Všem milovníkům akustických kytar! Povstaňte! Na náš trh totiž přichází nová značka kytar, jenž má veškeré předpoklady státi se v poměrně krátkém časovém úseku velmi vyhledávaným a tím pádem i silným konkurentem pro ostatní firmy, zabývajícími se obdobným sortimentem výrobků.
Veškeré nástroje anglické firmy Tanglewood vznikají ve spojení s americkou firmou Cort, jenž je u nás již poměrně známá. A aby byl výrobní řetězec úplný, je finální výroba realizována samozřejmě na východě, zejména pak v Koreji. Nutno dodat, že mnohými zákazníky jsou právě výrobky z východu mnohdy zatracovány. Toto by v případě kytar Tanglewood byl ovšem velký omyl. Veškeré nástroje prochází zřejmě velkou kontrolou, protože jejich kvalita je opravdu vysoká. A z pohledu každého kytaristy by mělo podle mého jíti především o to, jak nástroj hraje a ne o to co je napsáno na výrobním štítku.
V dnešním testu si představíme jeden z luxusnějších modelů firmy Tanglewood, totiž drednaught kytaru s typovým označením TW 23.
Vzhled a konstrukce
Na první pohled je každému znalci akustických kytar jasné, že nástroj vychází z osvědčených proporcí kytar C.F. MARTIN. Vrchní ozvučnice je vyrobena z masivního výběrového smrku. Ozvučný otvor, umístěný v ose nástroje, je klasického kruhového tvaru, ozdoben kruhovou intarzií modrozelené imitace mramoru. Ochranný plast (Pick Guard), který je nalepen pod ním je svým designem přizpůsoben křivkám nástroje a má zajímavou červen o hnědou kresbu. Celá vrchní ozvučnice je olemována širokou výložkou, vytvořenou slepením jednoho základního proužku javoru a jednotlivých stále se opakujících úseků, složených z různě otočených kousků dýh.
Určitá místa této pestré výložky jsou probarvena do modrozelena. Tato barevná kombinace se ve spojení s ostatními odstíny použitými na této kytaře jeví přinejmenším jako velmi zajímavá. Luby jsou vyrobeny z palisandru, stejně tak i zadní deska, která má středem vklíženou ozdobnou výložku stejného typu. Spodní ozvučnici pak lemuje pouze proužek čistého bílého javoru. Jako materiál pro krk použil výrobce mahagon, na hmatník pak palisandr. Samozřejmostí je i v případě hmatníku ozdobná výložka z javoru , probíhající po celé délce krku. Orientační značky na hmatníku jsou klasického kruhového tvaru, pouze na 12 poli zdobí krk dvě orlice (poměrně dosti podobné těm německým). Stejný motiv naleznete i na palisandrové kobylce, přičemž barva tohoto zdobení je opět stejná jako v předešlých případech. Na hlavě tohoto nástroje je krásné logo Tanglewood vyrobené z abalonové folie a je zalakováno silnou vrstvou laku. Zlatá olejová ladící mechanika jen náležitě podtrhuje celkové luxusní provedení této kytary. Celková povrchová úprava je provedena bezbarvým, matným polyesterovým lakem. Vnitřní zpracování bylo v dobrém slova smyslu opravdovým šokem. Totiž takto pečlivě zpracovaný vnitřek korpusu jsem dlouho neviděl. Vše je dokonale čistě zabroušené a spasované, bez jediné kapičky vyteklého lepidla. Dokonce i olubení (zesílení po obvodu uvnitř korpusu)je směrem k lubům pozvolna zeslabováno a to je také jedno z málo vídaných a pracnějších řešení. Jednoduše řečeno krása pohledět.
Zvukové a další vlastnosti nástroje
Po uchopení kytary do ruky vás jistě překvapí váha tohoto nástroje. Je dosti překvapivé, že se výrobci podařilo i přes tuhou konstrukci docílit opravdu poměrně nízké hmotnosti. Tento fakt je obrovským plusem, zejména v případě dlouhých muzikantských vystoupení. Samotný krk nástroje má doslova úžasný profil s plynule se ztenčujícím průřezem směrem k hlavě. Tuto skutečnost potvrdilo nezávisle na sobě i několik dalších kytaristů , jenž měli možnost na tuto kytaru hráti. Prostě a jednoduše padne to do ruky. Již z výroby je kytara dobře seřízena, má nízký dohmat, a co hlavně - ladí!!!
K tomuto jevu zajisté přispělo i to že výrobce použil, dnes už ne tak často používané, úzké pražce. A samozřejmě bylo dobře nařezáno, nalepeno a …
Co se zvukových vlastností týče, je to opět velmi dobré. Brilantní barevný zvuk s velmi konkrétními, jednotlivými strunami. Korpus vyzařuje poněkud méně basů, ale to je vzhledem k proporcím korpusu opodstatnitelné. Navíc posuzování z tohoto hlediska je vždy velmi subjektivní, a tudíž nesměrodatné. Kdybych měl něco opravdu hodně pochválit (a skutečnost je opravdu taková), pak hlavní devizou tohoto nástroje je absolutní hlasitostní vyváženost jednotlivých tónů v kterémkoli místě celého hmatníku. Jinak není podle mého názoru co dodávat. Snad jenom, když to hraje - tak to hraje.
Závěr
Při hledání vhodného synonyma pro tento nástroj jsem musel vyřknout slovo „kvalita“. Pro zájemce o kytary této značky bude zajímavé zejména i to sdělení, že tato firma disponuje poměrně širokou nabídkou jednotlivých typů a také cenových kategorií svých nástrojů. Měl jsem možnost zahrát si i na model za necelé 4 000,- Kč a byl jsem také příjemně překvapen. Každému, kdo touží po kvalitním nástroji za přijatelné peníze, mohu výrobky firmy Tanglewood vřele doporučit.