Německá firma Shadow Electronics se již více než třicet let zabývá ozvučením akustických nástrojů. Mezi hudebníky je známá především různými typy snímačů, a to aktivních i pasivních pro akustické kytary. Její záběr je však daleko širší. Výrobky Shadow ozvučí klasické kytary opatřené nylonovými strunami i různé typy kytar se strunami kovovými (včetně Arch Top – jazzových kytar s klenutým víkem, elektrických kytar i baskytar), ale také housle, violy, mandolíny, banja …., zabrousí i do oblasti MIDI. Pro ty hráče, kteří chtějí užívat výhod aktivní elektroniky bez zásahu do těla nástroje jsou připraveny „Cable Preamps" – aneb „aktivka na šňůře".
Náš zájem se ale obrátí na další skupinu výrobků – a tou jsou pedálové předzesilovače pro akustické kytary.
Firma Shadow má v nabídce tři: SH 881 NATURAL PRO PEDAL (určeno pro snímaní nástrojů v kombinaci pieza a kondenzátorového mikrofonu – kytary, housle, cello, basa….), SH 882 BLUES PRO PEDAL (snímá akustickou kytaru s piezzem a magnetický snímač Arch Top kytar s možností provozu ve stereu) a SH 883 PARAMETRIC PRO PEDAL (pro akustickou kytaru, čtyřpásmový grafický ekvalizér). Redakce časopisu Music Store mi zapůjčila k otestování poslední dva modely. Zvolíme obvyklý postup, následuje:
Popis zařízení
Předzesilovače se dodávají v papírové krabici opatřené barevným přebalem společným pro všechny tři typy. Typ, který balení obsahuje výrobce pěkně zaškrtnul propiskou. Přebal dále poskytuje v angličtině informace o určení přístroje, jeho funkci a grafické znázornění funkcí EQ (stejné informace jsou i na stránkách www.shadow-electronics.com). Pokud dáme přednost „rodnému jazyku" předzesilovače, najdeme je vytisknuté německy na papíře uvnitř balení.
Oba dva přístroje se díky společné konstrukci podobají jako vejce vejci – ukážeme si, co mají společného: Šedé šasi vyrobené z plechu je po stranách opatřeno dřevěnými boky. Celek působí masivním dojmem a jistě snese i „tvrdou nohu" razantního hráče. Na pravé straně je umístěn volume pedál (opět plechový, polepený vroubkovanou gumou proti sklouznutí). V levé polovině jsou umístěny dva sloupce otočných potenciometrů, pod nimi nožní spínač PHASE. Všechny otočné potenciometry na obou zařízeních postrádají kolem sebe stupnici, uživatel je odkázán na to, „kolik hodin" ukazuje orientační bod na potenciometru. Oproti tomu výhodou je příjemně tuhý chod potenciometrů, který dostatečně zabrání nechtěnému „rozladění" zvoleného nastavení. Zisk všech korekcí je v rozsahu +/- 12 dB. Na zadní straně najdeme vstup pro externí napájení (9 V), páčkové přepínače, jackové samice pro vstup a výstup (označené klasicky INPUT a OUTPUT) a jméno výrobce. Na spodku škatule je umístěno plastové hnízdo pro devítivoltovou baterii (baterie ani adaptér není v ceně). Zařízení nemají vypínač, ani světelnou indikaci chodu. Uvádí se do provozu zasunutím jacku. Cena se přibližuje sedmi tisícům korun.
Parametric Pro Pedal
První sloupec čtyř otočných potenciometrů je určený pro grafický ekvalizér. Od shora dolů ovládáme basy (BASS), zdvojené středy (LOW MID, HI MID) a výšky (TREBLE). Ovladače v druhém sloupci (parametrický ekvalizér) slouží k zvýraznění nebo ořezání určitých frekvencí: NOTCH – slouží k potlačení zpětné vazby při větších hlasitostech, určeno pro živou produkci. Pro zachování všech frekvencí při nahráváni ve studiu výrobce doporučuje funkci vypnout pomocí vypínače stejného označení, který je umístěn na zadním panelu. Ostatní tři ovladače CONTOUR, FREQUENCY a WIDTH jsou také určeny k zvýraznění či potlačení chtěných nebo nechtěných frekvencí v pásmu od 250 Hz do 10 kHz, se šířkou záběru tedy Q, od 0,5 do 4 oktáv. K další práci se zvukem slouží zadní přepínač EQ-SHAPE. Jeho aktivací se zvýrazní basy a výšky, oříznou se středy. Tím dostaneme klasické "V" s možností další úpravy. Nožní spínač PHASE je určen k obrácení signálu a zrušení veškeré nechtěné zpětné vazby. Velmi jsem uvítal vestavění volume pedálu – toto zařízení umožní kytaristovi, který má hrou zaměstnané obě ruce plynule nohou ovládat hlasitost svého nástroje a může tak bez problémů střídat různé techniky hry (například střídat tišší atak prsty oproti razantnějšímu trsátku, či zvýraznit „slide").
Blues Pro Pedal
Liší se od svého „pokrevního bratra" svým určením – je to první pedál, pamatující také na vlastníky Arch Top kytar, který se mi dostal do ruky (pod nohu)! Zpracovává a míchá signál z piezzo a magnetického snímacího systému, plus upravuje charakter zvuku magnetického snímače. V prvním sloupci potenciometrů najdeme třípásmový ekvalizér (BASS, MID, TREBLE) a ovladač BLEND pro nastavení poměru piezzo a magnetického signál. Druhý sloupec opět obsahuje CONTOUR, FREQUENCY, WIDTH – NOTCH nahrazuje MAG SHAPE – ten je určený pro přetvoření jazzového zvuku magnetického snímače na zvuk akustické kytary. Na zadní straně je opět umístěn přepínač EQ-SHAPE a přepínač mono/stereo – mono režim je vhodný pro hru do komba, stereo nabízí alternativu odděleného ozvučení obou snímacích systémů. Hráč opět může využívat komfortu vestavěného volume pedálu. Tolik stručný popis.
Jdeme hrát
K testování byly použity tyto nástroje a zařízení: Akustické kytary Furch (Blueshand s ak.el. Fishman Prefix Plus a JVQ 61), klasická „nylonka" Bjärton s pasivním snímáním, elektriky Epiphone (2 x HB) a Squier Tele (2 x SC), pro doplnění a zajímavost el. housle Yamaha. Komba Laney, Behringer a přímé zapojení do mixu. Nahrávali jsme na tape – deck i do počítače.
Nejprve jsem (za vydatné pomoci spoluhráčů z kapely) zapojil postupně vše do komb a potom do mixu, z kterého byly pořízeny i kontrolní nahrávky. Názory se pochopitelně různily, ale shodli jsme se na těchto bodech.
PARAMETRIC PRO PEDAL:
- Nástroje s aktivní elektrikou zapojit rovnou do mixu – na kombech vzniká kvůli trojitému ovládání chaos – tón je „nečitelný", zde méně znamená více.
- Zvuk kytary s nylonovými strunami a pasivním snímačem rázem vyskočil o několik tříd výše, hrálo to výborně do mixu i do komb.
- Zvuk el. kytar se krásně projasnil, lze vřele doporučit vyznavačům přirozených, nezkreslených zvuků (EQ-SHAPE vypnout) – ale pozor: dokáže zvýraznit i případné nedostatky nástrojů.
- El. housle – umocní čistý zvuk
BLUES PRO PEDAL
- Dobrý zvuk při užití obou typů snímání (magnetický snímač má o bod víc).
- Potenciometr MAG SHAPE skutečně funguje.
Oba dohromady
Výrobce zjevně vyšel vstříc těm muzikantům, kteří vyžadují solidní, přirozený zvuk svých nástrojů. Zařízení neposkytují (díky rozsahům EQ) žádné „kosmické pazvuky", ale pro akustický zvuk, tak jak si jej většina z nás představuje, plně dostačují. Hráli jsme ve zkušebně (nejvíce), nahrávali jsme – zde padla naprostá shoda: všichni ocenili kvalitu nahrávek (včetně houslí) a obě škatule s námi absolvovaly i pár živých vystoupení v různých sestavách – zde došlo i na jejich kombinaci. Mě se nejvíce líbilo spojení Furch Blueshand s Parametric & Tele s Blues, housle s Parametric & Epiphone s Blues – vždy zapojeno rovnou do mixu (a nemusíte s sebou tahat těžká komba).
Nejvíce výtek padlo na „archaický" vzhled „škatulí" - ve srovnání s jinými výrobci se skutečně jeví design až příliš zastaralý. Na absenci čehokoliv, co by zlepšilo a upřesnilo orientaci v nastavení potenciometrů. Nešťastně je vyřešeno umístění přepínačů (a také jejich typ, který se nejeví příliš odolným) na choulostivém místě na zadní straně. Také mě zamrzela nutnost časté výměny baterií, ač výrobce deklaruje velmi nízký odběr do 3 mA – rád bych přístroje provozoval na adaptér, ale nepodařilo se mi nalézt vhodný konektor….(zde by bylo na místě, aby výrobce udal typ adaptéru). Kladem pak je robustnost konstrukce, vestavěný volume pedál a samozřejmě výše popsaný výsledný akustický zvuk.
Závěr
Oba předzesilovače bych využil pro vytvoření čistých zvuků při domácím (a zřejmě i při studiovém) nahrávání všech výše zmíněných nástrojů. Rozhodně bych se nebál vzít je s sebou na živá vystoupení a to na pódium i do komornějšího prostředí klubu nebo hospůdky. Případným zájemcům doporučuji výrobky velmi dobře vyzkoušet (v nejlepším případě zapůjčit a v klidu hrát doma). Investice není malá, je třeba dobře rozmyslet, zda zakoupit specializovaná zařízení (za všechny dáme 20.000 Kč ), nebo řešit svůj zvuk pomocí nějakého multiefektu, či podobného zařízení.