Tento digitální klavír firmy Roland už na první pohled zaujme pozorného muzikanta tím, že zřejmě nabízí víc možností, než by sporadický počet ovládacích prvků napovídal.
Je zřejmé, že několik „dvojtlačítek" nám umožní lépe proniknout do tajů tohoto nástroje.
Ale pěkně popořádku: nástroj designovaný matným černým plastem je osazen příjemnou, dobře odpruženou klaviaturou se 76 klávesami o šířce 23 mm. Pocit ze hry na ní je uspokojující. Rychlostní citlivost je nastavitelná 4 továrními předvolbami - normal, hard, soft a off.
Dva reproduktory o průměru 12 cm a výkonu 5 W reprodukují zvuk (jak lze očekávat) ve středním pásmu a jsou podle mne nejslabším článkem nástroje. Nepovažuji to ale za fatální nedostatek, protože při ozvučení externími zařízeními se dobereme úplně jiných zvukových kvalit - viz kapitola „Zvuky".
Jsou firmy, které vám k nástroji nedají ani adaptér a chtějí po vás, abyste si ho za drahý peníz dokoupili. Součástí vybavení ep-760 je kromě zdroje a stojánku na noty také sustain pedál. Což je podle mne velmi vstřícné gesto vůči muzikantovi kupujícímu nástroj se vším všudy, bez nutnosti dalšího přičítání položek za příslušenství. Že by příště byl ve vybavení i stojan na nástroj? Za zmínku stojí také třímístný displej, který není u podobných nástrojů obvyklý. Zde ovšem je pro ovládání nutností.
Zvuky
Od digitálního piána očekáváme především kvalitní zvuk klavíru. Ep-760 je myslím ve své cenové kategorii více než dobrý. Ale ani ostatní zvuky nezaostávají svou kvalitou za současným lepším průměrem. Jsou dynamické a slušně zpracované.
V základu nabízí ep-760 obvyklou sadu vzorků: klavír ve 2 zvukových variacích, elektrické piáno také ve dvou variantách připodobňujících klasický Rhodes a DX7, varhany píšťalové a elektrické; ty druhé se v závislosti na síle úhozu mění z ostrého zvuku na varhany s rotary efektem. Dále tu je varhanní pozitiv, čembalo, vibrafon a smyčce v modifikacích marcato, soft, jejich kombinace a „syntetické".
Tlačítko „variation" většinou kombinuje zvolené zvukové barvy se smyčci či vokály a pro každý ze zvuků jsou k dispozici tři variace.
Funkce „Split" rozděluje klaviaturu na dvě části s továrně nastavenými a neměnitelnými zvuky. I zde je možnost použít variation ve dvou odlišeních. Při použití této funkce zjistíte, že nástroj má v sobě skryty další, samostatně nedostupné zvuky: Z nástroje tedy uslyšíte akustickou a elektrickou basu, basu s ride činelem, smyčcové pizzicato v basech a hoboj.
Narozdíl od Splitu je funkce „Dual" zcela volně kombinovatelná a variation nabízí už jen jednu obměnu. Poměr hlasitosti jednotlivých zvukových vrstev je možné měnit.
Teď se dostáváme k dalšímu překvapení. Budete-li nástroj používat přes MIDI a „prolistujete" si program change, objevíte další zvuky z ovládacího panelu nástroje vůbec nedostupné (a v manuálu nepopsané): další elektrické varhany, příčnou flétnu, vokály jemné a s ostřejším nasazením, vokály kombinované s harfou a další se zvonkohrou, a dokonce z poslední doby poměrně dobře známý vzorek čtyř různých nasazení tónu mužského hlasu. Ten je pod jedním programovým číslem a jednotlivé samply se přepínají v závislosti na síle úhozu. A nakonec objevíte „čistou sinusoidu". Celkem milé překvapení, což? Ještě jednou chci podtrhnout zvukovou kvalitu nástroje - všechny barvy jsou plné, dynamické a vyvážené, což poznáte teprve při externím alespoň průměrném ozvučení. Na okraj zdůrazňuji, že jsem nikdy nebyl zvláštním příznivcem Rolandů!
Ep-760 disponuje také efektovým procesorem, který je opět (podobně jako zvukové vzorky) zvukově na velmi dobré úrovni. Obsahuje reverb, chorus (jen pro elektrické piáno) a sympathetic resonance (jen pro akustický klavír)
Funkce
Ep-760 disponuje dvoustopým sekvencerem pro záznam skladeb v reálném čase. Na každou stopu můžete zaznamenat jinou barvu. Pro použití tohoto jednoduchého sekvenceru lze měnit tempo a takt. K dispozici je jen jedna volná paměť pro uživatelský záznam, další produkce můžete nahrát po smazání některé ze 65 demoskladeb. Po vypnutí nástroje si bohužel nástroj vaše dílka nezapamatuje. Záznam pracuje s rozlišením 96 dílků na čtvrťovou notu a celková kapacita paměti je udávána kolem 5.000 not.
Stiskem tlačítek „Metronom" a „Beat" se dostanete k nastavení funkcí nástroje, z nichž o několika bych se chtěl zmínit:
Změna temperace ladění má 7 typů: přesné temperované ladění, pythagorejské, přirozené durové, přirozené mollové, kompromisní mezi temperovaným a přirozeným laděním, Werckmeisterovo a nakonec Kimbergerovo ladění.
Nastavení křivky ladění „roztáhne" od sebe basové a vysoké tóny - vhodné pro použití klavírního zvuku.
Přepínání funkce pedálu zapojeného do konektoru Soft Pedal volí mezi jeho použitím jako soft či sostenuto.
Další zajímavou funkcí je nastavení resonance pro damper pedal, které v osmi stupních simuluje bohatý zvuk rezonujících strun klavíru se sešlápnutým pravým pedálem. Je to velmi příjemně znějící nastavení!
A navíc
Tento digitální klavír umí za pomoci externího sequenceru pracovat v multitimbrálním režimu (vlastně i s využitím vlastního sekvenceru - ale to jen se dvěma stopami).
Ep-760 umí přijímat audio signál pomocí linkového vstupu. Tento signál není možné nijak interně zpracovávat.
Na spodní straně nástroje, dále od klaviatury, je velmi praktiký otvor pro přenášení vybaleného nástroje v jedné ruce. Při váze 10,5 kg je to hračka! Mnohé bude zajímat, zda nástroj je schopen pracovat na baterie - bohužel není tomu tak.
Kdyby tak měl ještě kolečko pro ohýbání tónu a modulaci, dal by se použít jako jednoduchý masterkeyboard... Ale to jsou kdyby. I bez toho je Roland ep-760 velice slušným nástrojem ve své třídě a dovolím si doporučit vám jej.