V nahrávce je málo hudebních a zvukových informací, na které by byl kladen větší důraz než na lidský hlas. Však se také jedná o naprosto výjimečný fenomén. Hlas je originál, má svou zcela identickou barvu, dynamiku a rozsah. Při studiovém nahrávání pak potřebuje každý z těchto „přírodních nástrojů" též svůj individuální přístup ke zvukovému zpracování. Proto firma ART navrhla a vyrobila speciální preamp určený především pro natáčení zpěvů - Voice Channnel.
Ono nestačí jen zmáčknout RECORD?
Ne, to opravdu nestačí. A právě proto má Voice Channel usnadnit zvukovým mistrům ve studiích práci s natáčením lidského hlasu. Zrovna jako při nahrávání kytary by měla obsluha studia vědět, jaké typy mikrofonu může použít, kam je umístí, či jakou zvolí úpravu korekcí a dynamiky, je i nahrávání hlasu složitou technologií kladoucí na zvukaře vysoké nároky. Lidský hlas by měl být snímán co možná nejplněji a nejvěrněji. Nejvíce se zde projevují dynamické rozdíly různých pasáží. Tyto někdy zpracovat bývá opravdovým oříškem. Intenzita nahraného tracku potom skáče nahoru a dolů a působí těžkosti v dalších postprodukčních procesech jako je mix a mastering. Dalším problémem bývá samo korekční postavení hlasu. Někdo ho má temný, basový, někomu se zvýrazňují sykavk. Skrze ně se pak poslech stává nepříjemný. Někdo má naopak sykavek málo, takže to potom vypadá, jako když si šlape na jazyk. Toto všechno by měl zvukař ukočírovat s korekčně a dynamicky hladkým výsledkem a Voice Channel by mu k tomu měl pomoci. Navíc podobně koncipovaných mašin není na trhu příliš. Podobnou koncepci má pouze VoiceMaster od britské firmy Focusrite. Pojďme se tedy na tento přístroj podívat blíže.
Čím vším se dá točit a kroutit…
První pohled = celokovové chasis 2 HU vysoké, s pěkným designem, dvěma LED stupnicemi a tomu všemu dominuje veliký obdélníkový podsvícený VU metr. Pro ty od ARTů mám slabost, ale to už jsem myslím psal v jiné recenzi. Již na první pohled je jasné, že výrobce s ovládacími prvky nešetřil. To je dobrá zpráva, neboť všechny ty čudlíky a kolečka v sobě skrývají užitečné zvukařovy pomocníky a jsou rozděleny do jakýchsi funkčních bloků. Trochu se jen bojím, abych popisem všech nesuploval manuál a neotrávil čtenáře. Zkusím to tedy trochu "zdrcnout".
Zcela vlevo, v pomyslné sekci preampu - diskrétní ClassA preamp doplněný o lampový předzesilovací stupeň (lampa má proměnné napětí mřížky), se nachází otočný potenciometr GAIN. Umožňuje plynulé nastavení vstupního signálu jak mikrofonního, tak nástrojového. Pod ním je umístěn kombinovaný vstup (XLR/jack), s jehož pomocí můžeme připojit mikrofon či nástroj pohodlně z přední strany přístroje (mikrofonní vstup též naleznete však i na straně zadní). Do sekce preampu klidně ještě zařadím čtveřici oranžově podsvícených tlačítek a otočný potenciometr umožňující plynulé nastavení mikrofonní impedance. Tlačítko PAD umožňuje skokově snížit hlasitost signálu o 20 dB a ubránit se tak nechtěnému přebuzení převodníků. Tlačítko INVERT otáčí fázi o 180 stupňů a často se využije při nahrávání s více mikrofony. Funkci PHANTOM POWER asi netřeba komentovat - napájí mikrofon potřebnými +48 V. LOW CUT pak řeže 100 Hz o 6 dB/Oct. Účinně tak odstraňuje či zeslabuje různé ruchy a vibrace (např. od mikrofonního stojanu). Otočným potenciometrem IMPEDANCE může uživatel přesně přizpůsobit přístroj snímajícímu typu mikrofonu nebo vytvořit rozličná alternativní nastavení. (150 Ohmů až 3 kiloOhmy).
Opusťme sekci preampu a skočme rovnýma nohama do další, kterou je kompresorová sekce. Kompresor je typu opto, tj. produkuje měkký a tlustý a v součinnosti s lampou též transparentní zvuk. Je ovládán pomocí parametrů THRESHOLD (-40 dB/20 dB), RATIO (1:1/20:1), ATTACK (0,25/100 msec) a RELEASE (0.1/3 sec). Následuje DE-ESSER (OFF/+20 dB), a pod ním pak potenciometr pro volbu pásma - DE-ESSER EQ (2 kHz/15 kHz). Podsvíceným spínačem EXPANDER/GATE přepínáme mezi sebou další dvě funkce a jejich práh ovládáme pomocí potenciometru EXPANDER/GATE THRESHOLD (OFF/+20 dB). Modře podsvícené tlačítko TUBE VOLTAGE (normal/high) funguje ve spojitosti s elektronkou. Mění emisi uvnitř lampy a tím charakter zvuku. Režim Normal je charakteristicky lampově saturovaný se silnější úrovní, naopak režim High je doporučen pro hladší průběh s větším headroomem. (Výrobce doporučuje při změně režimu čekat 10 až 20 sekund na správné „prohřátí"). V sekci kompresoru bych málem zapomněl na první ze dvou LED stupnic indikující v tomto případě útlum/attenuaci kompresoru (červené LEDky). Žlutá LED informuje o nastavení thresholdu Exp/Gate.
Equalizer na palubě Voice Channelu je semiparametrický s možností přepínání krajních pásem opět pomocí oranžově podsvícených tlačítek. LOW FREQUENCY (50 Hz/150 Hz), LOW (-12 dB/12 dB), MID-1 FREQ (100/3 kHz), MID-1 (-12 dB/12 dB), MID-2 FREQ (500 Hz/15 kHz), MID-2 (-12 dB/12 dB), HIGH FREQUENCY (5 kHz/15 kHz), HIGH (-12 dB/12 dB). Nad otočnými potenciometry equalizeru se nachází podsvícené tlačítko EQ POSITION umožňující předřadit equalizer před kompresor či za něj. Vedlejším tlačítkem EQ BYPAS equalizer vypínáme, což nám například umožňuje poslechnout rozdíl mezi korekčně upraveným a neupraveným signálem.
Poslední sekcí je sekce výstupní a její indikace. Pomocí potenciometru OUTPUT LEVEL určíme, kolik budeme posílat do výstupu, tedy potažmo do nějakého záznamového zařízení. Můžeme až +20 dB. Krokovým otočným přepínačem SAMPLE RATE/DITHER volíme bitovou hloubku a frekvenci (od 44.1/192 kHz). Do této funkce je též zakomponován dither maskující kvantizační šum. Signál pak samozřejmě odebíráme z příslušného digitálního výstupu. Modře podsvíceným tlačítkem TOS/ADAT přepínáme mezi těmito dvěma formáty optického výstupu. O názornou indikaci se stará krásný VU metr současně s druhou stupnicí tvořenou tentokráte zelenými LEDkami. Posledním tlačítkem, tentokráte výjimečně červeným, je POWER.
Co a kam se dá zastrčit….
Zadní panel disponuje analogovým combo vstupem (stejným jako zepředu). Dále je zde přímý výstup z mikrofonního preampu MICPREAMP OUTPUT bez dalších dynamických a korekčních úprav. Hodí se v případě, že chcete nahrávaný materiál procesovat jiným zařízením. Propojení s jiným dynamickým procesorem lze též realizovat pomocí INSERT INPUTu. Následuje analogový XLR OUTPUT, jackový symetrický OUTPUT, A/D MAIN INSERT a A/D CH2 INSERT. Spodní řada je pak tvořena USB TO COMPUTER - tedy výstupem určeným pro spolupráci s počítačem, všemi možnými verzemi digitálních výstupů - AES/EBU OUTPUT, S/PDIF OUTPUT, OPTICAL OUTPUT, ADAT INPUT a poslední dvojici konektorů tvoří WORD CLOCK INPUT, THRU synchronizující Voice Channel s jinými digitálními zařízeními za účelem odstranění jitteru. Síťová PSU zdířka je pak samozřejmostí.
Doplním jen některé hodnoty: Frekvenční odezva: Analog to analog 12 Hz/100 kHz +0/-1 dB, analog to digital 12 Hz/20 kHz +0/ -1 dB (44.1 kHz sample rate), 16 Hz/42 kHz (96 kHz sample rate). Mikrofonní gain 0/+60 dB, nástrojový gain +3 dB/+40 dB, THD 20 Hz/20 kHz ≤ 0.33% typical, 1 kHz ≤ 0,15% typical, sample frekvence: 44.1 kHz, 48 kHz, 88,2 kHz, 96 kHz, 176 kHz, 192 kHz, A/D dynamic range 106 dB, USB A/D dynamic range 94 dB. Přístroj disponuje USB 1.1 a je kompatibilní s OS Windows 98 (a vyšším) a s Mac OS 9.1 (a vyšším).
Červená, točíméééé!
Musím přiznat, že i přes poměrně velké množství ovládacích prvků je práce s Voice Channel velmi jednoduchá a intuitivní. Na své palubě nese všechny potřebné komponenty pro úpravu lidského hlasu (a nejen jeho), proto lze hlas ošetřit zcela luxusně. Testování jsem započal nejprve ve svém home studiu, kde jsem si chtěl přístroj osahat a vyzkoušet před nahráváním ve studiu. Shodou okolností mi doma ještě zůstal mikrofon ADK Hamburk z minulého testu a tak jsem se rozhodl ho využít. Připojil jsem mikrofon a laboroval s různými nastaveními. Pokusy jsem nahrával a ihned porovnával. Již na první pohled se mi velice pozdávala koncepce optokompresoru. Zvuk optokomprese je velmi specifický a já v něm spatřuji jakýsi retro nádech, což mě velice oslovuje. Měkkost a sytost je opravdu k nezaplacení. Není nic strašnějšího, než placatý sykající a dynamicky nevyrovnaný zpěv. U natáčení zpěvu je vždy problém s uhlídáním dynamiky. Zejména u studiově méně zkušených zpěváků lítá signál nahoru i dolů. Zkušení vědí, jak zpívat, kdy poodstoupit od mikrofonu atd. Pokud je na druhou stranu zpěv překomprimován, nepřirozeně dýchá a je slyšet zabírání kompresoru. V našem případě se mi nakonec i při velmi silném zpěvu zblízka podařilo nastavit poměr parametrů ratio a threshold tak, že kompresor signál zpracoval a materiál přitom nezněl nepřirozeně. S mým kolegou jsme se shodli, že nám snad chybí jen možnost kompresor jedním tlačítkem zapnout či vypnout a porovnat tak úpravu signálu s kompresí a bez. Ale to holt oželím. Plusem je zase na druhou stranu LED stupnice pro gain reduction, kde uživatel může sledovat útlum. Velmi mě oslovil též expander, který se rozhodně uplatní při natáčení tam, kde je v pozadí více hluku. Přišel jsem na to náhodou, když jsem poslouchal výsledky svého experimentování a na pozadí mluveného slova bylo hučení způsobené automatickou pračkou. Po nasazení expanderu hluk pomalu mizel, ale zpěv zůstával nezměněný. Mohu prohlásit, že nakonec jsem i studiové party natočil s tímto expanderem a prostě jsem ho přestal vypínat. De-esser zabírá velmi citlivě a sofistikovaně, netřeba se bát, že si ve výsledku bude zpěvák jakoby šlapat na jazyk. Projev ADK mi zprvu připadal ostřejší, ale po natočení přes Voice Channel nebyla po ostrosti ani známka. Šlo jen o to správně najít ono inkriminované pásmo. Horší je to s gatem, jehož čas zavření mi přijde příliš strmý. Navíc je zde těžké nastavit ho tak, aby propouštěl jen užitečný signál a nesekal první a poslední slabiky. S tímto podobným problémem se setkávám i u našich TLA 5051.
Semiparametrický equalizer je nastaven velmi muzikálně a zpracovávaný materiál dramaticky nemění. Jeho jemný záběr umožní jen zlehka poupravit korekční obraz. Dobré je též přepínání na basech a výškách. Umožňuje to uživateli měnit krajní pásma například v součinnosti s používaným nástrojem. Kupodivu equalizer je možné na rozdíl od kompresoru vypnout a zapnout pomocí přidruženého tlačítka. Rovněž je možné předřadit ho před kompresi či za ni. Pokud má vaše záznamové zařízení digitální vstup, můžete u Voice Channelu použít též celou škálu digitálních výstupů, jejichž bitovou hloubku a frekvenci volíte krokovým přepínačem na pravé straně přístroje a signál zaznamenávat zcela bezztrátově. Co se týká funkce změny emise lampy, příliš velký rozdíl mezi oběma režimy jsem nezaznamenal (stejně jako u preampu D-MPA stejné firmy). Tato změna je zřejmě velmi lehká, spíše v oblasti měření.
Ve studiu jsem potom Voice Channel použil jak pro natáčení mnoha zpěvů, tak i saxofonu a elektrické kytary. Vždy s velmi dobrým výsledkem (u saxofonu jsem byl kulatým a plným zvukem přímo nadšen i přesto, že interpret nebyl příliš zkušený). Při nastavení thresholdu okolo -22 dB a ratia někde mezi 5:1 a 7:1 s atakem 10 msec je zpěvákův hlas dynamicky velmi dobře zpracován. Díky expanderu není třeba dávat za mikrofon absorpční panel zabraňující snímání zvuku za mikrofonem. Pomocí tří ukazatelů (VU metr, gain reduction LED a output level LED) je uživatel neustále v obraze o dynamických a hlasitostních výkyvech signálu.
Pro lidi, kterým se nahrávání doma stalo koníčkem nebo je to pro ně nutnost, může Voice Channel posloužit též jako kvalitní digitální karta. Nástroj nebo hlas mohou bez problémů přímo nahrávat do svého počítače. U počítačů Apple nebyly potřeba žadné ovladače. Bezproblémově vše běhalo jak pod G4 (Cubase), tak pod Intelem (TC-Spark). V preferencích stačilo nastavit v Audio preferencích USB Audio Codec a bylo to. Přístroj díky dvou inzertním vstupům dovoluje připojit nejen libovolný externí dynamický procesor pomocí inzertního kabelu, ale využit i druhý inzertní bod (A/D CH2 INZERT) a přidat stereofonní efekt (prostorový hall, chorus, flanger) též z libovolného externího procesoru. Tento se přimíchá k nahrávanému signálu např. hlasu či nástroje a rovnou se nahrává do vašeho DAW. Proto zřejmě dostal Voice Channel od výrobce do vínku také označení „Stereo"
Co dodat závěrem…
Voice Channel od firmy ART je zaměřen především na studiové (i live) zpracování vokálů. Přístroj disponuje nadstandardním vybavením a výborným zvukem. Jeho ovládání je až analogově jednoduché. Produkuje plný a měkký zvuk vhodný do všech stylů. Právě díky svému vybavení už při postprodukci není potřeba hlas softwarově doupravovat. Kdybychom v současné době neřešili legální softwarové dovybavení studia, rozhodně by Voice Channel v našem studiu zůstal. My o něm ale víme…..