Reinhold Bogner si během posledních dvaceti let vysloužil pověst legendy lampového kytarového zvuku. Dobré jméno měl už v Německu, kde navrhoval a vyráběl své zesilovače a odkud na přelomu osmdesátých a devadesátých let přesídlil do Kalifornie.
Velmi brzy se mohl pochlubit rozsáhlou klientelou významných kytaristů, kteří mu s důvěrou svěřovali do péče své aparáty, jež velmi často také upravoval a rekonstruoval podle individuálních požadavků. Eddie Van Halen, Steve Vai, Dan Huff, Mike Landau – to jen několik příkladů z mnoha jmen. Brzy po příchodu do USA také založil svou dnešní firmu Bogner Amplification. Soustředil se především na custom produkci – každý zákazník si může objednat zesilovač s případnými úpravami podle přání. V současnosti například nabízí šest základních typů s různými vlastnostmi a parametry. Samozřejmě nejsou nijak levné – základní cena se pohybuje v přepočtu mezi 46 000,- až 80 000,- Kč, s doplňky a custom úpravami se snadno můžete dostat až na šesticifernou částku. Pro firmu Line6 Bogner nedávno navrhl lampový předzesilovač a koncový stupeň aparátů Spider Valve a možná i tahle zkušenost jej inspirovala k vytvoření vlastního nového zesilovače, vyráběného ve velké sérii pod názvem Alchemist. Cenově je podstatně dostupnější než Custom Shop produkty, mimo jiné i díky skutečnosti, že výrobní linka se nachází – jak jinak – v Číně. Protože mám osobní zkušenost s Bognerovým „velkým“ kombem, tak mě přirozeně velmi zajímalo, jestli a jak ve srovnání s ním Alchemist obstojí. K testování jsem si vybral Bogner Alchemist Head ve spojení s 2 x12“ open-back Extension Cabinet. První pohled docela potěší oko: decentní retro vzhled, kombinace různých odstínů antracitové šedi se stříbřitými lištami a starosvětskými knoflíky typu Vox. Konstrukce působí solidně, robustně a odolně. Alchemist nabízí dva kanály s rozdílnými charakteristikami: Gold a Mercury. Oba mají po pětici základních ovladačů - Gain, Treble, Middle, Bass a Volume, doplněné o přepínače se speciálními funkcemi. Pětice oddělují dva přepínače, umístěné vertikálně nad sebou: horní, opatřený signální LED, spouští režim Boost, dolním se volí kanál. Gold začíná u čistého zvuku, který se otevírá do hřejivého a barevně výrazného bluesového odstínu. Přepínač Clean/Crunch v režimu Crunch efektně přidá na saturaci: zvýší se dynamická reakce na techniku hry, zahustí se harmonické frekvence, tón je objemnější a komplexnější, vyniknou především středy a výšky. Pokud vaše kytara nebo snímač zrovna nevyniká brilantními výškami, můžete vysoké frekvence oživit spínačem Bright. Spínač Deep zase obdobným způsobem zdůrazní nižší střed a hloubky. Ekvalizace umožňuje nastavit velmi široké rozpětí barev, impozantní je také dynamická reakce, zejména při střední úrovni gainu. Režim Boost působí na tento kanál mírně atypicky: čekali byste větší zkreslení, ale tady se spíš jen trochu zvedne hlasitost a přitvrdí středy. Pravý kanál – Mercury – je optimalizován pro zkreslené zvuky. Overdrive postupně harmonicky přechází v hutný scream s vydatným sustainem. Najdete tady spoustu barev pro nejrůznější rockové žánry, metal nevyjímaje. Zvuk tohoto kanálu je opravdu a bez nadsázky bognerovský. Velmi pěkně reaguje na dynamiku – především při středním gainu máte k dispozici hodně široký barevný rozsah, výborně artikuluje také při hraní prsty. Se zvyšujícím se gainem dospějete až k saturační úrovni, attack se komprimuje a tón získá na zpěvnosti. V režimu Boost se tentokrát zvuk harmonicky zahustí a zvýší se gain při víceméně nezměněné celkové hlasitosti. Přepínač Punch v pravé poloze přináší ostřejší „britský“ zvuk s vysokým gainem. Bright má stejnou funkci jako u kanálu Gold, místo funkce Deep je tady Mid Shift, který komplexním způsobem mění úroveň středních frekvencí. Součástí zesilovače jsou i dva - digitální – klasické kytarové efekty: Reverb a Delay. Samozřejmostí je true bypass – originální zvuk je veden paralelně a procesorem neprochází. Reverb nabízí tři algoritmy: Plate, Spring a Hall. Knoflíkem Reverb nastavíte výstupní úroveň. Také Delay má na výběr ze tří typů: Ducking, Analog a Tape. Čas zpoždění nastavíte poklepáním na tlačítko Tap Tempo (škoda, že není i na pedálu). Knoflík Repeats ovládá počet opakování. Tape delay na rozdíl od Analog zahrnuje efekt postupného útlumu při několikanásobném opakování (podobně, jako to dělají vintage efekty s magnetofonovým páskem). Velmi zajímavě zní Ducking delay, jakási kombinace automatického kompresoru s expandérem. V některých situacích dokáže simulovat i jemný chorus. Na zadním panelu jsou dva repro výstupy. Výstup A je pro 8 ohmů (lze připojit i 16 ohmů). Alternativní výstup B je pro 4-ohmové reprosoustavy (můžete připojit i dvojici 8ohmových). Vpravo je XLR konektor pro připojení čtyřtlačítkového pedálu (volba kanálu, boost, delay, reverb), který je součástí základní výbavy, a také jacky Send a Return pro externí efektový procesor - úroveň externího efektu ovládá knoflík Blend. I tady je externí signál veden paralelně (true bypass). Alchemist je zesilovač třídy AB s výkonem 40 W (možnost přepnutí do režimu 20 W). V předzesilovači je použito pět elektronek 12AX7, koncový stupeň obsahuje 2 elektronky 6L6. Ty jsou sice typické pro „americký“ zvuk, ale Bognerovy famózní zesilovače svými schopnostmi tuto zdánlivou hranici překračují i na druhý břeh Atlantiku – Alchemist není výjimkou. Extension Cabinet, který je optimálním doplňkem této hlavy, je osazen dvěma 12“ reproduktory Celestion, které výrobce navzdory obvyklému uspořádání umístil úhlopříčně. Není to samoúčelné – reproduktory totiž nejsou stejné (G12M Greenback a G12H Anniversary) a lépe se tak při poslechu uplatní jejich rozdílné frekvenční charakteristiky. Luxusní řešení.
Shrnuto a podtrženo
Bogner Alchemist je podle mého názoru velmi dobrý „multižánrový“ aparát. Na obou kanálech jsou výborné a citlivé korekce. Kanál Gold: možnost jazzového soundu, čistého zvuku pro doprovodné rytmy, ale s přepnutím na Bright také ostrý funky zvuk, dostatečně průrazný i na sólovou hru. Výborný crunch! Kanál Mercury: rockový sound s perfektní dynamikou, skvěle táhne jak sóla, tak tvrdší big beat. Vše je po přepnutí hned slyšet a to usnadňuje orientaci při ovládání. Oceňuji i přepínání 40 – 20 W (velké pódium/klub). Efektová jednotka je kvalitní a dobře použitelná. V kapelách, ve kterých hraji, se míchají různé hudební styly – proto kladu důraz na mimořádnou variabilitu svého aparátu. A právě v takovém případě je Bogner Alchemist velkým pomocníkem a partnerem nejen na pódiu, ale i ve studiu. Méně příjemný je fakt umístění Tap Tempa pouze na panelu zesilovače, nebo na můj vkus málo výrazný Boost na kanálu Gold. Rozhodně bych vyzdvihl moderní a variabilní zvuk a výbornou reakci aparátu na dynamiku hry.