hudby, tím hůře se parametry nastavují. Nejsem si jist, zda bych C300 používal např. k masteringu.

Zcela jiné osobní zkušenosti jsme získali při natáčení "Female a Male vocal", tedy ženského a mužského hlasu. Velmi citlivě zpracované presety si ještě můžete dotvořit dle osobnosti zpěváka pomocí otočných potenciometrů a zaručuji vám, že budete spokojeni stejně jako já. Zvuk je plastický, ale přitom velice měkký až analogový. Úplně nejlepší se mně osobně zdály oba De-essery 1 a 2. Při nastavení Threshold -40, Ratio 5:1 a Mix 100%. Zpěvový part „zanalogovatí" až krása. Měkkost si pak můžete „štělovat" pomocí thresholdu. Tohle totiž není jen obyčejné odstranění sykavek, to je mnohem, mnohem víc.

Precizněji jsem též prověřil své oblíbené úpravy pro basový buben a snare. Preset pro bass drum se chová zcela standardně, zvuk zpevní, není nepřirozený, časové konstanty jsou zdá se opravdu dobře zvoleny. Rychlý, očekávaný a solidní výsledek s možností drobného individuálního dotažení pomocí zmíněných 4 ovladačů.

U snare drumu jsem si zaimprovizoval. Přepnul jsem režim přístroje na StereoSerial. Na prvním kanálu jsem zapnul De-ess1 a na druhém kanálu jsem spustil gate pro Snare drum. Výsledný zvuk byl měkký jako výše vychvalovaný zpěv a zároveň jsem téměř zcela potlačil přeslech velkého bubnu. Když jsem u samotné komprese vyzkoušel preset přímo pro snare drum, už se mi nastavení tolik nelíbilo. Zvuk s přibývajícím thresholdem neměkl, ale pouze se zkracoval attack. Bohužel, pro výše popsaný výsledek bych na celou bicí soupravu potřeboval osm těchto přístrojů :o(

Z dalších presetů jsou zde k dispozici nastavení pro basu, el.kytaru, žesťovou sekci, piano a klávesy, perkuse. Žádný z nich podle mne neprodukuje nepřirozené zabarvení a vy, ušetřeni mnohdy zdlouhavého a záludného nastavování konstant, můžete pohodlně dávkovat koření zvané úprava dynamiky pomocí nastavení prahu, kompresního poměru a možnosti paralelního smíchání upraveného signálu s původním zdrojem.

Rovněž v módu gate/exp můžeme nahrávku zbavit syčení a hučení. Dlouho jsem hledal šumící materiál, až jsem narazil na live natáčený klavír. Šumu měl habaděj. Zkoušel jsem ho pomocí C300 odstranit. Trochu to pomohlo, ale pluginy-např C1 od Wavesů to přeci jen zvládnou lépe. Vyhledem k ceně zařízení je celkem logické, že toto není platforma, na které by C300 bezprostředně stavěl.

Skvělý je u C300 digitální vstup a výstup. Je 24 bitový, na frekvenci 48 kHz (44.1 kHz pouze na vstupu). Pokud někomu chybí oněch 192 kHz, musí si holt koupit dražší mašinku (myslím si o tom své).

Appendix

C300 od dánské firmy t.c. electronic je jednoduše ovladatelný dvoukanálový celokovový kompresor/limiter/gate/expander disponující digitálními a analogovými vstupy. Je koncepčně velmi dobře až novátorsky promyšlený. Produkuje příjemný sound - zejména při natáčení zpěvu schopný obohatit nahrávku a učinit zpěv tlustým a měkkým. Obsahuje kromě obvyklých dynamických úprav též užitečné presety dávající výsledky, které s běžným analogovým kompresorem bez další výbavy nedosáhnete.

Jako vždy není v silách jednoho člověka prověřit veškerá možná nasazení přístroje. Ale jak mi potvrdil můj kolega, specializující se kromě naší soukromé studiové praxe také na živé ozvučování, chová-li se kompresor takto korektně ve studiu, dovolí si na základě svých zkušeností tvrdit, že bez problémů obstojí v insertovém racku poloprofesionálního zvukaře a snadno porazí své obdobné kolegy, kterých však na trhu (vyjma opravdu neznačkových či naopak podstatně dražších modelů) mnoho není. V závislosti na „živém" použití by snad někdo mohl postrádat onu obvyklou, ve dvou nezávislých místech připojenou kombinaci gate + kompresor.

Přístroj lehce „pokulhává" nesrovnalostmi mezi realitou a manuálem a v oblasti nasazení MIDI řízení. Naopak má ale skvělou internetovou prezentaci, kterou pochopí i laik. Jsou zde zároveň ke slyšení i ukázky záběru přístroje. Tak proč hergot (pardon) ještě nezdobí náš rack…

Doporučujeme shlédnout http://www.tcelectronic.com/Files/Products/C300/default.html