Letošní novinkou renomované firmy Paiste je řada činelů Twenty Series. Již samotný název napovídá, že jsou tyto nástroje vyrobeny z tzv. „dvacetiprocentního" bronzu SnBn20, přesněji tedy ze slitiny, která je tvořena 80% mědi a 20% cínu a má svůj původ v Mezopotámii, cca pět tisíc let před tímto článkem… Dnes je prý jediným zdrojem této pradávné tradice Turecko, a tak speciálně pro tuto řadu oba „pánové Paistovi" navázali spolupráci s mužem, jehož jméno je Murat Diril.
Murat zasvětil svůj život zdokonalování výroby a umění zpracování tohoto pevného, odolného a zároveň tvárného kovu. Firma Paiste od tureckého řemeslníka získává ručně zpracované - avšak nesoustružené a netepané - bronzové disky, které teprve zkušení činelotepci švýcarského Nottwilu dotváří dle představ Roberta a Erica Paiste.
Mimochodem, od roku 1993 dodává materiál k výrobě činelů Paiste severočeská firma Měď Povrly a.s., sídlící blízko Ústí nad Labem. O této skutečnosti se však v propagačních článcích Švýcaři zas až tak často nezmiňují - kdybychom to přesně spočítali, výsledek by se rovnal nule. Nicméně také turecký bronz ve spojení se světově proslulou švýcarskou precizností dává opět vzniknout nástrojům, které si hledají náročné a profesionální hudebníky či studia.
Po poctivém úvodu o původu se přesuneme k pozvolnému průvodu s přehlídkou samotných produktů. Všechny k testu poskytnuté nástroje jsou vysoustruženy a vytepány téměř stejným způsobem, vizuálně působí velmi kompaktně – zkrátka jedna velká rodina. Malou výjimku tvoří nejmenší a největší rozměr (splash a ride), jejichž „pupíky" jsou nebroušené - au naturale.
Ride 20" (8.990,- Kč)
První jízdu provedeme na velikánu střední váhy. Velmi pohodlný odraz paličky v jeho případě tvoří současně příjemně plný, čistý a temně cinkavý tón, který je podbarven velmi hutným a frekvenčně bohatým dozvukem. Alikvótní „žebřík", který vyrůstá z hřejivého basového tónu F, v žádném případě nepřezní přes váš vynalézavý pattern. Jednotlivé údery na činel jsou velmi zřetelné a zvuk „pupku" je nádherně zakomponován do harmonického blaha vibrujícího nástroje... Možná právě díky přírodní úpravě povrchu se bell nevnucuje žádnými bolavými frekvencemi. Naopak! Svým ušlechtile sametovým a elegantním tónem ozdobí téma, refrén či codu skladby jakéhokoli žánru. Tento ride považuji za vcelku velmi muzikální nástroj!
Crash 16" & 18" (6.490,- Kč & 7.890,- Kč)
Crashe mají soustružení identické s ostatními činely; z obou stran až k vrcholu. Tepání je také středně řídké a houstne směrem ke středu. Všechny „pupíky" jsou nedotčeny údery švýcarských kladívek. Přestože tyto crashe nemají v rodném listě oficiální přívlastek, osobně bych je pokřtil přízviskem „Dark". Váhově jsou spíše středně tenké než střední, díky tomu však velmi dobře a pohotově reagují na úder z boku, za který vás odmění výbušně třpytným zvukem širokého spektra, s příměsí temné tříštivosti… Crashe Twenty Series se s razancí dokáží hezky otevřít, při hře paličkou ze shora mají měkký, příjemný tón se stříbrnými odlesky a vzájemně se pěkně doplňují (větší sestra zní v As, šestnáctka o sekundu výš). Dozvuk bych označil za středně dlouhý, zkrátka tak akorát. Díky jejich univerzalitě v žánrovém využití věřím v jejich oblíbenost u bubenické obce.
Hi-Hat 13" & 14" (9.690,- Kč & 10.590,- Kč)
Obě hi-haty jsou firmou Paiste nabízeny se středně těžkým horním a těžkým dolním kloboukem (přezdívám „Meaty"). Jsou to zkrátka pěkní „mackové" s masitým projevem. Jejich konkrétní a chroupavý „chic sound" vám dodá chuť k tomu, abyste poctivě šlapali. Při hře na tělo zpívá „čtrnáctka" pochopitelně o něco níž. Na křupavý zvuk v ataku navazuje jasný a stříbrný tón, který i při sevření nabídne dozvuk až 2,5 sekundy. „Třináctka" je naopak poněkud sevřenější a skrovnější, avšak se špetkou té potřebné a peprně kovové „špíny". No a když jí „dáte přes držku", zavalí vás nečekaně vysokou intenzitou industriálního hlomozu, připomínající větrnou vichřici v železářství. Velmi by se mi líbila „klíďo píďo" do drum&bassu či do elektronicky experimentální muziky. Nicméně, …obě „hi-hatky" se osvědčily jak ve studiu, tak naživo v rockových, blues, funky, i latin formacích.
Splash 10" (3.990,- Kč)
Pokud crashe dostali přízvisko „Dark", musel bych splash činel upgradovat alespoň na „Spooky" či „Eery". Má totiž temně šustivý a suchý zvuk s jemným gongem v nájezdu, připomínající činel china. Na „talířek" této velikosti plynule a vyrovnaně doznívá. Prostě vám po ataku „nechcípne" jako většina činelů levnějších sérií! Laděním (d) je také poměrně nezvykle nízko. Tělo má tak dokonale zpracované a pevné, že na něj můžete hrát jako na ride. To samé platí o jeho „pupíku", který je nesoustružený a neleštěný. Pohled na místy zčernalý povrch neopracované části činelu potom vyvolává dojem vzácného archeologického nálezu.
China 16" & 18" (6.490,- Kč & 7.890,- Kč)
Efektové činely střední váhy s poměrně úzkým profilem a malými „pupíky" velmi uspokojivě naplní vaší představu o poctivé „číně". Intenzitou a stylem hry jsou tyto činely velmi dobře ovladatelné. Od tiššího a syčivého šustění můžeme přejít až k velmi hlasité explozivní a tříštivé ráně, plné zemitosti. Menší velikost je předpisově vyšší laděním, hbitější, se vzdušnou svěžestí a s trochu kratším dozvukem. Větší rozměr je potom o to plnější a vyznačuje se mohutnou a temnou burácivostí. China Twenty se nijak výrazně neliší od ostatních china činelů jiných vyšších řad… Berte to jako pouhé konstatování s pozitivním znaménkem.
Naší jízdu jsme ukončili prásknutím bičem (do chiny) a šplouchnutím (splashem) do vod, která je plná velkých ryb. Nevím, jak jste na tom s vaším rybníkem, ale k zakoupení těchto zvučných talířů z cenného kovu je třeba zalovit dostatečně hluboko a obětovat pár tuctů kapříků. Je třeba si uvědomit, že celé zrození těchto nástrojů (napříč Evropou) je tvořeno individuálním přístupem a manuální zručností těch nejlepších odborníků tohoto řemesla, což se pochopitelně musí odrazit v ceně. Je samozřejmě vyšší, ale rozhodně není přemrštěná a nepřevyšuje hodnoty kvalitativně podobných řad. Navíc životnost bude také vysoká a věřím, že mnohé z nás přežije a stane se tak vzácným rodinným bronzem. :o)
Podle mého názoru se mi prostřednictvím Twenty Series dostaly pod paličky skvělé činely s výraznou charakteristikou, dokonalým provedením a vyzrálou podobou zvuku s harmonickou sladěností všech nástrojů. Naprosto autenticky zosobňují tradici, ze které vycházejí a zároveň reagují na trendy, které v současnosti v muzice a světovém hudebním show businessu převažují... Návrat ke kořenům je čím dál víc „in" a kdo nezní „vintage", je jednoduše „out". Robert a Eric Paistovi nečerpali inspiraci jen v šedesátých, padesátých či dvacátých letech 20. století, ale „sáhli si pro zvuk" svých nových nástrojů mnohem dál - rovnou do kolébky civilizací…
P.S.: Chápu však, že ne každému se musí zamlouvat tento tajemný zvuk, připomínající temnotu srpnové noci, svit srpku měsíce, lesk ostré šavle a korpulentnost turbanu. Zajisté také někdo „obtěžkán" lehkou závistí, prázdnou kapsou a nostalgickou vzpomínkou na rodné Povrly celkem pochopitelně zaskřípe zuby: „zlaté české ručičky". Nebudeme však stát při zdi, že? Naopak, pojďme těma českýma rukama víc pracovat, do světa cestovat a tu exotiku „pěkně koštovat"... :o)