Co potřebuje muzikant k dobrému výkonu na pódiu? Samozřejmě, kromě jiného, i dobře se slyšet. To platí obecně pro celé hudební spektrum a v bigbítu dvojnásob.
Řešení se nabízejí hned dvě!
Zaprvé, spoléhejte se na zvukařův kvalitní pódiový monitoring. Po této větě si mnozí z vás začnou klepat na čelo, ne že by to každý z nás nezažil, ale pravděpodobnost se zcela jistě neblíží 100%. Jako rozumnější se tedy nabízí druhá varianta s vlastním odposlechovým aparátem. Kytaristé a basisté se s žádnými zvláštními problémy ve výběru rozhodně nesetkávají. Dáleko užší je však nabídka pro klávesisty(ky). A právě tuto oblast nyní atakují komba Roland KC - 100 a KC - 300 jejichž výroba je soustředěna na apeninském poloostrově. Oba temně modří "plyšáci" vypadají na první pohled velmi podobně a dle našeho soudu i elegantně. Vnitřními parametry se však přeci jen poněkud liší. Prvně jmenovaný, 13,5 kg vážící, kompaktní aparát je osazen 12" wooferem pravděpodobně od firmy Eminence (čemuž napovídají charakteristické znaky koše a magnetu), uzavřeným společně s frekventovaně používaným tweeterem Motorola v basreflexové ozvučnici. Ta je vyrobena z dřevotřísky o tloušťce 16 mm, vyjma přední desky, na kterou byl použit sice stejný materiál, ale ve tvrzené úpravě a pro omezení parazitních rezonancí i větší síle 20 mm. Kromě reproduktorů zde najdeme i basreflexový nátrubek o průměru 45 mm a hloubce 26 mm. Na spodní straně aparátu je vsazeno “hnízdo” sloužící k ukotvení na stojan. Vnější rozměry jsou 478x273x430 mm. Zesilovací část kombíčka má čtyři linkové mono vstupy na 1/4" nesymetrický jack s citlivostí -20 dBm, mimo vstupu prvního, v symetrickém provedení, nabízejícího proměnnou citlivost v rozsahu od -50 dBm do -20 dBm, a doplněného ještě o konektor XLR. Tento vstup je možné využít jako vstup mikrofonní. Každý z kanálů má vlastní ovládání hlasitosti, tónové korekce pro basy a výšky jsou pro všechny vstupy společné a mají jemnou aretaci ve středu své dráhy. Posledním potenciometrem je celková hlasitost ovládající společně i výstupní úroveň ve sluchátkovém konektoru. Ze zařízení je vyveden také sumární linkový výstup o úrovni +4dBm, který je nezávislý jak na celkové hlasitosti, tak na frekvenčních korekcích. Koncový stupěň je osazen dvojicí tranzistorů Toshiba A1940 a poskytuje celkový akustický výkon 65 W RMS.
Aparát je jištěn trubičkovou přístrojovou pojistkou, jejíž pouzdro naleznete uvnitř komba v blízkosti hlavního vypínače. Ještě zmínka o možnosti připojení mikrofonu. Tuto alternativu považujeme spíše za nouzové řešení, než běžnou praxi, vzhledem ke společným korekcím pro mikrofon a nástroj. Barva je spíše středová s menší plností a jasností. I v případě použití Shure SM58 byl zvuk náchylnější ke zpětné vazbě.
Co nás čeká v praxi
Po zapnutí přístroje se ozve mírné lupnutí, jehož intenzita je konstantní bez ohledu na úrovně potenciometrů. Kromě mikrofonního vstupu s vytaženou citlivostí k maximu, nevykazují ostatní vstupy výraznější šum. Subjektivně jsme měli při poslechovém testu pocit, že vzhledem k objemu ozvučnice a použitému reproduktoru je basů dostatek, středové a výškové pásmo je bezproblémové, snad je díky piezu Motorola poněkud ostré. Zde se ale ostatně výrazně projevují individuální vjemové rozdíly. Hladina "hluku", kterou aparát vyprodukuje, je bez naprosto dostačující i při hraní s "dvoukopákovou" bicí soupravou a klávesy nemájí problém se zvukově prosadit. Ve výsledku vyrovnaný, razantní zvuk, který však příjemně zní i při partech se zvuky stringů či voiců.
Čím se liší KC - 300
V první řadě o kousek většími rozměry 482x350x477 mm. Dále pak vyšší hmotností 17,5 kg, vyplývající jak z parametrů ozvučnice, tak z instalace výkonnějšího zesilovače 100 W RMS. Odlišnosti jsou i ve vstupní partii zařízení. První kanál nabízí TRS konektory pro mikrofon v symetrickém provedení a monofonní linku. Kanály dva a tři jsou vybaveny vždy po dvou nesymetricky zapojenými jackovými konektory pro levý a pravý kanál. Levá zdířka je současně mono vstupem. Čtvrtá linka s označením Monitor je konstruována pro zapojení sekvenceru či jiné obdobné mašinky a není propojena s výstupní linkou, stejně jako u předchozího typu. Citlivostní parametry odpovídají menšímu modelu. Linkový výstup zde zastupuje TRS symetrický jack, odděleně pro levý, pravý a mono kanál s vlastním ovládáním hlasitosti. Výčet konektorů uzavírají propojovací místa s dalšími aparáty Stereo Link In/Out s citlivostí 0 dBm (0.775 Vrms).
Zvukově je aparát, díky nárůstu litráže, více průrazný na basech a nabízí o poznání větší akustický tlak. Kdo by však preferoval daleko mocnější basový základ, tomu doporučíme ještě silnější variantu z této modelové řady, KC - 500, osazenou 15" širokopásmovým reproduktorem a zesilovačem s nominálním výkonem 150 W RMS nebo novinku této série KC - 1000 s 310 W výkonu, 7 reproduktory, 3pásmovou ekvalizací, DSP jednotkou a dalšími vymoženostmi.
Několik vět...
Zhodnotíme-li užitné vlastnosti nejnižších modelů a potažmo i celé série, nejde než konstatovat, že se Roland trefil do černého. Již model KC - 100 dokáže nejenom amatérským hráčům poskytnout kvalitní odposlechové zázemí, násobené snadnou přenosností, kterou ocení hlavně ta křehčí (jak kdy…) část muzikanstva. Ani profesionálové "neostrouhají mrkvičku" a mají důvod k přemýšlení. Rozhodně je z čeho vybírat. Zvukové spektrum těchto komb je bohaté a vyvážené s výraznou dynamikou a nízkým šumem. Zanedbatelná jistě není ani osvědčená kvalita a životnost výrobků této značky. Z tohoto pohledu se jeví cenové hladiny komb KC jako přiměřené.