Technologie amp-modelingu má další zástupce. Jedná se o novou řadu kytarových zesilovačů řady SPIDER II. Zakoupit je možno vyčerpávající sestavu od malých patnácti wattových kombíček až po našlapanou kytarovou hlavu. K dispozici pro test byly komba o výkonech 15 a 30 wattů, jejichž předzesilovač se základními technologický prvky od vyšších modelů neliší, přesto je vzhledem ke kategorii v některých ohledech specifickým. Nutno poznamenat, že při pohledu na cenu je jasné že půjde o nástroje zejména pro začátečníky nebo nenáročné hráče a nelze očekávat kvalitu zvuku jako u několikanásobně dražších výrobků.
Popis
Obě komba mají klasický design, ovládání na předním panelu. Vše podstatné je přístupné zepředu. Vlevo nástrojový vstup a vedle něj ovládání předzesilovače. Pomocí čtyř tlačítek se vybírá typ modelovaného zesilovače, resp. kanál, výběr je tedy menší, ale současně logicky přímočarý. K dispozici jsou čtyři: Clean, Crunch, Metal, Insane. Pokud tlačítko podržíte, uloží se nastavení pro zvolený kanál. Pod nimi ovladač úrovně zkreslení (DRIVE), ekvalizer (BASS, MID, TREBLE) a ovladač celkové hlasitosti vybraného kanálu. Dále efektová sekce. Jeden potenciometr ovládá modulační efekty (Chorus / Flanger / Phaser / Tremolo), druhý dozvuk a delay (Sweep echo, Tape echo, Reverb). To co výrobce nazývá FX Smart Control znamená, že jedním knoflíkem ovládáte současně typ i úroveň a parametry efektu. Vše se mění plynule s otáčením. Delay můžete kromě poměru efx a suchého signálu nastavit ještě přesněji tapovacím tlačítkem např. v tempu skladby. Následuje ovladač celkové hlasitosti a vstup pro pedál (pouze Spider II 30). Připojit se ale dají pouze „nové malé" typy FBV2 a FBV4! Ostatní ovladače nejsou podporovány. Což má svou logiku u velkých boardů FBV či FBV Shortboard, kde jejich cena překračuje cenu samotného komba. Poněkud sporná je pak nemožnost využít původní pedál FB4. Pro upřesnění FBV2 umí pouze přepínat kanály nahoru a dolů pomocí dvou tlačítek, FBV4 nabízí přímý přístup ke všem čtyřem kanálům a umí i tapovat delay. Zbývá linkový vstup (1/8 jack) pro připojení CD nebo např. metronomu či automatického bubeníka a kombinovaný výstup (1/4 jack) pro sluchátka či nahrávání. Ještě bych zmínil speciální funkce Tap tlačítka. Pokud ho podržíte a současně nastavíte DRIVE za půlku, zapne se funkce Distortion boost, jejíž vliv je obdobný jako předřazení zkreslovací krabičky v nastavení s nízkým gainem a vysokým celkovým zesílením mezi kytaru a předzesilovač. Výsledkem je zjednodušeně větší zkreslení – majitelé lampáčů hovoří o tzv. „nakopnutí lampy". Stejný postup s knoflíkem ECHO/REVERB slouží k zapnutí/vypnutí gejtu – šumová brána je určitě v této kategorii vítaným nadstandardem. Zmíním ještě jednu skrytou funkci – při změně Amp modelu, je vždy automaticky přiřazeno i přednastavení efektové sekce pro tento typ zvuku. Pokud vám tato funkce nevyhovuje je možné ji dočasně vypnout podržením tlačítka kanálu Insane při zapínání komba. Přednastavení tónových korekcí k danému modelu však zůstává zachováno.
Zvuk
„30" 1 x 12"
„30" je filosofií zaměřena poněkud jinak než „15". Z nízké ceny výrobků samozřejmě vyplývají některé limity, které v podstatě nelze obejít. Ale její nasazení koresponduje s konstrukčním řešením a díky možnosti volby kanálů pedálem se u „30“ nejedná o klasický „domácí" zkušební aparát, ale už kombo do zkušebny pro začátečníky atd., které určité nároky splňovat musí. Obecně se dá říct, že kombo má málo basů – přesněji možná nemají basy patřičnou razanci. I když jsem se snažil to dohnat na ekvalizeru, nedařilo se. Myslím že by prospěl silnější reproduktor, s vyšší výkonovou rezervu. Od třicítky se určitě nečeká že bude „bořit stěny", výkon se subjektivně jeví odpovídající deklarovanému, ale zhruba za polovinou rozsahu master-volume knoflíku se ozývají známky přebuzení (v závislosti na hlasitosti zvoleného kanálu a síle signálu z kytary). O středy se dvanáctipalcový Celestion stará klasicky, čili dobře - jsou čitelné, definované. Výšky zní přeci jen uměle, chybí „přirozené lampové" vyšší harmonické, ale nikdo neočekává zvuk totožný s Vettou či Flextonem.
Clean
Čistý zvuk je celkem povedený. V porovnání s např. „tranzistory" této cenové třídy je sice poněkud méně dynamický, ale to záleží na vkusu a stylu hry každého konkrétního muzikanta. Každopádně široké možnosti účinných korekcí v kombinaci s dobře nastavenými efekty, jejich paletou a jemným nakreslením je velmi použitelný.
Crunch
Tento kanál napodobuje marshallského zvukové barvy – lehké až střední zkreslení „Plexiku". Zvuk je sice jak se říká nepatrně „studený", přesto vhodným nastavením ekvalizeru se dají dělat malé zázraky.
Metal
Zavděčit se Dual Rectifierovské předloze je velmi obtížné, i proto, že je v uších zažita ve velké většině se sestavami fullstacků. To samozřejmě kombo těchto parametrů nemůže dosáhnout. Přesto je zvuk svébytný, výrazně barevně odlišný od předchozího zkreslení, spíše mi ale evokuje klasické „procesoroidní" barvy. V metalu tolik oblíbená hra s tlumení pravé ruky nemá tu správnou razanci, dynamika přeci jen chybí, ale v celkovém výrazu určitě neurazí a začínajícího těžkooděnce osloví.
Insane
Maximální možné dosažitelné zkreslení. Řezač hlav. Zní na můj vkus o poznání lépe než Metal. Opět se jisté „sterilitě"nevyhne, ale za tu cenu.
Efekty
Tato část si zaslouží pozornost. Není zde bůhví jaká možnost volby tisíců parametrů, ale přednastavené hodnoty zní dobře a v naprosté většině případů s nimi vystačíte. Osobně jsem zastáncem spíš syrového zvuku, nicméně zajímavě zní například sweep echo nebo tremolo, flanger,… Použitelný je i vestavěný gejt, který je dobře nastavený, takže nijak nezkracuje tóny a přitom kombo nešumí když nehrajete. A to je opravdu více než poskytuje veškerá konkurence.
Resumé 30
Za cenu vpravdě lidovou se nabízí řešení začínajícím nenáročným hráčům s dostatečnými možnostmi experimentování (4 kanály, efekty, linkový vstup). Přes jisté výhrady vůči zvuku, je aparát flexibilní se silnou efektovou sekcí a omezením šumu, což ho staví v této kategorii do předních pozic. Hodně by myslím pomohl o fous silnější reproduktor, který ale zase nabízí pochvalu za svůj 12" rozměr, který konkurence zpravidla nenabízí. Určitě krok před konkurencí je možnost uložení vlastních nastavení pro každý z kanálů.
„15" 1 x 8"
Je typickým domácím cvičebním aparátem, kombíčkem na rozehrávání před kšeftem, pomůckou pro nahrávání demáčů atd. V tomto ohledu nabízí zcela postačující výkon, který ani pravděpodobně nevyužijete a Volume se bude pohybovat v první polovině svého rozsahu, tudíž o nějakém náznaku hlcení nemá hlubší význam diskutovat. Z osmipalce „buldozer" neuděláte, ale porovnání s konkurencí je díky celkové zvukové variabilitě jednoznačně příznivě. Zní „hustě" i poddajně a to myslím toto kombo pasuje do role dobré volby pro výše zmíněné aplikace. Platí to, co v předchozím. Variabilní zvuk pro celé spektrum žánrů, dobrá efektová sekce se šumovou bránou, umělý nádech zvuku nevybočující ze snesitelných mezí, možnost uložení vlastních nastavení a velmi vstřícná cena.